Geld & Recht alle pijlers

Bijstand - Is dit een schenking/gift?

22-02-2019 11:13 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee iedereen,

Iemand heeft mij het volledige jaarbedrag aan zorgverzekeringsgeld gegeven, zodat ik in een keer de zorgverzekering heb betaald. Ipv aan de zorgverzekeraar, betaal ik het maandbedrag nu maandelijks aan hen. Ik ontvang een bijstandsuitkering en ik vroeg mij af of jullie misschien weten of dit als gift/schenking of iets anders wordt gezien?

(Ik heb dus geld gekregen, wat ik maandelijks weer terug betaal)
Een lening is een lening, ook bij de sociale dienst kunnen ze daar niets aan veranderen, maar je moet het wel kunnen bewijzen
Lijkt me van wel. Sowieso moet je dit doorgeven.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
22-02-2019 11:14
Een lening is een lening, ook bij de sociale dienst kunnen ze daar niets aan veranderen, maar je moet het wel kunnen bewijzen
Maar is het dan geen schenking/gift? Bewijzen kan ik het. Heb het bedrag gewoon op mijn rekening ontvangen en maak via mijn rekening ook maandelijks het bedrag terug over.
Alle reacties Link kopieren
Je zult dit inderdaad moeten melden!
Het is formeel een gift, ookal is het bedoeld om je vaste lasten van te betalen.

Edit: je kunt aantonen dat je het weer terug betaald, dus wellicht is dit zo'n "redelijke uitzondering". Maar toch echt wel melden, voordat je problemen gaat krijgen!
sciocco wijzigde dit bericht op 22-02-2019 11:21
41.58% gewijzigd
Gewoon even navragen. Dan weet je het zeker.
anoniem_360662 wijzigde dit bericht op 22-02-2019 11:25
66.40% gewijzigd
vraaagg1993 schreef:
22-02-2019 11:17
Maar is het dan geen schenking/gift? Bewijzen kan ik het. Heb het bedrag gewoon op mijn rekening ontvangen en maak via mijn rekening ook maandelijks het bedrag terug over.
Als jij maandelijks terugbetaald is het een lening, dus is het geen probleem.

Volgens mij hoef je dat niet te melden, maar als je dat zeker wilt weten, dan zou ik eens naar de gemeente bellen, die kunnen je daarin adviseren.
Alle reacties Link kopieren
Sciocco schreef:
22-02-2019 11:17
Je zult dit inderdaad moeten melden!
Het is formeel een gift, ookal is het bedoeld om je vaste lasten van te betalen.
Op de website van mijn gemeente staat dit:
Welke wijzigingen geeft u door?

bankrekeningnummer en telefoonnummer
auto gekocht of gekregen
prijs gewonnen in de loterij
samenwonen, trouwen of scheiden
alimentatie
studiefinanciering
erfenis
vrijwilligerswerk

Denk je dat ik het dan alsnog moet doorgeven en ik ben dan sowieso te laat met doorgeven, zullen ze daar een probleem van maken?
Cateautje schreef:
22-02-2019 11:14
Een lening is een lening, ook bij de sociale dienst kunnen ze daar niets aan veranderen, maar je moet het wel kunnen bewijzen
Ja, maar is het een lening? TO krijgt geld. Dat dat voor een specifiek doel is maakt daarin volgens mij niet veel uit, het blijft een gift tenzij op papier staat dat het een lening betreft die ze terug gaat betalen.

Wees ook voorzichtig met je zorgtoeslag, als je deze krijgt. Deze krijg je zodat jij zelf je premie kan betalen. Als iemand anders dit voor je doet heb je zelf geen recht op dit geld en als ze daar achter komen kun je alles terug gaan betalen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
22-02-2019 11:19
Als jij maandelijks terugbetaald is het een lening, dus is het geen probleem.

Volgens mij hoef je dat niet te melden, maar als je dat zeker wilt weten, dan zou ik eens naar de gemeente bellen, die kunnen je daarin adviseren.
Ik twijfel om dat te doen, want als blijkt dat ik het wel moet doorgeven, ben ik daarmee, dus sowieso anderhalve maand te laat en ik weet niet of dat dan consequenties heeft..?
Alle reacties Link kopieren
vraaagg1993 schreef:
22-02-2019 11:21
Op de website van mijn gemeente staat dit:
Welke wijzigingen geeft u door?

bankrekeningnummer en telefoonnummer
auto gekocht of gekregen
prijs gewonnen in de loterij
samenwonen, trouwen of scheiden
alimentatie
studiefinanciering
erfenis
vrijwilligerswerk

Denk je dat ik het dan alsnog moet doorgeven en ik ben dan sowieso te laat met doorgeven, zullen ze daar een probleem van maken?
Te laat niet denk ik. Doorgeven sowieso, ook als je twijfelt. Als dit namelijk wel een probleem is, komen ze er eigenlijk altijd wel achter omdat er regelmatig controles worden gehouden!
https://financieel.infonu.nl/geld/16073 ... eling.html
Alle reacties Link kopieren
HaPu schreef:
22-02-2019 11:22
Ja, maar is het een lening? TO krijgt geld. Dat dat voor een specifiek doel is maakt daarin volgens mij niet veel uit, het blijft een gift tenzij op papier staat dat het een lening betreft die ze terug gaat betalen.

Wees ook voorzichtig met je zorgtoeslag, als je deze krijgt. Deze krijg je zodat jij zelf je premie kan betalen. Als iemand anders dit voor je doet heb je zelf geen recht op dit geld en als ze daar achter komen kun je alles terug gaan betalen.
Dat geld, heb ik maar 5 minuten gehad, daarna heb ik meteen de zorgverzekering betaald. Maar er staat inderdaad nergens dat het een lening is. Het enige waarmee ik dat kan aantonen is dat ik maandelijks geld terug stort.

Aan mijn zorgtoeslag heb ik niet gedacht. Maar ik heb dus zelf gewoon de zorgverzekering betaald, dus dat kan dan geen probleem zijn toch?
vraaagg1993 schreef:
22-02-2019 11:23
Ik twijfel om dat te doen, want als blijkt dat ik het wel moet doorgeven, ben ik daarmee, dus sowieso anderhalve maand te laat en ik weet niet of dat dan consequenties heeft..?
Nogmaals, je hebt dit geld geleend en betaald het weer terug, dat heeft geen consequenties en hoef je volgens mij ook niet te melden.
vraaagg1993 schreef:
22-02-2019 11:25
Dat geld, heb ik maar 5 minuten gehad, daarna heb ik meteen de zorgverzekering betaald. Maar er staat inderdaad nergens dat het een lening is. Het enige waarmee ik dat kan aantonen is dat ik maandelijks geld terug stort.

Aan mijn zorgtoeslag heb ik niet gedacht. Maar ik heb dus zelf gewoon de zorgverzekering betaald, dus dat kan dan geen probleem zijn toch?
Nee, is geen probleem.
*
De OP is niet helemaal duidelijk, daardoor denken sommige mensen dat het en gift is en anderen dat het een lening is.

Zoals ik je topic begrijp zit het zo:

Je hebt X bedrag van een kennis gekregen om in één keer je zorgverzekering te kunnen betalen (enige reden die ik kan bedenken is omdat dit een aantal tientjes korting op jaarbasis oplevert?)
Dat geld heb je overgemaakt aan de zorgverzekeraar.
Nu betaal je die kennis maandelijks een twaalfde deel van bedrag X terug.
Uit eindelijk is de gift dan die paar tientjes korting op je jaarlijkse bedrag voor de zorgverzekering. Bedrag X was dan een lening/voorgeschoten.

Klopt het zo?
vraaagg1993 schreef:
22-02-2019 11:25
Dat geld, heb ik maar 5 minuten gehad, daarna heb ik meteen de zorgverzekering betaald. Maar er staat inderdaad nergens dat het een lening is. Het enige waarmee ik dat kan aantonen is dat ik maandelijks geld terug stort.

Aan mijn zorgtoeslag heb ik niet gedacht. Maar ik heb dus zelf gewoon de zorgverzekering betaald, dus dat kan dan geen probleem zijn toch?
Even kijken of ik het scenario helder heb:
Optie 1
Piet geeft jou geld en van dit geld betaal jij de verzekering? Betaal jij ook terug aan Piet? Dan is het een lening.
Optie 2
Hoeft piet zijn geld niet terug? Dan is het een gift. In dit geval betaal jij dus ook niet je zorgverzekering uit eigen inkomsten, maar doet iemand anders dit voor je. De vraag is dan dus of je recht hebt op zorgtoeslag, aangezien deze er van uit gaat dat je wel uit eigen inkomsten betaalt.
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
22-02-2019 11:31
De OP is niet helemaal duidelijk, daardoor denken sommige mensen dat het en gift is en anderen dat het een lening is.

Zoals ik je topic begrijp zit het zo:

Je hebt X bedrag van een kennis gekregen om in één keer je zorgverzekering te kunnen betalen (enige reden die ik kan bedenken is omdat dit een aantal tientjes korting op jaarbasis oplevert?)
Dat geld heb je overgemaakt aan de zorgverzekeraar.
Nu betaal je die kennis maandelijks een twaalfde deel van bedrag X terug.
Uit eindelijk is de gift dan die paar tientjes korting op je jaarlijkse bedrag voor de zorgverzekering. Bedrag X was dan een lening/voorgeschoten.

Klopt het zo?
Ja, zo klopt het. Volgens mij was het voordeel 100 euro of zo, moet ik dit dan dus doorgeven, omdat dat dus een gift is?
tu1nhek schreef:
22-02-2019 11:31
De OP is niet helemaal duidelijk, daardoor denken sommige mensen dat het en gift is en anderen dat het een lening is.

Zoals ik je topic begrijp zit het zo:

Je hebt X bedrag van een kennis gekregen om in één keer je zorgverzekering te kunnen betalen (enige reden die ik kan bedenken is omdat dit een aantal tientjes korting op jaarbasis oplevert?)
Dat geld heb je overgemaakt aan de zorgverzekeraar.
Nu betaal je die kennis maandelijks een twaalfde deel van bedrag X terug.
Uit eindelijk is de gift dan die paar tientjes korting op je jaarlijkse bedrag voor de zorgverzekering. Bedrag X was dan een lening/voorgeschoten.

Klopt het zo?
Ik heb inderdaad een andere interpretatie. Ik las dat ze een jaar aan geld heeft gekregen en dit per maand naar zorgverzekering doorsluist.
Volgens jouw scenario is het inderdaad een lening
Alle reacties Link kopieren
HaPu schreef:
22-02-2019 11:32
Even kijken of ik het scenario helder heb:
Optie 1
Piet geeft jou geld en van dit geld betaal jij de verzekering? Betaal jij ook terug aan Piet? Dan is het een lening.
Optie 2
Hoeft piet zijn geld niet terug? Dan is het een gift. In dit geval betaal jij dus ook niet je zorgverzekering uit eigen inkomsten, maar doet iemand anders dit voor je. De vraag is dan dus of je recht hebt op zorgtoeslag, aangezien deze er van uit gaat dat je wel uit eigen inkomsten betaalt.
Het is optie 1. Ik betaal maandelijks het bedrag terug aan Piet.
Alle reacties Link kopieren
HaPu schreef:
22-02-2019 11:34
Ik heb inderdaad een andere interpretatie. Ik las dat ze een jaar aan geld heeft gekregen en dit per maand naar zorgverzekering doorsluist.
Volgens jouw scenario is het inderdaad een lening
Ik heb wel een jaar aan geld gekregen ja, maar daarmee heb ik meteen de zorgverzekering af betaald.
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
22-02-2019 11:31
De OP is niet helemaal duidelijk, daardoor denken sommige mensen dat het en gift is en anderen dat het een lening is.

Zoals ik je topic begrijp zit het zo:

Je hebt X bedrag van een kennis gekregen om in één keer je zorgverzekering te kunnen betalen (enige reden die ik kan bedenken is omdat dit een aantal tientjes korting op jaarbasis oplevert?)
Dat geld heb je overgemaakt aan de zorgverzekeraar.
Nu betaal je die kennis maandelijks een twaalfde deel van bedrag X terug.
Uit eindelijk is de gift dan die paar tientjes korting op je jaarlijkse bedrag voor de zorgverzekering. Bedrag X was dan een lening/voorgeschoten.

Klopt het zo?

Dit staat ook gewoon in de OP. Dus feitelijk heb je een schenking van een paar tientjes gehad. Geen idee of je dat op moet geven? De rest is een lening. Als je dat hele bedrag als schenking gaat opgeven, lijkt het me dat je flink gekort wordt?
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Als het een lening is, leg dan even vast op papier wat de lening bedraagt, wat de maandelijkse terugbetalingen zijn, en wie er betrokken zijn plus handtekeningen.

Tevens vermelden in de stortingen bij mededeling dat het lening X terugbetaling betreft.
Alle reacties Link kopieren
vraaagg1993 schreef:
22-02-2019 11:34
Ja, zo klopt het. Volgens mij was het voordeel 100 euro of zo, moet ik dit dan dus doorgeven, omdat dat dus een gift is?

Maar dan is toch je hele voordeel weg? Waarom zou je het dan doen?
Such fun!1

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven