Gezondheid alle pijlers

Slaapapneu dreumes

22-05-2018 13:03 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond ging ik voordat ik zelf naar bed ging bij onze dochter van 20 maanden oud kijken. Terwijl ik stond te kijken stopte ze met ademen voor ongeveer 10 sec haalt 3x adem en stopt weer. Hierna kreeg ze een paar stuipen en ademde toen weer door. Van de week dacht ik ook al dat ze gestopt was maar dacht toen ligt misschien aan mij.

Vanochtend mee naar onze huisarts geweest. Hier kreeg ik te horen kan geen kwaad groeit ze overheen. Maar ik ben niet echt gerustgesteld. Ik weet niet hoe vaak ze stopt nu zag ik het maar hoe vaak zie ik het niet.

De longen waten schoon. Amandelen wel wat opgezet maar niet erg. Ze heeft astmatische aanleg en op het moment erg verkouden en ontstoken ogen (vermoeden hooikoorts maar op die vragen kreeg ik geen antwoord hij had haast)

Iemand ervaring met slaapapneu bij een jong kind? Moet ik toch nog doorvragen? Of even bij andere arts vragen of ben ik nu een overbezorgde ouder?
Alle reacties Link kopieren
Waarom geloven mensen hun huisarts niet meer tegenwoordig maar wel een groep mensen achter hun telefoon / pc.
Internagelaktisch
Maaique schreef:
22-05-2018 13:05
Waarom geloven mensen hun huisarts niet meer tegenwoordig maar wel een groep mensen achter hun telefoon / pc.
Dit.
Een andere arts kan je wel blindelings vertrouwen?
Alle reacties Link kopieren
Overigens kan hooikoorts en astma nog niet vastgesteld worden bij 20 maanden. Zoon heeft in het ziekenhuis gelegen met soort aandachtige aanval, maar dit gaan ze pas astma noemen als dit nog zo is als ze 4 zijn. Kleine kinderen groeien er vaak overheen en dan is het geen astma.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor anders al vanaf de geboorte dat ze astmatisch is aangelegd.

Mij werd vorig jaar door de huisarts verteld dat ze vanaf 1 jaar getest kon worden op hooikoorts. Is nog niet gedaan.

Het is voor mij meer een vraag wel of niet terug gaan. Huisarts hoeft ook niet altijd gelijk te hebben. Maar goed laat maar had het eigenlijk kunnen weten. Ik zocht naar ervaringen.
83angel schreef:
22-05-2018 13:18
Ik hoor anders al vanaf de geboorte dat ze astmatisch is aangelegd.

Mij werd vorig jaar door de huisarts verteld dat ze vanaf 1 jaar getest kon worden op hooikoorts. Is nog niet gedaan.

Het is voor mij meer een vraag wel of niet terug gaan. Huisarts hoeft ook niet altijd gelijk te hebben. Maar goed laat maar had het eigenlijk kunnen weten. Ik zocht naar ervaringen.
Waarom ben je zo wantrouwend tegenover artsen?
Ik heb het ook vanaf jongs af aan. Niks aan de hand.

Apneu krijg je pas bij zoveel stops per nacht van een bepaalde lengte. Hier blijf ik nog lang onder. (5 jaar geleden getest omdat ik toen moe bleef, maar bleek uiteindelijk b12 te kort).
Maar heel veel mensen doen het snachts...

Doe het nog steeds doe ik het. Maar nergens last van. Als je eng vind gewoon zacht duwtje geven, gaan we vanzelf door.
Alle reacties Link kopieren
isillavendel schreef:
22-05-2018 13:24
Ik heb het ook vanaf jongs af aan. Niks aan de hand.

Apneu krijg je pas bij zoveel stops per nacht van een bepaalde lengte. Hier blijf ik nog lang onder. (5 jaar geleden getest omdat ik toen moe bleef, maar bleek uiteindelijk b12 te kort).
Maar heel veel mensen doen het snachts...

Doe het nog steeds doe ik het. Maar nergens last van. Als je eng vind gewoon zacht duwtje geven, gaan we vanzelf door.

Hoe vaak ze het doet snachts weet ik niet. Nu was ik toevallig op haar kamertje maar ben er niet altijd bij.
Ik moest haar juist laten liggen van de huisarts en niet duwen. Terwijl mijn instinct zeg doe iets.
8102 schreef:
22-05-2018 13:21
Waarom ben je zo wantrouwend tegenover artsen?
Slaapapneu bij zo'n kleintje is erg eng. Ik snap TO best dat ze een extra bevestiging wil.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf slaapapneu en weet dat het bij veel huisartsen nog een TE onbekende aandoening is.
Veel patiënten die nog niet gediagnostiseerd zijn, blijven lang door lopen met slaapapneu. Onbehandelde slaapapneu kan grote gevolgen hebben.

Nee ik kan het niet zien achter mijn PC of jouw dochter apneu heeft, maar dat kan de huisarts ook niet aan de buitenkant zien, dat zal getest moeten worden.

Als je per uur je adem minder dan 5x stopt heb je geen slaapapneu, dit zal bij ieder persoon weleens voor kunnen komen. Tenzij 1 apneu TE lang duurt. Er wordt ook gekeken naar je zuurstofgehalte.

Hoe dit verder bij kinderen gaat is vast hier wel te vinden (want er zit wel verschil in of je kind of volwassene bent):
https://forum.apneuvereniging.nl
Of stel je vraag eens hier: Facebook: ApneuVereniging Groep

(Ik wil je niet bang maken maar er wordt onderzoek gedaan naar de link tussen wiegendood en slaapapneu...)
strawberrie wijzigde dit bericht op 22-05-2018 13:38
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je het oordeel van je huisarts niet vertrouwd zou ik vragen om een doorverwijzing naar een slaapcentrum. Daar hebben ze er voor doorgeleerd ipv hier advies/meningen van leken te gaan inwinnen
Mijn oudste had ook flinke slaapapneu. Erg akelig, want je ligt gewoon te luisteren naar de volgende ademhaling.
Hier waren de amandelen de oorzaak. Hij snurkte ook echt als een oude vent.

We zijn 5 minuten bij de KNO-arts binnen geweest en stonden toen buiten met een afspraak voor de ingreep.
Hier heeft het goed geholpen. Slaapapneu is weg en snurken is een heel stuk verminderd.

Is je dochter vaak ziek, verkouden, oorontsteking? Dan zou ik me laten doorverwijzen naar de KNO-ARTS.
Mandy81 schreef:
22-05-2018 13:31
Slaapapneu bij zo'n kleintje is erg eng. Ik snap TO best dat ze een extra bevestiging wil.
Natuurlijk begrijp ik dat het eng is. Ze kan ook advies vragen bij het consultatiebureau.
Strawberrie schreef:
22-05-2018 13:33
I

(Ik wil je niet bang maken maar er wordt onderzoek gedaan naar de link tussen wiegendood en slaapapneu...)
maar ondertussen zet je het hier gewoon neer.
Alle reacties Link kopieren
Thanks strawberrie zal er naar kijken.

Consultatiebureau heb ik pas weer afspraak mee als ze twee is geweest. Laatste was met 14 maanden.

Mandy ze is constant verkouden de vraag is wanneer niet eigenlijk. Oorontsteking heeft ze niet. Maar altijd slijm in haar keeltje snotteren. Soms oogontsteking en veel snurken
Alle reacties Link kopieren
@8102: https://apneuvereniging.nl/pers/#151306 ... 1c279-2e1c
Onder het kopje: je ziet het (niet) alleen bij ouderen
Toch maar even een account aangemaakt om te kunnen reageren, normaal lees ik alleen mee.

Onze peuter van 3 heeft ook last van ademstops. Om echt vast te stellen of het om apneu's gaat, moet er een slaaponderzoek gedaan worden. Bij onze dochter worden de ademstops waarschijnlijk veroorzaakt door extreem grote keelamandelen, waar ze binnenkort dan ook aan geopereerd zal worden.

Het heeft bij ons best een tijdje (enkele jaren) geduurd voordat de diagnose gesteld is. Ik zou je daarom aanraden om terug te gaan naar je huisarts als je je zorgen maakt. Maak een filmpje van je slapende dochter waar de ademstops duidelijk op te zien zijn. Vertel ook over andere typisch gedrag als dat er is. Bij ons bijvoorbeeld problemen met eten en extreem veel slapen.

Onze huisarts was ook niet direct voor een verwijzing. Maar toen ze uiteindelijk bij de kinderarts en kno-arts terechtkwam, was de diagnose vrijwel direct duidelijk. En ook dat er actie moest komen.

Dus bij twijfel terug naar de huisarts en vragen om een verwijzing.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
22-05-2018 13:41
maar ondertussen zet je het hier gewoon neer.
Nou, dat dacht ik ook. Als het niet is om bang te maken, waarom dan wel? Natuurlijk maakt deze informatie TO bang!

83angel schreef:
22-05-2018 13:47
Mandy ze is constant verkouden de vraag is wanneer niet eigenlijk. Oorontsteking heeft ze niet. Maar altijd slijm in haar keeltje snotteren. Soms oogontsteking en veel snurken
Ik zou dan toch eens een doorverwijzing vragen naar de KNO-ARTS. Al zullen ze met 20 maanden niet snel de keelamandelen verwijderen, ze kunnen wel adviseren. Daarnaast kunnen de neusamandelen ook groot zijn en dat kun je niet zien.

Het filmen/ opnemen is wel een goede tip.
Alle reacties Link kopieren
Keelamandelen waren niet zo groot als die verwacht had. Neusamandelen na laten kijken kan denk ik geen kwaad.

Ik ga vanavond er eens langs zitten als ze in een diepe slaap is. En eens kijken hoe vaak het voor komt. Kijken of ik het gefilmd krijg. Gisteravond ook even gekeken en vond haar erg onrustig. 1x viel ademhaling weg. Ze lag vanochtend om half 10 weer op bed en heeft nog 2 uur geslapen. Meestal is ze niet zo moe. Eten doet ze ook goed.
Hier was het over na knippen neus en keel amandelen. Maar die waren dan ook erg groot. Veel met open mond en hoorbaar ademen, en altijd verkouden. Kind is er erg van opgeknapt. Kost veel energie, en dat was achteraf duidelijk te merken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven