Gezondheid alle pijlers

Opvliegers

20-09-2018 14:33 18 berichten
Goededag forummers,

Ik ben zelf nog jong maar heb al meerdere jaren last van opvliegers/depressie/futloosheid en nog wat meerdere dingen , voor alles wel apart naar de dokter gegaan maar overal ze reden voor ..

Zal je denken vorige week flink weer wat opvliegers zoek ik het op internet op en echt enigste wat naar boven komt is de overgang.

Ik zit totaal nog niet in die leeftijd categorie . Ben veder gaan kijken blijkt dus dat je ook vervroegde overgang heb (heftig) ik heb precies al die klachten en dus afspraak met de huisarts gemaakt , maak me verschikkelijke zorgen terwel ik nog niks weet .

Vroeg me af of hier meerdere dames opvliegers hebben voor hun 30ste en wat de reden daar van kunnen zijn.

En of er dames zijn die inderdaad voor hun 30ste in vervroegde overgang zitten.
ik herken de klachten , ben alleen 50
sterkte
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je terug gaat naar de huisarts, jarenlang deze klachten hebben is niet fijn, wat de oorzaak ook is. Hoop dat je er wijzer van wordt!

Om nog even terug te komen op je vraag: ik had deze klachten ook voor mijn dertigste. Opvliegers, extreem moe, veel huilen, depressief gevoel. Bleek een te snel werkende schildklier te zien. Overigens had ik nog veel meer klachten, dus ik wil niet zeggen dat dit bij jou ook zo is. In ieder geval, er zijn meer problemen die opvliegers kunnen veroorzaken.

Sterkte!
Wil jd nog kinderen TO ?

Ik was rond de 40 toen het begon en 45 toen ik het zeker wist, ik zit in de overgang. (1e opvliegers)
Bijna alle huisartsen zullen je vertellen dat je te jong bent. Tegen mij zeiden ze dat ook. Helaas hebben veel huisartsen van dit onderwerp nog niet veel kaas gegeten. Hoewel de meeste vrouwen rond de 50 in de overgang komen zijn er uitschieters naar boven en naar beneden. Je bent zeker geen uitzondering. Mocht je huisarts een test voorstellen : dat heeft niet zoveel zin. Het is een moment opname en als jou hormoonlevel net op dat moment in balans is wijst de test uit dat alles normaal is. Voor mij was het “ervan uit gaan dat het zo is” genoeg om verder te kunnen. Elke idiote vage klacht die ik sindsdien heb is helaas aan de overgang te wijten. Er vanuit gaan dat je lijf bezig is aan de transitie geeft veel mentale rust.

Als je nog zwanger wil worden zou ik meteen om een doorverwijzing vragen.
Een ivergangsconsulent is misschien ook een goed idee
Alle reacties Link kopieren
Akelig dat je dit al jaren hebt.
Warmtestuwing kan ook een verschijnsel zijn van hevige stress.
Rond mijn 35-ste heb ik dat gehad, en nu, achteraf, merk ik dat dat echt iets anders was dan een overgangs-opvlieger ( de warmte zat vooral in mijn hoofd/gezicht, bij een opvlieger komt het vooral vanuit mijn romp en trekt daarna omhoog).
Maar stress kan ook een overgangs-opvlieger triggeren, om het nog ingewikkelder te maken.
Verstandig dat je naar de huisarts gaat.
Hier is wat informatie over de test die soms wordt gedaan : https://www.vrouwenovergang.nl/Overgang ... gstest.php
Voor het geval je dit nog niet had gevonden (vervroegde overgang) : https://www.vrouwenindeovergang.nl/de-o ... rgang-poi/
nounou
Ja dat kwam inderdaad ook naar voren op internet , maar inderdaad de huisarts is de enigste die dat kan vertellen .

Zijn jou klachten inmiddels wel onder controle? Krijg je daar medicijnen voor?

Ben benieuwd ga morgen naar de ha , zit ook al 10 jaar aan de anticonceptiepil met 3 maanden doorskikken , dus heb ook geen idee hoe mij menstruatie loopt .

ik heb ook altijd me klachten aan de pil verweten en opvliegers als stress zeker de laatste tijd dat je het steeds vaker hoort wat de pil doet ,maar het altijd een beetje weg geweven en wou wel een keer stoppen , nu is het moment moet zowiezo een maand gestopt zijn om überhaupt testen voor vervroegde overgang , wat mij grootste angst is.

Wat kan internet je gek maken he.

Bedankt!
Ouwedibbes schreef:
20-09-2018 15:52
Wil jd nog kinderen TO ?

Ik was rond de 40 toen het begon en 45 toen ik het zeker wist, ik zit in de overgang. (1e opvliegers)
Bijna alle huisartsen zullen je vertellen dat je te jong bent. Tegen mij zeiden ze dat ook. Helaas hebben veel huisartsen van dit onderwerp nog niet veel kaas gegeten. Hoewel de meeste vrouwen rond de 50 in de overgang komen zijn er uitschieters naar boven en naar beneden. Je bent zeker geen uitzondering. Mocht je huisarts een test voorstellen : dat heeft niet zoveel zin. Het is een moment opname en als jou hormoonlevel net op dat moment in balans is wijst de test uit dat alles normaal is. Voor mij was het “ervan uit gaan dat het zo is” genoeg om verder te kunnen. Elke idiote vage klacht die ik sindsdien heb is helaas aan de overgang te wijten. Er vanuit gaan dat je lijf bezig is aan de transitie geeft veel mentale rust.

Als je nog zwanger wil worden zou ik meteen om een doorverwijzing vragen.
Een ivergangsconsulent is misschien ook een goed idee
Ja heb een erg grote kinderwens , ik En mij vriend zijn nu bezig om alles goed voorbereiden voor de toekomst en dan zouden we over 2 jaar kinderen willen , heb ook altijd gedacht dat ik geen kinderen kon krijgen dat vond iedereen altijd maar een rare gedachte op die leeftijd, ik had altijd Ik me hoofd omdat ik het zo graag zou willen dat ik weer de ongelukkig ben waarbij het niet lukt .. wuivende die gedachtes ook maar weg .

Hoop inderdaad dat ze me serieus nemen en niet zeggen je bent te jong ben begin 20 maar ik voel het gewoon lijkt wel ..
Ik had het en bleek inderdaad bezig met de overgang op mijn 30e.
Niet doorslaggevend maar het kan wel een idee geven: hoe oud waren je moeder en je oma toen zij door de overgang gingen?
Overigens heb je verschillende fasen; klachten, cyclus die gaat rommelen (korter, langer), dan menstruaties die eens gaan uitblijven totdat je helemaal stopt met menstrueren. Je bent officieel pas echt in de overgang als je een jaar niet hebt gemenstrueerd.
Of je een kinderwens hebt is wel belangrijk ja. Gemiddeld duurt die fase dat je hormoonwaarden achteruit gaan maar je nog wel menstrueert, al kan het vaker of minder zijn, 10 jaar. En in die 10 jaar ben je al wel verminderd tot niet vruchtbaar.

Een test op alleen FSH is zoals hierboven al aangegeven niet betrouwbaar. Dit combineren met testen op AMH en met een AFC echo geeft al een betrouwbaarder beeld (bij die laatste kijken ze aan het begin van je cyclus hoeveel eitjes er klaar liggen). Een doorverwijzing naar een gyn lijkt me dan handig.
Ik heb jarenlang gedacht en soms gezegd, volgens mij ben ik in de overgang. Nooit echt serieus genomen. En toen bleek het echt zo te zijn. Inmiddels ben ik 35 en de afgelopen jaren in medische trajecten om kinderen te krijgen.
En bedankt voor je tip ga zeker voor een doorverwijzing vragen of naar een consulent voor wat meer info vervelende is dat ik nog aan de anticonceptiepil zit waar ik nu mee stop uiteraard.

zazamaenade : bedankt voor je links!
zot-83 schreef:
20-09-2018 16:22
Ik had het en bleek inderdaad bezig met de overgang op mijn 30e.
Niet doorslaggevend maar het kan wel een idee geven: hoe oud waren je moeder en je oma toen zij door de overgang gingen?
Overigens heb je verschillende fasen; klachten, cyclus die gaat rommelen (korter, langer), dan menstruaties die eens gaan uitblijven totdat je helemaal stopt met menstrueren. Je bent officieel pas echt in de overgang als je een jaar niet hebt gemenstrueerd.
Of je een kinderwens hebt is wel belangrijk ja. Gemiddeld duurt die fase dat je hormoonwaarden achteruit gaan maar je nog wel menstrueert, al kan het vaker of minder zijn, 10 jaar. En in die 10 jaar ben je al wel verminderd tot niet vruchtbaar.

Een test op alleen FSH is zoals hierboven al aangegeven niet betrouwbaar. Dit combineren met testen op AMH en met een AFC echo geeft al een betrouwbaarder beeld (bij die laatste kijken ze aan het begin van je cyclus hoeveel eitjes er klaar liggen). Een doorverwijzing naar een gyn lijkt me dan handig.
Ik weet nog niet echt hoe dit forum werkt dus doe het even zo op berichten reageren .

Ja ook erg jong inderdaad , ja mij moeder is denk met der 48ste met de overgang gegaan en nog bezig, veder weet ik alleen haar moeder en dat is ook rond de 50ste . Veder heb ik ook nog nooit van vervroegde overgang gehoord in mij omgeving of gelezen ergens , naast je kinder wens zitten der ook veel andere nadelen bij heftig.. Jaa ik ga zeker om een doorverwijzing vragen. Bedankt
Alle reacties Link kopieren
Huisboompje schreef:
20-09-2018 16:10
Ja dat kwam inderdaad ook naar voren op internet , maar inderdaad de huisarts is de enigste die dat kan vertellen .

Zijn jou klachten inmiddels wel onder controle? Krijg je daar medicijnen voor?

Ben benieuwd ga morgen naar de ha , zit ook al 10 jaar aan de anticonceptiepil met 3 maanden doorskikken , dus heb ook geen idee hoe mij menstruatie loopt .

ik heb ook altijd me klachten aan de pil verweten en opvliegers als stress zeker de laatste tijd dat je het steeds vaker hoort wat de pil doet ,maar het altijd een beetje weg geweven en wou wel een keer stoppen , nu is het moment moet zowiezo een maand gestopt zijn om überhaupt testen voor vervroegde overgang , wat mij grootste angst is.

Wat kan internet je gek maken he.

Bedankt!

Je bent begin 20 ? Dat is wel erg jong, zeg, voor zulke klachten, waar ze ook vandaan komen :(
Ja, van dokter Google ga je je alleen maar meer zorgen maken, die kun je beter links laten liggen.
Hopelijk heb je een huisarts die de tijd voor je neemt. Zet anders je klachten en vragen op papier op een rijtje, zodat je niets vergeet en duidelijk kunt zijn.
nounou
zot-83 schreef:
20-09-2018 16:24
Ik heb jarenlang gedacht en soms gezegd, volgens mij ben ik in de overgang. Nooit echt serieus genomen. En toen bleek het echt zo te zijn. Inmiddels ben ik 35 en de afgelopen jaren in medische trajecten om kinderen te krijgen.
Pff heftig he ,veel sterkte en hoop dat alles nog goed uitpakt :hug:
Alle reacties Link kopieren
Het is een misverstand dat de overgang begint rond je 50-ste.
Gemiddeld zijn vrouwen 51 tijdens de menopauze, dat is het moment van de laatste menstruatie.
Al jaren daarvoor kom je in de overgang, en dat is allemaal gemiddeld, er zijn genoeg vrouwen bij wie het eerder begint, en ook bij wie het pas later komt.
nounou
zazamaenade schreef:
20-09-2018 16:34
Je bent begin 20 ? Dat is wel erg jong, zeg, voor zulke klachten, waar ze ook vandaan komen :(
Ja, van dokter Google ga je je alleen maar meer zorgen maken, die kun je beter links laten liggen.
Hopelijk heb je een huisarts die de tijd voor je neemt. Zet anders je klachten en vragen op papier op een rijtje, zodat je niets vergeet en duidelijk kunt zijn.
Ja jong he het kan blijkbaar, ja vervelend die klachten maar ook vaak door de huisarts weggewuifd zo jammer , maar ga idd een lijstje maken en aandringen het is nou genoeg geweest bedankt
Alle reacties Link kopieren
[quote=Huisboompje post_id=29039299 time=1537453493 user_id=376364]
En bedankt voor je tip ga zeker voor een doorverwijzing vragen of naar een consulent voor wat meer info vervelende is dat ik nog aan de anticonceptiepil zit waar ik nu mee stop uiteraard.

Dat zou ik je toch ernstig afraden.
Straks ben je niet in de overgang , maar is er iets anders aan de hand.
Helaas werd ik in me gezicht uitgelachen , ben je toch veelste jonge voor.. toch een bloedtest voor mezelf zegt ze en ze kijken naar de waardes van de schildklier dus ben benieuwd
Alle reacties Link kopieren
Huisboompje schreef:
21-09-2018 09:46
Helaas werd ik in me gezicht uitgelachen , ben je toch veelste jonge voor.. toch een bloedtest voor mezelf zegt ze en ze kijken naar de waardes van de schildklier dus ben benieuwd

Bij wijze van spreken, mag ik hopen ?
Het belangrijkste is dat uitgezocht gaat worden wat er aan de hand is, lijkt me.
Hopelijk komt er snel wat duidelijkheid. Sterkte !
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven