Geld & Recht alle pijlers

Belasting over kostgeld?

16-10-2018 11:57 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bekenden van ons hebben een volwassen dochter die inmiddels ook een leuke baan heeft. Ze is ergens begin 20 en woont nog thuis (zoekt wel iets..). Haar ouders willen geen kostgeld van haar, want dan moeten ze daar belasting over betalen, zeggen ze... En ze gunnen haar haar zuurverdiende centen.
Intussen geeft die dochter bakken met geld uit aan uitgaan, kleding en de nieuwste telefoon. Moet ze zelf weten, maar ik dacht dat kostgeld ook een beetje leergeld was. Als ze dit doorzet als ze op zichzelf woont dan komt ze geheid in de problemen.

Maar dat je dan daar weer extra over moet betalen dat klopt toch helemaal niet?

Ik ben best wel een leek op dit gebied, maar moet je met een inwonend verdienend kind niet als gezin in het geheel sowieso meer belasting gaan betalen?

Zelf was ik namelijk wel van plan om kostgeld aan mijn kinderen te gaan vragen als ze werken.
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen het kostgeld ook apart houden en haar uiteindelijk cadeau geven als ze op zichzelf gaat wonen.. maar goed daar vraag je niet naar. Geen idee hoe het zit met belastingen.
ach.. ik doe ook maar wat..
Ik heb nog nooit gehoord dat er over kostgeld belasting betaald moet worden en ik heb ook nog nooit gehoord in mijn omgeving dat dat later weer als cadeau terug gegeven werd aan kind.
Maar als die dochter echt een gat in haar hand heeft zou ik wel kostgeld gaan vragen en als je dat eigenlijk niet wilt hebben opzij zetten zodat als ze straks geld wil lenen voor de inrichting van haar huisje, dat het dan gegeven kan worden.
Complete onzin
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk betaal je geen belasting over kostgeld.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
16-10-2018 12:06
Ik heb nog nooit gehoord dat er over kostgeld belasting betaald moet worden en ik heb ook nog nooit gehoord in mijn omgeving dat dat later weer als cadeau terug gegeven werd aan kind.
Dit. Nooit eerder gehoord.

Onze accountant heeft het nooit aangegeven/besproken in de dossier.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
A ja ik dacht ook al. Ik zal het ze eens zeggen, wie weet.
Alle reacties Link kopieren
Dat geloof ik niet hoor, sws mag je tot een bepaald bedrag toch belastingvrij "bijverdienen" ?

Ik vind dat als je inwonende kind een volledig salaris heeft je best eens mag bespreken dat er een bijdrage aan de vaste lasten en boodschappen gedaan kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Laat die mensen dat lekker zelf bepalen of ze wel of geen kostgeld vragen. Ik hoefde t ook niet van de kinderen, en nu ze op zichzelf zijn redden ze zich prima.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Maar ik denk dat een beetje kostgeld gaan vragen niet helpt tegen een gat in de hand. Kan je beter met kind om de tafel gaan zitten en uitleggen wat het "volwassen" leven nou eigenlijk kost. En je kind daarin begeleiden (budgetplannen enz)
Maar ik heb er nog geen ervaring me, mijn kinderen zijn nog klein
Alle reacties Link kopieren
Als ouders een uitkering ontvangen, dan wordt het kostgeld verrekend met de maandelijkse uitkeringsbedrag. Dat is wat ik van mensen (via via) gehoord heb.

Ik ken niemand uit onze omgeving die een uitkering ontvangt, dus zeker weten doe ik niet.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
kostgeld is wat anders dan een kamer officieel verhuren. En dan nog, dan is er een belastingvrije voet van ongeveer €5.000.

Die dochter heeft haar ouders mooi wijs gemaakt dat kostgeld betalen geen zin heeft.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Nee, geen belasting over kostgeld.

Maar waarom bespreken deze bekenden dit met jou en waarom ben jij in de positie om te oordelen over de afspraken die deze ouders met hun dochter gemaakt hebben en waar deze dochter bakken met geld aan uitgeeft en dat ze straks geheid in de problemen komt?
Alle reacties Link kopieren
Over kostgeld hoef je geen belasting te betalen.

En het maakt voor jou als ouder qua inkomstenbelasting niet uit of je kind hele dagen werkt, studeert of op z’n gat zit.
De enige uitzondering is de huurtoeslag, die wordt bepaald naar gezinsinkomen.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me onzin. Ik heb nooit kostgeld hoeven betalen, gaf veel geld uit aan dingen die ik leuk vond en toen ik op mezelf ging wonen kon ik prima met geld omgaan. Nou ben ik niet nog jaren bij mijn ouders blijven wonen toen ik fulltime ging werken maar ook dat had waarschijnlijk niks uitgemaakt. Wel of geen kostgeld vragen is iets persoonlijks maar het zal er niet voor zorgen dat een jonge volwassene beter met geld leert omgaan. Mijn ouders hebben zich nooit met mijn uitgaven of bankrekening bemoeit, ze waren en zijn zelf wel altijd vrij zuinig en bedachtzaam met geld en ik denk dat ik daar meer van heb geleerd dan ik van kostgeld zou hebben gedaan.
Jaja007 schreef:
16-10-2018 12:16
Als ouders een uitkering ontvangen, dan wordt het kostgeld verrekend met de maandelijkse uitkeringsbedrag. Dat is wat ik van mensen (via via) gehoord heb.

Ik ken niemand uit onze omgeving die een uitkering ontvangt, dus zeker weten doe ik niet.
Dat is de kostendelersregeling.

Heeft echter niets met de inkomstenbelasting te maken
Jaja007 schreef:
16-10-2018 12:16
Als ouders een uitkering ontvangen, dan wordt het kostgeld verrekend met de maandelijkse uitkeringsbedrag. Dat is wat ik van mensen (via via) gehoord heb.

Ik ken niemand uit onze omgeving die een uitkering ontvangt, dus zeker weten doe ik niet.
Dat is de kostendelersregeling.

Heeft echter niets met de inkomstenbelasting te maken
Maar to: waarom zou je je hier tegenaan willen bemoeien?
Alle reacties Link kopieren
Tja we hadden het erover. Ook omdat mijn oudste nu een bijbaantje heeft en dat geld (voor zover niet nodig voor kleding ed) van ons vooral opzij moet zetten voor een studie. Dit is meer als (dringend) advies. En dat doet ze ook.

Zij vonden dat zo raar van ons, want het was toch haar geld?! En haar studie moeten wij toch betalen?!
Nu is ons kind nogal gierig en koopt pas kleding als het oude zo ver versleten is dat ze echt ondraagbaar worden.

Deze mensen klagen er trouwens ook over dat hun dochter een big spender is. Ze heeft een duurdere telefoon dan haar vader (dan plagen ze elkaar over en weer ermee).
Tegelijkertijd verwennen ze haar ook nogal. Maar ja ze zijn behoorlijk rijk en zij is hun enige kind.

Hoezo is het raar om hierover te praten met bekenden?
En verder ik bemoei me er ook niet mee, maar de bewering dat je belasting over kostgeld moet betalen hield me even bezig. Vandaar.
Ik snap dat ik een veroordelend overkom, maar lees daar even doorheen aub. Ze zeggen zelf dat hun kind verwend is. Maar op een aardige manier zeg maar.

Maar in geval van ouders met uitkering, dan word je toch sowieso gekort als je kind een inkomen heeft?
Alle reacties Link kopieren
Vaag verhaal. Ze zijn behoorlijk rijk maar weten niet hoe het belastingstelsel werkt?
ik geef mn bek ook maar een douw
Gelukspopje schreef:
16-10-2018 12:49

Maar in geval van ouders met uitkering, dan word je toch sowieso gekort als je kind een inkomen heeft?
Wel bij een bijstandsuitkering of als je een toeslag op je ww of wia ontvangt.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
16-10-2018 12:52
Vaag verhaal. Ze zijn behoorlijk rijk maar weten niet hoe het belastingstelsel werkt?
Tja ik ook niet dus...
In zekere zin lijkt kostgeld mij toch een verborgen vorm van inkomsten.

Je zal zo maar het halve of hele loon van je (quasi) voltijds werkend kind opvorderen elke maand ... Dan vang je dus waarschijnlijk wel meer dan 5.000 euro per jaar.


En dan zou ik het dus niet gek vinden dat als de belastingen daarop uitkomen dat ze daar belasting op willen hebben.


Lijkt mij dus ook af te hangen van hoeveel je vraagt / eist van je inwonend kind.
Ik vind het helemaal niet raar dat een 20-jarige met een inkomen en geen vaste lasten een duurdere telefoon (en andere gadgets) heeft dan haar vader.
Beetje generatieding, sowieso. Maar als je 20 bent en nog niet zo lang inkomen hebt, dan heb je ineens mogelijkheden die je daarvoor niet had, en waarvan je weet dat je ze straks ook niet meer hebt (want: vaste lasten). Dus dat is wel hét moment om te investeren en een paar mooie/goede dingen die jarenlang meegaan. Verstandig is natuurlijk om ook voldoende opzij te leggen voor als je op jezelf gaat wonen / gaat studeren etc.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
16-10-2018 12:52
Wel bij een bijstandsuitkering of als je een toeslag op je ww of wia ontvangt.
Pas als je inwonende kind 22 wordt gaat het inkomen voor de bijstand meetellen.
Als je inwonende kind 18 wordt, vervalt het recht op kinderbijslag en kindgebonden budget, je zou dan inderdaad kostgeld kunnen vragen aan je kind. Dat kostgeld wordt voor de bijstand overigens niet meegeteld voor je inkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven