Geld & Recht alle pijlers

Hoe kun je altijd krap zitten

15-12-2018 21:03 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe kun je altijd krap bij kas zitten als je 30 jaar en single bent, op kamers woont, een goede baan en geen schulden hebt? (Nee, geen drugsverslaving, sigaretten of honderd katten oid).

Een vriend vraagt me regelmatig om voor te schieten en ik begin het vervelend te vinden. Vooral omdat ik niet begrijp hoe het mogelijk is dat je nooit geld kunt hebben met een goede baan. Hij betaalt altijd terug maar toch. Ik heb gevraagd hoe het kan dat hij nooit geld heeft maar behalve dat hij zegt niet goed te zijn in sparen is er geen duidelijke reden voor.
Andere levensstijl?
Dure woonplaats?
Niet geïnteresseerd in 't feit dat ie regelmatig krap zit? (Jij schiet toch wel voor en anders gaat ie wel ergens anders op de bedel.)


Onderschat overigens niet dat het leven voor een single toch echt een pak duurder is dan als koppel.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 15-12-2018 21:06
23.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geen duidelijk overzicht hebben van inkomsten en uitgaven waardoor zodra het gestort is het moet rollen waarna er net niet genoeg meer is voor de vaste lasten laatstaan eten?
Wellicht verkeerde keuzes maken en wellicht geen goed overzicht van wat er binnenkomt en uit gaat per maand? Ik zie dat wel eens om me heen: Regelmatig een drankje doen of even een lunch halen bij AH en toch maar weer dat leuke truitje en hup ze zitten tegen het eind van de maand weer krap bij kas.

En het leven van een single is duurder want je kunt geen kosten delen met partner.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 15-12-2018 21:08
12.32% gewijzigd
Simpel gezegd is het antwoord dat je te veel geld uit geeft ten opzichte van wat er op je rekening staat.

Ik ben een volwassen vrouw met een academische opleiding, een goede baan en ik ben ouder van twee kinderen.
En mijn cashflowbeheer is niet altijd helemaal lekker soepel. Tja.
TsumTsum schreef:
15-12-2018 21:08
Wellicht verkeerde keuzes maken en wellicht geen goed overzicht van wat er binnenkomt en uit gaat per maand? Ik zie dat wel eens om me heen: Regelmatig een drankje doen of even een lunch halen bij AH en toch maar weer dat leuke truitje en hup ze zitten tegen het eind van de maand weer krap bij kas.
Zoiets gebeurt mij ook wel es ja. Niet elke maand maar wel regelmatig.
Alle reacties Link kopieren
Wat is een goede baan?
Meer uitgeven dan er binnenkomt.
Ik zit soms ook krap bij kas en dat is dan meestal het gevolg van meerdere grote uitgaven in een maand of net iets vaker eten laten bezorgen of lunch halen.
...
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 15-12-2018 21:22
Reden: Verkeerd begrepen
96.74% gewijzigd
Castor1975 schreef:
15-12-2018 21:15
Wat is een goede baan?
Dit dus ook.

Je ziet wel dat hij een (voltijdse?) baan heeft.
Maar heb je ook al zijn loonstrook gezien?

Voor 't zelfde geld werkt hij harder dan op zijn loonbrief staat (100 % werken, maar eigenlijk een 4/5de contract) of is zijn job onderbetaald.
Maakt niet uit hoe het komt, als jij niet wilt uitlenen moet je nee zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat ook nooit , ik ken zelfs koppels zonder kinderen die beide werken met een goede baan en die krap zitten.

En ik als alleenstaande moeder kan prima rond komen....

Tsja ik zal het denk ik nooit begrijpen
Alle reacties Link kopieren
Castor1975 schreef:
15-12-2018 21:15
Wat is een goede baan?
Fulltime baan (WO opgeleid en passend salaris)
Ik leen trouwens nooit wat van mensen, hooguit dat mijn man wat voorschiet of voor me betaalt. Maar zijn inkomen is ook veel hoger dus anders zouden we bvb ook minder uit eten gaan.
Lillybit schreef:
15-12-2018 21:19
Maakt niet uit hoe het komt, als jij niet wilt uitlenen moet je nee zeggen.
Dit is inderdaad heel erg waar.

Of zeggen "ik zit eigenlijk ook een beetje krap en had gehoopt dat jij het eens zou kunnen voorschieten" en dan kijken hoe hij reageert.
Alle reacties Link kopieren
Frederika-Jael schreef:
15-12-2018 21:06
Geen duidelijk overzicht hebben van inkomsten en uitgaven waardoor zodra het gestort is het moet rollen waarna er net niet genoeg meer is voor de vaste lasten laatstaan eten?
Wel aan andere dingen uitgeven en dan vergeten dat je nog een week moet eten (is het geval) begrijp ik dus al helemaal niet. Is bijna iedere maand hetzelfde.
Hoe is hij opgevoed?

Het kan ook zijn dat hij thuis - bij zijn ouders - even nonchalant is opgevoed.
En gewoon 0 financieel inzicht heeft meegekregen.

En aan de unief zal hij ook wel geen vak "financiële opvoedkunde" hebben gehad.


Sommige mensen leren het pas écht door héél vaak met hun hoofd tegen de muur te lopen.
Als niemand hen nog iets ontleent en ze écht een week op droog brood moeten leven - en dat een aantal maanden op een rij - gaan ze er héél misschien es bij stilstaan.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 15-12-2018 21:31
35.99% gewijzigd
Sommige mensen geven gewoonweg alles uit hoeveel ze ook verdienen. Die doen gewoon zonder ergens overna te denken.
Sooofff schreef:
15-12-2018 21:27
Wel aan andere dingen uitgeven en dan vergeten dat je nog een week moet eten (is het geval) begrijp ik dus al helemaal niet. Is bijna iedere maand hetzelfde.
Dat is de reden waarom ik drie verschillende bankrekeningen heb: boodschappen, vaste lasten en mijn "zakgeld". Anders gaat alles op aan de verkeerde dingen.
Keuzes, waarschijnlijk. Als er wel genoeg binnenkomt natuurlijk; als je een laag inkomen hebt snap ik heel goed dat je krap zit!

Ik ken ook van die mensen. Beiden een goed-betaalde baan, permitteren zich heel wat luxe, duur huis op een 'status-locatie', elke week wel een keer (luxe) uit eten, gaan regelmatig ver op vakantie. Maar als de stofzuiger kapot is moeten ze die van ons een weekje lenen want ze hebben geen geld voor een nieuwe, en als we gezamenlijk sinterklaas vieren met surprises wordt last-minute het kado-bedrag aangepast van €20 naar €7,50 want ze zitten zo krap...

Ik snap dat niet. Ik zou me echt doodongelukkig voelen op vakantie in Verweggistan als ik wist dat ik geen cent meer op de spaarrekening had voor een nieuwe stofzuiger. Maar zij blijven er heel relaxt onder. Ieder zijn ding, zullen we maar zeggen... Maar geld lenen doe ik niet, tenminste niet in dit geval.
Ik heb ooit gelezen dat veel kinderen of het financiële beleid van ouders nadoen of 180% graden tegenovergesteld. Heeft hij toevallig hele zuinige ouders?

Ik zou trouwens geen geld lenen aan vrienden. Dan leren ze het ook niet.
Ik ken ze ook hoor, die uberhippe kakstellen waar niets goed genoeg voor is, maar zich ondertussen zorgen maken of die ene achterband van hun kekke PC-Hoofttrekker nog wel door de APK komt. Treurig.

Sommige mensen hebben dat nu eenmaal, die kunnen niet met geld omgaan. Of ze willen zich beter voor doen dan ze zijn.
Gokverslaving
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
15-12-2018 22:10
Gokverslaving
Daar dacht ik ook aan. Of een andere verslaving. Dat kan natuurlijk ook.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Zo’n vriend heb ik ook, nu zelfs flinke schulden. Onverstandige dingen doen, rijk denken aan het begin van de maand etc.

Al denk ik ook dat er zat zijn waarvan het hele plaatje niet duidelijk is, maar die vaken vraag ook niet om geld.

Of heel simpel geen spaarrekening en bij de dag leven, geen ruimte voor onverwachte dingen.

Of nog erger, altijd anderen helpen en daardoor zelf tekort hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven