Geld & Recht alle pijlers

Wel/niet tot omgang ‘dwingen’?

12-04-2019 21:24 161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even wat korte achtergrondinformatie. Zoon (11) is bijna 2 jaar geleden door zijn vader mishandeld. Sindsdien heeft hij vader een hele tijd niet gezien. Maar sinds een aantal maanden ziet hij hem zo’n 2 a 3 uur per maand. Er loopt een rechtszaak over de omgang. Hier is nog geen uitspraak van, maar het is al wel duidelijk dat er een Raadsonderzoek gaat komen.

Morgen zou vader hem komen halen bij zijn sport. Maar zoon begint behoorlijk tegen te sputteren. Hij wil niet met zijn vader in de auto zitten en wil niet door hem opgehaald worden. Zoon heeft dit ook zo naar vader gemaild. Na wat heen en weer gemail, waarbij zoon z’n poot stijf heeft gehouden, heeft vader gezegd dat ik hem dan maar moet gaan halen.

Nou vind ik het een beetje dubbel wat ik het beste kan doen. Ik wil zoon beschermen. Hij heeft geen vertrouwen in zijn vader en ziet het absoluut niet zitten. Maar er komt ook nog een uitspraak van een rechter en in principe heeft een 11-jarige niks in te brengen.

Iemand tips of eigen ervaringen waar ik iets mee zou kunnen?
Jou zoon is door zijn vader mishandeld zeg je. Ik zou in dit geval absoluut naar de wensen van mijn kind luisteren en daarnaast een hele goede therapeut zoeken om te werken aan de onderlinge verstandshouding tussen vader en zoon.

Maar hem nu dwingen? Nee, daarmee beschadig je hem alleen nog maar meer.
Lekker zelf ophalen. Hoe duidelijk kan je kind zijn? Waarom twijfel je daar over?
Niets zo erg als in de auto zitten naast iemand bij wie je je onveilig voelt.

Een kind heeft nooit wat in te brengen als in “wat kind wil gebeurt”. Kind wordt altijd gehoord, in geval van jouw zoon door de Raad.
Met 11 jaar zou ik mijn kind wel serieus nemen.
Polsjef schreef:
12-04-2019 21:26
Met 11 jaar zou ik mijn kind wel serieus nemen.
Ik zou mijn kind altijd serieus nemen.
Alle reacties Link kopieren
No brainer. Zelf ophalen. Als hij niet wil, dan niet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
12-04-2019 21:26
Lekker zelf ophalen. Hoe duidelijk kan je kind zijn? Waarom twijfel je daar over?
Niets zo erg als in de auto zitten naast iemand bij wie je je onveilig voelt.

Een kind heeft nooit wat in te brengen als in “wat kind wil gebeurt”. Kind wordt altijd gehoord, in geval van jouw zoon door de Raad.
Ik twijfel niet over het ophalen. Maar wel over wat de rechter daarvan gaat vinden. Dit zal vader uiteraard nog voor de uitspraak naar de rechtbank sturen.
Pieka19* schreef:
12-04-2019 21:28
Ik twijfel niet over het ophalen. Maar wel over wat de rechter daarvan gaat vinden. Dit zal vader uiteraard nog voor de uitspraak naar de rechtbank sturen.
Een vent die zijn kind mishandelt, wat denk je wat de rechter daar van vindt?
Print de mailwisseling van zoon met vader uit en overhandig die aan de Raad.
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
12-04-2019 21:31
Een vent die zijn kind mishandelt, wat denk je wat de rechter daar van vindt?
Print de mailwisseling van zoon met vader uit en overhandig die aan de Raad.
Geen idee. Tijdens de zaak is de rechter daar niet op in gegaan. Wel over het feit dat vader in de rechtszaal zat en dus duidelijk omgang wilde.
Waaruit bestond de mishandeling? Was die eenmalig en heeft vader zijn excuses aangeboden?
Pieka19* schreef:
12-04-2019 21:33
Geen idee. Tijdens de zaak is de rechter daar niet op in gegaan. Wel over het feit dat vader in de rechtszaal zat en dus duidelijk omgang wilde.
Omgang staat niet er definitie gelijk aan alleen samen zijn, hele dagen samen doorbrengen e/o logeren. Krijgt je zoon hulp?
MinkeDeWit schreef:
12-04-2019 21:41
Waaruit bestond de mishandeling? Was die eenmalig en heeft vader zijn excuses aangeboden?
Waarom is dit relevant?
Moire schreef:
12-04-2019 21:42
Waarom is dit relevant?
Als je sorry zegt, is het daarna klaar.

Ik heb geen verstand van omgang en rechters. Mijn instinct zou me zeggen dat je nu een keuze op de korte termijn voor de veiligheid van je kind moet maken, zodat hij weet dat in elk geval een ouder te vertrouwen is en hem een veilig gevoel geeft. Ik weet alleen helemaal niet of dat op de lange termijn een slim idee is.
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
12-04-2019 21:41
Omgang staat niet er definitie gelijk aan alleen samen zijn, hele dagen samen doorbrengen e/o logeren. Krijgt je zoon hulp?
Zoon heeft intensieve therapie gehad waaronder emdr. Na een half jaartje ging het duidelijk veel beter met hem. Maar door die hele rechtszaak is hij er nu toch weer meer mee bezig dan zou moeten. In de paar dagen voor omgang met vader is hij heel gespannen, snel boos etc. Daarna is hij gelukkig weer gewoon zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
12-04-2019 21:45
Als je sorry zegt, is het daarna klaar.

Ik heb geen verstand van omgang en rechters. Mijn instinct zou me zeggen dat je nu een keuze op de korte termijn voor de veiligheid van je kind moet maken, zodat hij weet dat in elk geval een ouder te vertrouwen is en hem een veilig gevoel geeft. Ik weet alleen helemaal niet of dat op de lange termijn een slim idee is.
Precies wat jij schrijft vraag ik me dus ook af. Ik wil hem nu als een leeuwin beschermen. (En dat doe ik ook). Maar is dat slim op de lange termijn?
Pieka19* schreef:
12-04-2019 21:46
Zoon heeft intensieve therapie gehad waaronder emdr. Na een half jaartje ging het duidelijk veel beter met hem. Maar door die hele rechtszaak is hij er nu toch weer meer mee bezig dan zou moeten. In de paar dagen voor omgang met vader is hij heel gespannen, snel boos etc. Daarna is hij gelukkig weer gewoon zichzelf.
Misschien slim om weer eens contact op te nemen met degene die hem behandeld heeft. Zo te lezen kan hij wel wat extra steun gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Als ik rechter was dan zou ik die vader dwingen tot een paar jaar celstraf.
Niet zo zuuur!!!
Moire schreef:
12-04-2019 21:42
Waarom is dit relevant?
Ik vind dat wel relevant ja. Het is niet goed te praten, maar een keer over de schreef gaan en in een vlaag van woede uithalen vind ik anders dan stelselmatige intimidatie en mishandeling.
MinkeDeWit schreef:
12-04-2019 21:50
Ik vind dat wel relevant ja. Het is niet goed te praten, maar een keer over de schreef gaan en in een vlaag van woede uithalen vind ik anders dan stelselmatige intimidatie en mishandeling.
Ik vind het allebei even gestoord.
Pieka19* schreef:
12-04-2019 21:48
Precies wat jij schrijft vraag ik me dus ook af. Ik wil hem nu als een leeuwin beschermen. (En dat doe ik ook). Maar is dat slim op de lange termijn?
Aan de andere kant, fok in dit geval de lange termijn. Denk ik dan.
Moire schreef:
12-04-2019 21:50
Ik vind het allebei even gestoord.
Dat mag.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
12-04-2019 21:50
Ik vind dat wel relevant ja. Het is niet goed te praten, maar een keer over de schreef gaan en in een vlaag van woede uithalen vind ik anders dan stelselmatige intimidatie en mishandeling.
Godzijdank is de lichamelijke mishandeling an sich maar 1 keer gebeurd. Omdat ik daarna de omgang meteen heb stopgezet. Maar het schreeuwen, met deuren gooien, ruzie maken, ‘s ochtends om 7:30 alcohol drinken bij zoon is jarenlang geweest. Nu komen er ook steeds meer verhalen los.
MinkeDeWit schreef:
12-04-2019 21:56
Dat mag.
Maar jouw kind mag gewoon eenmalig in elkaar gerost worden als de dader maar sorry zegt. Dan is het allemaal niet zo heel erg.
Pieka19* schreef:
12-04-2019 21:56
Godzijdank is de lichamelijke mishandeling an sich maar 1 keer gebeurd. Omdat ik daarna de omgang meteen heb stopgezet. Maar het schreeuwen, met deuren gooien, ruzie maken, ‘s ochtends om 7:30 alcohol drinken bij zoon is jarenlang geweest. Nu komen er ook steeds meer verhalen los.
Opnieuw therapie.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
12-04-2019 21:53
Aan de andere kant, fok in dit geval de lange termijn. Denk ik dan.

Exact. Zie je dan wel weer. Hij wil nu niet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven