Geld & Recht alle pijlers

Voorwaarden hypotheek

13-04-2019 14:36 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Het is eindelijk zover, komende week teken ik het voorlopige koopcontract en moet ik gaan beslissen welke hypotheekverstrekker ik ga kiezen. Nu heeft elke hypotheekverstrekker zijn eigen voorwaarden zoals hoeveel mag je aflossen zonder boete. Nu dit standaard op 10% boetevrij staat per jaar (dacht ik) lijkt me deze voorwaarde niet meer zo'n grote invloed hebben op de keuze, ik zal tenzij ik een erfenis ontvang, zelden meer dan 10% in een jaar kunnen aflossen. Mijn vraag aan jullie: Wat zijn in jullie ogen de belangrijkste voorwaarden om naar te kijken?

Alvast bedankt.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Alle reacties Link kopieren
De rente vond ik het belangrijkste.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de rente, extra aflossing en wanneer/hoeveel boeterente wordt berekend belangrijk.
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
Rente.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Voornamelijk de rente en hoelang de offerte maximaal geldig bleef. Dat laatste omdat mijn huis pas een half jaar later werd opgeleverd.
Er is geen standaard voor boetevrij aflossen voor zover ik weet. Ik zou 20% elk jaar kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Senseo schreef:
13-04-2019 14:46
Ik vond de rente, extra aflossing en wanneer/hoeveel boeterente wordt berekend belangrijk.
Rente uiteraard, hij staat lekker laag en aangezien deze woning heel ruim is (ruimte voor partner en kinderen, terwijl ik vrijgezel ben en geen kinderen wil) en een goede wijk staat waar ook mijn ouders en familie wonen, mijn werk in dezelfde stad, in de stad waar ik opgegroeid ben en het grootste deel van mijn leven gewoond heb. Dus de kans dat ik tussendoor alsnog wil verhuizen maakt het erg klein en daarom denk ik aan 30 jaar vast.

Extra aflossing, dan bedoel je meer dan 10% per jaar? Boete is dan wel belangrijk om te weten maar aangezien dit dan alleen zal gebeuren in combi van erfenis... denk ik dat dit niet doorslaggevend zal zijn. Maar ik weet nu eerlijk gezegd niet of zo'n boete honderden of duizenden euro's bedraagt.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Alle reacties Link kopieren
Aaltje89 schreef:
13-04-2019 14:51
Voornamelijk de rente en hoelang de offerte maximaal geldig bleef. Dat laatste omdat mijn huis pas een half jaar later werd opgeleverd.
Geldigheidsduur offerte is een goede. Gelukkig hoef ik geen maanden te wachten, woning is al leeg.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Alle reacties Link kopieren
Voor ons was een andere looptijd dan de standaard 30 jaar belangrijk, naast de rente. En dan die rente vast kunnen zetten voor de looptijd.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
13-04-2019 14:55
Er is geen standaard voor boetevrij aflossen voor zover ik weet. Ik zou 20% elk jaar kunnen doen.
Dan heb je het goed voor elkaar. Mijn verwachtingen voor het jaarlijks te sparen bedrag komen niet aan de 10%, laat staan 20. Maar dat denk ik nu, als alleenstaande.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Alle reacties Link kopieren
Dit soort zaken bespreek je met een onafhankelijk financieel adviseur. Ik zou nooit een voorlopig koopcontract tekenen voordat ik er 1 heb gesproken en ik een idee heb van mijn leenmogelijkheden, verstrekkers, duur van de geldigheid van de offerte, aanbetalingsvoorwaarden e.d. Ik wilde verbouwen en een bouwdepot...mijn voorwaarden zijn de jouwe niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Als je in deze tijd koopt zou ik me niet druk maken om de boeterente. Rente kan toch bijna niet meer lager dan dit. Anders zouden we gratis lenen....
Alle reacties Link kopieren
Je geeft aan niet te willen verhuizen dus dan is het niet van toepassing.

Maar zou je wel willen veruizen dan is het fijn als je de hypotheek mag meeverhuizen.

Dan moet je alsnog w een nieuwe hypotheek afsluiten Masr het is erg fijn als dat dan tegen het zelfde lage rentetarief kan wat je nu hebt in plaats van tegen een veel hoger rente tarief wat dan misschien gangbaar is.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
13-04-2019 15:15
Dit soort zaken bespreek je met een onafhankelijk financieel adviseur. Ik zou nooit een voorlopig koopcontract tekenen voordat ik er 1 heb gesproken en ik een idee heb van mijn leenmogelijkheden, verstrekkers, duur van de geldigheid van de offerte, aanbetalingsvoorwaarden e.d. Ik wilde verbouwen en een bouwdepot...mijn voorwaarden zijn de jouwe niet.
Uiteraard bespreek ik dit binnen enkele dagen ook met de financieel adviseur maar ik denk dat het geen kwaad kan om na te vragen wat andere mensen belangrijk vonden. Uiteraard heb ik een goed beeld van de leenmogelijkheden en heb ik al eerdere gesprekken gehad en zijn mogelijkheden als bouwdepo's besproken. Het is niet dat ik geen informatie ingewonnen heb en als een onwetende een bod op een huis heb gedaan.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
13-04-2019 15:17
Je geeft aan niet te willen verhuizen dus dan is het niet van toepassing.

Maar zou je wel willen veruizen dan is het fijn als je de hypotheek mag meeverhuizen.

Dan moet je alsnog w een nieuwe hypotheek afsluiten Masr het is erg fijn als dat dan tegen het zelfde lage rentetarief kan wat je nu hebt in plaats van tegen een veel hoger rente tarief wat dan misschien gangbaar is.
Dit is wel een goede ja, ik acht de kans heel klein maar je weet inderdaad maar nooit. En een hypotheek meeverhuizen met een lage rente is altijd fijn lijkt me.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Alle reacties Link kopieren
Mijn hypotheek (wellicht geldt dat trouwens voor alle hypotheken) staat 10% per jaar boetevrij aflossen toe of meer als de rente hoger staat dan ik betaal (kortom, wanneer de bank het voor meer geld aan een ander kan uitlenen). Ik mik op 10% per jaar aflossen maar het zou ook meer kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ook allerlei verschillende soorten hypotheken annuïteiten, lineair, aflossingsvrij, ...etc...weet je daar al iets van?

Wat ook belangrijk is: mag een hypotheek bij verhuizing meenemen? Mag je oversluiten bij een andere hypotheek verstrekken bv bij verlopen van de rente vaste periode? Hoe lang wil je de rente vast zetten?

Moet je je als alleenstaande verzekeren voor overlijden en/of andere zaken als voorwaarde? En voor hoeveel dan en wat kost dat (extra kosten)? Voor iets waar je 10-30 jaar aan vast zit win je toch gedegen advies in?

Kan NHG?

Welke maandlasten kan en wil je betalen naast je overige uitgave?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
De rentekortingen bij verschillende LTV-ratio's waren voor mij erg belangrijk.

En natuurlijk flexibiliteit bij verkoop en verhuur van de woning.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
13-04-2019 15:25
Je hebt ook allerlei verschillende soorten hypotheken annuïteiten, lineair, aflossingsvrij, ...etc...weet je daar al iets van?

Wat ook belangrijk is: mag een hypotheek bij verhuizing meenemen? Mag je oversluiten bij een andere hypotheek verstrekken bv bij verlopen van de rente vaste periode? Hoe lang wil je de rente vast zetten?

Moet je je als alleenstaande verzekeren voor overlijden en/of andere zaken als voorwaarde? En voor hoeveel dan en wat kost dat (extra kosten)? Voor iets waar je 10-30 jaar aan vast zit win je toch gedegen advies in?

Kan NHG?

Welke maandlasten kan en wil je betalen naast je overige uitgave?
Zelf voordat ik een gesprek gevoerd had wist ik wat voor soorten hypotheken er waren, welke hypotheekvorm het beste bij mijn inkomensverloop in de toekomst zou passen. Ik gaf al aan dat ik me wel verdiept heb in dit soort materie. Het is ook niet de eerste keer dat ik een hypotheek afsluit, dat heb ik al 24 jarige ook al eens gedaan. Echter, toen heb ik me niet zo verdiept in de voorwaarden en het advies van de tussenpersoon gevolgd.

Goed punt is het eventuele meeverhuizen, overzetten naar andere verstrekker na verlopen rentevasteperiode zal er niet toe doen aangezien ik de rente voor 30 jaar vast ga zetten. Verder weet ik dat ik me bij de ene hyptheek wel extra moet verzekeren als alleenstaande en dan anderen die eis niet hebben.

Nogmaals, ik heb mezelf al redelijk verdiept en ik heb al meerdere gesprekken gehad. Inclusief een gesprek waarbij de adviseur een onjuiste NHG grens aangaf, dat vind ik dan triest dat je als klant dan moet zeggen dat het niet klopt. Daar sluit ik dus geen hypotheek af, laat dat duidelijk zijn.

NHG is mogelijk en voor mij persoonlijk zelfs een voorwaarde (ookal weet ik dat je zonder NHG ook andere verzekeringen kunt afsluiten om een aantal risico's te dekken.)

En, ik heb al een aantal maandelijkse uitgaven en inkomstenoverzichten klaarliggen, uitgerekend en al bij verschillende koopsommen & dus hypotheek bedragen.
morgana81 wijzigde dit bericht op 13-04-2019 15:42
4.06% gewijzigd
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Ik zou ook kijken naar de risicorente die sommige banken hanteren. Dan neemt het rentepercentage af naarmate je meer hebt afgelost of de waarde van je woning is gestegen. (Gaat om het percentage dat je hebt gefinancierd) Wij zijn hierdoor deze een 0,5 % in rente gezakt, dat scheelt aardig wat geld. Ook hebben sommige hypotheken ook korting als je verduurzaamt. Onze hypotheek zakt ook met 0,2% als we zonnepanelen nemen.
Alle reacties Link kopieren
@kindrebel.. risicorente staat genoteerd. Verduurzamen is met het oog op de toekomst ook een punt. Maar dat zal dan pas echt in de toekomst gebeuren en bij binnen een bepaalde periode na afsluiten hypotheek. Ik zal navragen of verduurzamen tijdens de looptijd invloed kan hebben.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook of de geldigheidsduur van het renteaanbod en de bindende overeenkomst passen in de tijdslijnen die jullie voor ogen hebben en vraag eens hoe het zit met de bereidstellingsprovisie.
Alle reacties Link kopieren
Bepaal van te voren of je een annuïteiten of lineaire hypotheek wilt, wat mij opvalt is dat een hypotheekverstrekker zelf niet over een lineaire begint, terwijl dit voor de klant voordeliger is.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
morgana81 schreef:
13-04-2019 15:01
Rente uiteraard, hij staat lekker laag en aangezien deze woning heel ruim is (ruimte voor partner en kinderen, terwijl ik vrijgezel ben en geen kinderen wil) en een goede wijk staat waar ook mijn ouders en familie wonen, mijn werk in dezelfde stad, in de stad waar ik opgegroeid ben en het grootste deel van mijn leven gewoond heb. Dus de kans dat ik tussendoor alsnog wil verhuizen maakt het erg klein en daarom denk ik aan 30 jaar vast.

Extra aflossing, dan bedoel je meer dan 10% per jaar? Boete is dan wel belangrijk om te weten maar aangezien dit dan alleen zal gebeuren in combi van erfenis... denk ik dat dit niet doorslaggevend zal zijn. Maar ik weet nu eerlijk gezegd niet of zo'n boete honderden of duizenden euro's bedraagt.
Als je van plan bent extra af te lossen, en niet van plan bent te verhuizen, zou ik de rente minder lang vastzetten. 30 jaar is immers de termijn waarin je de hele hypotheek standaard hebt afgelost. Als je bijv. denkt 5% extra te kunnen aflossen per jaar, is 20 jaar vastzetten (ruim) voldoende.

Verder: via de ING kon ik een "loyaliteitsbonus" overgedragen krijgen van mijn ouders. Dat leverde een leuke rente-korting op. Wellicht zijn er meer van dit soort kortingsregels als anderen binnen de familie een hypotheek hebben (of hadden).

Afhankelijk van je werk kan de methode van inkomen-bepaling ook nuttig (zo niet noodzakelijk) zijn. Zeker als je een flex-werker bent, eigen bedrijf hebt of een tijdelijke contract hebt kan het goed zijn je hier in te verdiepen.

Als de hypotheek (ruim) lager is dan de taxatiewaarde, is een echte taxatie soms niet nodig. Een calcasa-waarderapport is dan voldoende. Dat scheelt veel geld in taxatiekosten, maar wordt niet bij elke bank gedaan.
morgana81 schreef:
13-04-2019 15:04
Dan heb je het goed voor elkaar. Mijn verwachtingen voor het jaarlijks te sparen bedrag komen niet aan de 10%, laat staan 20. Maar dat denk ik nu, als alleenstaande.
Nee joh, 20% is het maximale wat ik boetevrij zou kunnen aflossen op mijn hypotheek. Niet dat ik maar 1% kan doen hoor :|

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven