Geld & Recht alle pijlers

Studieschuld verzwijgen bij hypotheek

27-09-2018 14:22 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen, vanwege eventuele herkenbaarheid heb ik een apart account aangemaakt om dit topic aan te maken.

Mijn vriend en ik willen een nieuwbouwhuis kopen. We hebben inmiddels al een optie op een huis, wat naar verwachting over anderhalf a twee jaar opgeleverd zal worden. Volgende week gaan we met verschillende hypotheekadviseurs in gesprek om te kijken wat financieel mogelijk is voor ons.

Iets wat absoluut roet in het eten kan gooien bij het regelen van een hypotheek is mijn studieschuld van 23.000 euro. Tijdens mijn studietijd heb ik maximaal geleend, maar dit geld heb ik voor een groot gedeelte wel gespaard. Mijn lening valt onder het 'nieuwe systeem' wat inhoudt dat ik niet vijftien, maar 35 jaar heb om alles af te betalen.

Ik ben er vrijwel zeker van dat we alleen genoeg hypotheek kunnen krijgen om het huis te kopen waar we een optie op hebben als ik mijn studieschuld verzwijg. Een bank zal ons nooit adviseren om deze schuld te verzwijgen. Daarom vraag ik mij af of een van jullie mij hier misschien advies over zou kunnen geven. De waarde van het huis is overigens hoger dan de nhg-grens. Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Zou er niet over liegen, is niet niks. Hoe oud ben je als ik vragen mag? Waarom graag nu al kopen? Hartstikke leuk natuurlijk! Maar het moet wel reëel blijven en goed te betalen. Volgens mij kún je er over liegen, maar is het absoluut niet verstandig.
Kun je niet een deel van je schuld al aflossen met het geld dat je hebt gespaard?
Alle reacties Link kopieren
Als je een groot gedeelte gespaard hebt van je studieschuld, kan je die toch ook gelijk grotendeels aflossen.

Ik snap mensen niet echt die lenen en dat sparen...

Een oud collega heeft op advies van zijn hypotheekadviseur zijn studieschuld wel verzwegen maar hij viel onder het oude stelsel. Daar zitten met een hypotheek ook weer andere voorwaarden aan, niet alleen hoelang je mag doen over aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Verzwijgen is niet slim. Ze komen er toch wel achter zou ik denken.
Speel eens open kaart bij een hypotheek adviseur met wie je toch niet in zee gaat om een beetje duidelijk te krijgen.

Hier staan tips voor als je in 2018 een studieschuld hebt en een hypotheek wilt afsluiten. En zo google je er vast nog wel wat meer bij elkaar:

https://www.academica.nl/artikelen/stud ... t-je-weten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan dit niet meer. Wij moesten bij de hypotheekadviseer (die dus overlegd met alle banken etc), onze DUO leningen officieel aanreiken. Banken mogen dat eisen tegenwoordig, zo begrepen wij. Als je ze niet overdraagt, krijg je heel simpel geen hypotheek van ze.
Wolves don't lose sleep over the opinion of sheep
Alle reacties Link kopieren
Als je het grootste gedeelte hebt gespaard, waarom heb je dan geleend?zou het grotendeels nu afbetalen dan
Alle reacties Link kopieren
helic schreef:
27-09-2018 15:27
Volgens mij kan dit niet meer. Wij moesten bij de hypotheekadviseer (die dus overlegd met alle banken etc), onze DUO leningen officieel aanreiken. Banken mogen dat eisen tegenwoordig, zo begrepen wij. Als je ze niet overdraagt, krijg je heel simpel geen hypotheek van ze.
Dat is echt onzin. Ze moeten er officieel naar vragen ja, maar hoe kan je iets officieel aanreiken wat nergens echt geregistreerd staat
behalve bij DUO zelf, het is niet na te checken in het BKR. Vanuit de zorgplicht MOETEN de adviseurs er naar vragen, maar je zal
de kost geven hoeveel mensen een hypotheek hebben die ze eigenlijk niet konden dragen omdat ze een studieschuld hebben verzwegen
(zelf werkzaam bij een bank).

Om antwoord te geven op je vraag: Ja je kan het verzwijgen, maar of dat slim is moet je voor jezelf bepalen. Het zijn wel lasten die
je naast je hypotheek en andere woonlasten moet kunnen blijven betalen. Overigens ben ik wel van mening dat een studieschuld
niet zwaar wordt berekend: 0,15% van de totale schuld. Als deze last al niet past naast je hypotheek,
dan leen je dus wel (bijna) maximaal. Wat als het 2e inkomen (deels) wegvalt? Denk daar goed over na TO!
diamantje123 wijzigde dit bericht op 27-09-2018 15:32
23.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
helic schreef:
27-09-2018 15:27
Volgens mij kan dit niet meer. Wij moesten bij de hypotheekadviseer (die dus overlegd met alle banken etc), onze DUO leningen officieel aanreiken. Banken mogen dat eisen tegenwoordig, zo begrepen wij. Als je ze niet overdraagt, krijg je heel simpel geen hypotheek van ze.
Overigens; met een goede hypotheekadviseur in de hand, wist deze bij ons (ondanks studieschulden) toch een fiks hogere hypotheek los te krijgen. Dit toonde hij aan door onze banen en baangaranties in het veld, ons omhoogschietende inkomen binnen 2jaar en het feit dat we al 3jaar lang ongv 2,5x het bedrag aan huur betaalden per maand (in tegenstelling tot de hypotheekprijs pm). Dit zijn natuurlijk geen zekerheden allemaal, maar zorgde bij ons voor veel coulantie waardoor we alsnog uit verschillende banken konden kiezen.
helic wijzigde dit bericht op 27-09-2018 15:34
0.06% gewijzigd
Wolves don't lose sleep over the opinion of sheep
Alle reacties Link kopieren
Overigens anders zou ik het ook verzwijgen als je toch niet onder NHG valt. Ken genoeg mensen die dat doen. Als jij zeker weet dat je het inkomen hebt om zowel hypotheek als afbetaling te betalen. Overigens in het nieuwe stelsel weegt ivm de 35jr de schuld minder zwaar mee dan in oude stelsel
Alle reacties Link kopieren
diamantje123 schreef:
27-09-2018 15:30
Dat is echt onzin. Ze moeten er officieel naar vragen ja, maar hoe kan je iets officieel aanreiken wat nergens echt geregistreerd staat
behalve bij DUO zelf, het is niet na te checken in het BKR. Vanuit de zorgplicht MOETEN de adviseurs er naar vragen, maar je zal
de kost geven hoeveel mensen een hypotheek hebben die ze eigenlijk niet konden dragen omdat ze een studieschuld hebben verzwegen
(zelf werkzaam bij een bank).
BKR niet? Vriendin van mij moest haar studieschuld aflossen om een hypotheek te krijgen omdat zij BKR-geregistreerd stond. Misschien heb ik dat dan verkeerd begrepen.
Alle reacties Link kopieren
helic schreef:
27-09-2018 15:31
Overigens; met een goede hypotheekadviseur in de hand, wist deze bij ons (ondanks studieschulden) toch een fiks hogere hypotheek los te krijgen. Dit toonde hij aan door onze banen en baangaranties in het veld, ons omhoogschietende inkomen binnen 2jaar en het feit dat we al 3jaar lang ongv 2,5x het bedrag aan huur betaalden per maand (in tegenstelling tot de hypotheekprijs pm). Dit zijn natuurlijk geen zekerheden allemaal, maar zorgde bij ons voor veel coulantie waardoor we alsnog uit verschillende banken konden kieze.
Goede tip en fijn om te lezen!
Alle reacties Link kopieren
fotoroid schreef:
27-09-2018 15:32
BKR niet? Vriendin van mij moest haar studieschuld aflossen om een hypotheek te krijgen omdat zij BKR-geregistreerd stond. Misschien heb ik dat dan verkeerd begrepen.
Nope, vandaag zelfs nog in het nieuws dat BKR er wel een registratie van wil maken maar dat nu nog niet het geval is
Alle reacties Link kopieren
diamantje123 schreef:
27-09-2018 15:30
Dat is echt onzin. Ze moeten er officieel naar vragen ja, maar hoe kan je iets officieel aanreiken wat nergens echt geregistreerd staat
behalve bij DUO zelf, het is niet na te checken in het BKR. Vanuit de zorgplicht MOETEN de adviseurs er naar vragen, maar je zal
de kost geven hoeveel mensen een hypotheek hebben die ze eigenlijk niet konden dragen omdat ze een studieschuld hebben verzwegen
(zelf werkzaam bij een bank).

Om antwoord te geven op je vraag: Ja je kan het verzwijgen, maar of dat slim is moet je voor jezelf bepalen. Het zijn wel lasten die
je naast je hypotheek en andere woonlasten moet kunnen blijven betalen. Overigens ben ik wel van mening dat een studieschuld
niet zwaar wordt berekend: 0,15% van de totale schuld. Als deze last al niet past naast je hypotheek,
dan leen je dus wel (bijna) maximaal. Wat als het 2e inkomen (deels) wegvalt? Denk daar goed over na TO!
Ze hebben letterlijk om erkende uitreksels van de studieschuld gevraagd bij de bank. Met waarmerk vanuit DUO.
Wolves don't lose sleep over the opinion of sheep
Alle reacties Link kopieren
En als je zegt dat je geen schuld hebt bij Duo? Staat nergens geregistreerd he?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
helic schreef:
27-09-2018 15:33
Ze hebben letterlijk om erkende uitreksels van de studieschuld gevraagd bij de bank. Met waarmerk vanuit DUO.
Wellicht hebben ze een DUO afschrijving gezien op de bankafschriften en zijn ze er zodoende achtergekomen
dat ze een studieschuld hebben, en vandaar uit extra gegevens opgevraagd. Want er is geen andere mogelijkheid
om erachter te komen. Je kan niet iets aanleveren 'wat je niet hebt' toch.
Alle reacties Link kopieren
@TO, je moet je echt afvragen of je dat moet willen. 23000 euro levert inderdaad een behoorlijk bedrag op wat je niet meer kan lenen, maar als je dat niet kan compenseren met spaargeld dan is je hypotheek echt hoog ten op zichte van je inkomen.

En dan moet je je afvragen hoe duurzaam die situatie is. Wat als 1 van jullie langdurig werkloos raakt, of arbeidsongeschikt. Wat als er kinderen komen en jullie willen minder werken (of moeten voor 5 dagen in de week kinderopvang betalen). Dat zijn echt scenario's die je goed moet doorrekenen voor je hier aan begint.
Alle reacties Link kopieren
diamantje123 schreef:
27-09-2018 15:40
Wellicht hebben ze een DUO afschrijving gezien op de bankafschriften en zijn ze er zodoende achtergekomen
dat ze een studieschuld hebben, en vandaar uit extra gegevens opgevraagd. Want er is geen andere mogelijkheid
om erachter te komen. Je kan niet iets aanleveren 'wat je niet hebt' toch.
Hm, ja dat zou kunnen. Alleen wij zaten nog niet in het afbetaal-traject. Moet ook zeggen dat we nogal 'van de brave' zijn, geen economische achtergrond hebben en onze eerste hypotheek afsloten. Er is wel duidelijk vermeld destijds dat zonder de DUO gegevens, er geen banken het gesprek aan zouden gaan. En het zou onmogelijk zijn met onze studies om geen DUO gegevens te hebben. Maar! Ben geen expert en vermeldde alleen mijn ervaringen. Bij mij en onze vriendengroep, die allemaal nu een beetje hun eerste hypotheek aangaan, was het idee er dat je niks meer 'kon' verzwijgen bij banken.
Wolves don't lose sleep over the opinion of sheep
fraude
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 25 jaar en net afgestudeerd. Ik heb een baan waarbij het zo goed als zeker is dat ik over een half jaar een hogere functie krijg en dus opgeschaald word. De reden dat wij nu willen kopen is voornamelijk doordat de huizenprijzen zo hard stijgen. Naast dat mij het heel leuk lijkt om een eigen huis te hebben, zie ik een huis als een goede investering. Op dit moment huren we en dat zie ik toch een beetje als weggegooid geld.

Overigens is het geen optie om al een groot deel van mijn schulden af te betalen. Bij het al dan niet verstrekken van een hypotheek wil de bank het oorspronkelijke studieschuldbedrag lenen. Heel raar. Het is dus niet relevant of en hoeveel je al hebt afbetaald.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
27-09-2018 15:53
fraude
Dat ook inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
27-09-2018 15:32
Overigens anders zou ik het ook verzwijgen als je toch niet onder NHG valt. Ken genoeg mensen die dat doen. Als jij zeker weet dat je het inkomen hebt om zowel hypotheek als afbetaling te betalen. Overigens in het nieuwe stelsel weegt ivm de 35jr de schuld minder zwaar mee dan in oude stelsel
Ik had inderdaad begrepen dat het wegvallen van de NHG de voornaamste sanctie indien de bank erachter komt dat de studieschuld verzwegen is. Voor mij lijkt het verzwijgen van de studieschuld daarom vooral voordelen te hebben.
Hebben jullie al wel gesprekken gehad met adviseurs of te snel een optie op een huis genomen? Ik zou hem niet verzwijgen. Je hebt nou eenmaal die maandelijkse betaal verplichting aan DUO de komende 35 jaar. Beetje raar dat jullie al een optie op een huis hebben genomen zonder in gesprek te zijn geweest. Weten jullie uberhaupt of jullie dit huis kunnen betalen? Jullie moeten het natuurlijk zelf weten wat je doet. Verstandig is het niet.
Alle reacties Link kopieren
ditte_ schreef:
27-09-2018 16:09
Hebben jullie al wel gesprekken gehad met adviseurs of te snel een optie op een huis genomen? Ik zou hem niet verzwijgen. Je hebt nou eenmaal die maandelijkse betaal verplichting aan DUO de komende 35 jaar. Beetje raar dat jullie al een optie op een huis hebben genomen zonder in gesprek te zijn geweest. Weten jullie uberhaupt of jullie dit huis kunnen betalen? Jullie moeten het natuurlijk zelf weten wat je doet. Verstandig is het niet.
Ik vind het zelf niet raar dat we al een optie op een huis hebben. Dit is helemaal vrijblijvend en we kunnen over twee weken beslissen of we een koopcontract gaan tekenen. Als we dit doen hebben we bijna een half jaar om een hypotheek rond te krijgen. Door de ontbindende voorwaarde van financiering in het koopcontract is er dus ook geen man overboord als dit niet lukt.
enenes schreef:
27-09-2018 16:14
Ik vind het zelf niet raar dat we al een optie op een huis hebben. Dit is helemaal vrijblijvend en we kunnen over twee weken beslissen of we een koopcontract gaan tekenen. Als we dit doen hebben we bijna een half jaar om een hypotheek rond te krijgen. Door de ontbindende voorwaarde van financiering in het koopcontract is er dus ook geen man overboord als dit niet lukt.
Ik vind het wel raar, jullie weten niet eens of jullie het huis kunnen kopen. Ga eerst eens met een adviseur om tafel. Het komt op mij over dat jullie nog weinig huizen en projecten hebben bezichtigd en gelijk met het eerste in zee gaan. Aangezien jullie eigenlijk geen idee hebben wat jullie te lenen bedrag is. Daar is die adviseur nou voor. Ga dat eerst nou eens doen en alles op een rijtje zetten. Rekenen jullie jezelf niet te rijk? Hoe kan het dat jullie zonder bij een adviseur gezeten te hebben jullie al weten dat je een huis zonder nhg kunt financieren? Waar is dit op gebaseerd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven