Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians, deel 7

10-08-2018 22:34 278 berichten
Deel 7 alweer!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Min of Meer
Lekker Leven Met Minder
Zuinigaan
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Meer geld minder stress
Financieel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Miss Happy Money
Gierige Gerda
Geldnerd
Zuinige Man
Mevrouw Money Wenkbrauw
Struikelen (Mariima)
Niet Tot 71
The Happy Financial
Finance Monkey
De Budgetman
ConsuminderSingle
Het Rijke Wijf
Project Lonica
Lineaire hypotheek versneld naar 0
Geen Baan Meer
Conservatieve Geldzaken
Genoegzaam
Dromen en Doen


Deel 6



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_360164 wijzigde dit bericht op 08-12-2018 16:12
37.38% gewijzigd
Direct maar even een nieuw item bespreken: energievergelijkers zijn niet eerlijk.

Gisteren kregen we de energie-afrekening. Onze jaarkosten waren 2250 euro. Met het verbruik van afgelopen jaar ben ik direct naar de Energievergelijker van de Consumentenbond en naar Gaslicht gegaan, om te kijken wat de voordeligste leverancier voor ons zou zijn. Beiden adviseerden dezelfde leverancier, voor hetzelfde bedrag, dus het maakt blijkbaar niet uit welke vergelijker je gebruikt. Maar wat ons wel opviel: er stond dat we per jaar 210 euro zouden besparen, en ons jaarbedrag zou 2300 euro zijn. Ze gaan er dus vanuit dat wij, als we bij onze huidige leverancier blijven, meer dan 2500 euro zouden moeten betalen. Dat klopt niet! We betaalden het afgelopen jaar 2250 euro, en dat was zonder overstapbonus of eerstejaarskorting of wat dan ook. Is jullie dit ook al eens opgevallen? Wij besloten in ieder geval om bij de huidige leverancier te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Gevonden, bedankt voor het openen van een nieuw topic! Ik lees en schrijf nog altijd graag mee.

Goed dat je het opgemerkt hebt Marana! Altijd dus je echte bedragen erbij pakken blijkbaar. Heb ik meestal ook gedaan volgens mij. Ik had vorige keer al wel gemerkt dat afsluiten via Gaslicht niet altijd goedkoper is dan rechtstreeks, in mijn geval was het rechtstreeks voordeliger. Ook zegt een bonus lang niet alles, ik heb van Qurrent wel eens mailings gehad van dat ik via een bestaande klant een bepaalde hoge bonus zou krijgen als ik daar stroom af zou gaan nemen. Maar online stonden veel mooiere aanbiedingen. Altijd kritisch blijven dus. Het maakt vergelijken wel een stuk lastiger!

Wij kiezen niet alleen op prijs, maar grotendeels ook op principes: altijd voor een leverancier die enkel groene energie en groen gas levert (en dan zo min mogelijk met certificaten en al helemaal niet met vage eigenlijk-niet-groene constructies zoals biomassa van gekapte bomen uit Canada). Dan blijven er niet heel veel over, dat maakt het vergelijken en kiezen weer wat makkelijker.
Marana-- schreef:
10-08-2018 22:43
Direct maar even een nieuw item bespreken: energievergelijkers zijn niet eerlijk.

Gisteren kregen we de energie-afrekening. Onze jaarkosten waren 2250 euro. Met het verbruik van afgelopen jaar ben ik direct naar de Energievergelijker van de Consumentenbond en naar Gaslicht gegaan, om te kijken wat de voordeligste leverancier voor ons zou zijn. Beiden adviseerden dezelfde leverancier, voor hetzelfde bedrag, dus het maakt blijkbaar niet uit welke vergelijker je gebruikt. Maar wat ons wel opviel: er stond dat we per jaar 210 euro zouden besparen, en ons jaarbedrag zou 2300 euro zijn. Ze gaan er dus vanuit dat wij, als we bij onze huidige leverancier blijven, meer dan 2500 euro zouden moeten betalen. Dat klopt niet! We betaalden het afgelopen jaar 2250 euro, en dat was zonder overstapbonus of eerstejaarskorting of wat dan ook. Is jullie dit ook al eens opgevallen? Wij besloten in ieder geval om bij de huidige leverancier te blijven.
Ik reken het altijd na. Kijk dan naar de prijzen per eenheid. Soms is overstappen alleen gunstig vanwege de overstapbonus. Misschien gaan ze uit van een hoger verbruik voor de komende winter dan afgelopen jaar? Volgens mij houden ze wel rekening met gemiddelde winters en was het afgelopen winter minder koud dan normaal?(weet niet meer of dat zo was).
Alle reacties Link kopieren
Als de prijzen voor gas en elektriciteit het afgelopen jaar zijn gestegen kostte een deel van de gebruikte energie minder. Het komende jaar betaal je natuurlijk het hele jaar die hogere (huidige) prijs, dus daar kan het verschil ook vandaan komen.
Ik zit al een jaar of vijftien bij Greenchoice. Zij waren de eerste leverancier met groene stroom en groen gas, dus ik ben overgestapt zodra dat kon. Tegenwoordig heb ik een paar aandelen in een windmolen. De opbrengst daarvan kan ik alleen via Greenchoice verrekenen met mijn energienota, dus voorlopig heb ik geen enkele behoefte om over te stappen.
Alle reacties Link kopieren
Ah, hier zijn jullie.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Same here. Ik was een tijdje erg actief met elke keer vergelijken en overstappen, maar ik vind dingen zoals groene stroom belangrijker. Plus dat overstappen de afgelopen jaren nét wat lastiger was ... ;-D dus ik houd het nog even op mijn huidige leverancier.

Sowieso heb ik een paar keer gehoord dat die energievergelijkers e.d. gesponsord worden, en dus niet netjes vergelijken.
Alle reacties Link kopieren
Wij stappen elk jaar over en hoewel ik niet mijn best doe om alles nóg energiezuiniger te maken (integendeel; er zijn steeds meer lampen bijgekomen en dit jaar tikt de ventilator aardig aan), krijgen we elk jaar ongeveer 200-300 euro terug. Dankzij de premie hoef ik iig nooit bij te betalen.

Goh, ik weet niet waar ik nu zit. Qurrent dacht ik.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Vanwege de mogelijke sponsoring keek ik zelf altijd liever op de Energievergelijker van de Consumentenbond dan Gaslicht, die laatste is toch een commerciële partij. Maar bij beiden kwam dus dezelfde leverancier bovenaan te staan (waarbij de Consumentenbond vermeldde dat de overstapservice bij die leverancier niet via de Consumentenbond te doen was).
Trotter, hogere prijzen zullen misschien meespelen, maar dat is dan allemaal behoorlijk ondoorzichtig moet ik zeggen.
Ik lees weer mee!
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook ff een tvp…. ik moet zeggen dat ik nooit zin heb om over te stappen... hadden de prijzen ook een tijd vast staan... verbaas me sowieso altijd over u hebt minder verbruikt dan verwacht dus u moet meer betalen...
Alle reacties Link kopieren
Ik weet ook nooit waar ze nu mee vergelijken. Want vaak krijg je als je blijft toch een iets van korting. Vriend houdt het bij in een staatje, zodat we kunnen zien of we er wel op vooruit gaan en hoeveel.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik lees weer mee :lol:
Alle reacties Link kopieren
Happy new topic! Vooral een meelezer hier.

Over energievergelijkwebsites:
prijs per m3 en kwh is inderdaad een dingetje om op te letten, en ook welke belastingen en overige kosten wel/niet worden meegerekend in de tarieven.

Onlangs kwam ik er ook achter dat niet alle stroom/gas aanbieders zijn opgenomen in de vergelijkingswebsites. Bij mij in de gemeente is een lokale energie aanbieder die de groene opgewekte stroom vanuit de gemeente aanbied. Intressant initiatief en ik ben van plan later in het jaar misschien naar hun over te stappen

Aan de grote energiemaatschapijen zitten wat haken en ogen aan hun 'groen en duurzame energie', zie Zondag met Lubach (een beetje uit zn verband getrokken maar wel waar)

https://youtu.be/xW-VLPyxqAM

Voor de consuminderaars in dit topic: ik ben recentelijk begonnen met herbruikbare groente/ fruit netjes en broodzakken te gebruiken. Beetje onwennig om bij de bakker te vragen of ze het brood in mijn eigen meegebrachte zak willen doen maar het voelt goed om minder plastic te verbruiken. Zijn er meer mensen die dit ook doen?
Alle reacties Link kopieren
Wij stappen elk jaar over maar we verbruiken veel energie. Veel wasjes en lang douchen is mijn enige hobby.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Alle reacties Link kopieren
Hyperbole schreef:
11-08-2018 13:38
Over energievergelijkwebsites:
prijs per m3 en kwh is inderdaad een dingetje om op te letten, en ook welke belastingen en overige kosten wel/niet worden meegerekend in de tarieven.

Wij verbruiken zo weinig dat ik liever een laag vastrechttarief heb dan een lage kostprijs per eenheid energie. De meeste aanbieders die met lage energieprijzen adverteren rekenen juist een hoog bedrag voor vastrecht.
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten bij om-energie. Zo ongeveer de meest duurzame energie en de opbrengst gaat naar onze eigen omgeving. We merkten hetzelfde: Overstappen levert ons hooguit 3 tientjes op, een lager m3 of kwh prijs geeft weer hogere leveringstarieven.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Excel sheet gebouwd waarmee ik mijn huidige tarief kon vergelijken met de beste aanbieding met gas licht.

Kwam erop neer dat ik van groene stroom naar grijs zou gaan, en 100 euro zou besparen. Aanzienlijk minder dan voorgespiegeld trouwens.

Daar laat ik mijn huidige klantvriendelijke leverancier niet voor gaan.
Alle reacties Link kopieren
als jullie overstappen van energieleverancier, wanneer doen jullie dat dan?
Je moet om de bonus op te strijken meestal een jaar bij de leverancier blijven, na dat jaar gaan vaak hogere tarieven in.
Er wordt aangeraden om het nieuwe contract de dag na aflopen van het oude in te laten gaan, maar kun je dat op die vergelijkingssites aangeven? En doe je dat dan een maand van tevoren of langer?
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
13-08-2018 11:04
als jullie overstappen van energieleverancier, wanneer doen jullie dat dan?
Je moet om de bonus op te strijken meestal een jaar bij de leverancier blijven, na dat jaar gaan vaak hogere tarieven in.
Er wordt aangeraden om het nieuwe contract de dag na aflopen van het oude in te laten gaan, maar kun je dat op die vergelijkingssites aangeven? En doe je dat dan een maand van tevoren of langer?
Dat kan volgens mij al 3 maanden van te voren of zo.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
11-08-2018 00:10
Als de prijzen voor gas en elektriciteit het afgelopen jaar zijn gestegen kostte een deel van de gebruikte energie minder. Het komende jaar betaal je natuurlijk het hele jaar die hogere (huidige) prijs, dus daar kan het verschil ook vandaan komen.
Ik zit al een jaar of vijftien bij Greenchoice. Zij waren de eerste leverancier met groene stroom en groen gas, dus ik ben overgestapt zodra dat kon. Tegenwoordig heb ik een paar aandelen in een windmolen. De opbrengst daarvan kan ik alleen via Greenchoice verrekenen met mijn energienota, dus voorlopig heb ik geen enkele behoefte om over te stappen.
Idem hier! Wij hadden aandelen in een windmolen bij Eneco, maar deze kon je niet verrekenen. Daarom sinds een paar jaar bij Greenchoice met veel plezier. Ook prima klantenservice als iets een keer niet helemaal goed verloopt. (zoals bij ons het overzetten)
En vastrecht is altijd veel duurder bij de goedkopere aanbidders.
samen sta je sterker
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een grenzeloos vertrouwen in gaslicht.com blijkt, ik heb het namelijk nog nooit nagerekend. Wij gaan altijd voor groene stroom en wat zij daarbij aanraden. Als ik het helemaal moet narekenen dan kost me dat toch vrij veel tijd en dat heb ik er niet voor over. Ben een beetje een luie consuminderaar geloof ik ;)

Overigens geeft gaslicht.com bij ons eigenlijk altijd aan dat we voor de hoogste welkom bonus moeten gaan, ons verbruik is namelijk vrij laag.
Alle reacties Link kopieren
O, hier zijn jullie! Ik ga ook weer mee.

Volgens mij is de overstapbonus altijd te belangrijkste wat betreft het prijsverschil? Ik kies elk jaar via de Consumentenbond.
Alle reacties Link kopieren
Gevonden! :high5:
Alle reacties Link kopieren
Let bij energieleverancier ook op de verhuis voorwaarden. Wij zijn verhuisd maar bleek dat het bij de energieleverancier niet kon (ja, pardon het is nog geen kilometer verderop). Nu een boete omdat we het jaar niet volmaken.
Bij normaal oversluiten betaald de nw leverancier de boete maar nu dus niet.
We mochten ook gewoon het contract uitdienen dus wel betalen maar niet meer leveren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven