Geld & Recht alle pijlers

Klacht over woningstichting

18-12-2018 13:54 11 berichten
Ik hoop dat iemand me wat verder kan helpen, ik ben vooral een beetje de weg kwijt waar ik nou moet aankloppen.

Ik woon in een groot appartementencomplex (sociale huur), waar al een aantal jaar problemen spelen met betrekking tot warm water en verwarming. Ik heb geen eigen boiler, het complex heeft twee grote boilers. Er is geen constante storing, maar zeer regelmatige korte (plus minus een paar uur) storingen. Ik ben er aardig klaar mee, maar weet niet zo goed welke weg ik nou moet bewandelen omdat de storingen elke keer wel snel opgelost worden maar er niet echt een permanente oplossing komt...

Er wordt veel gesproken over 'achterstallig onderhoud', maar ik heb geen idee hoe dat zit, ik heb geen inzicht in het onderhoud wat aan het pand gebeurt en weet ook niet of ik daar wel recht op heb? Het lijkt wel op achterstallig onderhoud (vorig jaar zomer al lekkages in c.v. leidingen geconstateerd, daar is niets aan gedaan tot we in oktober allemaal zonder verwarming zaten bijvoorbeeld), maar hoe kan ik dat nou onderbouwen?

Vorig jaar is er al een klachtenbrief gestuurd, dat heeft weinig opgeleverd behalve 'Excuses, vervelend, jullie krijgen geen compensatie want de buitentemperatuur was nog hoog genoeg'.

Hoe moet ik dit nu aanpakken? Officieel een klacht indienen bij de woningstichting, terwijl ik het idee heb daar niet verder mee te komen? Naar de huurcommissie stappen (met hun enorme wachttijd)? Of is er nog een andere optie?

Ik hoef niet echt geld te hebben of compensatie, ik wil verdorie gewoon heet water en een betrouwbare verwarming :| .
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je gevraagd in je klachtenbrief? Compensatie of een werkende verwarming?

De vervolgstappen kunnen zijn:
Nog een klacht waarin je aangeeft wat je verwacht.
De huurdersbelangenvereniging
De overkoepelende klachtencommissie
De Woonbond
Alle reacties Link kopieren
rafs schreef:
18-12-2018 14:02
Wat heb je gevraagd in je klachtenbrief? Compensatie of een werkende verwarming?

De vervolgstappen kunnen zijn:
Nog een klacht waarin je aangeeft wat je verwacht.
De huurdersbelangenvereniging
De overkoepelende klachtencommissie
De Woonbond
Ik neem aan dat de andere bewoners hier ook last van hebben. Ik zou met z'n allen klacht indienen bij de woningcorporatie en duidelijk omschrijven wat jullie verwachten: betrouwbare boilers.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Er is toen een brief gestuurd waarin het verzoek werd gedaan om de problemen met betrekking tot zowel de warm water voorziening als de verwarming blijvend op te lossen en een compensatie te krijgen voor de tijd dat we (toen) geen werkende verwarming hadden. Dat was na een periode van 6 weken waarin de verwarming was afgesloten zodat we wél warm water zouden hebben.

In die winter zijn er flink wat werkzaamheden geweest, waardoor we het einde van de winter alles werkend hadden. Over de zomer zijn er bijzonder genoeg geen problemen, maar nu is het weer kouder geworden en zijn we alweer een tijdje bezig met storingen af en aan, het zijn nu simpelweg weer andere storingen. Dat is ook het probleem: Er is nooit duidelijk wat er nou aan de hand is, iedereen krijgt een ander verhaal. 2 jaar terug was een boiler toe aan vervanging (en zijn toen ook vervangen). Vorig jaar zat er lekkage in de leidingen waardoor door boilers het gewoon niet aan konden. Vervolgens waren er problemen met waterdruk in de leidingen, dit jaar hebben we al "random" storingen gehad die niemand kan verklaren samen met een defect onderdeel wat nu vervangen schijnt te zijn. Maar ja, het blijft maar doorgaan. Bij wie klop je dan als eerste aan?
Alle reacties Link kopieren
De klachten van vorig jaar zijn dus opgelost. Dan begin je nu weer met een officiële klacht. En laat je de andere huurders dat ook doen.
rafs schreef:
18-12-2018 14:13
De klachten van vorig jaar zijn dus opgelost. Dan begin je nu weer met een officiële klacht. En laat je de andere huurders dat ook doen.
Ja, de woningstichting geeft als reactie op de klachten die binnenkomen dat de problemen opgelost zijn (boiler vervangen, leidingen vervangen, onderdelen vervangen) en dan is het voor hen afgedaan. Voor ons niet, want dan komt dus het volgende probleem weer opzetten.
Alle reacties Link kopieren
Bel je met je klachten of schrijf je een brief (of klachtenformulier)
Beide, alhoewel ik dit jaar nog geen brief heb geschreven. Dit jaar hebben we ook "alleen" nog maar het kapotte onderdeel gehad, dat werd opgelost en toen is het ook daadwerkelijk gewoon even goed geweest! Dus ik had toch stiekem de hoop dat het gewoon even pech was, maar nu zijn we weer bezig...

Vandaar dat ik dacht: Moet ik nu weer beginnen met klachtenbrief naar de woningstichting, of zijn er andere stappen die ik ondertussen kan nemen.
Alle reacties Link kopieren
Dan begin je weer met een brief. Eerst een formele klacht bij degene die het moet oplossen. Je kan altijd al advies inwinnen bij een van de organisaties die ik in mijn eerste post genoemd heb.

En een verwarming kan gewoon een mankement hebben. Als het binnen een redelijke termijn wordt opgelost, dan kan het inderdaad zijn dat je klacht niet gegrond wordt verklaard. Laat het verleden voor wat het is en kijk naar hoe de situatie nu is.
Top, dank je wel. Dan ga ik het wederom bij de woningstichting aankaarten.

Ik snap dat verwarmingen soms hun mankementen hebben, maar na een aantal jaar gezeur met niet kunnen douchen en een koud huis hebben geloof ik niet meer dat dit een "simpel" mankement is. Het zou toch fijn zijn als ik niet een half uur moet fietsen om te kunnen douchen voor een sollicitatie ;-D , kost me elke keer zoveel tijd.
Alle reacties Link kopieren
Is er een bewonerscommissie in jullie complex/de buurt?
Die kunnen misschien meerdere bewoners mobiliseren of als spreekbuis dienen tussen jullie en de woningstichting.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven