Geld & Recht alle pijlers

Sparen studie kind

20-05-2018 14:13 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een vraagje over de studiekosten voor een kind. In verschillende artikelen zie ik dat hwt bedrag wat nodig is ala je kind gaat studeren en op kamers gaat rond de 58000 voor 4 jaar.
Nu hebben wij 1 kind een normaal inkomen 4000 netto per maand en we kunnen zeker 100 euro sparen of meer. Als onze zoon 18 is dan kunnen we 20000 gespaard hebben. Als hij gaat studeren kunnen we ook zeker 350 bijdragen. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat hij zelf ook bijlegt door middel van verdiend geld van door een bijbaan.
Stel we hebben 20000 en 350 bijdrage per maand dus keer 12 keer 4 jaar is 17000 en stel zoon draagt 12000 bij dmv bijbaan
Dan kom je op 49000 maar dan heb je nog steeds niet de 58000 wat ze in artikels adviseren.
Wat ik nu vooral afvraag wij hebben 1 kind en kunnen rond de 50000 bij elkaar krijgen. Dan hebben we nog niet genoeg.
Er zijn zoveel gezinnen met missch minder geld en meer kinderen.
Niet iedereen heeft toch zomaar 58000 per kind liggen.
Stel je hebt 3 kinderen dan heb je toch niet zomaar 180.000 liggen. Als dat zo zou zijn kunnen veel mensen zo een huis afrekenen zonder hypotheek.
Vraag mij ook af of die 58000 echt klopt?
Daarnaast ken ik zoveel mensen die geen cent hebben en toch een gezin met 3 kinderen soms zelds 5 kinderen en je hoort er nooit wat over die kinderen doen alles studeren gaan op kamp dragen een beugel kortom ze redden het ook allemaal.
Hoe kan dat dan?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 06-06-2018 11:17
0.00% gewijzigd
Spaar gewoon wat je ervoor kan missen. Berekeningen voor over 10/ 18 jaar maken heeft niet zoveel zin.
Mijn ouders hebben nooit voor mijn studie gespaard. Ik had studiefinanciering en werkte in de vakantie voor mijn boeken. Is ook gelukt.
Misschien wil je kind wel helemaal niet aan een universiteit studeren (of kan het niet) maar dan is het 'n leuke spaarpot voor zijn woning/rijbewijs/auto etc.
SilverShadow schreef:
20-05-2018 14:26
Mijn ouders hebben nooit voor mijn studie gespaard. Ik had studiefinanciering en werkte in de vakantie voor mijn boeken. Is ook gelukt.
Makkelijk lullen en niet te vergelijken. Toen was stufie nog een gift.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
20-05-2018 14:17
Spaar gewoon wat je ervoor kan missen. Berekeningen voor over 10/ 18 jaar maken heeft niet zoveel zin.
Dit. De afgelopen jaren is het systeem al vaker veranderd en ook de studiekosten zijn niet ieder jaar hetzelfde.
Those who don’t believe in magic will never find it
Ik heb gestudeerd zonder dat mijn ouders daar veel aan hebben bijgedragen en dat is allemaal goed gekomen.

Het is geen verplichting om de studie van je kind te betalen. Je draagt bij voor zover je kan/wil en er zijn nog genoeg andere mogelijkheden. Het is ook afhankelijk van de studie hoeveel kosten daarbij komen kijken, of iemand wel/niet op kamers gaat. Of iemand een bijbaan heeft. Wat de overheid op dat moment bedacht heeft aan studiebeurs.

Met andere woorden: spaar gewoon wat je kan en laat je kind daar blij mee zijn!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niet vanuit gaan dat ze op kamers gaan. En als ze dat wel doen, mogen ze het zelf betalen. Wij sparen de kinderbijslag en soms (vakantiegeld/dertiende maand) wat extra.
Alle reacties Link kopieren
Daarom kun je als student nou een speciale lening krijgen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel mensen gokken er gewoon op dat jongeren over 18 jaar ook nog wel kunnen lenen of een vorm van studiefinanciering krijgen van de overheid. En dat collegegeld nog steeds maar 1800,- euro is.

Ik gok daar niet op, ik ga er vanuit dat we naar een Amerikaans systeem gaan. Waarbij je zelf moet betalen en bepaalde studies of scholen ook duurder worden dan anderen. Het leven beginnen met een studielening heb ik zelf ervaren ik gun mijn kind dat niet, als het even kan geen studieschuld opbouwen dus.
Wij sparen om op zo’n 40.000,- uit te komen. Dat moet voor de basis (collegegeld, boeken) voldoende zijn. Op kamers kan ook na het 1e jaar bijvoorbeeld. Of van een bijbaan. Of niet (we wonen in de randstad dus opleidingen genoeg in de buurt). En als we mazzel hebben en is er geld over, dan kan hij daarvan een stage of studieperiode in het buitenland bekostigen, of wat anders dat bijdraagt aan studie of de start van het werkende leven (auto, woning). Rijbewijs sparen we apart voor.

Ik vind het fijn om als ouder mijn kind een duwtje in de rug te (kunnen) geven als het de vleugels uitslaat.
anoniem_367860 wijzigde dit bericht op 20-05-2018 14:34
8.94% gewijzigd
Wij hebben dat bedrag niet gespaard maar veel minder voor in totaal drie kinderen. Dat weten ze. Ze kunnen lenen, zelf werken en gratis thuis wonen. Dat mogen ze helemaal zelf beslissen. Van ons krijgen ze garandeerd 12.500. En verder krijgen ze nog wel eens iets met kerst of zo of ze delen mee als wij een meevaller hebben.

Verder kunnen ze altijd terecht voor goed financieel advies.
Alle reacties Link kopieren
Een spaarcentje voor later is leuk, handig maar geen absolute must, he. Wat niet kan, dat kan nou eenmaal niet.
Nou gaat ook niet ieder kind studeren en met een opleiding voor piloot ben je er volgens mij ook niet als je wel 50.000 hebt gespaard.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
SilverShadow schreef:
20-05-2018 14:26
Mijn ouders hebben nooit voor mijn studie gespaard. Ik had studiefinanciering en werkte in de vakantie voor mijn boeken. Is ook gelukt.
Vrees dat ik geen opleiding zou hebben afgerond als ik daar in mijn kostbare vakantie zelf voor had moeten werken.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 06-06-2018 11:18
99.43% gewijzigd
blijfgewoonbianca schreef:
20-05-2018 14:31
Daarom kun je als student nou een speciale lening krijgen.
Met schulden moeten beginnen lijkt me zwaar deprimerend. Heb je eindelijk 'n fatsoenlijk inkomen, moet je schulden aflossen ipv dat je leuke dingen kunt gaan doen.
redbulletje schreef:
20-05-2018 14:35
Vrees dat ik geen opleiding zou hebben afgerond als ik daar in mijn kostbare vakantie zelf voor had moeten werken.

Tja, het is net het echte leven. Werken om geld te verdienen om van te leven.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-05-2018 14:37
Met schulden moeten beginnen lijkt me zwaar deprimerend. Heb je eindelijk 'n fatsoenlijk inkomen, moet je schulden aflossen ipv dat je leuke dingen kunt gaan doen.
Een schuld waar je weetikveelhoelang over mag doen om af te lossen ? Nou,nou,nou, als dat al zwaar deprimerend is dan krijgen ze een wel heel zwaar leven. Niet iedereen die goed leren kan heeft de mazzel om vermogende ouders te hebben.
Je hele jeugd geen hol kunnen doen omdat je heel misschien wel gaat studeren is wel jofel ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
20-05-2018 14:34
Een spaarcentje voor later is leuk, handig maar geen absolute must, he. Wat niet kan, dat kan nou eenmaal niet.
Nou gaat ook niet ieder kind studeren en met een opleiding voor piloot ben je er volgens mij ook niet als je wel 50.000 hebt gespaard.

Nee, maar dat is ook wel een uitzonderlijke en uitzonderlijk dure studie.

Een ‘normale’ studie kost op dit moment minimaal 12.000,- euro aan alleen collegegeld, boeken en dan heb ik ruim gerekend, dus zeg, een laptop, kopieerkosten en wat reiskosten of zit daar nog bij in. Dat kost een studie dus sowieso, als je keurig in 4 jaar afstudeert, thuiswoont en geen uitgebreid
studentenleven leidt.

Ik denk zelf dat als je enigszins de mogelijkheid hebt als ouders, dat je voor die basis toch wel mag sparen. Wat niet kan kan niet, maar het is wel heel fijn. En als een kind niet gaat studeren dan zal het toch ook een beetje op weg geholpen kunnen worden. Vaak heb je juist voor ongeschoold werk wel een rijbewijs nodig bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Xanthan schreef:
20-05-2018 14:45
Nee, maar dat is ook wel een uitzonderlijke en uitzonderlijk dure studie.

Een ‘normale’ studie kost op dit moment minimaal 12.000,- euro aan alleen collegegeld, boeken en dan heb ik ruim gerekend, dus zeg, een laptop, kopieerkosten en wat reiskosten of zit daar nog bij in. Dat kost een studie dus sowieso, als je keurig in 4 jaar afstudeert, thuiswoont en geen uitgebreid
studentenleven leidt.

Ik denk zelf dat als je enigszins de mogelijkheid hebt als ouders, dat je voor die basis toch wel mag sparen. Wat niet kan kan niet, maar het is wel heel fijn. En als een kind niet gaat studeren dan zal het toch ook een beetje op weg geholpen kunnen worden. Vaak heb je juist voor ongeschoold werk wel een rijbewijs nodig bijvoorbeeld.
Ouders zullen soms een afweging moeten maken : of het nu leuk hebben, of ze een makklijke start geven. Soms is beide niet mogelijk. Keuzes, keuzes, keuzes......
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
58000 euro voor een studie klopt niet. Op dit moment betaal je zo’n 3000-3500 euro per jaar, dus zo’n 12.500 euro voor de hele studie. Dat zal ongetwijfeld duurder worden in de komende 18 jaar, dus als je nu een kind krijgt, ga dan uit van ca. 17.500 euro voor de hele studie. Alles wat je daar als ouder aan bij kunt dragen, is mooi meegenomen. Maar er zijn legio mensen die nu nog geen 1.000 euro per jaar per kind kunnen missen, dus voel je niet schuldig als je zo’n bedrag niet bij elkaar kunt sparen.

De Nederlandse overheid heeft altijd gehecht aan onderwijs, en er zullen altijd mogelijkheden blijven om studeren voor iedereen toegankelijk te maken. Daar ben ik echt van overtuigd.

De Amerikaanse toestanden hebben we hier trouwens nu ook al. Je kunt naar een door de overheid gefinancieeerde hbo of universiteit of je kunt kiezen voor duurdere en vaak meer gerenommeerde prive-studies zoals de programma’s van Nijenrode of het Erasmus. Kies je voor het laatste dan kun je proberen een beurs te krijgen om die kosten (deels) te dekken.
Zomaar beren op de weg zien.
Mij ouders hebben precies 0,0 bijgedragen aan mijn stufiekosten. Gewoon omdat ze het niet konden. Ik heb bijgeleend en bijna 4 jaar tijdens me studie een bijbaan gehad van gemiddeld 16u per week. In de vakanties veel meer.
Ik heb het gered en ben keurig in 4 jaar afgestudeerd. Ik betaal per maand 110 euro en kom prima rond hoor. Dat is ongeveer het bedrag wat jij op zij wil zetten voor je kind.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
20-05-2018 14:43
Een schuld waar je weetikveelhoelang over mag doen om af te lossen ? Nou,nou,nou, als dat al zwaar deprimerend is dan krijgen ze een wel heel zwaar leven. Niet iedereen die goed leren kan heeft de mazzel om vermogende ouders te hebben.
Je hele jeugd geen hol kunnen doen omdat je heel misschien wel gaat studeren is wel jofel ?

Hangt nogal van de schuld af en het inkomen dat je hebt... tegenwoordig mag je geloof ik 30 jaar aflossen en wordt de draagkracht lager berekend maar in de oude regeling zijn heel veel mensen in de problemen gekomen met terugbetalen.

De overheid wist het toen ook mooi te vertellen, dat een studieschuld niet meetelde bij een hypotheek en dat je naar draagkracht kon afbetalen maar dit veranderde allemaal steeds gedurende de jaren, ook de politiek kan geen 15 jaar vooruit kijken. Nu gaan er ook stemmen op om een studieschuld BKR te registreren. Ik vertrouw die beloftes van de overheid dus voor geen meter, wij betalen zelf wel.
anoniem_367860 wijzigde dit bericht op 20-05-2018 17:25
13.89% gewijzigd
Andersom schreef:
20-05-2018 14:28
Makkelijk lullen en niet te vergelijken. Toen was stufie nog een gift.

En nu kan je prima lenen als je ouders niet kunnen/willen betalen.
Xanthan schreef:
20-05-2018 14:57
Hangt nogal van de schuld af en het inkomen dat je hebt... tegenwoordig mag je geloof ik 30 jaar aflossen en wordt de draagkracht lager berekend maar in de oude regeling zijn heel veel mensen in de problemen gekomen met terugbetalen. Ik heb tot mijn 33e geen appartementje kunnen kopen (en door de vrije huurprijzen hier daardoor altijd met huisgenoten moeten wonen!) omdat ik die studieschuld had... , en ik was niet de enige in die situatie. Ik ben dus versneld gaan aflossen waardoor ik weer niet op vakantie kon. Dat was allemaal best deprimerend kan ik je vertellen

De overheid wist het toen ook mooi te vertellen, dat een studieschuld niet meetelde bij een hypotheek en dat je naar draagkracht kon afbetalen maar dit veranderde allemaal steeds gedurende de jaren, ook de politiek kan geen 15 jaar vooruit kijken. Nu gaan er ook stemmen op om een studieschuld BKR te registreren. Ik vertrouw die beloftes van de overheid dus voor geen meter, wij betalen zelf wel.
Dat lijkt me idd heel deprimerend. Dan had ik voor m'n 30e al met 'n burnout gezeten vrees ik.

Overigens kon je in mijn tijd gratis een opleiding (mbo/hbo) volgen in Belgie. Geen idee of dat ook voor universiteit gold. Betaalde je alleen je boeken en materialen zelf, maar de studie op zich was gratis. Ook voor Nederlanders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven