Geld & Recht alle pijlers

Snowball-effect (schuldenvrij)

15-12-2018 12:58 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Via youtube ben ik diverse filmpjes tegen gekomen die spreken over het snowball-effect om je schulden af te lossen.

Voor wie niet weet wat het is of hoe het werkt, google eventjes.

ik vind het een mooi idee, en vraag me of iemand het hier doet, op deze manier, en of het ook daadwerkelijk werkt.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 15-12-2018 13:02
0.00% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk werkt het. Als je minder geld kwijt bent aan rente houd je meer over om af te lossen.
Alle reacties Link kopieren
K heb geen schulden. Nee, ook geen hypotheek.
ik geef mn bek ook maar een douw
Werkt zeker. Ik doe het andersom met (be-)sparen.
Erizon schreef:
15-12-2018 13:04
Werkt zeker. Ik doe het andersom met (be-)sparen.

Het werkt ook de andere kant op. Mensen met problematische schulden maken niet zelden steeds meer schulden.

Ik heb maar een schuld, een hypotheek.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 15-12-2018 13:15
0.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
15-12-2018 13:04
Werkt zeker. Ik doe het andersom met (be-)sparen.
Hoe werkt dat dan?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
15-12-2018 13:01
Natuurlijk werkt het. Als je minder geld kwijt bent aan rente houd je meer over om af te lossen.
Ja dat snap ik, maar werkt het ook daadwerkelijk per maand... Je moet ergens 200 euro vandaan zien te toveren om af te lossen. Dus dat werkt, maar wat als er een dierenarts rekening komt, of je auto stuk gaat...
Daarom vraag ik om ervaringen :)
Googlen op: Debt Snowball, niet snowball effect, want dan krijg je van alles.
Lees even mee, als je ermee kunt besparen.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
15-12-2018 13:14
Googlen op: Debt Snowball, niet snowball effect, want dan krijg je van alles.
Ah ja, merci!
Guusje34 schreef:
15-12-2018 13:12
Ja dat snap ik, maar werkt het ook daadwerkelijk per maand... Je moet ergens 200 euro vandaan zien te toveren om af te lossen. Dus dat werkt, maar wat als er een dierenarts rekening komt, of je auto stuk gaat...
Daarom vraag ik om ervaringen :)

Die moet je bij voorkeur niet lenen! Dan gaat je sneeuwbal de verkeerde kant op rollen.
Alle reacties Link kopieren
Zo doe ik het in mijn werk met mensen die om wat voor reden dan ook (nog) niet in een schuldregeling kunnen.
Overal minimaal betalen, een kleine schuld sneller betalen en wanneer die klaar is dat geld gebruiken om de volgende schuld af te betalen. Je merkt het niet in je begroting, maar wel in de schuldenlast.

Voorwaarde is wel dat er geen nieuwe schulden bijkomen en je ook nog geld kunt reserveren voor onvoorziene uitgaven.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Guusje34 schreef:
15-12-2018 13:12
Ja dat snap ik, maar werkt het ook daadwerkelijk per maand... Je moet ergens 200 euro vandaan zien te toveren om af te lossen. Dus dat werkt, maar wat als er een dierenarts rekening komt, of je auto stuk gaat...
Daarom vraag ik om ervaringen :)

Ik heb mijn hypotheek binnen een jaar of zeven afgelost. Hoe meer ik had afgelost, des te sneller het ging. Maar ik had daarnaast wel een buffer voor onverwachte kosten.
Alle andere schulden zijn nog veel duurder dan een hypotheek, dus dan is het nog veel belangrijker dat je die als de sodemieter aflost. Flink gaan bezuinigen dus, en elke cent die je over hebt steek je in je schuld.
Ik ben er vooral verbaasd over dat in Amerika zoveel mensen zoveel schulden hebben, en dat dat normaal is.

Ik ben, zoals veel Nederlanders denk ik, opgevoed met: Niet uitgeven wat je niet hebt.

Tot nu toe alleen een hypotheek aan schuld, studieschuld, en een keer een schuld van 1000 euro bij het uwv, maar die hadden een paar jaar op rij een fout gemaakt.
Dus gaat best lekker, zit gelukkig financieel goed in mijn jasje en we leven en wonen zo dat we een flinke tegenslag best aan kunnen.

Als ik door omstandigheden toch in de schulden zou komen zou ik eerst gewoon uitrekenen hoeveel ik per maand/jaar nodig heb om rond te komen, onverwachte uitgaven op te vangen (anders moet je weer lenen), en dan zien hoeveel ik per maand over heb om af te betalen. En dan zoveel mogelijk betalingsregelingen regelen, wat binnen dat budget past.


Over de debt snowball, debt avalanche werkt theoretisch bezig aangezien je dan in totaal minder rente betaalt.
Andersom schreef:
15-12-2018 13:11
Het werkt ook de andere kant op. Mensen met problematische schulden maken niet zelden steeds meer schulden.

Ik heb maar een schuld, en hypotheek.
Ja, dat gebeurt vooral als het teveel is om te overzien en een paar duizend meer of minder maakt ook niet meer uit.

Ik had ooit een lening en een creditcard open staan. Totaal zo’n €4.000. Ik betaalde wel, maar minimaal dus het slonk nauwelijks. Toen ben heb ik ze gecombineerd en mijn cc dus afgelost met mijn verhoogde lening. Nu had ik de €4.000 op één hoop.

Wat bij mij psychologisch werkte was mooi afronden. Dus de maandelijkse termijn werd automatisch geïnd. Dan bleef er een raar bedrag over met rente, dus bijvoorbeeld €3.784,76 en ik ben begonnen met elke maand extra af te lossen zodat ik op een mooi rond bedrag uitkwam. Dat kan zijn: €34,76 extra aflossen om op €3.750 uit te komen, maar nog mooier: €284,76 om op €3.500 uit te komen. De voldoening van een mooi rond bedrag en het exact uit je hoofd weten van dit bedrag motiveerde mij en ik had alles zo afgelost. Never again!
LoVaKo schreef:
15-12-2018 13:22
Ik ben er vooral verbaasd over dat in Amerika zoveel mensen zoveel schulden hebben, en dat dat normaal is.

Ik ben, zoals veel Nederlanders denk ik, opgevoed met: Niet uitgeven wat je niet hebt.

Tot nu toe alleen een hypotheek aan schuld, studieschuld, en een keer een schuld van 1000 euro bij het uwv, maar die hadden een paar jaar op rij een fout gemaakt.
Dus gaat best lekker, zit gelukkig financieel goed in mijn jasje en we leven en wonen zo dat we een flinke tegenslag best aan kunnen.

Als ik door omstandigheden toch in de schulden zou komen zou ik eerst gewoon uitrekenen hoeveel ik per maand/jaar nodig heb om rond te komen, onverwachte uitgaven op te vangen (anders moet je weer lenen), en dan zien hoeveel ik per maand over heb om af te betalen. En dan zoveel mogelijk betalingsregelingen regelen, wat binnen dat budget past.


Over de debt snowball, debt avalanche werkt theoretisch bezig aangezien je dan in totaal minder rente betaalt.
Je kunt Amerika niet vergelijken met Nederland. Is een totaal andere markt. In Amerika krijg je juist minder hypotheek als je nooit schulden hebt gehad. Je moet een aantoonbare payment history hebben. Bij het BKR in Nederland werkt het hebben van schulden juist tegen je.
Ik vind creditcards vervelend en gebruik het het liefste niet. Mijn man gebruikt hem vooral om spullen uit Amerika te kopen aangezien je daar vaak niet met ideal kan betalen en paypal al een keer gehackt is bij ons.

Bij ons wordt maandelijks afgeschreven wat er met de creditcard is gekocht, op de
'vaste lasten rekening'. Zodra we de creditcard gebruiken, storten we het betaalde bedrag op de rekening waar de creditcardrekening wordt afgeschreven. Zo komen we niet voor verassingen te staan met dat ding.

Het liefst zou ik hem de deur uit doen eigenlijk, we kunnen ook niet in het rood staan (ook dat is geld uitgeven wat je niet hebt)
Nitflex schreef:
15-12-2018 13:27
Je kunt Amerika niet vergelijken met Nederland. Is een totaal andere markt. In Amerika krijg je juist minder hypotheek als je nooit schulden hebt gehad. Je moet een aantoonbare payment history hebben. Bij het BKR in Nederland werkt het hebben van schulden juist tegen je.
Ah dat wist ik niet! Dat is wel interessant zeg. Payment history klinkt ergens ook wel logisch.
Alle reacties Link kopieren
Belangrijk is dat je gewoon niet meer uitgeeft dan noodzakelijk / wat je gepland hebt. En wat over is van je inkomen spaart. Ook al is dit meer €1 per maand of €25 of €200 per maand. Ook de kleine bedragen die je kunt sparen waarderen.

Te vaak denken mensen, ach het is maar €1, dat is toch niet zo veel. Maar al die kleine bedragen bij elkaar opgeteld kom je tot een best groot bedrag. En 30 jaar rente van 4% over €1 is toch €1,20 aan rente en dan moet je de €1 ook nog terug betalen.

Aflossen afbetalen van schulden loont echt. Eerst geld sparen en dan pas uitgeven ook. Het is een mindset.

Maak een budget, en probeer je eraan te houden. En reserve potjes / spaargeld is ervoor om in noodgevallen te gebruiken, zoals een nieuwe wasmachine, rekening dierenarts, etc.

Voor veel mensen kan je vooral besparen om het snacken, impuls kopen die je buiten de deur doet. Het kopje koffie op het station, het ijsje, zakje drop, lunch in de kantine etc. Tel al die bedragen eens op per week/maand. Set jezelf een limiet, hoeveel je per maand daaraan wilt uitgeven. Geldt ook voor kleding, uiteten, huis decoratiespullen, etc.

Wij zijn hopelijk binnen 5 jaar hypotheekvrij, en hebben geen andere schulden meer. Dat geeft mij een heel gerust gevoel. Onze vastlasten zijn dan erg laag, waardoor we met minder inkomen kunnen en/of meer te besteden hebben.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik houd ook niet van schulden, maar ben voorlopig niet van plan extra af te lossen. Wij sparen juist voor verbouwingen/verbeteringen aan het huis. Zo creeëren we extra woningwaarde, én extra woongenot. Maar goed, ik ben dan ook pas halverwege de twintig.
Als het huis naar onze zin is en de verbouwingen klaar zijn, dan zou ik wel extra aflossen, maar niet (te) veel inleveren op 'lekker leven'. Je weet nooit wanneer het leven voorbij is.
Madeliefjees schreef:
15-12-2018 13:12
Hoe werkt dat dan?
.
Wat ik oa heb gedaan is mijn 13e maand inzetten om (mede) de zorgverzekering vooruit te betalen. Dat levert niet alleen 3% korting op maar ik spaar elke maand die premie op. Ik heb ook een stuk hypotheek afgelost en wat ik per maand minder aan rente betaal, dat spaar ik extra en los weer af. Misschien heb jij onbewust al wel het snowball-effect gehad met jouw hypotheek, dat die nu afbetaald is.
Alle reacties Link kopieren
Guusje34 schreef:
15-12-2018 13:12
Ja dat snap ik, maar werkt het ook daadwerkelijk per maand... Je moet ergens 200 euro vandaan zien te toveren om af te lossen. Dus dat werkt, maar wat als er een dierenarts rekening komt, of je auto stuk gaat...
Daarom vraag ik om ervaringen :)
het werkt alleen als je voor die dierenartsrekening of autokosten een buffer hebt. Als je die buffer aanspreekt, die eerst weer aanvullen en dan weer door met schulden aflossen. Je hoeft ook niet gelijk met 200 per maand te beginnen natuurlijk, 50 kan ook. Wat het sneeuwbaleffect in mijn ervaring ook erg verhoogt is actief weerstand bieden aan lifestyle-inflatie; dat wil zeggen, als je meer gaat verdienen (jaarlijkse loonverhoging, andere baan met hoger salaris) niet je leefstijl aanpassen maar op het niveau van het oude, lagere loon blijven uitgeven en het verschil aflossen op je schulden (of sparen). Dan kan het in een paar jaar best snel oplopen wat je kunt aflossen.
Nitflex schreef:
15-12-2018 13:27
Je kunt Amerika niet vergelijken met Nederland. Is een totaal andere markt. In Amerika krijg je juist minder hypotheek als je nooit schulden hebt gehad. Je moet een aantoonbare payment history hebben. Bij het BKR in Nederland werkt het hebben van schulden juist tegen je.

Nee hoor, je kunt ook bij BKR beter goed bekend staan dan niet bekend staan. Slecht bekend staan beperkt je inderdaad. Een afbetaalde persoonlijke lening of doorlopend krediet zonder achterstanden maakt niet dat je slecht bekend staat.

Slecht bekend raak je door betalingsachterstanden op bijvoorbeeld je huur of je mobiel, maar ook door koop op afbetaling bij Wehkamp.
Andersom schreef:
15-12-2018 14:56
Nee hoor, je kunt ook bij BKR beter goed bekend staan dan niet bekend staan. Slecht bekend staan beperkt je inderdaad. Een afbetaalde persoonlijke lening of doorlopend krediet zonder achterstanden maakt niet dat je slecht bekend staat.

Slecht bekend raak je door betalingsachterstanden op bijvoorbeeld je huur of je mobiel, maar ook door koop op afbetaling bij Wehkamp.
Sorry, ik bedoelde dat het bedrag van je openstaande lening wordt afgetrokken van je maximale leenbedrag. Ook al heb je een goed betaalgedrag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven