Geld & Recht alle pijlers

Gerechtsdeurwaarder; onterechte dagvaarding

19-02-2019 16:56 264 berichten
Ik weet al wat de meeste denken.. 'Ja ja, onterecht...'
Maar vandaag stond ineens een gerechtsdeurwaarder aan mijn deur met een dagvaarding. Het gaat om een vordering bij een webshop. De bestelling is op mijn voornaam + achternaam gedaan. Al komt mijn voornaam + achternaam in onze stad alleen al 3x voor. Een veel voorkomende naam dus.
Het factuur en afleveradres is niet mijn adres. Een volledig onbekend adres voor mij, wel in dezelfde woonplaats trouwens.

Dus, ik heb gebeld met de webshop. Mijn geboortedatum en emailadres is anders dan wat zij in hun gegevens hebben staan. Webshop zegt ook dat dit inderdaad niet voor mij bedoeld is. Maar zij kunnen het niet meer terughalen omdat het van incassobureau naar deurwaarder is gegaan. Incassobureau zegt ook dat het niet voor mij kan zijn. Dan zou je denken dat het simpel is... Nou niet dus.

De deurwaarder zegt dat ik maar gewoon mezelf moet verweren bij de rechtbank door naar de zitting te gaan of een brief te schrijven met bewijs dat de vorderingen niet voor mij zijn.
Maar hoe bewijs ik dat? Webshop en incassobureau hebben nooit brieven naar mijn adres gestuurd. De deurwaarder heeft mij als persoon aan de vorderingen gekoppeld, onterecht dus. Vraag me ook af hoe ze zo in godsnaam zonder iets concreets te hebben het aan mij kunnen koppelen. Het enige wat ze hebben is een naam. Voor de rest dus helemaal niks.

Hoe pak ik dit nu aan? Hoe kan ik me verweren zonder bewijs? Want hoe kan ik bewijzen dat ik het niet was? Webshop en incassobureau kunnen niks meer voor mij betekenen omdat de deurwaarder de vordering heeft overgenomen. En zij zijn degene die dus niet nee willen werken.

Politie zegt dat aangifte niet hoeft/niet kan. Mijn naam komt veel voor en op basis van alleen een naam kan ik geen aangifte doen van identiteitsfraude.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-02-2019 00:02
Reden: titel aangepast
5.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Zo ja, dan zou ik via hen een brief laten schrijven naar de deurwaarder.
Alle reacties Link kopieren
De webshop een kopie van de gemaakte bestelling laten sturen waarop dus een heel ander adres staat.
Liefst ook met de geboortedatum van de besteller.

Jij kan dan bewijzen dat je niet op dat adres woont en een andere geboortedatum hebt en dus niet de besteller bent.
Nummer*Zoveel schreef:
19-02-2019 17:04
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Zo ja, dan zou ik via hen een brief laten schrijven naar de deurwaarder.
Mijn man wel, voor ons huwelijk afgesloten. Ik weet niet of ik daar dan ook gebruik van kan maken eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Webshop en incassobureau in ieder geval vragen een brief aan jou te zenden waarin ze bevestigen dat het niet voor jou bedoeld is.

Verder is het aan de deurwaarder om te bewijzen dat het wel voor jou bedoeld is. Jij zegt dat dat niet kan, dus laat maar voorkomen dan.
Alle reacties Link kopieren
Littlebell schreef:
19-02-2019 17:05
Mijn man wel, voor ons huwelijk afgesloten. Ik weet niet of ik daar dan ook gebruik van kan maken eigenlijk.
Je kunt het allicht vragen.

En anders een schriftelijk verweer indienen. Liefst met bewijs van webshop en incasso dat zij jou nooit aangeschreven hebben en wie wel.
sugarmiss schreef:
19-02-2019 17:05
De webshop een kopie van de gemaakte bestelling laten sturen waarop dus een heel ander adres staat.
Liefst ook met de geboortedatum van de besteller.

Jij kan dan bewijzen dat je niet op dat adres woont en een andere geboortedatum hebt en dus niet de besteller bent.
In de dagvaardiging zitten de facturen ook. En daar staat dus ook een heel ander adres. Dat zag ik meteen toen de deurwaarder aan de deur stond en dat merkte ik ook op. 'Maar jij bent toch Marietje Jansen? Dan is dit ook voor jou hoor' zei ze en daarmee was het klaar dus.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
19-02-2019 17:06

Verder is het aan de deurwaarder om te bewijzen dat het wel voor jou bedoeld is. Jij zegt dat dat niet kan, dus laat maar voorkomen dan.
Dat is inderdaad een optie, maar ik zou er ook weinig trek in hebben om kostbare vrije dagen op te nemen om een rechter uit te leggen dat ik onterecht lastig word gevallen.
Is dat zo’n deurwaarder die pakketten vorderingen overkoopt, en door met hagel te schieten hoopt op ‘raak’? Je ziet het ooit bij consumentenprogramma’s. Daar zou ik het in ieder geval neerleggen. Het is bizar dat de oorspronkelijke schuldeiser hier niks tegen zegt te kunnen doen. Ik heb het ooit gehad met een provider die twee abonnementen op mijn adres had lopen. Een bedrijf en een privé-persoon. Die nooit op dit adres gewoond hebben. Uiteindelijk hielden ze op met herinneringen en aanmaningen.
Alle reacties Link kopieren
Littlebell schreef:
19-02-2019 17:07
In de dagvaardiging zitten de facturen ook. En daar staat dus ook een heel ander adres. Dat zag ik meteen toen de deurwaarder aan de deur stond en dat merkte ik ook op. 'Maar jij bent toch Marietje Jansen? Dan is dit ook voor jou hoor' zei ze en daarmee was het klaar dus.
Woon je al langer op dit adres? Misschien goed om dat ook als bewijs aan te voeren (bijv met een huurcontract oid)
Wie eist, bewijst. Ze kunnen wel zoveel beweren... Dan zou iedereen morgen wel een deurwaarder voor de deur kunnen krijgen met een dagvaarding. In ieder geval wel reageren, hierboven staan al goede tips (o.a. de leverancier vragen om een kopie van de bestelling).
47084 schreef:
19-02-2019 17:08
Is dat zo’n deurwaarder die pakketten vorderingen overkoopt, en door met hagel te schieten hoopt op ‘raak’? Je ziet het ooit bij consumentenprogramma’s. Daar zou ik het in ieder geval neerleggen. Het is bizar dat de oorspronkelijke schuldeiser hier niks tegen zegt te kunnen doen. Ik heb het ooit gehad met een provider die twee abonnementen op mijn adres had lopen. Een bedrijf en een privé-persoon. Die nooit op dit adres gewoond hebben. Uiteindelijk hielden ze op met herinneringen en aanmaningen.
Nee volgens mij niet. Dit is een regionaal en klein kantoor. De webshop en het incassobureau hebben het beide doorgezet naar hun fraudeafdeling. Maar daar heb ik nu nog niks aan. Morgen maar weer bellen voor een meer informatie. Al twijfel ik of ze dat aan mij mogen geven vanwege de privacywet.
Alle reacties Link kopieren
deurwaarder kan zo veel zeggen, maar het is aan hen om te beweren dat jij het wél bent

als je van de webshop een verklaring hebt dat de bij hen bekende gegevens (geboortedatum, email, aflever- en factuuradres) niet overeenkomen met jouw gegevens dan ben je al een heel end volgens mij. Kort schriftelijk verweer met correspondentie tussen jou en de webshop erbij en je bent er al. Wel klote voor jou dat je hier tijd en energie aan moet gaan besteden. Alsof je niks beters te doen hebt dan je te verweren tegen de rotzooi van anderen.
Nummer*Zoveel schreef:
19-02-2019 17:09
Woon je al langer op dit adres? Misschien goed om dat ook als bewijs aan te voeren (bijv met een huurcontract oid)
We wonen bijna 5 jaar in ons koophuis.

De vorderingrn zijn van 26-06-2018
Alle reacties Link kopieren
Dit is echt kafka! Wat een ellende zeg. Webshop zegt dat het niet klopt, incassobureau zegt dat het niet klopt, en deurwaarder vind dat ze bij jou moeten zijn, terwijl die ondertussen ook al wel door heeft, dat het verkeerd zit.
Ik zou webshop en incassobureau even vragen of ze op schrift willen zetten dat jij niet degene bent waarover het gaat. Dit dan samen met jouw verweer naar de gerechtsdeurwaarder opsturen en hopen dat je daarmee niet je vrije tijd hoeft te vullen met een bezoekje aan de rechtbank.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Littlebell schreef:
19-02-2019 17:07
In de dagvaardiging zitten de facturen ook. En daar staat dus ook een heel ander adres. Dat zag ik meteen toen de deurwaarder aan de deur stond en dat merkte ik ook op. 'Maar jij bent toch Marietje Jansen? Dan is dit ook voor jou hoor' zei ze en daarmee was het klaar dus.

Wat een domme houding van de deurwaarder. Alleen omdat je dezelfde naam hebt moet jij betalen, waarom gaan ze niet naar het adres waar op besteld is? Heb je dat toevallig gevraagd?
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
19-02-2019 17:27
Wat een domme houding van de deurwaarder. Alleen omdat je dezelfde naam hebt moet jij betalen, waarom gaan ze niet naar het adres waar op besteld is? Heb je dat toevallig gevraagd?
of naar die andere twee personen in dezelfde woonplaats die dezelfde naam als TO dragen...
Alle reacties Link kopieren
Ik ga voortaan ook bestellen op naam 'Koning Willem-Alexander' en als ze dan aan mijn adres komen dan zeg ik dat ze naar de naam moeten kijken en daar hun geld moeten halen. Alsof niet iedereen zomaar een willekeurige naam op kan geven. :nut:
Heb je gecheckt of het daadwerkelijk een deurwaarder is en geen incassobureau met loze dreigingen? Die gaan soms zo ver dat ze doen alsof er een zitting is.
Alle reacties Link kopieren
Wow, dus omdat die deurwaarder zo dom is, ben jij hier tijd en energie aan kwijt?

Dat is toch juist ongeveer het enige wat een gerechtsdeurwaarder hoeft te doen bij een dagvaarding, het afleveren aan de juiste persoon?? En daarom kunnen ze ook gegevens uit de GBA halen.

Misschien kun je die deurwaarder voorhouden, met de stukken van de webshop en het incassobureau, dat het voor hun goedkoper is om hun fout te herstellen en gelijk met de goede persoon voor de rechter te staan. De dame die het afleverde klinkt niet erg senior, vraag naar de deurwaarder zelf.
Ik heb hetzelfde gehad, echter geen veel voorkomende naam en langs het adres gereden die in de eerste brief stond die bij de bijlage zat. daar woonde geen persoon met dezelfde naam.. ik heb de webshop gebeld en gevraagd of zij mij konden vertellen welke jurk ik besteld zou hebben(in mijn geval stond er black dress op het factuur). Zij gaven aan niks te mogen communiceren omdat het overgedragen was. Ik heb aangifte gedaan bij de politie, die mij serieus namen en heb er een uur gezeten. Vervolgens webshop gebeld dat ik aangifte had gedaan en ik ze wel zou zien in de rechtbank. Medewerker schrok en uur later had ik via de mail bevestiging binnen dat ze de zaak lieten vallen..

Advies is dus aangifte doen, duidelijk die zogenaamde webshop bellen en dreigen. Werkte bij mij erg goed...
gizzmo-returns schreef:
19-02-2019 17:31
Heb je gecheckt of het daadwerkelijk een deurwaarder is en geen incassobureau met loze dreigingen? Die gaan soms zo ver dat ze doen alsof er een zitting is.
Ze was een kandidaat gerechtsdeurwaarder van een echt deurwaarderskantoor.
Alle reacties Link kopieren
Littlebell schreef:
19-02-2019 17:40
Ze was een kandidaat gerechtsdeurwaarder van een echt deurwaarderskantoor.
Neem contact op, eerst telefonisch, doe wanhopig en vraag naar haar baas.
En mail ter bevestiging.
Gewoon een brief schrijven en uitleggen dat deze vordering niet voor jou is, dat jij deze bestelling niet gedaan hebt, niet ontvangen hebt en bovendien de facturen ook niet ontvangen hebt.

Niet meer bellen, alles schriftelijk doen en dan die stukken bij je verweer stoppen.
BoBo1991 schreef:
19-02-2019 17:38
Ik heb hetzelfde gehad, echter geen veel voorkomende naam en langs het adres gereden die in de eerste brief stond die bij de bijlage zat. daar woonde geen persoon met dezelfde naam.. ik heb de webshop gebeld en gevraagd of zij mij konden vertellen welke jurk ik besteld zou hebben(in mijn geval stond er black dress op het factuur). Zij gaven aan niks te mogen communiceren omdat het overgedragen was. Ik heb aangifte gedaan bij de politie, die mij serieus namen en heb er een uur gezeten. Vervolgens webshop gebeld dat ik aangifte had gedaan en ik ze wel zou zien in de rechtbank. Medewerker schrok en uur later had ik via de mail bevestiging binnen dat ze de zaak lieten vallen..

Advies is dus aangifte doen, duidelijk die zogenaamde webshop bellen en dreigen. Werkte bij mij erg goed...
Wij zijn ook langs gereden en het huis staat nu helemaal leeg met hekken er om heen. Ze worden binnen 2 weken gesloopt. Al het voorwerk is gedaan. Dus dat schiet niet op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven