Geld & Recht alle pijlers

Kan een gemeente zomaar een rekening verdubbelen?

18-08-2018 09:23 46 berichten
Dit is de situatie:
Vlak voor ik op vakantie ging heb ik voor mijn man een aanvraag gedaan voor een invalidenparkeerkaart. De kosten hiervan bedragen 6,50 euro. Dit moet betaald worden voor uberhaupt duidelijk is of hij die kaart krijgt. Vervolgens hebben wij blijkbaar in onze vakantie de rekening gekregen die binnen 14 dagen betaald moest worden.
Toen wij terugkwamen van vakantie (na de termijn van die 14 dagen) lag er gelijk een aanmaning op de mat. Nu bedraagt de rekening 13,50 euro. Dus er is gelijk, zonder een herinnering of iets, 7 euro bovenop gekomen. Nu gaat het mij niet om die 7 euro, maar mijn vraag is: mag dit zomaar? Moeten ze niet eerst een herinnering zonder extra kosten sturen?
Alle reacties Link kopieren
Naar mijn idee stuurt een gemeente nooit een factuur met een betalingstermijn van 14 dagen. Is het niet gewoon een commercieel bedrijf die dit voor de gemeente factureerd? Ik zou ze bellen, 14 dagen in vakantietijd is natuurlijk niet haalbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat de kosten verdubbeld zijn, maar dat je herinneringskosten, administratieve kosten er bij hebt gekregen.
Wat zijn de voorwaarden waaronder je de aanvraag gedaan hebt? Er zijn bedrijven die het idd zo aanpakken van wege de vele wanbetalingen. In vakantietijd is het niet netjes en waarom niet digitaal? Dan kun je altijd betalen.

Ik zou even contact opnemen met de gemeente.
Bel ze even.
Maar ik vind wel dat je zelf ook slordig bent. Je wist van dat bedrag, dus je had makkelijk zelf van te voren actie kunnen ondernemen. Je had er zelf al veel eerder voor de betaling kunnen zorgen.
En iemand anders de post in de gaten kunnen laten houden.
Alle reacties Link kopieren
Nee dat mag niet. Een 1e herinnering mag geen extra kosten geven en ze moeten een redelijke termijn geven.

Als je de rekening en herinnering in je vakantie gekregen hebt vraag ik me wel af hoe lang je op vakantie geweest bent. :P
Het gaat om een rekening van 6,50. Ik heb een aanvraag gedaan bij de gemeente met digid. Op het moment van de aanvraag was mij niet duidelijk dat de rekening betaald moest worden voor de aanvraag afgerond werd.
De aanmaningskosten zijn vervolgens 7 euro. Dus meer dan de originele rekening.
Op het moment van de aanvraag werd ook nergens vermeld dat het binnen 14 dagen betaald zou moeten worden, en er werd nergens vermeld hoe je het zou kunnen betalen. En even voor de duidelijkheid. Ik ben 14 dagen op vakantie geweest, we zitten nu op de 16e dag na de aanvraag. De rekening heeft als dagtekening de dag van de aanvraag gekregen, terwijl hij pas 2 dagen later bij mij in de bus zat. Nogmaals het gaat mij niet om de 7 euro, maar vind het nogal erg streng geregeld op deze manier, zeker in de vakantieperiode en dat ze hem niet digitaal sturen vind ik ook bijzonder. Maar mijn vraag is vooral:
Mag dit zomaar?
Incassobureau’s mogen pas kosten rekenen nadat ze eerst een herinnering gestuurd hebben, dus mogen gemeentes dan wel gelijk kosten rekenen?
Alle reacties Link kopieren
sinnombre schreef:
18-08-2018 09:39
Bel ze even.
Maar ik vind wel dat je zelf ook slordig bent. Je wist van dat bedrag, dus je had makkelijk zelf van te voren actie kunnen ondernemen. Je had er zelf al veel eerder voor de betaling kunnen zorgen.
En iemand anders de post in de gaten kunnen laten houden.
Toen ze vertrok had ze de rekening nog niet. Had ze dan moeten opbellen en moeten bedelen om die rekening? Ik vind ook niet netjes van de gemeente dit. Ik was er ook wel vanuit gegaan dat ik na Mn vakantie nog op tijd zou zijn met betalen of idd een herinnering zou ontvangen eerst.
Stond het er digitaal niet bij dat je bij de aanvraag 6.50 euro moest betalen of dat je een rekening ervoor kreeg die binnen 14 dagen betaald moet worden? Als je naar het loket gaat moet je ook altijd gelijk betalen bij een aanvraag ergens voor.
anoniem_291793 wijzigde dit bericht op 18-08-2018 11:17
62.71% gewijzigd
7 euro is gewoon het standaard bedrag administratiekosten,krijg je ook bij een verkeersboete.
Als je naar het gemeenteloket gaat en de aanvraag doet moet je ook gelijk betalen.
Na de toevoeging van to....ik zou €6,50 betalen en een mailtje sturen met je gedachten over de gang van zaken.
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
18-08-2018 10:56
Stond het er digitaal niet bij dat je bij de aanvraag 6.50 euro moest betalen of dat je een rekening ervoor kreeg die binnen 14 dagen betaald moet worden? Als je naar het loket gaat moet je ook altijd gelijk betalen bij een aanvraag ergens voor.

Bijzonder deze reactie van jou. Al zou het in de voorwaarden staan, dan nog zijn er een hoop mensen die vinden dat de regels niet voor hun gelden... zoals jij.
Alle reacties Link kopieren
TO ik zou bellen en de situatie uitleggen. Inderdaad nogal vreemd om in de vakantieperiode zo'n korte termijn te hanteren zonder dit vooraf duidelijk te communiceren.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
18-08-2018 09:28
Wat zijn de voorwaarden waaronder je de aanvraag gedaan hebt? Er zijn bedrijven die het idd zo aanpakken van wege de vele wanbetalingen. In vakantietijd is het niet netjes en waarom niet digitaal? Dan kun je altijd betalen.

Ik zou even contact opnemen met de gemeente.

Ik vind niet dat je ervan uit mag gaan dat iedereen mail leest op vakantie. Doe ik iig nooit.
Het stond er inderdaad niet bij, er stond wel dat de kosten 6,50 waren, maar niet dat dit binnen 14 dagen betaald moest worden. En ben inderdaad van plan om ze maandag even te bellen. Heb de 6,50 inmiddels betaald. Uiteraard vind ik het normaal dat ik die 6,50 gewoon moet betalen. Maar dat er niet bij staat dat dat op zo’n korte termijn moet en dat er dan gelijk 7 euro bovenop komt vind ik nogal een bijzondere manier van doen. Als ik geld terug moet krijgen van een instantie gebeurt dat meestal ook niet binnen 14 dagen :-)
Alle reacties Link kopieren
Geheel OT: wat is dat goedkoop bij jullie gemeente! Hier is het 120 euro...
...
@ankalida :-o dat is duur!
chocolol schreef:
18-08-2018 13:33
Bijzonder deze reactie van jou. Al zou het in de voorwaarden staan, dan nog zijn er een hoop mensen die vinden dat de regels niet voor hun gelden... zoals jij.
Jij vergelijkt appels met peren
ankalida schreef:
18-08-2018 13:43
Geheel OT: wat is dat goedkoop bij jullie gemeente! Hier is het 120 euro...
Bij sommige gemeenten nog meer.Maar zoals ik het lees moet de man van to eerst nog bekeken worden of dat hij in aanmerking komt.
Dan heb je eerst de medische keuring kosten nog en dan de kosten van de Europese invalidenkaart nog toch?
Alle reacties Link kopieren
Viel mij ook op hoe goedkoop het is. Hier ook een stuk duurder..
Zou kunnen dat er nog kosten bij gaan komen, maar dat hebben ze dan ook niet van tevoren vermeld... we zullen het wel zien, zijn nu inderdaad in afwachting van een oproep voor de medische keuring.
Dat verschilt per gemeente .Hier 28 euro.Staat bij dat als het de eerste keer is men een medische keuring krijgt maar daar staat inderdaad geen kosten bij.

Bij Amsterdam Tarieven 2018:
Leges voor het in behandeling nemen van uw aanvraag (en verlenging) € 37,60
Medisch onderzoek € 142,50
Den Haag De Europese gehandicaptenparkeerkaart kost in 2018 € 34,30.
Een medische beoordeling kost in 2018 € 175.
Utrecht Kosten 2018
Bijdrage kosten medisch advies (dit betaalt u vooraf)€ 50,65
Kosten voor het in behandeling nemen van de aanvraag (dit betaalt u vooraf)
€ 30,75

Verschilt nogal bij Gemeenten
Alle reacties Link kopieren
En hoe moet men weten dat jij op vakantie bent?
minnimouse schreef:
18-08-2018 16:57
En hoe moet men weten dat jij op vakantie bent?
Dat hoeft men niet te weten, heb ik ook nooit gezegd.

Maar ten eerste had ik geen betalingstermijn van 14 dagen verwacht, want er werd nergens aangegeven wanneer dit betaald moest worden, dus ik verwachtte (blijkbaar ten onrechte) dat dit pas betaald hoefde te worden als de kaart opgehaald kon worden.

En ten tweede lees ik op verschillende plekken dat incassobureau’s eerst een herinnering moeten sturen, voor ze extra kosten mogen berekenen. En mijn vraag was dus of gemeentes dan wel zomaar extra kosten mogen berekenen zonder herinnering...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven