Geld & Recht alle pijlers

Alles op 1 hoop?

15-07-2019 11:27 364 berichten
Alle reacties Link kopieren
N.a.v onderstaand artikel ben ik benieuwd wat jullie doen. Alles op 1 hoop of beide een eigen rekening? En waarom kies je voor het 1 of ander?

https://www.nu.nl/geldzaken/5964545/kop ... andig.html

Wij gooien alles op 1 hoop al sinds we samenwonen en dat gaat prima. Maken geen onderscheid wie meer verdiend.

:monkey:
I wonder if any of it was even true...
Hier ook al 12 jaar alles op een hoop en geen onderscheid, gaat prima zo.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de zakgeldmethode, met eigen bankrekeningen en een gezamenlijke rekening. En drie spaarrekeningen: allebei een eigen en een gezamenlijke.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook alles op een hoop. Maar omdat we hetzelfde uitgave patroon hebben gaat dat ook. Mijn man heeft wel een zakenrekening , omdat hij personeel in Dienst heeft. Maar daar kan ik ook aan komen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook, sinds we kinderen hebben, alles op een hoop. Dit gaat al bijna 4 jaar heel goed. Alles wordt betaald van de gezamenlijke rekening, we sparen gezamenlijk en wanneer de salarissen binnenkomen keren we onszelf allebei hetzelfde bedrag aan "zakgeld" uit, voor persoonlijke uitgaven en eigen spaargeld. De zakgeldmethode dus, het verbaast me dat maar 8% van de Nederlandse stellen dit doet.
chezloeloe wijzigde dit bericht op 15-07-2019 11:36
12.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier gezamenlijke rekening en beiden leggen 50/50 in.
Als aantekening: Niemand die minder werkt ivm zorgtaken/kinderen. De verdeling 50/50 is voor beiden meer dan prima op te brengen. Niet getrouwd.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Aantekening, hier 22 jaar samen, en ik verdien zakgeld in vergelijk met mijn Partner. We hebben 5 kinderen. Man werkt 100 procent , ik 70 procent.
Alle reacties Link kopieren
chezloeloe schreef:
15-07-2019 11:33
Hier ook, sinds we kinderen hebben, alles op een hoop. Dit gaat al bijna 4 jaar heel goed. Alles wordt betaald van de gezamenlijke rekening, we sparen gezamenlijk en wanneer de salarissen binnenkomen keren we onszelf allebei hetzelfde bedrag aan "zakgeld" uit, voor persoonlijke uitgaven en eigen spaargeld. De zakgeldmethode dus, het verbaast me dat maar 8% van de Nederlandse stellen dit doet.
Wij hebben 1 gezamenlijke en 1 spaarrekening waar we beide kunnen aankomen. Ik vind de zakgeldmethode niet eens zo heel gek en zo weinig die het inderdaad doen.
I wonder if any of it was even true...
Beide eigen rekening.

Vaste lasten maak ik mijn deel aan vriend over en voor de boodschappen hebben we een ouderwets bakje waar we iedere maand contant geld in doen.
Wie boodschappen haalt pakt daar het geld uit.

Vakanties betalen we gewoon beide de helft en bij uitjes (uit eten, bios enz) dan de één, dan de ander.
Hij zeurt niet als ik 30 paar sneakers per jaar koop en ik zeur niet over zijn dure blouses en kosten voor de motor.

Vervoersmiddelen zijn ook verdeeld bij ons, ik heb een auto en betaal daar alle kosten van en hij van zijn motor.

Is niet eens een heel bewuste keuze ofzo, toen we elkaar net kenden hadden we beide een huis/eigen huishouden en vaste lasten. Later trok ik bij hem in en aangezien het prima bevalt met eigen portemonnee is daar nooit iets aan veranderd.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn 29 jaar samen en ook alles op een hoop. De eerste jaren betaalden we ieder de helft van de huur maar omdat ik nog op school zat en studiebeurs had betaalde hij ook de boodschappen.
Daarna flat gekocht en vanaf toen alles op een hoop.
Ik vind die titel en artikel een beetje raar.

Of je getrouwd ben in gemeenschap van goederen of kinderen samen hebt en dan alles op 1 hoop gooit of dat je net samenwoont. Totaal andere situatie. Hoeveel je binnenbrengt beiden, kan ook nogal verschillen. Het is per gezin/stel/situatie gewoon anders.

Hier zijn we wel gepartnerd in gemeenschap van goederen. En hebben we kinderen.

Maar hebben bieden een eigen rekening en we hebben samen een gezamelijke rekening. Eigen spaarrekeningen en een gezamelijke spaarrekening.

Natuurlijk moet je bij scheiden alles delen door de helft.

Maar we hadden dat al zo voor we gingen partneren en het werkt prima.

We hebben naast alle gezamelijke uitgaves op de gezamelijke rekening een eigen rekening en wat daar op blijft staan
is van jou, doe wat je wil ermee.

Mocht het ooit nodig zijn (minder inkomen tesamen) kan altijd alles nog op 1 rekening . Maar zie het nut nu niet.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 15-07-2019 13:02
10.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Alles op 1 hoop, zakgeld hebben we niet. Als we wat nodig hebben, kopen we dat en grotere uitgaven overleggen we.
Mijn man zal ook nooit iets zeggen als ik wat koop, zolang we niet rood staan vind hij t best.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik zou in de toekomst heel graag 1 gezamenlijke rekening voor de lasten en 1 gezamenlijke spaarrekening hebben waar we naar rato inleggen, daarnaast eigen rekeningen houden.

Wij hebben ieder een heel ander uitgavenpatroon en ik vind het prima dat hij aan bepaalde zaken erg veel geld uitgeeft, maar ik wil zelf ook zeggenschap hebben over mijn dure uitgaven. Het is voor mij een prettiger gevoel onafhankelijk te blijven.
Alles op 1 hoop, wel beide nog eigen rekening en spaarrekening daarnaast. We zouden daar zakgeld aan overmaken elke maand. Na bijna 3 jaar hebben we dat maar een paar keer gedaan.
Man werkt 36 uur en ik 24 uur, hebben 1 kind
Hier alles op een hoop sinds we samenwonen (7 jaar). Toen werkten we beiden 100%. Nu: Man werkt 80% en ik 60%. Van man komt dus wat meer binnen. We hebben een dochter samen. Soms geeft de een wat meer uit, dan de ander. Nooit problemen mee gehad.
Alle reacties Link kopieren
Wij delen alles al vanaf de eerste dag dat we samen zijn.Wel met de kanttekening dat hij bijna 16 was en ik 17 en we samen in een kindertehuis zaten dus dat is wel anders dan normaal.Maar nu bijna 23 jaar later doen we het nog steeds zo.En wij zouden niet anders willen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ieder een eigen rekening, ik wil niet alles hoeven delen. Als mijn partner iets duurs wil kopen hoeft hij mij niet te verantwoorden, en hetzelfde geld voor mij. Vaste lasten en boodschappen delen we naar rato en de helft.
groentuintje wijzigde dit bericht op 15-07-2019 11:51
0.88% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
15-07-2019 11:40
Ik vind die titel en dit topic een beetje raar.

Of je getrouwd ben in gemeenschap van goederen of kinderen samen hebt en dan alles op 1 hoop gooit of dat je net samenwoont. Totaal andere situatie. Hoeveel je binnenbrengt beiden, kan ook nogal verschillen. Het is per gezin/stel/situatie gewoon anders.

Hier zijn we wel gepartnerd in gemeenschap van goederen. En hebben we kinderen.

Maar hebben bieden een eigen rekening en we hebben samen een gezamelijke rekening. Eigen spaarrekeningen en een gezamelijke spaarrekening.

Natuurlijk moet je bij scheiden alles delen door de helft.

Maar we hadden dat al zo voor we gingen partneren en het werkt prima.

We hebben naast alle gezamelijke uitgaves op de gezamelijke rekening een eigen rekening en wat daar op blijft staan
is van jou, doe wat je wil ermee.

Mocht het ooit nodig zijn (minder inkomen tesamen) kan altijd alles nog op 1 rekening . Maar zie het nut nu niet.
Rare titel? Het is denk net wat je situatie is toch? ;-) Toen wij net samenwonende hadden we 1 hoop en ieder nog wat eigen geld.
I wonder if any of it was even true...
Alle reacties Link kopieren
Financiën zijn gescheiden, vaste lasten naar rato.
.
anoniem_387962 wijzigde dit bericht op 15-07-2019 11:51
99.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gezamenlijke betaalrekening, gezamenlijke spaarrekening en man heeft nog een zakelijke rekening voor zijn bedrijf.
Ik werk niet, hebben 2 kinderen en hij verdient 2 keer modaal ofzo.
We zeuren niet over elkaars uitgaven. ik geef verreweg het meeste uit aan boodschappen, kinderen etc.

Mijn ouders hielden alles gescheiden. en een administratie tot de laatste cent. ik heb mijn vader dus wel eens 5,65 zien afrekenen met mijn moeder aan het eind van de maand, omdat er iets voorgeschoten was. 🤦🏻‍♀️
Toen had ik al besloten dat ik dat nooit zo zou doen....
daenerys79 wijzigde dit bericht op 15-07-2019 12:37
33.87% gewijzigd
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
15-07-2019 11:40
Beide eigen rekening.

Vaste lasten maak ik mijn deel aan vriend over en voor de boodschappen hebben we een ouderwets bakje waar we iedere maand contant geld in doen.
Wie boodschappen haalt pakt daar het geld uit.

Vakanties betalen we gewoon beide de helft en bij uitjes (uit eten, bios enz) dan de één, dan de ander.
Hij zeurt niet als ik 30 paar sneakers per jaar koop en ik zeur niet over zijn dure blouses en kosten voor de motor.

Vervoersmiddelen zijn ook verdeeld bij ons, ik heb een auto en betaal daar alle kosten van en hij van zijn motor.

Is niet eens een heel bewuste keuze ofzo, toen we elkaar net kenden hadden we beide een huis/eigen huishouden en vaste lasten. Later trok ik bij hem in en aangezien het prima bevalt met eigen portemonnee is daar nooit iets aan veranderd.


30 paar sneakers hihi. :hihi:
I wonder if any of it was even true...
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
15-07-2019 11:51
We zeuren niet over elkaars uitgaven. ik geef verreweg het meeste uit aan boodschappen, kinderen etc.

Dat zijn toch net zo goed zijn uitgaven, ook al verricht jij de handeling?
Alle reacties Link kopieren
Hier alles op 1 hoop en op 1 spaarrekening.
Maar we hebben wel ieder onze eigen rekening nog. Daar wordt het salaris op gestort en na de verdeling naar lopende rekening en spaarrekening blijft daar bij beiden nog een paar honderd euro staan.
Zo kunnen we kadootje voor elkaar blijven kopen zonder dat de ander dat terug ziet op de gezamenlijke rekeningen.

Of we nemen elkaar mee uit lunchen of we kopen er iets voor voor onszelf
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook de zakgeld methode. Alles komt binnen op de gezamenlijke rekening, deel gaat naar de gezamenlijke spaarrekening en deel naar onze eigen rekeningen om dingen voor onszelf te doen/ kopen (naast natuurlijk alle andere vaste laten/ dingen voor de kinderen en gezinsuitgaven). Ik vind het ideaal. Nooit discussie over wat hij voor zijn hobby doet/ koopt (waar ik toch wat minder de waarde van in zie) en hij nooit over mijn etentjes met vriendinnen. Maar nog belangrijker, we hebben op deze manier een overzichtelijke en afgesproken limiet wat we elk aan zulke dingen uitgeven per maand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven