Geld & Recht alle pijlers

Huisbaas wil verbouwing over maand starten, rechten?

20-09-2018 14:13 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een aantal maanden geleden heb ik bij mijn huurbaas geklaagd over muizen in de muren van mijn slaapkamer en een lekkend dak daar. Na inspectie aan de buitenzijde kwam ik tot de conclusie dat het hout van de aanbouw compleet verrot is en er verschillende gaten in zitten waar de muizen door heen komen. Ik dacht aan deze te vervangen voor kunsttof platen en het dak te inspecteren op lekkage en dit te verhelpen.

Nu wil de huurbaas de hele aanbouw plat gooien en op nieuw op bouwen. Prima zou je denken, maar omdat ik geen achterom heb moet alle troep door mijn huis worden afgevoerd en ook worden aangevoerd. Het zou meedere maanden gaan duren en zou mijn binnendeur naar de aanbouw/slaapkamer de enige afscheiding tussen binnen en buiten zijn.

Ik heb meedere malen contact gezocht met hun huurbaas wat de status was en kreeg telkens geen duidelijk antwoord, tot nu toe! Hij wil de verbouwing 20 okt aanstaande laten beginnen!!!! Is die man helemaal van de pot gerukt? Ik moet de hele ruimte leeghalen, waar dus ook mijn bed staat. In de woonkamer heb ik geen ruimte voor de opslag of uberhaupt een slaapplek te creeren. Waar ga ik in die tussentijd slapen? Waar moet ik heen? Ik moet van mijn huurbaas vrij nemen, wat helemaal niet kan op dit korte termijn en daarnaast zien ze mij aankomen bij mijn nieuwe baan. Mijn reactie was dan ook dat ik het vreemd vind dat dit niet in overleg gaat en dat de herfst mij nu niet het meest geschikte seizoen lijkt voor deze klus. Krijg ik terug dat hij het dan afblaast, meer niet.

Wat zijn mijn rechten hierin? Dit is toch belachelijk of ben ik nu gek? Van mij hoef die verbouwing helemaal niet, maar wil ik gewoon kunnen slapen zonder een knagende muizen naast mij in de muur en die druppels op mijn hoofd als het regent.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee wat je rechten zijn, maar ik heb als 'huisbaas' iets soortgelijks aan de hand gehad. Er was lekkage in de badkamer die je alleen kon bereiken via de slaapkamer. De badkamer moest per direct volledig gesloopt worden, waardoor de slaapkamer leeg moest en onbruikbaar was, plus dat natuurlijk de badkamer onbruikbaar was. Mijn huurders zijn in een vakantiehuisje gegaan en ik heb dat betaald. Ik weet niet hoe het juridisch zit, maar dat vond ik de netste oplossing. Overigens was bij ons geen overleg over de datum mogelijk omdat het een spoedgeval was.
Alle reacties Link kopieren
Tja, je verhuurder zal je dan tijdelijk andere woonruimte moeten aanbieden lijkt me.
.
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
20-09-2018 14:28
Geen idee wat je rechten zijn, maar ik heb als 'huisbaas' iets soortgelijks aan de hand gehad. Er was lekkage in de badkamer die je alleen kon bereiken via de slaapkamer. De badkamer moest per direct volledig gesloopt worden, waardoor de slaapkamer leeg moest en onbruikbaar was, plus dat natuurlijk de badkamer onbruikbaar was. Mijn huurders zijn in een vakantiehuisje gegaan en ik heb dat betaald. Ik weet niet hoe het juridisch zit, maar dat vond ik de netste oplossing. Overigens was bij ons geen overleg over de datum mogelijk omdat het een spoedgeval was.
Dat is is inderdaad een compleet andere situatie en vind ik erg netjes opgelost. Hier is geen oplossing beboden of dan ook maar iets. De muizen probeer ik zelf te bestrijden door gif neer te zetten en heb de gaten dicht gespoten met peurschuim. Minder last van als een aantal weken geleden gelukkig. Door de warme zomer amper lekkage gehad en zet er vaak een emmer onder. Is niet handig, maar spoed is hierdoor zeker niet aan de orde. De manier waarom het allemaal geregeld en gecommuniceerd wordt vind ik nogal apart. Verwacht mijn huurbaas dat ik +2 maanden op mijn bank ga slapen terwijl er een directe verbinding met buiten is als die aanbouw afgebroken is? Tussen al het stof en de spullen die alleen al uit mijn inbouwkast en onder mijn bed vandaan komen. Hij heeft blijkbaar totaal geen inlevingsvermogen ?
Alle reacties Link kopieren
Liliane13 schreef:
20-09-2018 14:35
Tja, je verhuurder zal je dan tijdelijk andere woonruimte moeten aanbieden lijkt me.
Dat heeft hij tot nu toe niet gedaan. Als ik een opslag krijg, waar tijdelijk mijn spullen in opgeborgen kunnen worden zodat het niet vies wordt of kapot gaat prima. Hij moet het vervoer hiervoor regelen lijkt mij net als een andere woning tijdelijk
Alle reacties Link kopieren
Of - als het onder sloop/renovatie valt - in elk geval een verhuiskostenvergoeding.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... vergoeding

Anders zou je het even kunnen navragen bij een rechtswinkel of het juridisch loket.
.
Alle reacties Link kopieren
Wat zie je zelf als oplossing? Zoals ik het lees ben je vooral boos en is alles teveel voor je wat er zal gaan gebeuren. Snap dat je niet blij bent met de situatie, maar soms moet er wat gebeuren,hoe vervelend ook.
Alle reacties Link kopieren
Bloem_Viva schreef:
20-09-2018 14:39
Dat heeft hij tot nu toe niet gedaan. Als ik een opslag krijg, waar tijdelijk mijn spullen in opgeborgen kunnen worden zodat het niet vies wordt of kapot gaat prima. Hij moet het vervoer hiervoor regelen lijkt mij net als een andere woning tijdelijk
Heb je het hier al met je huisbaas over gehad?
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
20-09-2018 14:41
Wat zie je zelf als oplossing? Zoals ik het lees ben je vooral boos en is alles teveel voor je wat er zal gaan gebeuren. Snap dat je niet blij bent met de situatie, maar soms moet er wat gebeuren,hoe vervelend ook.
Klopt inderdaad dat die verbouwing van mijn niet persee hoeft, maar is snap de noodzaak vanuit de verhuurder. Als hij met mijn in overleg eendatum had gekozen, mij neen tijdelijke ondekomend had geboden en een opslagplaats voor mijn spullen had geregeld had ik het prima gevonden. Maar nu denkt hij alleen aan zijn voordeel en totaal niet aan de lasten die ik er van ga ondervinden. Totaal geen rekening wordt het met mij gehoudenheb ik het idee.
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
20-09-2018 14:42
Heb je het hier al met je huisbaas over gehad?
Dit heb ik meteen aangegeven bij mijn huisbaas, toen de aannemer langs kwam om te kijken. Daarnaast meedere malen via app dat ik een nieuwe baan heb en ik mo,et overleggen wat er mogelijk is ivm vrij nemen en dat er een tijdelijk onderkomen gezocht moet worden want slapen op de bank en tussen de rotzooi, puin en stof geen optie is. Hier is tot nu toe geen gehoor aan gegeven. Ik heb het idee dat als ik vanochtend er geen contact over had gezocht ze 20 okt gewoon voor mijn deur hadden gestaan om de verbouwing te starten zonder enig overleg met mij.
Woon je in België of in Nederland?
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
20-09-2018 15:09
Woon je in België of in Nederland?
Nederland :)
Kun je niet tijdelijk bij iemand logeren of ergens een vakantiehuisje of stacaravan huren? Je zou dan kunnen overleggen met je huisbaas dat je voor de periode dat je niet in je huurhuis woont geen huur hoeft te betalen, zodat je geen extra kosten hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet helemaal waar je vrij voor zou moeten nemen?

Heb je je huisbaas gebeld? Of alleen geappt? Ik denk niet dat het helpt als je hem alleen maar tegenargumenten gaan noemen waarom iets niet lukt. Hoe zou jij de verbouwing wél voor je zien? Wat heb je nodig? Benoem dit (telefonisch of nog beter face to face) aan je huisbaas en probeer er samen uit te komen. Jullie zullen daarvoor beiden water bij de wijn moeten doen. Op een later moment kun je dan nog eens aan hem teruggeven dat je het niet zo prettig hebt ervaren hoe hij hierover communiceerde. Maar probeer eerst samen de situatie op te lossen. Als je nu alleen maar verbolgen gaat doen over hoe hij dit heeft aangepakt komen jullie geen stap verder.
Ik zou absoluut contact opnemen met het Juridisch Loket maar ook bij het informatiepunt voor huurders in jouw wijk/stad/regio (zo'n steunpunt heet overal weer anders). Zij weten van de hoed en de rand, hebben veel vaker met dit bijltje gehakt.
Ook kunnen zij namens jou maar ook uit jouw naam brieven aan de verhuurder opstellen.
Alle reacties Link kopieren
Ivy_Signe schreef:
20-09-2018 15:19
Ik zou absoluut contact opnemen met het Juridisch Loket maar ook bij het informatiepunt voor huurders in jouw wijk/stad/regio (zo'n steunpunt heet overal weer anders). Zij weten van de hoed en de rand, hebben veel vaker met dit bijltje gehakt.
Ook kunnen zij namens jou maar ook uit jouw naam brieven aan de verhuurder opstellen.
Wat zou jouw doel hiermee zijn?
Je wil toch juist een fijne relatie met je huisbaas? Ik denk dat je dat op deze manier wel kan vergeten.
Alle reacties Link kopieren
vicky87 schreef:
20-09-2018 15:14
Ik snap niet helemaal waar je vrij voor zou moeten nemen?

Heb je je huisbaas gebeld? Of alleen geappt? Ik denk niet dat het helpt als je hem alleen maar tegenargumenten gaan noemen waarom iets niet lukt. Hoe zou jij de verbouwing wél voor je zien? Wat heb je nodig? Benoem dit (telefonisch of nog beter face to face) aan je huisbaas en probeer er samen uit te komen. Jullie zullen daarvoor beiden water bij de wijn moeten doen. Op een later moment kun je dan nog eens aan hem teruggeven dat je het niet zo prettig hebt ervaren hoe hij hierover communiceerde. Maar probeer eerst samen de situatie op te lossen. Als je nu alleen maar verbolgen gaat doen over hoe hij dit heeft aangepakt komen jullie geen stap verder.
Ik ook niet hoor. Maar ik zou de deur moeten openen voor de aannemer had mijn huurbaas erover en hij wil dat iemand aanwzig is tijdens de werkzaamheden. Nu moet ik om 7uur al de trein naar mijn werk hebben, dus dat is sowieso niet echt mogelijk. Plus dat ik helemaal geen vrij wil nemen.Net een nieuwe baan dus lijkt mij geen goede indruk maken bij het bedrijf. Ik heb het meteen face-to-face gezegd tegen hem toen de aannemer langs kwam dat ik alles wel graag in overleg wil doen en er een tijdelijk ander onderkomen gevondenmoet worden. Dit ook al een keer telefonisch doorgegeven aan hem, maar hij lijkt het niet te snappen en negeert mij volledig hierin heb ik het idee.
Alle reacties Link kopieren
Ivy_Signe schreef:
20-09-2018 15:19
Ik zou absoluut contact opnemen met het Juridisch Loket maar ook bij het informatiepunt voor huurders in jouw wijk/stad/regio (zo'n steunpunt heet overal weer anders). Zij weten van de hoed en de rand, hebben veel vaker met dit bijltje gehakt.
Ook kunnen zij namens jou maar ook uit jouw naam brieven aan de verhuurder opstellen.
Daar zat ik ook aan te denken, maar zal denk de relatie niet echt ten goede komen?
Pientjexxxx schreef:
20-09-2018 15:13
Kun je niet tijdelijk bij iemand logeren of ergens een vakantiehuisje of stacaravan huren? Je zou dan kunnen overleggen met je huisbaas dat je voor de periode dat je niet in je huurhuis woont geen huur hoeft te betalen, zodat je geen extra kosten hebt.
Helaas woont mijn familie ver weg en wonen mijn vrienden allemaal erg klein, waardoor dat vrijwel geen optie is. Vakantiehuisje is een optie, mits het goede bereikbaar heeft met het openbaar vervoer. Heb geen auto en moet moet ov naar mijn werk toe.
vicky87 schreef:
20-09-2018 15:22
Wat zou jouw doel hiermee zijn?
Je wil toch juist een fijne relatie met je huisbaas? Ik denk dat je dat op deze manier wel kan vergeten.
Ze wil weten wat haar rechten en plichten zijn, hoe je dit kunt aanpakken, hoe zij hem kan benaderen, wat billijk is.
Zij vertellen hun plan van aanpak, zaken waar je nog nooit aan gedacht hebt, dus daar kan ze mee beginnen. Uitgangspunt is inderdaad om nader tot elkaar te komen en de verstandhouding zo rustig mogelijk te houden maar huisbaas is nu slechts bezig met eenrichtingsverkeer.

Als suggesties van de informatiepunten niet volstaan en de huisbaas geen rekening wil houden met TO, kunnen zij een brief schrijven.
Bloem_Viva schreef:
20-09-2018 15:25
Daar zat ik ook aan te denken, maar zal denk de relatie niet echt ten goede komen?
Stap 1 is daar informatie inwinnen, je hoeft je huisbaas niet te vertellen dat je daar bent geweest of hen later desnoods inschakelt. ;-)
Alle reacties Link kopieren
@Ivy_Signe dat is waar. Misschien wel een ok idee om morgen even langs te gaan
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst nogmaals de vriendelijke manier proberen. Nodig hem uit, vertel hem dat je het fijn vindt dat hij het probleem zo grondig aan wil pakken, en laat hem zien (daarom dus uitnodigen) wat de consequenties zijn, dat je niet in de woonkamer kunt slapen enz. Dat je bovendien ook eigenlijk niet zonder je spullen kunt vertrekken, want het huis is zo te betreden door ieder die dat wil (begrijp ik dat goed, is de achterkant helemaal open?) en een verzekering zal in dat geval de schade van een inbraak ook niet vergoeden.
Er zal dus een oplossing moeten komen voor het onderbrengen van jou én van jouw spullen. Ik denk dat het wel eens kan helpen als hij dat daadwerkelijk kan zien. Daarmee is ook meteen het probleem van de aanwezigheid opgelost. Degene die gaat klussen kan dan gewoon de sleutel krijgen.

Werkt dat niet? Dan de onvriendelijke versie met brieven via juridisch loket, woonbond, of wie dan ook.
Alle reacties Link kopieren
happybaby schreef:
20-09-2018 15:39
Ik zou eerst nogmaals de vriendelijke manier proberen. Nodig hem uit, vertel hem dat je het fijn vindt dat hij het probleem zo grondig aan wil pakken, en laat hem zien (daarom dus uitnodigen) wat de consequenties zijn, dat je niet in de woonkamer kunt slapen enz. Dat je bovendien ook eigenlijk niet zonder je spullen kunt vertrekken, want het huis is zo te betreden door ieder die dat wil (begrijp ik dat goed, is de achterkant helemaal open?) en een verzekering zal in dat geval de schade van een inbraak ook niet vergoeden.
Er zal dus een oplossing moeten komen voor het onderbrengen van jou én van jouw spullen. Ik denk dat het wel eens kan helpen als hij dat daadwerkelijk kan zien. Daarmee is ook meteen het probleem van de aanwezigheid opgelost. Degene die gaat klussen kan dan gewoon de sleutel krijgen.

Werkt dat niet? Dan de onvriendelijke versie met brieven via juridisch loket, woonbond, of wie dan ook.

Mijn slaapkamer zit direct na mijn keuken en wordt gescheiden door een dunne binnenwand van gipsplaat en een holle binnendeur. That's it. Die muur zullen ze naar waarschijnlijkheid aan de kant van de slaapkamer slopen, omdat die aangrenzend aan de andere muren zijn en dus of gerepateerd moeten worden op opnieuw moeten worden opgebouwd. Het enige wat dus tussen buiten en mijn woonkamer/keuken zit is een holle binnendeur die niet op slot kan. De aannemer zei dat ze wel 2 maanden bezig zijn. Daarnaast ben ik ook gewoon bang voor beschadigingen in mijn huis. M'n vloer die ik zelf heb neergelegd, mijn mooie spulletjes enz.

Ik heb zojuist toenadering gezocht om de mogelijkheden face 2 face te bespreken. In afwachting van een reactie nu. Ik ben benieuwd... Hij is vrij star qua gedrag dus vrees het ergste. Ook omdat ik het al een aantal x heb aangegeven.
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk gaat hij er op in. Vraag hem hoe hij het voor zich ziet. Blijkbaar ziet hij mogelijkheden die jij niet ziet, laat hem die maar onder woorden brengen. Ik hoop voor je dat hij dan zelf ook inziet dat het niet gaat werken.
Overigens neem ik aan dat beschadigingen vergoed moeten worden door huisbaas/aannemer. Daar zal je verzekeraar meer over kunnen vertellen.
Maak in ieder geval foto´s van je vloer en je mooie spulletjes met de datum erbij voordat ze gaan beginnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven