Gezondheid alle pijlers

Vestoorde vaginale flora door spiraal

18-07-2018 12:42 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames,

Sinds jaren heb ik een T-safe-spiraal. Tegelijk met de spiraal kreeg ik last van bacteriële vaginoses en schimmelinfecties. Ze wisselen elkaar een beetje af. Niet altijd nodig om te behandelen, soms verdwijnt het vrij snel weer, maar iedere keer rondom mijn menstruatie kreeg ik klachten. Na verwijderen van spiraal werd ik direct zwanger en heb ik geen enkele klacht meer gehad. Drie maanden na de bevalling is er weer een spiraal geplaatst en ondanks dat ik nog geen cyclus heb, begint het toch weer te rommelen.
Ik ben al eerder door een gynaecoloog behandeld met 6 maanden anti-mycoticum, maar dat heeft niet blijvend geholpen. Anti-bioticum voor de vaginose heb ik 2 keer gehad, maar hielp dus ook niet blijvend. De huisarts zegt nu: de spiraal verstoort je flora en jij bent er extreem gevoelig voor. Er is volgens haar niks aan te doen behalve de spiraal verwijderen.

Nu ben ik toch benieuwd of er vrouwen zijn die hier ervaring mee hebben en of er misschien toch íets geweest is wat heeft geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel kurk droog sinds de T-safe :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat jaren van de pil gehad, tot een wijze huisarts dat verband ontdekte.
Het signaal van je lijf lijkt me duidelijk: weg met dat ding. Kies voor een andere vorm van anticonceptie.
Alle reacties Link kopieren
Oef, ja, bij mij zorgde een spiraal ook consequent voor gedoe, voornamelijk schimmelinfecties. Wát een onding. Helaas geen tips: ik heb het uiteindelijk laten verwijderen en sindsdien dus ook geen last meer. Ik zou toch echt een andere vorm van anticonceptie overwegen en niet meer blijven hanessen ermee. Ik ben echt niet anti-medicatie ofzo, maar al dat ongemak en al die middelen erbij moeten nemen... Dan kost het meer dan het oplevert, zeker als er andere opties zijn. Doe het jezelf niet langer aan en weg met dat ding :)
Alle reacties Link kopieren
Ja, de zwangerschap en periode daarna waren echt een opluchting, schimmelsgewijs althans.
Helaas zijn er zo weinig niet-hormonale anticonceptie mogelijkheden... Ik heb zo'n temperatuur-app overwogen, maar wil écht geen enkel risico lopen om zwanger te raken nu. Maar voor een sterilisatie vind ik het toch ook weer te vroeg. Wel iets om over een poos nog te bespreken met mijn vriend. Condooms zijn dan dus de enige overgebleven optie. Niet mijn favoriet ook. Maar als er geen lollige manier is om de verstoorde flora weer in glorie te herstellen, moet ik er wellicht toch aan gaan geloven :cry: .
Waar blijft die mannenpil als je em nodig hebt!?
Alle reacties Link kopieren
Staartmees_en_co schreef:
18-07-2018 13:34
Ja, de zwangerschap en periode daarna waren echt een opluchting, schimmelsgewijs althans.
Helaas zijn er zo weinig niet-hormonale anticonceptie mogelijkheden... Ik heb zo'n temperatuur-app overwogen, maar wil écht geen enkel risico lopen om zwanger te raken nu. Maar voor een sterilisatie vind ik het toch ook weer te vroeg. Wel iets om over een poos nog te bespreken met mijn vriend. Condooms zijn dan dus de enige overgebleven optie. Niet mijn favoriet ook. Maar als er geen lollige manier is om de verstoorde flora weer in glorie te herstellen, moet ik er wellicht toch aan gaan geloven :cry: .
Waar blijft die mannenpil als je em nodig hebt!?
Nuvaring?
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
18-07-2018 13:46
Nuvaring?
Nuvaring is nu niet bepaald hormoonvrij :-)
Alle reacties Link kopieren
Staartmees_en_co schreef:
18-07-2018 13:34
Ja, de zwangerschap en periode daarna waren echt een opluchting, schimmelsgewijs althans.
Helaas zijn er zo weinig niet-hormonale anticonceptie mogelijkheden... Ik heb zo'n temperatuur-app overwogen, maar wil écht geen enkel risico lopen om zwanger te raken nu. Maar voor een sterilisatie vind ik het toch ook weer te vroeg. Wel iets om over een poos nog te bespreken met mijn vriend. Condooms zijn dan dus de enige overgebleven optie. Niet mijn favoriet ook. Maar als er geen lollige manier is om de verstoorde flora weer in glorie te herstellen, moet ik er wellicht toch aan gaan geloven :cry: .
Waar blijft die mannenpil als je em nodig hebt!?
Ik zou toch voor condooms gaan, al snap ik goed dat je daar weinig zin in hebt. Maar zo rond blijven hanessen is natuurlijk ook niet fijn. Misschien maar een beetje omdenken: seks met condooms is lolliger dan met infecties. Dus kijken naar wat je met het gebruik ervan wint (geen infectie) in plaats van wat je ermee verliest (zonder condoom kunnen vrijen). En TZT inderdaad toch met je man over sterelisatie praten als jullie geen kinderen meer willen.
Alle reacties Link kopieren
naoma schreef:
18-07-2018 13:50
Nuvaring is nu niet bepaald hormoonvrij :-)
Dat begrijp ik, maar het is niet gezegd dat je op elke vorm van hormonale anticonceptie hetzelfde reageert. Ik niet tenminste.
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
18-07-2018 13:46
Nuvaring?
Ik wil geen hormonen omdat een hormoonspiraal ooit zorgde voor een milde depressie. Bij verwijderen was de somberte weg. Ik heb daarna trouwens nog wel de nuvaring geprobeerd, maar ook die zorgde voor schimmelinfecties.

Overigens had ik met die mirenaspiraal geen last van verstoorde flora. Dat is pas begonnen nadat ik een lisexicie kreeg. Vanaf dat punt is het ellende geweest, die verergerde door de t-safe spiraal die ik twee jaar daarna liet plaatsen. Maar goed, dit terzijde allemaal.

Nuvaring dus helaas ook geen oplossing!
Alle reacties Link kopieren
kirjailija schreef:
18-07-2018 14:04
Ik zou toch voor condooms gaan, al snap ik goed dat je daar weinig zin in hebt. Maar zo rond blijven hanessen is natuurlijk ook niet fijn. Misschien maar een beetje omdenken: seks met condooms is lolliger dan met infecties. Dus kijken naar wat je met het gebruik ervan wint (geen infectie) in plaats van wat je ermee verliest (zonder condoom kunnen vrijen). En TZT inderdaad toch met je man over sterelisatie praten als jullie geen kinderen meer willen.
Je hebt een punt, hoor. Met infecties vrijen doe ik sowieso niet, dus eigenlijk heeft die spiraal nu een driedubbele werking :whistle: .
Alle reacties Link kopieren
Staartmees_en_co schreef:
18-07-2018 14:19
Je hebt een punt, hoor. Met infecties vrijen doe ik sowieso niet, dus eigenlijk heeft die spiraal nu een driedubbele werking :whistle: .
Daarom :P

Het is jaren geleden inmiddels maar ik herinner me de frustratie nog goed! Je kan eventueel ook nog kijken naar opties met hormonen die je nog niet geprobeerd hebt, misschien heb je dan mazzel. Of de huisarts/gynaecoloog laten kijken naar een lijstje van wat je tot nu toe hebt geprobeerd: misschien hebben ze allemaal 1 bestanddeel gemeen waar de reactie van zou kunnen komen en bestaan er opties zonder? Geen idee of dat kan: ben er niet heel erg in thuis (man bleek onvruchtbaar, dus anticonceptie niet nodig, al was dat sowieso de deur uit toen we probeerde een kindje te krijgen), maar wie weet. Het is misschien een laatste poging waard.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde hoor,
De pil veroorzaakte migraines, erge stemmingswisselingen en depressies.
Toen de Implanon genomen, ongesteldheid is al ernstig bij mij maar hierdoor nam het nog erger toe.. Was langzamerhand 80% van de tijd ongesteld.
Nuvaring een periode geprobeerd maar dezelfde uitkomsten als hierboven.
Nu de T-Safe wat ook voor ellende zorgt > Droge vagina... Opwinding doet weinig. Vele steken in mijn onderbuik waardoor ik dagen heb dat ik bijna niet kan lopen. En de ongesteldheid zorgde er altijd al voor dat ik een paar dagen niks kon maar nu word het langzamerhand langer dan een week dat ik met kramp op bed lig...

En condooms, ja condooms bestaan.... Maar ik vind dat wel zo verschrikkelijk.. Tegen de tijd dat die om is, is mijn zin al verdwenen... Genomen worden door een ingepakte hema worst... O_o

Opties die over zijn... Gehele onthouding? :idee:
Alle reacties Link kopieren
Zeikmatras schreef:
18-07-2018 15:23
Ik heb hetzelfde hoor,
De pil veroorzaakte migraines, erge stemmingswisselingen en depressies.
Toen de Implanon genomen, ongesteldheid is al ernstig bij mij maar hierdoor nam het nog erger toe.. Was langzamerhand 80% van de tijd ongesteld.
Nuvaring een periode geprobeerd maar dezelfde uitkomsten als hierboven.
Nu de T-Safe wat ook voor ellende zorgt > Droge vagina... Opwinding doet weinig. Vele steken in mijn onderbuik waardoor ik dagen heb dat ik bijna niet kan lopen. En de ongesteldheid zorgde er altijd al voor dat ik een paar dagen niks kon maar nu word het langzamerhand langer dan een week dat ik met kramp op bed lig...

En condooms, ja condooms bestaan.... Maar ik vind dat wel zo verschrikkelijk.. Tegen de tijd dat die om is, is mijn zin al verdwenen... Genomen worden door een ingepakte hema worst... O_o

Opties die over zijn... Gehele onthouding? :idee:
Dat ja. Of heeeeeel veel kinderen krijgen? Maar daar moet je ook maar net zin in hebben ;).
Alle reacties Link kopieren
Staartmees_en_co schreef:
18-07-2018 15:54
Dat ja. Of heeeeeel veel kinderen krijgen? Maar daar moet je ook maar net zin in hebben ;).
Nouuu.... Neuh....

:hihi:
Alle reacties Link kopieren
Zeikmatras schreef:
18-07-2018 18:11
Nouuu.... Neuh....

:hihi:
Even rekenen:

Gemiddeld eens per 2,5 a 3 jaar een baby denk ik, beetje afhankelijk van hoe vruchtbaar je bent. En zo lang mogelijk borstvoeden natuurlijk. Beste anticonceptie ever. Op alle vlakken overigens :biggrin: .
En het duurt natuurlijk steeds langer voordat je weer zwanger bent, tot het moment waarop het helemaal niet meer lukt, op je, zeg, 45e? Dus dat zou voor mij betekenen dat ik eindig met 4 kinderen.

Dan toch liever een schimmelinfectie :bonk: .
Alle reacties Link kopieren
Staartmees_en_co schreef:
19-07-2018 09:58
Even rekenen:

Gemiddeld eens per 2,5 a 3 jaar een baby denk ik, beetje afhankelijk van hoe vruchtbaar je bent. En zo lang mogelijk borstvoeden natuurlijk. Beste anticonceptie ever. Op alle vlakken overigens :biggrin: .
En het duurt natuurlijk steeds langer voordat je weer zwanger bent, tot het moment waarop het helemaal niet meer lukt, op je, zeg, 45e? Dus dat zou voor mij betekenen dat ik eindig met 4 kinderen.

Dan toch liever een schimmelinfectie :bonk: .
Dat zouden der 7/8 voor mij betekenen...
:byee:
Ik hoef er nog niet eens één...... dan maar 80% van mijn leven ongesteld zijn... :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven