Geld & Recht alle pijlers

Emigreren naar Nederland vóór Brexit

22-05-2018 20:40 13 berichten
Dag allen,

Deze vraag is namens een vriendin (ja, écht!).

Deze vriendin heb ik leren kennen hier in Nederland. Zij is een paar jaar geleden verliefd geworden op een Nederlander en woont al praktisch samen. Ze werkt nog steeds in Londen, en reist dus nog op en neer. Dat houdt in dat ze vaak op maandagochtend heel vroeg vertrekt en donderdagavond weer terug is in Nederland. Haar vrije dagen en vakanties brengt ze in Nederland door en is in Londen eigenlijk alleen maar om te werken.

Nu is het zo dat ze tegen veel dingen aanloopt hier in Nederland omdat ze hier nog niet ingeschreven is. Zij kan zich niet inschrijven op het adres van haar vriend omdat hij in een studentencomplex zit. Zij kan bijvoorbeeld geen bankrekening openen en mob.abbo nemen, en noem alles maar op wat je kan bedenken. Ze maakt zich ook meer zorgen vanwege de Brexit.

Nu gingen we de opties bespreken die er zijn om te zorgen dat ze zich hier in Nederland kan inschrijven, zonder de wet te overtreden. Ze vroeg zich dan af of het mogelijk is om bijv bij een hospita in te schrijven, haar huur te betalen, zonder daar fysiek te wonen. Al is ze bereid om daar af en toe een nachtje te slapen.

Ik heb haar leren kennen als een hardwerkende, eerlijke en beleefde jonge vrouw die alles op een goede manier wil doen. Daarom mijn vraag, namens haar, of dit kan en mag.

Mochten er andere ideeën zijn dan hoor ik dat uiteraard graag!
Of het mag weet ik niet. Maar ga er maar van uit dat als Brexit eenmaal een feit is dit soort dingen een stuk moeilijker gaan worden. Dus het is op zijn best een tijdelijke maatregel. En onvoldoende als oplossing voor de langere termijn. En het is ook geen emigreren.
Head schreef:
22-05-2018 20:43
Of het mag weet ik niet. Maar ga er maar van uit dat als Brexit eenmaal een feit is dit soort dingen een stuk moeilijker gaan worden. Dus het is op zijn best een tijdelijke maatregel. En onvoldoende als oplossing voor de langere termijn. En het is ook geen emigreren.
Precies, daar maakt ze zich zorgen om. Maar zij wil echt emigreren en volgens onze info moet ze eerst ergens ingeschreven staan bij een gemeente in Nederland om daarna een bsn nummer aan te vragen.

Heb haar nl op de man af gevraagd wat ze in gedachte heeft voor als haar relatie zou stranden. Zij wil dan alsnog in Nederland blijven.
Maar dan zal ze toch ook in Nederland moeten gaan werken. Ze moet ook echt goed uitzoeken wat de consequenties zouden kunnen zijn als Brexit er is, wie weet moet ze dan toch weer terug naar Engeland. Dat zijn vragen waarop de antwoorden nog niet duidelijk zijn.
Een goede vriendin van mij woont al 30 jaar in Engeland en weet niet of ze daar kan blijven straks. Dus nu snel nog emigreren omdat je dan zou mogen blijven is een gedachte die misschien wel helemaal fout is.
Head schreef:
22-05-2018 20:58
Maar dan zal ze toch ook in Nederland moeten gaan werken. Ze moet ook echt goed uitzoeken wat de consequenties zouden kunnen zijn als Brexit er is, wie weet moet ze dan toch weer terug naar Engeland. Dat zijn vragen waarop de antwoorden nog niet duidelijk zijn.
Een goede vriendin van mij woont al 30 jaar in Engeland en weet niet of ze daar kan blijven straks. Dus nu snel nog emigreren omdat je dan zou mogen blijven is een gedachte die misschien wel helemaal fout is.
Dat is wel ernstig opeens onzeker te zijn over je verblijf na 30 jaar!

Het is ook erg lastig en ingewikkeld op dit moment, maar zij dacht dat het huren en inschrijven de eerste stap zou moeten zijn. Ze wil hoe dan ook hier blijven.

Heb jij nog verder tips en adviezen? Ik zie haar binnenkort om weer info uit te wisselen en te kijken wat we gaan doen.
Nee, ik weet het verder ook niet. Misschien kan ze contact opnemen met de Nederlandse Ambassade in Engeland? Of een andere organisatie die er meer van weet?
Maar zoals gezegd, ik denk dat niemand nog weet hoe de uiteindelijke afspraken zullen zijn en welke gevolgen die hebben voor Engelsen hier, of Europeanen in Engeland.
Head schreef:
22-05-2018 21:31
Nee, ik weet het verder ook niet. Misschien kan ze contact opnemen met de Nederlandse Ambassade in Engeland? Of een andere organisatie die er meer van weet?
Maar zoals gezegd, ik denk dat niemand nog weet hoe de uiteindelijke afspraken zullen zijn en welke gevolgen die hebben voor Engelsen hier, of Europeanen in Engeland.
Ok, dat zet ik ook op de to-do-list. Wat je zegt, we moeten het sowieso goed uitzoeken. Bedankt voor je input!
Alle reacties Link kopieren
jezebellebel schreef:
22-05-2018 21:29
Dat is wel ernstig opeens onzeker te zijn over je verblijf na 30 jaar!
Met dat Windrush schandaal moesten onlangs mensen die al meer dan 40 jaar in Engeland woonden terug naar de voormalige koloniën. Dat soort tijden zegt ze dus geen lor daar op dat eiland.
Ze mag zich hier vestigen zolang ze zichzelf financieel kan bedruipen. Geen probleem. Hier werken is een ander verhaal als ze geen permit heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ergens inschrijven zonder dat je daar ook daadwerkelijk woont lijkt me fraude. En de vraag is of dat een hospita zou willen dat ze op het huisadres ingeschreven gaat staan. En wat zijn de consequenties voor het betalen van allerlei zaken?

Hoe lang moet haar vriend nog studeren? En wanneer is er ruimte voor een grotere woonruimte waar zij zich ook kan laten inschrijven.

Ik ken meerdere mensen die met zo'n constructie in 1 land wonen en het weekend bij de partner in een ander land zijn. Wanneer het zo'n slimme meid is, dan weet ze vast wel de Britten te vinden in een vergelijkbare situatie, en hoe zij dit oplossen.

De Brexit is een zooitje. Ik ken een aantal Nederlanders die sinds de jaren '80 in Engeland wonen. Eigen bedrijf hebben, getrouwd zijn met een Brit en kinderen hebben gekregen in Engeland. En absoluut geen zekerheid of dat ze gewoon in de UK kunnen blijven wonen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
22-05-2018 22:12
Ergens inschrijven zonder dat je daar ook daadwerkelijk woont lijkt me fraude. En de vraag is of dat een hospita zou willen dat ze op het huisadres ingeschreven gaat staan. En wat zijn de consequenties voor het betalen van allerlei zaken?

Hoe lang moet haar vriend nog studeren? En wanneer is er ruimte voor een grotere woonruimte waar zij zich ook kan laten inschrijven.
In welke zin zou het fraude zijn? Want dat wil zij absoluut niet. Ik kan alleen nergens vinden dat je verplicht bent om te wonen waar je huurt. En dat je fraude pleegt als je een paar km verderop bij je vriend slaapt.

Op je vragen kan ik helaas geen precieze antwoorden geven. Het zou zomaar een jaar kunnen duren. Minimaal. Zij wil wel op een gegeven moment een huis kopen hier.
Alle reacties Link kopieren
Je bent wettelijk verplicht je in te schrijven op het adres waar je woont.
Voor dak- en thuislozen is het ook mogelijk om een briefadres te regelen, maar dit gaat voor jouw vriendin niet op.

Als zij doet alsof ze in Nederland woont, maar niet op dat adres verblijft dan kan ze dus een bestuurlijke boete krijgen. Lijkt me nogal een risico als je werkelijk wil emigreren.
Zoveel dagen bij vriend verblijven als hij in een studentencomplex woont, waar hij dus niet mag samenwonen blijkbaar, mag eigenlijk ook niet.
Dus je ergens inschrijven waar je niet verblijft, maar met hem hokken in een studentencomplex is dubbel fout.

Misschien hebben jullie hier nog wat aan:
https://www.iamsterdam.com/en/our-netwo ... info-point
pinda-kaas wijzigde dit bericht op 23-05-2018 02:08
16.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En als ze nog in Londen werkt, waar verblijft ze dan als ze daar is die paar dagen in de week? Heeft ze daar een huis? Want in 2 landen ingeschreven staan mag ook niet dacht ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven