Geld & Recht alle pijlers

Innen achterstallige alimentatie

16-08-2018 20:58 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar ervaringen met instanties als het lbio of een andere instantie die mij kan helpen met het innen van achterstallige kinderalimentatie.

Mijn ex is nogal moeilijk in het betalen van zijn alimentatie. Ondertussen kijk ik tegen een achterstand van bijna €4.000 aan. Om de lieve vrede heb ik er een tijdje niks mee gedaan, maar ik word het zat. Ik merk dat het in de weg komt te staan van onze, toch al moeizame, omgang. Bij alles wat er gevraagd wordt denk ik, ga eerst maar eens betalen. Dat werkt natuurlijk niet handig en met lief vragen gaat hij het ook niet over maken, dus dan maar op de harde manier.

Hebben jullie hier ervaring mee. Wat kan ik verwachten? Wat moet ik doen? Is het lbio een juiste instantie of is er een andere/betere optie?
Alle reacties Link kopieren
Het LBIO is inderdaad de juiste instantie, dus daar zou ik mee in zee gaan. Ze proberen het eerst nog op de vriendelijke manier (bemiddeling) en als dat niet werkt kunnen ze dmv beslaglegging op het loon de alimentatie vorderen. In een uiterst geval kunnen ze zelfs nog een deurwaarder inschakelen. En het grootste voordeel voor jou is dat de kosten op jouw ex verhaald worden en niet op jou. Gewoon doen dus.
Alle reacties Link kopieren
Dankje!

Weet je wellicht ook hoe dat gaat als, in dit geval, mijn ex ondernemer is? Hij krijgt dus geen salaris, maar er zijn wel inkomsten.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat de alimentatie op papier staat, bekrachtigd door een rechter? Als hij niet meer kan betalen kan hij een verzoek tot verlaging indienen en tot die tijd moet hij gewoon betalen, in loondienst of niet.
Alle reacties Link kopieren
Oh je bedoelt qua loonbeslag? Dan sturen ze een deurwaarder denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt wel maar van zes maanden terug door het lbio laten vorderen. Je vult de info in op de site, krijgt een formulier thuis ter ondertekening en dat stuur je samen met de originele grosse, beschikking van de echtscheiding waarin staat wat je ex moet betalen, terug.
Ze schrijven hem aan, dan krijgt hij een paar weken om te betalen en doet ie dat niet dan gaan ze het halen middels bv beslag op de bankrekening, als loonbeslag niet kan.

Ik heb voor de drie jaar dat ik nu gescheiden ben voor 34 maanden moeten laten innen door het lbio. Ex betaalt uiteindelijk wel steeds net. Jammer dat ze niet een soort recidive regeling hebben...
Voor langer als 6 maanden kun je een deurwaarder inschakelen, die kunnen 5 jaar terug innen.
Laat je binnen die 5 jaar schriftelijk weten dat je aanspraak maakt op de achterstallige alimentatie, dan begint die 5 jaar weer opnieuw.
Zo kun je evt dus van meer dan 5 jaar terug innen.
Alle reacties Link kopieren
Mag een deurwaarder dan ook met de beschikking in de hand meteen beslag leggen, of moet die wel eerst vonnis halen?
Alle reacties Link kopieren
-Red- schreef:
17-08-2018 06:55
Mag een deurwaarder dan ook met de beschikking in de hand meteen beslag leggen, of moet die wel eerst vonnis halen?
Het vonnis is er al als de rechter de alimentatie heeft toegekend danwel het convenant heeft bekrachtigd.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
17-08-2018 07:25
Het vonnis is er al als de rechter de alimentatie heeft toegekend danwel het convenant heeft bekrachtigd.
Ja dat bedacht ik inderdaad later ook. Er was iets met wat wel lbio kon en deurwaarder niet of andersom, stond me bij. Ben er inmiddels achter wat dat was: als je geen beschikking hebt van de rechtbank maar wel een notarieel bekrachtigde afspraak, kun je daarmee alleen via een deurwaarder en niet via het lbio.
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje niets mee gedaan? 4000 euro?
Hoog tijd om in actie te komen. Je ex vindt het wel best zo, je maakt het hem makkelijk. De omgang is toch al moeilijk.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Het werd mij zelfs geadviseerd door de mediator die ik later nog ingeschakeld had omdat de omgang zo dramatisch verliep, bij niet betalen alimentatie, hup, naar het lbio. Juist als het moeizaam gaat is het een kwestie van grenzen stellen, en elkaar houden aan de gemaakte afspraken.

Ik ben ook weer toe aan een rondje lbio, je zou denken dat ze de beschikking daar maar gewoon moeten houden ipv steeds terugsturen. Het ding krijgt de kans niet om stof te vangen.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
17-08-2018 10:59
Een tijdje niets mee gedaan? 4000 euro?
Hoog tijd om in actie te komen. Je ex vindt het wel best zo, je maakt het hem makkelijk. De omgang is toch al moeilijk.
Je hebt gelijk hoor! Het is alleen niet voor hem dat ik hier te makkelijk in ben. Ik weet dat het weer gedoe opgaat leveren en ik weet wat voor situaties dat oplevert en wie daar de dupe van wordt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal. Inmiddels een aanvraag ingediend bij het lbio. Achterstand is wel groter dan 6mnd, maar ik hoor wel even wat ze kunnen betekenen.
Alle reacties Link kopieren
Hier een ex die nu voor het eerst heeft besloten om deze maand de ka niet te betalen.

Dit omdat de kinderen langer dan afgesproken bij hem zijn. Dit omdat ik in het revalidatie zh was,

Helaas is de advocaat nu op vakantie; leuke klus voor haar: er moet namelijk buiten de ka ook compensatie komen voor de spullen die ik heb achter gelaten (denk wasmachine/ droger etc.)

Buiten dat wil ik dat hij de koopakte van óns' huis overneemt. Hypotheek staat allemaal op zijn naam (en inkomen), huis op ons beider naam.

Pfff. Zo geen zin in gedoe. Maar hij vraagt er zelf om. Hij wilde de scheiding (ja; een vrouw in een rolstoel is niet leuk), nu moet hij de consequenties ook maar accepteren!
Mammmmaaaa schreef:
17-08-2018 20:02
Je hebt gelijk hoor! Het is alleen niet voor hem dat ik hier te makkelijk in ben. Ik weet dat het weer gedoe opgaat leveren en ik weet wat voor situaties dat oplevert en wie daar de dupe van wordt.

Rot is dat hè? Vandaar dat ik er nu voor kies om het 5 jaren plan met deurwaarder te volgen, dan wacht ik tot de kinderen groter zijn en het drama wat dan volgt beter kunnen handelen.
Daarom zou ik als ik jou was, ook even informatie bij een deurwaarder inwinnen.
Als je dan toch gedonder krijgt zou ik dan ook maar voor het volledige bedrag gaan.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
17-08-2018 21:29
Daarom zou ik als ik jou was, ook even informatie bij een deurwaarder inwinnen.
Als je dan toch gedonder krijgt zou ik dan ook maar voor het volledige bedrag gaan.
Bedankt! Ga er maandag gelijk even achteraan. Het is zeker een goeie overweging om er nog even mee te wachten. Ik heb het nu niet nodig. Als ik de ellende uit kan stellen tot alles beter uit te leggen is en het geld serieus nodig gaat zijn voor school, dan zou dat denk ik mijn voorkeur hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven