Gezondheid alle pijlers

Kiezen trekken bij beugel?!?

13-05-2007 20:20 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de week was ik bij de orthodontist (tsja, ondanks mijn leeftijd toch een beugel) en toen zei hij dat hij een kies moest trekken om mijn tanden mooi te krijgen :o. Ok, ik zie ook dat er aan de andere kant een kies weg is, maar dat betekent toch niet dat je een goeie kies aan de ene kant moet trekken om alles mooi rond te krijgen. 'k vind het zo'n ENG idee ;(.



Hoe zit dat bij jullie? Heeft de ortho bij jullie ook kiezen verwijderd bij een beugel? Of zijn er nog andere opties??? Ik weet het niet meer: Heb in elk geval duidelijk gezegd dat er nu NIET getrokken gaat worden!
Alle reacties Link kopieren
Bij mij 4 kiezen getrokken, aan elke kant 1.

Anders kreeg 'ie het niet mooi recht. Het uiteindelijke resultaat mocht er best zijn. En het trekken van kiezen... Sja. Is vervelend. Maar een paar dagen later heb je er absoluut geen last meer van. En je voelt er met de verdoving echt niets van.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn bij mij ook 4 kiezen getrokken om ruimte te creeeren.

Ach, het voelt eventjes rot, maar je wordt verdoofd en het is in een paar minuten voorbij. Misschien een tip, maar je kunt misschien iemand meenemen die je even naar huis brengt. Die verdoving maakt je misschien een beetje dizzy en dan is autorijden niet zo prettig.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Kletsbets,

Ook ik (41 jaar) heb sinds 2 maanden een beugel en 2 kiezen (boven) minder. Ik ben van mening dat de ortho echt wel weet wat ze doen. Ze zullen nooit zomaar kiezen laten trekken als deze ruimte niet nodig is. Mijn advies: gewoon doen. Je hebt de stap gezet om op latere leeftijd een beugel te nemen, doe het dan ook gewoon goed. En inderdaad, het trekken van de kiezen is een fluitje van een cent, alleen de dagen daarna beetje vreemd gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook rond de 40 toen ik een beugel kreeg.

Mijn tanden staan nu heel mooie en recht.

Maar........eigenlijk moet mijn kaak naar voren en zou dan op 4!!!! plaatsen gebroken moeten worden. Daar heb ik voor gepast.

Je krijg een heel ander gezicht dan, en je krijgt een  psycholog die je daar mee helpt! Dat ging me toen te ver. Maar misschien als ik 20 jaar geweest was had ik het wel gedaan!
Alle reacties Link kopieren
Het ging dus om de onderkaak!
Alle reacties Link kopieren
2 jaar geleden iom tandarts een doorverwijzing gekregen naar de ortho. Bij de eerste ortho moesten er minimaal 2 kiezen uit en was de behandeltijd ongeveer anderhalf jaar. Toen naar een andere ortho in de stad, geen kiezen eruit en de behandeltijd was max 9 maanden. Het resultaat is goed en hoe ik ben behandeld ook. Het kan de moeite waard zijn om een tweede ortho te bezoeken (ook voor de kosten van de beugel en behandelingen).



succes



rafellemijn
Alle reacties Link kopieren
Hoi Kletsbets, ook ik ben sinds januari van dit jaar een beugelbekkie en ook bij mij zijn er 4 kiezen getrokken om ruimte vrij te maken voor de tanden. (in mijn geval zijn het de kiezen naast de hoektanden in boven en onderkaak)

Ik ben inmiddels 25 en heb vroeger geweigerd een beugel te nemen, omdat die 4 kiezen getrokken moesten worden, hier heb ik achteraf zo'n spijt van gehad !!! Omdat je voor de rest van je leven met je gebit doet en een recht gebit gewoon het mooiste is en het beste te onderhouden is heb ik nu dus alsnog de knoop doorgehakt. (overigens na ontzettend lang twijfelen) En ik moet je zeggen dat ik tot nu toe absoluut geen spijt heb gehad van mijn beslissing. Je ziet gewoon zo snel vooruitgang in je gebit !! Het is inderdaad een eng idee dat er kiezen getrokken moeten worden, ik was er maanden van te voren al bang voor en achteraf denk ik: heb ik me daarom nou zo druk gemaakt ??

Je moet er maar van uit gaan dat de orthodontist weet wat hij/zij doet en wat nodig is om je tanden mooi op een rijtje te krijgen, maar als je het echt niet vertrouwd dan vraag je toch bij een andere orthodontist om een second opinion.

Hoe dan ook, jij bent degene die beslist wat er in jouw mond gebeurt en als je er zelf niet voor de volle 100% achter staat dan moet je het gewoon niet doen !!! Maar bedenk wel dat als je het nu niet doet je er later toch spijt van kunt krijgen en je het alsnog zou laten doen.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn verhaal en heel veel suc-6 met het maken van je keuze.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je anders iets aan de verhalen van meiden/vrouwen die ook op latere leeftijd een beugel hebben genomen.

Op het forum lijf kun je kijken bij: Vervolg beugel op latere leeftijd.

Ik heb er veel hulp aan gehad bij het maken van mijn keuze. Suc-6 !!
Alle reacties Link kopieren
voor ik mijn beugel kreeg zijn er 3 verstands kiezen getrokken.

( een bleek weg ge-evolueerd)

er zijn 2 kleine kiezen boven getrokken en twee kleine kiezen beneden.

7 in totaal .

nu heb ik vier gaten in mijn gebit.

boven brackets beneden brackets

sinds vrijdag  ben ik 24/7 de gelukkige eigenaar en drager van een "plaatje" over mijn brackets heen.... een slisbak dus

(ik werk aan de telefoon ;()

ik kan mezelf al niet eens verstaan

en last but not least  elastieken van bovenkaak naar onderkaak.





een kiesje ? is dat het probleem ? één kiesje?
Toen ik vroeger een beugel kreeg, zijn er vier kiezen getrokken. Er zou anders later geen ruimte zijn. Later zijn er nog vijf verstandskiezen getrokken, Is vrij normaal hoor.
Alle reacties Link kopieren


Misschien heb je anders iets aan de verhalen van meiden/vrouwen die ook op latere leeftijd een beugel hebben genomen.

Op het forum lijf kun je kijken bij: Vervolg beugel op latere leeftijd.

Ik heb er veel hulp aan gehad bij het maken van mijn keuze. Suc-6 !!
ik heb dat topic al drie dagen gezocht ... maar of ik kijk er chronisch overheen of hij is verwijderd...
Alle reacties Link kopieren
ik werk zelf als assistente bij een orthodontist! En kiezen trekken dat kan nodig zijn! Zeker als je aan de ene kant al een kies mist is het het mooiste als je hem aan de andere kant er ook uit laat halen! Anders is het alleen maar ongelijk in je mond.ook om je beet goed te krijgen is dit beter!

Dat de ene ortho wel kiezen trekt en de andere niet ligt aan de techniek die ze gebruiken. Ik werk hier voor 3 verschillende ortho's en de een trekt vaker kiezen dan de ander!

Mocht je nog wat willen vragen....misschien dat ik het kan beantwoorden!
Alle reacties Link kopieren




quote: watmoetikdoen2 reageerde



Misschien heb je anders iets aan de verhalen van meiden/vrouwen die ook op latere leeftijd een beugel hebben genomen.

Op het forum lijf kun je kijken bij: Vervolg beugel op latere leeftijd.

Ik heb er veel hulp aan gehad bij het maken van mijn keuze. Suc-6 !! ik heb dat topic al drie dagen gezocht ... maar of ik kijk er chronisch overheen of hij is verwijderd...





Vervolg beugel op later leeftijd..



Bij het Forum Lijf en dan als het goed is op de 2e pagina bovenaan.

Suc-6
Alle reacties Link kopieren
Hoi schattebouten!

Super bedankt voor alle info!!! 'k weet nu dat ik niet de enige ben die zomaar en ineens plotseling afscheid moet nemen van een goeie kies. mag blij zijn dat het er maar 1 is ipv 4. Hebben jullie niet onzettende gaten in de mond dan? Of groeit het gewoon weer dicht? En komt het allemaal goed?
Ja, dat groeit weer dicht, anders hadden ze er ook niet uit gehoeven;)
Alle reacties Link kopieren


Hoi schattebouten!

Super bedankt voor alle info!!! 'k weet nu dat ik niet de enige ben die zomaar en ineens plotseling afscheid moet nemen van een goeie kies. mag blij zijn dat het er maar 1 is ipv 4. Hebben jullie niet onzettende gaten in de mond dan? Of groeit het gewoon weer dicht? En komt het allemaal goed?
of 7 ;)



dat trekken ze netjes recht met je beugel ... zie je aan het eid van de rit niks meer van ... :D





:$sorry van mijn narrige berichtje eerder.:$... ik had een pokkehumeur  met mijn "plaatje" (lees waffel vol plastic)  en de hele dag aan de telefoon moeten articuleren , vervolgens de hele dag te horen krijgen  Wat zegt u ??

ik sjech dusj, dat onsje diesjjtvullening niess gespjesjalisjeerd is daarin ....

wat ????



en de ortho maar zeggen ... twee dagen en je praat weer normaal :?
Alle reacties Link kopieren
Heb ooit twee kiezen laten trekken voor een beugel. Mijn bovenkaak was te breed t.o.v. mijn onderkaak. Ben twee weken 'van de kaart' geweest.

De eerste week 's nachts nabloedingen, de tweede week zwak van het bloedverlies.



Bovendien kwam daarna beugel en orthodontist twee. Die wilde twee kiezen in mijn onderkaak laten trekken. Ja zeg, ik mis er al twee in mijn bovenkaak.

Heb toen aangegeven dat ik het zonde vond om nog twee goede kiezen te laten trekken en dat ik er destijds beroerd van ben geweest. Of het niet zonder kiezen trekken kon. Bleek uiteindelijk ook mogelijk.



Nu moet ik waarschijnlijk 2 verstandskiezen laten trekken...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 17,5 jaar en ik ga beugelen. Er moeten bij mij 2 kiezen getrokken worden om ruimte te creeëren. Ik kon rond mijn 12e ook een beugel krijgen, maar toen stond alles redelijk recht en vond ik 't niet nodig. Het laatste jaar/2 jaar is het 'gezeik' pas begonnen. Mijn kiezen staan allemaal goed, mijn voortanden (onder) staan ook gewoon prima. Het probleem is mijn hoektanden. Die staan naar buiten en de tanden ernaast naar binnen. Daarom moeten er 2 kiezen getrokken worden. Toen de tandarts dat zei, schrok ik me dood en dacht bij mezelf: waar ben ik aan begonnen? Ik heb op internet gekeken en met m'n moeder gepraat en 'het schijnt' dat kiezen/tanden trekken geen pijn doet, omdat je gewoon goed verdoofd wordt. Ik moet nu 1,5 tot 2 jaar met een beugel (heb wel specifiek om een witte gevraagd) lopen. Ik heb enorm veel spijt dat ik 't niet op mijn 12e gedaan heb!! Maar ja... toen was 't ook nog niet nodig, denk ik dan maar.



Ik wil nu een recht gebit en dan wil ik 't ook gewoon goed doen!! Als die kiezen niet getrokken zouden worden, kan ik een halfjaar later wéér gaan beugelen. Het schijnt dat trekken geen pijn doet, maar al doet het wel pijn, dan is 't maar voor even en over 1,5 jaar + de rest van m'n leven ben ik er blij mee!! Ik kan je vertellen, een slotjesbeugel op je 17e is géén pretje!! Maar wat mot, dat mot...
Alle reacties Link kopieren
kijk idd eens even bij "ons "op het topic bij mode en b , beugel en volwassenen deel 2, wordt dagelijks op geschreven door allemaal volwassenen met beugel.

Veel ervaring en advies daar! bij mij is er trouwens ook een kies getrokken hoor!
quote:rafellemijn schreef op 14 mei 2007 @ 10:58:

2 jaar geleden iom tandarts een doorverwijzing gekregen naar de ortho. Bij de eerste ortho moesten er minimaal 2 kiezen uit en was de behandeltijd ongeveer anderhalf jaar. Toen naar een andere ortho in de stad, geen kiezen eruit en de behandeltijd was max 9 maanden. Het resultaat is goed en hoe ik ben behandeld ook. Het kan de moeite waard zijn om een tweede ortho te bezoeken (ook voor de kosten van de beugel en behandelingen).



succes



rafellemijn





Dit dus, bij de eerste moesten er 4 kiezen worden getrokken. ( te weinig ruimte ) Bij nr. 2 hoefde er niets te worden getrokken. Het resultaat is perfect, kaarsrechte tanden en kiezen, zonder te trekken.



Ik zou een tweede mening vragen, weg is weg en als het niet echt nodig is, is het zonde.
quote:ENJOY93 schreef op 02 september 2010 @ 10:54:





Ik kan je vertellen, een slotjesbeugel op je 17e is géén pretje!! Maar wat mot, dat mot... Wat maakt het uit hoe oud je bent, waarom op je 17 e geen pretje? Trouwens, zo erg is het ook weer niet hoor, niet overdrijven.
Alle reacties Link kopieren
Als er kiezen getrokken worden slinkt je kaak en krijg je dunnere lippen. Het trekken van vier kleine kiezen om de gaten te gebruiken om meer ruimte te krijgen voor het scheefstaande gebit wordt door mijn orthodontist de 'Groningse methode' genoemd. Ik heb er echter niets over terug kunnen vinden. Was gisteren bij de orthodontist, 35 jaar nadat deze ingreep bij mij is uitgevoerd. De snijtanden van mijn ondergebit staan namelijk helemaal naar achteren overgeheld. Orthodontist Van Spronsen begreep niet waarom ze bij mij in het ondergebit vroeger twee kiezen hebben weggehaald. Ik begreep van hem dat hij dit maar een achterhaalde methode vindt. Ik heb die beugel destijds niet gehad voor de mooi maar om een overbeet te corrigeren. Anders zou ik later met mijn onderste snijtanden mijn bovenste snijtanden raken. Nou, dat is dus nu precies wat er gebeurd is, ondanks die beugel. Ook grappig: ik zou nu weer aan de slotjesbeugel moeten voor 2,5 jaar en 2400 euro. Ik zei tegen die orthodontist "pijnlijk". Hij: nee hoor, dat is niet pijnlijk. Sorry, maar als je na 35 jaar nog precies weet dat je lippen open lagen aan de binnenkant van die slotjes en dat iedere keer na het aandraaien/bijstellen je hele pijnlijke zenuwen hebt, vooral als je na druk je kiezen loslaat (na loslaten bijten)... ja dan doet het dus wel pijn. Wat je je moet afvragen: doe je het voor de mooi? Want ik vind een beetje karakter in een gebit mooier dan al die geknutselde standaard bekkies. Ik zou het alleen doen als alle doemsenario's inderdaad uitkomen: schade aan gebit of pijnklachten. Anders niet. Laat het eerst maar eens gebeuren, dan kan je altijd nog gaan corrigeren. Het is heel jammer dat ze maar 15 jaar de gegevens bewaren. Orthodontist denkt nu dat de ondertanden bewust naar achteren zijn gezet door behandeling maar dat is niet zo. Dit gebit is zelf steeds schever komen te staan door de missende kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij worden binnenkort ook 4 kiezen getrokken, heb je een dikke kaak of iets gekregen? Ik heb een kleintje van 4 maanden, kan je na het trekken gewoon weer door met 't dagelijks leven?
Donderdieseldj schreef:
13-05-2007 21:08
Bij mij 4 kiezen getrokken, aan elke kant 1.

Anders kreeg 'ie het niet mooi recht. Het uiteindelijke resultaat mocht er best zijn. En het trekken van kiezen... Sja. Is vervelend. Maar een paar dagen later heb je er absoluut geen last meer van. En je voelt er met de verdoving echt niets van.
Alle reacties Link kopieren
Aywaille99 schreef:
17-04-2019 21:38
Bij mij worden binnenkort ook 4 kiezen getrokken, heb je een dikke kaak of iets gekregen? Ik heb een kleintje van 4 maanden, kan je na het trekken gewoon weer door met 't dagelijks leven?
Ja hoor. De eerste week even extra voorzichtig zijn met wat je eet en de boel schoonmaken/houden. Geen dikke kaak, geen pijn achteraf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven