Geld & Recht alle pijlers

Verhuren van koopwoning

18-02-2019 20:08 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik en mijn vriend willen graag samenwoning in mijn huurwoning. Ik woon relatief goedkoop, waardoor de maandlasten heel laag zullen zijn als wij deze delen. Zelf heeft hij een koopwoning en wil deze een jaar verhuren aan expats of een werkende die een project hier in de buurt heeft, zodra wij flink kunnen sparen om samen een huis te kopen. Wie heeft hier ervaring mee? Hoe is dit te realiseren, door middel van een bemiddelingbureau? Zou je het aan of af raden? Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen!


edit:

Ik heb een particulier huurhuis in de randstad
Vriend heeft een groot deel van de hyptoheek al afgelost
Ik heb geen twijfels over mijn relatie, maar na een paar maanden vind ik het nogal een stap om een van onze huizen weg te doen.
We willen er geen hoofdprijs voor vragen, voor de huur van zijn koopwoning, maar een max 200 euro meer dan hij betaald. Wat relatief erg laag is omdat hij al heel veel heeft afgelost.
We willen in de toekomst een huis samen kopen, maar ik heb nu geen eigen geld. Ik heb de tijd nodig om dit bij elkaar te krijgen.
Ik zie het niet zitten om in zijn koophuis samen te wonen ivm geen tuin, die ik wel heb.
anoniem_376136 wijzigde dit bericht op 19-02-2019 21:07
43.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wanneer er nog een hypotheek op zit dan heb je toestemming nodig van de hypotheek verstrekker.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Als je overweegt te gaan verhuren hoop ik dat je veel succes hebt. Want alle verhuur-verhalen zijn geen succes-stories.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden een huis dat we verhuurden. Gewoon via mond-op-mond reclame, kan ook via marktplaats of via andere 'burensites'. je hypotheekverstrekker moet meestal akkoord gaan. Wij hadden dat niet gevraagd, maar we hadden ook al veel afgelost op het huis en we wisten zeker dat we nooit in betalingsproblemen met de hypotheek zouden komen.


Voor expats moet het huis wel echt courant zijn. Dichtbij het centrum, uitvalswegen, openbaar vervoer, anders gaat het je niet lukken.
Alle reacties Link kopieren
batjang schreef:
18-02-2019 20:18
Wij hadden een huis dat we verhuurden. Gewoon via mond-op-mond reclame, kan ook via marktplaats of via andere 'burensites'. je hypotheekverstrekker moet meestal akkoord gaan. Wij hadden dat niet gevraagd, maar we hadden ook al veel afgelost op het huis en we wisten zeker dat we nooit in betalingsproblemen met de hypotheek zouden komen.


Voor expats moet het huis wel echt courant zijn. Dichtbij het centrum, uitvalswegen, openbaar vervoer, anders gaat het je niet lukken.
Men kan in 1x de hypotheek schuld opeisen wanneer je dit soort grappen uithaalt en je hebt ook geen recht op belastingaftrek wanneer het niet je hoofdverblijf is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Zit er nog een hypotheek op? Dan heb je toestemming nodig om te verhuren en je hebt geen recht meer op hypotheekrenteaftrek.

Is het een appartement (onderdeel van een VVE)? Dan kun je afhankelijk van het bepaalde in de splitsingsakte ook toestemming nodig hebben van je mede-eigenaren.
De hypotheekverstrekker zal - mits er een hypotheek op rust - waarschijnlijk niet akkoord gaan met verhuren tenzij t al jaren te koop staat en je het aan de straatstenen niet kwijt raakt.

Maar laten we van t positieve uitgaan dan zal je vriend sowieso de eigenarenbelastingen moeten blijven betalen (woz/rioolrecht/waterschap) deze kan je niet aan de huurder doorbelasten.

Als er wat stuk gaat dan zal je vriend dat moeten oplossen.

En huurders gaan niet zo zuinig met de woning om als dat je zelf zou doen.
Wij hebben destijds verhuurd onder de leegstandswet maar dat was in de crisistijd toen huizen nog een jaar te koop stonden. Vanwege leegstandswet ook makkelijk toestemming van de bank. Ken echter ook genoeg horrorverhalen van huurders die weigeren te vertrekken of wietplantages in huizen. En bemiddelingsbureau s die alle verantwoordelijkheid voor schades afwijzen. Als je verhuurt zonder toestemming van de bank kan die in een keer het hypotheekbedrag opeisen dus daarmee neem je wel een risico. Sommige banken controleren ook echt actief of de koper ook ingeschreven staat op het adres, anderen zijn hier wat makkelijker in zolang de hypotheek maar betaald wordt.
Vaak kun je wel toestemming krijgen om een huurhuis tijdelijk onder te verhuren in geval van proefsamenwonen, dus dat zou je ook nog kunnen overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Als hij al een koopwoning heeft, waarom daar dan niet samen gaan wonen?
ik geef mn bek ook maar een douw
Is het huis wel interessant voor expats? En is de verwachte huurprijs wel dekkend voor alle kosten dat je daadwerkelijk “flink” kan sparen zoals je stelt èn de vaste lasten voor dat huis èn de kosten voor (extra) onderhoud kan betalen èn de extra kosten cq geen aftrek omdat het geen hoofdverblijf meer is?

Plus wat hierboven wordt gezegd over de vereiste toestemming(en).
anoniem_240865 wijzigde dit bericht op 18-02-2019 20:26
10.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
18-02-2019 20:19
Men kan in 1x de hypotheek schuld opeisen wanneer je dit soort grappen uithaalt en je hebt ook geen recht op belastingaftrek wanneer het niet je hoofdverblijf is.
Daarom schrijf ik ook: dat was voor ons geen probleem geweest.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
18-02-2019 20:14
Als je overweegt te gaan verhuren hoop ik dat je veel succes hebt. Want alle verhuur-verhalen zijn geen succes-stories.
Ben het hier niet mee eens. Ik woonde zo’n 8 jaar bij elkaar in twee verschillende koophuizen van anderen samen met mijn vriend terwijl we nog aan het studeren waren. We hebben altijd netjes betaald en de twee huizen goed behandeld. Vind het zo jammer dat iedereen over een kam geschoren wordt. Wij zijn aan de particuliere huurwoningen gekomen via marktplaats. Je hoeft het heus niet via een bemiddelaar te doen hoor. Zoveel mensen die een woning zoeken.

Wat Ik je wel kan adviseren mocht je het echt safe willen doen is om de woning bijv. niet aan een starter te verhuren, dan kan je namelijk de bankafschriften checken om te kijken of iemand altijd netjes zijn/haar huur betaald op tijd (van het afgelopen jaar bijv. makkelijk samen te stellen via internetbankieren. Je kan ook vragen om een arbeidscontract te zien, dus mensen waarvan je weet dat zij voldoende verdienen om de huur te kunnen betalen plus baanzekerheid. Tot slot kan je nog een huurdersverklaring vragen van vorige verhuurder. Zo’n bureau doet echt niets meer dan dit hierboven. Het meeste werk om in aanmerking te komen ligt dus toch echt bij de huurder zelf.

Last but not least. Zou ook kijken naar de intentie van de nieuwe huurder. Willen ze kort of lang verblijven.
Foutje
anoniem_240865 wijzigde dit bericht op 18-02-2019 20:26
98.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
18-02-2019 20:19
Men kan in 1x de hypotheek schuld opeisen wanneer je dit soort grappen uithaalt en je hebt ook geen recht op belastingaftrek wanneer het niet je hoofdverblijf is.
… en dat laatste is een goed punt: je verliest je belastingaftrek.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit jaren gedaan met het appartment van vriend. Geen HRA meer inderdaad, dat moet je stopzetten. De hypotheekverstrekker is nooit langsgekomen om te kijken wie er koffie stond te maken in de keuken. Geloof niet dat ik iemand ken die ooit enige vorm van controle op bewoning heeft ervaren.

Aanvulling: een jaar via een huisbewaarconstructie en toen is vriend nog een tijd deels in buitenland geweest. Wellicht was de verhuur al die tijd legaal.
madamejean wijzigde dit bericht op 18-02-2019 20:37
20.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
18-02-2019 20:22
Sommige banken controleren ook echt actief of de koper ook ingeschreven staat op het adres, anderen zijn hier wat makkelijker in zolang de hypotheek maar betaald wordt.
Oh ja? Hoe doen die banken dat dan? Ik denk niet dat banken inzicht hebben in het BRP (Basis Registratie Personen)?
Buiten dat je toestemming van je hypotheekverstrekker nodig hebt: je wilt dus je gesubsidieerde sociale huurwoning bezet houden, zodat je de koopwoning kan verhuren... dus.. dat vind ik niet oké.
Gewoon netjes vragen aan de hypotheekverstrekker. Dan verhuren aan expats via een goede makelaar.

Ik ken dan weer zat positieve verhalen. Maar je vriend raakt zijn hypotheekrente aftrek kwijt.

Ik ken maar weinig huurwoningen waarbij je veel goedkoper uit bent dan een normale koopwoning.

Woon je zo goedkoop/gratis ofzo?
En heeft hij een megahypotheek op een megahuis?
Anders snap ik je keus niet.
Lemon_tree schreef:
18-02-2019 20:28
Buiten dat je toestemming van je hypotheekverstrekker nodig hebt: je wilt dus je gesubsidieerde sociale huurwoning bezet houden, zodat je de koopwoning kan verhuren... dus.. dat vind ik niet oké.
Huusubsidie is ze vast kwijt. En ik zou sowieso niet zomaar mijn huur opzeggen de eerste tijd als ik ga samenwonen.

Maar snap deze keus ook niet helemaal hoor.
Lucifer2018 schreef:
18-02-2019 20:31
Huusubsidie is ze vast kwijt. En ik zou sowieso niet zomaar mijn huur opzeggen de eerste tijd als ik ga samenwonen.

Maar snap deze keus ook niet helemaal hoor.
Ja als t niks wordt staat ze weer onderaan de wachtlijst natuurlijk. :idee:
Gatekeeper* schreef:
18-02-2019 20:33
Ja als t niks wordt staat ze weer onderaan de wachtlijst natuurlijk. :idee:
Precies. En vriend kan ook een jaartje proberen zonder zijn huis kwijt te raken. In dat opzicht snap ik het idee wel.

Maar ze zegt dat ze goedkoper uit is en daarom diet zo wil doen.

Dat is alleen zo als ze zonder huursubsidie heel goedkoop huurt en haar vriend echt een hele dure hypotheek overhoudt na de rente aftrek.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
18-02-2019 20:31
Huusubsidie is ze vast kwijt. En ik zou sowieso niet zomaar mijn huur opzeggen de eerste tijd als ik ga samenwonen.

Maar snap deze keus ook niet helemaal hoor.
Daar is het huisbewaarderschap voor: gedurende een jaar kun je proefsamenwonen. Dat hebben wij ook een jaar gedaan (2 koophuizen).
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
18-02-2019 20:35
Precies. En vriend kan ook een jaartje proberen zonder zijn huis kwijt te raken. In dat opzicht snap ik het idee wel.

Maar ze zegt dat ze goedkoper uit is en daarom diet zo wil doen.

Dat is alleen zo als ze zonder huursubsidie heel goedkoop huurt en haar vriend echt een hele dure hypotheek overhoudt na de rente aftrek.
Dat is toch niet relevant? De huurprijs die vriend kan vragen is bepalend voor het antwoord hoe voordelig deze constructie is. Een appartement in dr Amsterdamse binnenstad kan 30.000 per jaar opleveren aan verhuurinkomsten en verhuurinkomsten zijn belastingvrij (god knows why). Dat maakt het ‘je houdt een sociale huurwoning bezet’ argument wel belangrijker. In feite profiteer je dubbel van een krappe markt: een goedkoop huis bezet houden in een overspannen markt en tegelijkertijd voordeel uit die markt halen door te verhuren.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
18-02-2019 20:21

Maar laten we van t positieve uitgaan dan zal je vriend sowieso de eigenarenbelastingen moeten blijven betalen (woz/rioolrecht/waterschap) deze kan je niet aan de huurder doorbelasten.
Dat is een beetje te kort door de bocht. Het zijn weliswaar de lasten voor de eigenaar maar niets houdt je tegen om een huurprijs te vragen waar dit gewoon in zit. Zeker niet als je aan expats verhuurt. Ik zie bij mij in de buurt appartementen te huur staan van 1800...2000 euro per maand. En zelfs als er nog een volle hypothecaire lening op zit kom je daar bij lange na niet aan.
Het is een toptijd om je huis te verkopen. Waarom dat niet doen, een jaartje samenwonen en sparen en dan een nieuw huis kopen samen? Dat geeft denk ik de minste zorgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven