Geld & Recht alle pijlers

Zorgen om ouders in financiele crisis

15-12-2018 21:13 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik zit normaal nooit op dit forum maar het lijkt mij een geschikt medium voor mijn zorgen op dit moment en ik ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen.

Mijn ouders zijn midden zestig en hebben bijna een ton schuld doordat ,kort gezegd, mijn vader verkeerde keuzes heeft gemaakt. Ze hebben een vakantiewinkel op een vakantiepark en mijn vader werkt letterlijk 50-60 uur in de week om uiteraard de winkel draaiende te houden maar ook om geld te besparen op personeel. Mijn moeder werkt ongeveer 30 uur per week in de winkel. Daarnaast zorgt ze voor haar moeder, past ze op haar kleinzoon en werkt ze in winkel om bij te verdienen. Dit harde werken begint zijn tol te eisen en de gezondheid van mijn vader gaat hard achteruit.

Nu hebben ze geld kunnen lenen van de gemeente (Bbz) en er zijn afspraken gemaakt met de twee andere partijen waar ze schulden hebben, maar het lijkt erop alsof ze de komende twee jaar tot hun pensioen nog keihard moeten werken om rond te kunnen komen. Faillissement ligt steeds op de loer en zorgt voor veel spanning tussen mijn ouders. De winkel van mijn ouders betreft een eenmanszaak waarvan mijn twee ouders de vennoten zijn.

Wat mijn vraag eigenlijk is: hebben jullie hier ervaringen mee? Vanuit kindpositie of vanuit eigen ervaring? Zo ja? Hoe gingen jullie hier mee om? En hebben jullie nog tips? Misschien regelingen die mijn ouders kunnen helpen?

Lieve groet,

Pindabaas
anoniem_380170 wijzigde dit bericht op 15-12-2018 22:00
Reden: Fouten gecorrigeerd
1.04% gewijzigd
Kunnen ze zich niet failliet laten verklaren of hebben ze de zaak op 2 namen staan en hun huis ook?
Wordt oma betaald om op kleinkind te passen?
Ik zou even de herkenbare details uit je verhaal halen - het soort zaak en de plaats waar ze zitten zijn niet relevant voor de ervaringen waar je om vraagt, maar kunnen wel zorgen dat mensen opeens weten dat je ouders in de problemen zitten (en waarschijnlijk hebben zij dat liever niet).
Alle reacties Link kopieren
Niet meer op kleinzoon passen en extra hulp voor Moeder vragen!
Alle reacties Link kopieren
Zooooooo ik zou echt even wat herkenbare details weghalen. Weten je ouders dat je dit op een openbaar forum zet?.
Ik snap je zorgen zeker wel.
Alle reacties Link kopieren
BO2punt0 schreef:
15-12-2018 21:45
Ik zou even de herkenbare details uit je verhaal halen - het soort zaak en de plaats waar ze zitten zijn niet relevant voor de ervaringen waar je om vraagt, maar kunnen wel zorgen dat mensen opeens weten dat je ouders in de problemen zitten (en waarschijnlijk hebben zij dat liever niet).
Dankje voor je tip:)
Kan er familie bijspringen in de zaak?
Is er een optie tot een renteloze lening?
Niet voor het volle bedrag natuurlijk, maar elke euro is er één en spaart elders rente uit.

Hoe ziet hun pensioen er straks uit? Is er daar een apart potje voor of moeten ze straks nog altijd op een houtje bijten?


Kwestie van oma niet te bruskeren zou ik haar niet betalen, maar eerder helpen met een mand boodschappen, een etentje, een weekend weg, ...
Bovendien zou ik opletten dat niemand ook aan de privé-rekening kan zitten en dat "loon" ook afneemt.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 15-12-2018 21:55
29.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-12-2018 21:41
Kunnen ze zich niet failliet laten verklaren of hebben ze de zaak op 2 namen staan en hun huis ook?
Ze hebben nu een huurhuis en moesten het koophuis al verkopen. Omdat het een VOF betreft, wordt er ook aanspraak gemaakt op hun privé bezittingen bij faillissement volgens mij..maar lees net dat daar uitzonderingen in worden gemaakt?..
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
15-12-2018 21:52
Kan er familie bijspringen in de zaak?
Is er een optie tot een renteloze lening?
Niet voor het volle bedrag natuurlijk, maar elke euro is er één en spaart elders rente uit.

Hoe ziet hun pensioen er straks uit? Is er daar een apart potje voor of moeten ze straks nog altijd op een houtje bijten?


Kwestie van oma niet te bruskeren zou ik haar niet betalen, maar eerder helpen met een mand boodschappen, een etentje, een weekend weg, ...
Bovendien zou ik opletten dat niemand ook aan de privé-rekening kan zitten en dat "loon" ook afneemt.
Dankje voor het meedenken. Dat laatste is inderdaad belangrijk. En na hun pensioen moeten ze nog wel op een houtje bijten als ze failliet gaan. En wat je zegt doen we nu al veel..etentjes met familie betalen, geld geven voor weekendje weg..
Alle reacties Link kopieren
Froezel schreef:
15-12-2018 21:49
Zooooooo ik zou echt even wat herkenbare details weghalen. Weten je ouders dat je dit op een openbaar forum zet?.
Ik snap je zorgen zeker wel.
Dankje voor je begrip. En nee, weten ze niet. Heb net wat informatie verwijderd, dankje voor de tip
Ik zou moeder meer rust gunnen en zelf opvang voor de kinderen zoeken. Ik gok erop dat je haar daarmee erg helpt. Waarschijnlijk zal ze dit zelf niet durven zeggen.
Hoezitdit schreef:
15-12-2018 22:10
Ik zou moeder meer rust gunnen en zelf opvang voor de kinderen zoeken. Ik gok erop dat je haar daarmee erg helpt. Waarschijnlijk zal ze dit zelf niet durven zeggen.
Kan ook zijn dat als ze niet meer op kleinzoon past, ze meer in de zaak gaat helpen.
Heeft ze nog altijd geen rust.

Hoogstens heeft vader wat meer rust.
Als hij die al neemt / wil nemen.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 15-12-2018 22:16
4.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoezitdit schreef:
15-12-2018 22:10
Ik zou moeder meer rust gunnen en zelf opvang voor de kinderen zoeken. Ik gok erop dat je haar daarmee erg helpt. Waarschijnlijk zal ze dit zelf niet durven zeggen.
Is to de ouder van het kind waarop moeder oppast dan?
Alle reacties Link kopieren
Hangt nogal van de situatie af. Kun je iets bedenken waarmee ze meer kunnen verdienen op dat park? Producten (lokale wijn, eigengemaakte jam, schepijs in de zomer, weet ik veel), diensten (verhuur van fietsen, tuktuks, solexjes), of zie je nog andere mogelijkheden? Zoek eens op wat andere (winkels in) vakantieparken aanbieden.

Kun je ze structureel een dag in de week gaan helpen in de winkel? Of incidenteel door bv. een weekje van je eigen vakantie op te offeren waarin jij de winkel voor ze draait zodat ze even bij kunnen tanken? Kun jij of een van je broers/zusters/gezinsleden wat meer gaan mantelzorgen bij oma? Kun je zelf een paar honderd euro per maand missen om ze te helpen met hun schulden? Weet je zeker dat ze alle ondersteunings/vrijstellingsmogelijkheden benutten die er zijn gezien hun lage inkomen?
óu sont les neiges d'antan

Afspraak maken bij gemeente en bij de gemeente gaan vragen om informatie en hulp. In Rotterdam zit bijvoorbeeld een Regionaal Bureau Zelfstandigen. In de gemeente waar winkel onder valt, moet ook dergelijke hulp voor ondernemers beschikbaar zijn. Veel sterkte, valt niet mee.
Alle reacties Link kopieren
Om wat voor schuld gaat het?
Al eens aan een bewindvoerder gedacht die mogelijk een voorstel tegen finale kwijting kan doen?
Alle reacties Link kopieren
Waarommoet je moeder naast het mantelzorgen en 30 uur werken ook nog op haar kleinzoon passen?
Kunnen de ouders van de kleinzoon niet een andere oplossing zoeken?
Dan zou je moeder je vader wat kinnen ontlasten .
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
15-12-2018 22:36
Om wat voor schuld gaat het?
Al eens aan een bewindvoerder gedacht die mogelijk een voorstel tegen finale kwijting kan doen?
Het zijn ondernemers. Kunnen ze beter aankloppen bij zuidweg en partners. Ze hebben al een bbz uitkering. Ze hebben al regelingen met schuldeisers. Klinkt zwaar, maar met licht aan het einde van de tunnel.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Zo lief dat jullie allemaal meedenken! Daar is een forum voor maar toch heel fijn.

-Om even terug te komen op het kleinkind: het is inderdaad niet mijn kind maar van mijn broer en ik zal eens met hem overleggen hoe we die situatie aantrekkelijker kunnen maken.

@merano goeie tips:) helemaal in het hoogseizoen kunnen ze de hulp goed gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Het heeft geen zin om zoveel tijd te steken in iets dat verlies draait,
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kunnen ze overleggen met een ervaren ondernemer van het Ondernemersklankbord: https://www.ondernemersklankbord.nl/

Gaat in ruil voor een donatie van 150 euro en dan denkt een adviseur een half jaar praktisch mee. Het kan helpen dat iemand van 'buitenaf' praktisch naar de situatie kijkt.
Alle reacties Link kopieren
Schemering schreef:
16-12-2018 08:31
Misschien kunnen ze overleggen met een ervaren ondernemer van het Ondernemersklankbord: https://www.ondernemersklankbord.nl/

Gaat in ruil voor een donatie van 150 euro en dan denkt een adviseur een half jaar praktisch mee. Het kan helpen dat iemand van 'buitenaf' praktisch naar de situatie kijkt.
Goede tip!
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
15-12-2018 22:16
Kan ook zijn dat als ze niet meer op kleinzoon past, ze meer in de zaak gaat helpen.
Heeft ze nog altijd geen rust.

Hoogstens heeft vader wat meer rust.
Als hij die al neemt / wil nemen.

Dat zou voor vader ook al fijn kunnen zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Pindabaas schreef:
15-12-2018 22:59
Zo lief dat jullie allemaal meedenken! Daar is een forum voor maar toch heel fijn.

-Om even terug te komen op het kleinkind: het is inderdaad niet mijn kind maar van mijn broer en ik zal eens met hem overleggen hoe we die situatie aantrekkelijker kunnen maken.

@merano goeie tips:) helemaal in het hoogseizoen kunnen ze de hulp goed gebruiken.
Vind het echt onnadenkend dat je broer onder deze omstandigheden zijn kind bij oma dumpt. Laat hem dat naar de opvang doen ipv je ouders nog verder de afgrond in te duwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven