Gezondheid alle pijlers

Sondevoeding pomp probleem

20-04-2018 20:34 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 6 heeft al een geruime tijd sondevoeding. Deze krijgt ze S'nachts via een infinity flowcare pomp. Nu is ze sinds een aantal maanden behoorlijk beweeglijk geworden in haar slaap,en slaat de pomp gemiddeld zo'n 5x per nacht op alarm (omdat ze op haar slang gaat liggen)

Nu heeft ze een camera/babyfoon op haar bed staan,zodat we haar ook snachts in de gaten kunnen houden. Maar op de een of andere manier horen wij het alarm van de pomp niet door de babyfoon (het is al de 3e babyfoon en ze deden het alle 3 niet)

Met resultaat dat de pomp met regelmaat een lange tijd staat te piepen (dochter lief slaapt er gelukkig gewoon doorheen)

Nu is mijn vraag is er iemand met de gouden tip.... een camera die wel het alarm weergeeft... een speciaal alarmsysteem...of miss een ander geniaal idee? :)
Alle reacties Link kopieren
Waar staat of ligt de pomp? Kan je de babyfoon (of desnoods een 2e ;-) ) niet heel dicht bij het speakertje zetten of 'm s'avonds aan de pomp vast plakken met een stukje tape ?


Fijn dat je dochter niet wakker wordt :)
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)
Alle reacties Link kopieren
Moet de pomp persé 's nachts ook aan? Bij een volwassen familielid wordt de sonde 's avonds schoongespoeld en de pomp voor de nacht afgekoppeld.

Die pompen zijn krengen, zo vaak alarm . Maar ja, ze zijn wel nuttig.
Beide slaapkamerdeuren open?
Eventueel es overleggen met haar artsen?
Of het niet op een andere manier / op een ander moment kan?

Het lijkt me ook qua slaap niet echt bevorderlijk als jullie 5 keer per nacht moeten opstaan.
Alle reacties Link kopieren
Babyfoon gewoon op het open kanaal zetten. Dat hij gewoon continue geluid door geeft?
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
Bij jullie slapen.
Alle reacties Link kopieren
Andere pompen testen? Misschien zijn er anderen die harder piepen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!

De pomp en babyfoon staan al erg dicht bij elkaar (10cm ong )

Overdag eet ze gewoon, dus dan is sv niet gewenst ivm de eetlust.
En een kind van 6 de hele dag met een pomp laten zeulen is ook verre van ideaal.

Slaapkamer deuren open houden is geen optie (ze ligt niet alleen op een kamer...)

Bij ons slapen hebben we heel lang gedaan, maar dan houd ze ons de hele nacht "gezellig" wakker. (Lastig te corrigeren ivm met een verstandelijke beperking)

Ik werd helemaal gek van de openkanaalstand (woon midden in het centrum van den haag) omdat ik dan al het geluid van straat 2x hoorde....maar het lijkt voor nu idd nog de eenigste optie...

Bedankt voor jullie reacties:)
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze een neussonde, mic-key of een peg? Bij een neussonde kun je kijken of het lukt hem niet omlaag te laten lopen, maar via de nek omhoog.
Bij een peg of mic-key is het het handigst om te proberen te voorkomen dat ze op haar buik gaat liggen. Dat kan bijvoorbeeld met een heuptasje met de buidel op de buik met een paar washandjes erin waardoor het niet lekker meer ligt.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel...
famke76 wijzigde dit bericht op 20-04-2018 21:28
98.02% gewijzigd
tsja.....
Alle reacties Link kopieren
Joostisandersgeaard2 schreef:
20-04-2018 20:45
Moet de pomp persé 's nachts ook aan? Bij een volwassen familielid wordt de sonde 's avonds schoongespoeld en de pomp voor de nacht afgekoppeld.

Die pompen zijn krengen, zo vaak alarm . Maar ja, ze zijn wel nuttig.

Ik denk dat hij 's nachts aanmoet, zodat ze overdag wat meer ruimte heeft om zelf te eten... als je dan ook al sondevoeding krijgt raak je verzadigd alleen daarvan.

TO: is porties geven en afkoppelen een optie? Moet je er misschien wel uit in de nacht, maar heb je geen onrust van de pomp.

Ohh mosterd. Te langzaam getypt.
tsja.....
Ik zou ook denken aan 's nachts afkoppelen en porties geven. Maar misschien is er wel een reden waarom dat niet kan, zo ver strekt mijn ervaring met sondevoeding nou ook weer niet. Wel met die alarmen inderdaad, wat een gezeur was dat.
Alle reacties Link kopieren
En ik weet niet hoe veel cc ze moet krijgen, maar misschien kun je ook nog kijken naar de mogelijkheid om porties overdag tussen de maaltijden door toe te dienen (ik ga er van uit dat ze niet genoeg binnen krijgt en daarom ook sondevoeding krijgt), dan 's avonds voor zij gaat slapen een portie, 2 uur later eentje en als jullie gaan slapen eentje (hangt ook van de tijden waarop jullie gaan slapen af). Misschien kunnen jullie het dan zonder pomp af.
Alle reacties Link kopieren
Goh, mosterd ;-D
SpiritusLoco schreef:
20-04-2018 21:23
Heeft ze een neussonde, mic-key of een peg? Bij een neussonde kun je kijken of het lukt hem niet omlaag te laten lopen, maar via de nek omhoog.
Bij een peg of mic-key is het het handigst om te proberen te voorkomen dat ze op haar buik gaat liggen. Dat kan bijvoorbeeld met een heuptasje met de buidel op de buik met een paar washandjes erin waardoor het niet lekker meer ligt.
Dan vind ik het nog sterk dat zo'n kleine slang daardoor al verstopt raakt. En iemand zo beperken in een manier waarop ze het lekkerst slaapt gaat te ver vind ik (als dat het geval zou zijn).
Ik gaf mijn twee cliënten 's avonds voor het slapen gaan het laatste eten (vier keer daags). De pomp ging af voordat het light uit ging. De hele cyclus duurde een uurtje. Is er een reden dat het uren aan moet? Is dat voor haar maag? Ik spoot ook wel eens eten in de PEG met een grote spuit als de pomp stuk was. Ging prima. Kwam niet omhoog, geen reflux.

Kun je het hele proces niet versnellen zodat de pomp eraf kan 's nachts?
En er zijn ook nog verschillende voedingen. meer of minder calorieën. Misschien is het nog een optie daar mee te spelen. Heeft ze minder nodig voor dezelfde voedingswaarde.
Alle reacties Link kopieren
Boeretrien85 schreef:
20-04-2018 21:21

Slaapkamer deuren open houden is geen optie (ze ligt niet alleen op een kamer...)

Die snap ik niet, kun je verduidelijken waarom de deuren niet open kunnen blijven?
s-groot wijzigde dit bericht op 21-04-2018 10:28
Reden: Was niet de bedoeling om er een dubbel vraagteken te zetten
0.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Even een uitleg waarom ze overdag geen sonde krijgt :) Ze eet gewoon normaal. Naast deze voeding krijgt ze snachts 500 ml sv met extra cal. Waardoor haar totaal dieet uit ong 2800 cal. Bestaat. Beslissen we haar portie sv te geven dan zal ze stoppen met eten, en ze geniet zo van vast voedsel.
Alle reacties Link kopieren
Kun je nog kinderen van kamers switchen, zodat ze wel alleen ligt? En de deuren open kunnen?
Is een technische oplossing mogelijk, iets in de richting van een andere afstelling van de babyfoon, zodat de piep wèl leidt tot een signaal bij jullie?
Loop anders eens een electronische-onderdelen-zaak binnen, en vraag hen hoe je het piepsignaal naar een andere kamer zou kunnen doorgeven. Misschien weten zij wel een sensor of een alarmsysteem voor andere toepassingen, dat jullie kunnen inzetten.
Alle reacties Link kopieren
Zou je geen nutridrink als bijvoeding kunnen geven overdag? (Calogen geloof ik voor de calorieën) als ze gewoon eet en drinkt overdag, misschien lukt het zonder sondevoeding.
Alle reacties Link kopieren
Joostisandersgeaard2 schreef:
21-04-2018 09:17
Kun je nog kinderen van kamers switchen, zodat ze wel alleen ligt? En de deuren open kunnen?

Dit. Maar ook nog steeds de vraag waarom de deuren niet open kunnen?
Alle reacties Link kopieren
Alecto DBX-85 ECO DECT
Via deze babyfoon is het wel te horen. Alleen geen camera
Alle reacties Link kopieren
TO, Spoelen jullie de sonde gedurende de nacht ook? Meestal tussen de 4 a 5 uur eens spoelen met 30ml water wil ook helpen met alarmen doordat de voeding gaat plakken aan de binnenkant van de sonde.
Heb de ervaring dat die sondepompen geen problemen hebben met doorvoeren van voeding als een patiënt erop gaat liggen. Tenzij het echt dubbelvouwen is.

Is dat het niet, heb je enig idee waar het slangetje knelt in de nacht?
Bij een neussonde zou je kunnen proberen om de sonde naar boven te plakken, via de wang achter het oor omhoog langs het hoofdkussen.
Bij een pegsonde zou je ook kunnen proberen om op het punt waar de sonde het meeste knelt/dubbelvouwt een minder flexibele hoes/buisje te doen. Dan kan ze wel gewoon liggen hoe ze wil maar knelt die lijn niet af.

Portievoeding zou ik niet doen trouwens, is vele malen meer belasting voor de maag en vaak word het toch te snel gegeven.
Zo hoort het er rustig in te lopen met een open spuit terwijl ik heel vaak zie dat de voeding letterlijk door de sonde word gespoten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven