Geld & Recht alle pijlers

Mag dit? Ouderschapsverlof en tweede baan?

18-05-2019 19:26 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vaste baan bij mijn huidige werkgever. Ik heb twee kinderen en nog geen ouderschapsverlof hiervoor opgenomen. Ik kan dus nog een jaar (2x26 weken) ouderschapsverlof opnemen. In mijn cao is dit onbetaald en het belastingvoordeel zoals in voorgaande jaren bestaat niet meer.

Mag ik in de periode dat ik ouderschapsverlof opneem bij mijn huidige werkgever een tweede baan aannemen waar ik ga werken? Mag ik dan na die 52 weken bekijken of ik weer aan de slag ga bij mijn huidige werkgever of er eventueel voor kiezen om (indien mogelijk) bij mijn tweede werkgever te blijven en het contract bij mijn huidige werkgever op te zeggen?

Het zou voor mij een ideale manier zijn om tijdelijk ander werk uit te voeren en me daar in te ontwikkelen, maar wel onder de zekerheid van mijn huidige contract en dus terugkeergarantie bij mijn huidige werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Of het mag geen idee maar wat een rot streek.
Internagelaktisch
Hoe zou jij dit zelf vinden?
Staat vast in de cao bij de voorwaarden

Ik denk het niet, het verlof is specifiek bedoeld om tijd aan kind en gezin te geven.
Alle reacties Link kopieren
Mogelijk staat er in je cao en/of je contract dat je geen andere werkgever mag hebben, of dat je verplicht bent het te melden.

Sowieso ga je over je salaris bij die tweede baan geen loonheffingskorting ontvangen dus financieel moet je er niet teveel van verwachten

of het verder mag of niet geen idee, maar een enorme kutstreek vind ik het wel
pinda-kaas wijzigde dit bericht op 18-05-2019 19:37
1.17% gewijzigd
Mag je wel eens een nevenfunctie hebben?
gizzmo-returns schreef:
18-05-2019 19:33
Staat vast in de cao bij de voorwaarden

Ik denk het niet, het verlof is specifiek bedoeld om tijd aan kind en gezin te geven.

Daar is het voor bedoeld, maar het is niet verplicht. Als er meer mensen, zoals TO, op deze manier misbruik maken van het ouderschapsverlof komen er vanzelf meer regels voor of wordt het afgeschaft.
Denk je dat je baas of je collega's je nog willen terugzien na zo'n rotstreek?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me niet voorstellen dat het mag maar zou het niet weten. Maar hoe zie je dat voor je?! Dat je na al die tijd gewoon weer terug komt en het koek en ei is? Ik zou enorm balen van zo'n "collega" en dat ook laten merken.
Alle reacties Link kopieren
:HA:

Geen idee of het mag maar erg lekker terugkomen in de vaste baan zal het vermoedelijk niet gaan worden.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Is het een rotstreek omdat ze ander betaald werk zou nemen tijdens het ouderschapsverlof, omdat ze dat zou doen zonder het te melden, of omdat ze überhaupt een jaar vrij krijgt waar andere (kinderloze) collega's dat niet krijgen? Ik snap de reacties namelijk niet zo goed, mag je dan alleen maar thuis zitten en 24/7 billen vegen tijdens je ouderschapsverlof?
Alle reacties Link kopieren
Informeer of een detachering bij een ander bedrijf mogelijk is.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Je gaat het stil houden bij je huidige baan?
ik geef mn bek ook maar een douw
En dan komt de werkgever vragen hoe het gaat omdat je extra verlof hebt gekregen.
Of je collega stuurt een kaart met sterkte met alles..
Hoezo is dat een rotstreek? Bij ons mag je bijv ook onbetaald verlof nemen om tijdelijk ergens anders te werken, mits niet in strijd met de normale regels voor nevenwerkzaamheden.
Alle reacties Link kopieren
Vraag gewoon of je achteruit kunt in contracturen.
konwalia schreef:
18-05-2019 19:44
Is het een rotstreek omdat ze ander betaald werk zou nemen tijdens het ouderschapsverlof, omdat ze dat zou doen zonder het te melden, of omdat ze überhaupt een jaar vrij krijgt waar andere (kinderloze) collega's dat niet krijgen? Ik snap de reacties namelijk niet zo goed, mag je dan alleen maar thuis zitten en 24/7 billen vegen tijdens je ouderschapsverlof?

Het is bedoeld om voor je kind te zorgen. Je hebt als ouder voordelen en TO zou daar misbruik van maken. Daar maak je je niet populair mee. Het is ook de bedoeling om na het zorgen weer terug te gaan naar je oude uren, daarom bestaat dat recht ook. De werkgever kan in die periode niemand voor vast aannemen om die uren op te vullen. De werknemer die met ouderschapsverlof is, kan tenslotte op elk moment weer terugkomen. De collega's zijn dan vaak de klos, die moeten het werk overnemen of iemand inwerken die het werk (tijdelijk) kan overnemen.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
18-05-2019 19:49
Hoezo is dat een rotstreek? Bij ons mag je bijv ook onbetaald verlof nemen om tijdelijk ergens anders te werken, mits niet in strijd met de normale regels voor nevenwerkzaamheden.
maar dan neem je dus onbetaald verlof met als doel dat te doen
niet iets dat specifiek ouderschapsverlof heet, dat als doel heeft dat je tijd en ruimte heb om je kind(eren) te verzorgen en dan ondertussen een jaar bij een ander aan de slag
zeg dan gewoon je baan op en ga bij een nieuwe werkgever aan de slag
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
18-05-2019 19:49
Hoezo is dat een rotstreek? Bij ons mag je bijv ook onbetaald verlof nemen om tijdelijk ergens anders te werken, mits niet in strijd met de normale regels voor nevenwerkzaamheden.
Bij ons ook inderdaad, ik zou zoiets zelf dus alleen oneerlijk vinden als deze optie voor collega's niet bestond en ouderschapsverlof de enige mogelijkheid was voor nevenfuncties of ontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zo stiekem? Als je open kaart speelt ontstaat er vaak heel veel ruimte om nieuwe mogelijkheden te onderzoeken. Kun je in overleg nog met je ouderschapsverlof doen, maar stiekem zou in elk geval bij mijn bedrijf niet nodig zijn
MinkeDeWit schreef:
18-05-2019 19:49
Hoezo is dat een rotstreek? Bij ons mag je bijv ook onbetaald verlof nemen om tijdelijk ergens anders te werken, mits niet in strijd met de normale regels voor nevenwerkzaamheden.

Een werkgever mag onbetaald verlof weigeren. Als het niet uitkomt en de werkgever weigert, kun je dus geen onbetaald verlof opnemen. Ook moet onbetaald verlof vaak minstens een halfjaar van tevoren worden aangevraagd en is het een afgebakende periode. Juist om te voorkomen dat het werk in de knel komt. Dat is met ouderschapsverlof wel anders.
Alle reacties Link kopieren
konwalia schreef:
18-05-2019 19:55
Bij ons ook inderdaad, ik zou zoiets zelf dus alleen oneerlijk vinden als deze optie voor collega's niet bestond en ouderschapsverlof de enige mogelijkheid was voor nevenfuncties of ontwikkeling.
maar als dat niet zo was en de optie voor onbetaald verlof voor nevenfuncties en ontwikkeling was er voor iedereen dan zou TO dat gewoon kunnen doen ipv het als ouderschapsverlof opnemen
Alle reacties Link kopieren
Ik moet eerlijk zeggen Dat Ik niet zo goed begrijp waarom het zo'n verschrikkelijke rotstreek is.
Netjes is het niet persé, maar zo dramatisch vind ik het niet. Het is onbetaald, je dupeert er je huidige baas niet mee. Ik vind het eigenlijk zelfs wel slim.
Waarom zou ik je als baas overigens nog moeten terugnemen na een jaar - als je toch elk moment je ontslag kan geven?

Je bent je werk beu en je hebt al een jaar van andere dingen geproefd, dus in no time ben je toch weg.

Dan kan ik net zo goed je vervanger - die nu eindelijk ingewerkt is - houden.



Het is wat anders als je een bijberoep start tijdens dat jaar en bijvoorbeeld 10 uur per week valse nagels gaat zetten in de avonduren.
Belg007 schreef:
18-05-2019 20:02
Waarom zou ik je als baas overigens nog moeten terugnemen na een jaar - als je toch elk moment je ontslag kan geven?

Je bent je werk beu en je hebt al een jaar van andere dingen geproefd, dus in no time ben je toch weg.

Dan kan ik net zo goed je vervanger - die nu eindelijk ingewerkt is - houden.



Het is wat anders als je een bijberoep start tijdens dat jaar en bijvoorbeeld 10 uur per week valse nagels gaat zetten in de avonduren.

De werkgever is verplicht de uren (en functie) intact te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven