Geld & Recht alle pijlers

huurcommissie - afrekening van stookkosten

19-02-2019 20:34 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had in maart een bezwaar bij de huurcommissie ingediend en gisteren eindelijk de zitting.

Mijn bezwaar was omdat de afrekening van de stookkosten niet klopte (ik had wel geld teruggekregen, maar de berekening was niet te volgen. In het rapport vóór de zitting stond dat ik daarom geld terug krijgen moest.).

Wat ik nou wel raar vond: de verhuurder zei dat ik de enige huurder was die bezwaar gemaakt had.
Zijn mensen nou zo goed van vertrouwen of vinden ze een bezwaar te moeilijk?

(ik huurde bij een commerciëel bedrijf. Bij de woningbouwverenigingen vertrouw ik de berekening meestal wel).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Waar heb je dan precies bezwaar tegen gemaakt? De wijze waarop de berekening op de factuur staat?
Mijn ervaring met grote verhuurmakelaars is dat bezwaar maken geen zin heeft. Zonde van je tijd. Linksom of rechtsom, ze pakken je toch wel. Bij dat soort bedrijven draait het alleen maar om geld.
Alle reacties Link kopieren
Mensen vinden een bezwaar met name een hoorzitting eng omdat zij denken dat het zoiets is als een zitting bij de rechter.

Maar goed een bezwaar dien je in omdat je het er niet mee eens bent om een specifieke reden, wanneer je het niet snapt dan vraag je om aanvullende uitleg.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
19-02-2019 20:36
Waar heb je dan precies bezwaar tegen gemaakt? De wijze waarop de berekening op de factuur staat?
Eigenlijk meer dat de berekening ontbrak.

We hadden daar een gezamenlijke verwarming, dus de eigenaar kreeg 1 gasrekening voor een heel gebouw.

Ik woonde daar niet het hele jaar, dus de berekening moet in ieder geval ergens vermelden hoe lang ik daar gewoond heb.
Als die informatie niet in de berekening zit, klopt het niet.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Ik vind het goed van je dat je het er niet bij hebt laten zitten. Zou ik ook niet gedaan hebben...
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-02-2019 20:39
Mensen vinden een bezwaar met name een hoorzitting eng omdat zij denken dat het zoiets is als een zitting bij de rechter.

Maar goed een bezwaar dien je in omdat je het er niet mee eens bent om een specifieke reden, wanneer je het niet snapt dan vraag je om aanvullende uitleg.
UItleg vragen is de eerste stap. Het is goed dat je dat opmerkt.

De verhuurder gaf mij geen uitleg.
Dat was voldoende reden om bezwaar te maken.

(als ik een berekening niet snap, snapt meestal niemand het, dus dan klopt het gewoon echt niet)
haarklover wijzigde dit bericht op 19-02-2019 20:46
Reden: toevoeging: als [b]ik[/b] een berekening niet snap, snapt meestal niemand het,dus dan klopt het gewoon echt niet)
9.70% gewijzigd
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Marigold1986 schreef:
19-02-2019 20:42
Ik vind het goed van je dat je het er niet bij hebt laten zitten. Zou ik ook niet gedaan hebben...
eigenlijk speelde mee dat ik de verhuurder in bepaalde opzichten een beetje inhalig vind.
Bijv. opzeggingen kunnen alleen aan het einde van een maand ingaan. De opzegtermijn is 30 dagen, maar mensen moeten dan toch nog huur betalen tot het einde van de volgende maand.

Bij een sociale verhuurder had ik waarschijnlijk geen bezwaar gemaakt.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Ah dat verduidelijkt de zaak.
Ik had zeker om een gespecificeerde rekening gevraagd.
Bezwaar maken doe ik pas wanneer mijn verzoek tot 3x toe niet wordt beantwoord naar wens.
drominique wijzigde dit bericht op 19-02-2019 20:51
Reden: Foutje
2.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
19-02-2019 20:38
Mijn ervaring met grote verhuurmakelaars is dat bezwaar maken geen zin heeft. Zonde van je tijd. Linksom of rechtsom, ze pakken je toch wel. Bij dat soort bedrijven draait het alleen maar om geld.
In mijn geval lijkt het wel goed uit te pakken.
Nou was het in dit geval ook erg overzichtelijk (de berekening was vaag, en de verhuurder gaf geen uitleg aan mij, en ook niet later aan de huurcommissie).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
19-02-2019 20:50
Ah dat verduidelijkt de zaak.
Ik had zeker om een gespecificeerde rekening gevraagd.
Bezwaar maken doe ik pas wanneer mijn verzoek tot 3x toe niet wordt beantwoord naar wens.
bedoel je: als je 3x geen antwoord krijgt?
of als je 3 keer een antwoord krijgt dat niet deugt?

(in mijn geval was het simpel: 1x een vaag antwoord, bij mijn volgende verzoek om uitleg geen reactie. Daarna bezwaar bij de huurcommissie)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Kan beiden zijn. Ik vind 3x is scheepsrecht een mooi houvast.
Krijg ik geen reactie dan refereer ik daaraan (per post en per mail) krijg ik een reactie waar ik niets mee kan reageer ik op de reactie (mail of post afhankelijk van reactie tegenpartij)
Jij vindt 2 keer genoeg: volgens mij is dat netto goed gevoel als mijn 3 pogingen.
Want dat is eigenlijk nergens op gebaseerd.
haarklover schreef:
19-02-2019 21:24
In mijn geval lijkt het wel goed uit te pakken.
Nou was het in dit geval ook erg overzichtelijk (de berekening was vaag, en de verhuurder gaf geen uitleg aan mij, en ook niet later aan de huurcommissie).

In mijn vorige huurcomplex zijn een aantal buren bijna anderhalf jaar (!) bezig geweest om bezwaar te maken tegen de veel te hoge energierekening die de verhuurder via de servicekosten in rekening bracht. Uiteindelijk kregen ze een paar tientjes terug, en de verhuurder verhoogde onmiddellijk een andere post van de servicekosten om te compenseren. Boos dat ze waren. Ik heb mijn "zei ik toch" maar achterwege gelaten.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
19-02-2019 21:44
In mijn vorige huurcomplex zijn een aantal buren bijna anderhalf jaar (!) bezig geweest om bezwaar te maken tegen de veel te hoge energierekening die de verhuurder via de servicekosten in rekening bracht. Uiteindelijk kregen ze een paar tientjes terug, en de verhuurder verhoogde onmiddellijk een andere post van de servicekosten om te compenseren. Boos dat ze waren. Ik heb mijn "zei ik toch" maar achterwege gelaten.
Zomaar de servicekosten verhogen mag niet.

Dus er zijn 2 mogelijkheden:
- de verhuurder zou anders ook de servicekosten verhogen (want een commerciële verhuurder geeft niets als kado)
of
- de verhoging is illegaal (dat is vervelend, maar de weg naar de huurcommissie weten de buren te vinden).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven