Gezondheid alle pijlers

Versterven, hoe lang duurt dat?

12-10-2018 23:35 119 berichten
Allereerst, ik heb echt geen idee onder welke pijler dit moet.
Maar in ieder geval, onze lieve oma wil niet meer. In het kort; ze had haar heup gebroken, daar kwamen complicaties bij. Ze weten niet hoe succesvol ze kan revalideren. Oma vond het op haar 88e wel welletjes, heeft altijd zelfstandig kunnen wonen en kan nu zelf beslissen hoe het eindigd.

Sinds maandag krijgt ze geen medicatie meer, ze krijgt morfine en ze eet en drinkt niet meer. Sinds woensdag ligt ze in een hospice. Wel heeft ze een pacemaker die wordt uitgezet als 'het tijd is'.
Vandaag heb ik afscheid genomen, ontzettend zwaar. Ze was wel heel helder en heeft haar bizarre humor nog, maar viel in de gesprekken vaak weg, even weg doezelen. Ze heeft geen pijn, maar het duurt haar te lang. Ze is elke keer verdrietig als ze weer wakker wordt, want dan is ze nog niet dood. Ze is zo vreselijk moe, ze slaapt eigenlijk heel de dag door. Ik hoop zo dat het snel voorbij is.

Naast dat ik even van me af wilde schrijven, vraag ik me ook heel erg af hoe lang dit versterven kan duren. Op het internet vind ik net niet de informatie die ik zoek. Zijn er mensen die misschien vanuit hun omgeving zijn/haar ervaring met mij wil delen? Hoe ging het, hoe lang duurde het? Het houd me zo bezig. Ik weet dat andermans ervaring niks zegt over hoe het met oma zal gaan.
Is niet veel zinnigs over te zeggen. Dat hangt helemaal af van de omstandigheden: fitheid, gezondheid en de hoeveelheid dormicum en/of morfine die wordt toegediend.

Sterkte in elk geval, het is kut om te moeten wachten op het onvermijdelijke. :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring maar wel een :hug: Kan me voorstellen dat het loodzwaar is voor jullie allemaal zo.
Hopelijk krijgt je oma snel de rust waar ze zo naar verlangt. Sterkte :redrose:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma is vorig jaar overleden. Zo dement als ze was, zei ze op een bepaald moment: het is niet mooi meer. Waarop ik antwoorde: het duurt niet lang meer. Uiteindelijk heeft ze met palliatieve zorg nog een aantal dagen geschemerd. Sterven was voor haar niet makkelijk. Mijn advies is om deze periode op de schaal van een mensenleven te zien, en er voor je oma te zijn. Het is een moeilijke, maar bijzondere tijd, waarin je erg nabij je oma kunt zijn en veel voor haar en je familie kunt betekenen. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
:hug:
¡Apagando las luces!
AaltjeR schreef:
12-10-2018 23:46
Het is een moeilijke, maar bijzondere tijd, waarin je erg nabij je oma kunt zijn en veel voor haar en je familie kunt betekenen. Sterkte!
Ik vond er niks bijzonders aan. Oma lag te snurken, af en toe een oog open of een warrige zin. Eten en drinken deed ze niet meer, verzorging werd door het tehuis gedaan. Het was verdrietig en duurde te lang.
Alle reacties Link kopieren
Tja... hoe lang het duurt is van zoveel factoren afhankelijk

Heeft ze een euthanasie verklaring gemaakt? Want dan kan er een datum gekozen worden en is t duidelijk.

Of wil ze palliatieve sedatie dus in slaap gebracht worden. Dan kan t enkele dagen tot weken duren tot haar lichaam opgeeft...

Sterkte :|
Als ze palliatieve sedatie krijgt (?) geven ze meestal morfine en dormicum. Dat laatste zorgt er voor dat ze niet meer wakker wordt, maar gewoon slaapt tot ze komt te overlijden. Dus misschien eens navragen bij de verzorging waarom ze dit nu niet geven.

Sterkte :hug:
Nee geen verklaring, over palliatieve sedatie weet ik zo niet. Volgens mij is het verhongeren en dat de morfine uiteindelijk steeds hoger gaat (ofzo?). Ik weet het allemaal even niet precies, zoveel informatie de afgelopen dagen.

Maar oma wil het allemaal alleen doen, alle kinderen en kleinkinderen hebben haar bezocht en nu wil ze ook geen bezoek meer. Ik heb haar vandaag 2 kussen gegeven, eentje van mij en eentje van mijn man (want zijn oma). En dat was het afscheid, had er graag voor haar willen zijn, maar ze heeft het nodig om dit alleen te doen.
Maar dat maakt het moeilijk voor ons.
Alle reacties Link kopieren
Praktisch:
Vanuit mijn werk (verpleegkundige verpleeghuis) heb ik regelmatig te maken met 'versterven'. Het verloop is heel wisselend. Bij ons gebeurt het vaak dat iemand door bijvoorbeeld een val, infectie of cognitieve achteruitgang niet meer kan eten/drinken. Ik heb mensen zien sterven na 2 dagen, maar ook wel eens pas na 2 weken (zonder vocht en voeding!). Vaak is het zo dat hoe langer mensen al slecht eten en drinken, hoe langer het duurt omdat het lichaam gewend is met kleine hoeveelheden door te gaan.
Normaliter wordt gestart met palliatieve sedatie bij ongemak, en als het sterven binnen 2 weken verwacht wordt.
In het geval van jouw oma is het jammer dat ze nog zo vaak wakker is. Meestal wordt er gekozen voor een dormicum (midazolam) met een startdosis om in slaap te vallen en een onderhoudspomp om in slaap te blijven. Daarbij wordt bij pijn en ongemak morfine gegeven.
Palliatieve sedatie versneld het sterven niet, maar maakt het wel veel comfortabeler. Zeker een idee om dit even na te vragen, lijden is absoluut niet nodig!

Verder: sterkte, kan me indenken dat dit moeilijk is om te zien.
:hug:
Allereerst sterkte in deze zware tijd.
Ik voel de behoefte om ook te reageren, aangezien ik een week geleden de crematie had van mijn stiefvader (55j)
Hij had kanker en ik heb het ver)sterven van dichtbij meegemaakt. Hij is zaterdagavond overleden. Vanaf maandag had hij niet meer gegeten en gedronken. Vanaf dat moment begon het vele slapen. Woensdag gaf de huisarts aan dat het nog ongeveer 3 a 4 dagen zou duren. Op vrijdagochtend is er gestart met dormicum en morfine.
Vanaf zaterdagochtend kwam er van alles uit zijn lichaamvia de mond (zwarte vloeistof leek op ontlasting) en werd het ademen anders, onregelmatig, zwaar en gorgelen. Zaterdag 19.20 blies hij zijn laatste adem uit.
Heel heftig vond ik het :(
sarieke schreef:
13-10-2018 00:13
Praktisch:
Vanuit mijn werk (verpleegkundige verpleeghuis) heb ik regelmatig te maken met 'versterven'. Het verloop is heel wisselend. Bij ons gebeurt het vaak dat iemand door bijvoorbeeld een val, infectie of cognitieve achteruitgang niet meer kan eten/drinken. Ik heb mensen zien sterven na 2 dagen, maar ook wel eens pas na 2 weken (zonder vocht en voeding!). Vaak is het zo dat hoe langer mensen al slecht eten en drinken, hoe langer het duurt omdat het lichaam gewend is met kleine hoeveelheden door te gaan.
Normaliter wordt gestart met palliatieve sedatie bij ongemak, en als het sterven binnen 2 weken verwacht wordt.
In het geval van jouw oma is het jammer dat ze nog zo vaak wakker is. Meestal wordt er gekozen voor een dormicum (midazolam) met een startdosis om in slaap te vallen en een onderhoudspomp om in slaap te blijven. Daarbij wordt bij pijn en ongemak morfine gegeven.
Palliatieve sedatie versneld het sterven niet, maar maakt het wel veel comfortabeler. Zeker een idee om dit even na te vragen, lijden is absoluut niet nodig!

Verder: sterkte, kan me indenken dat dit moeilijk is om te zien.
Dankjewel voor jouw reactie. Ik ga morgen even bij mijn schoonmoeder navragen over dormicum.
Oma heeft altijd als een bourgondiër geleefd. Alleen de afgelopen 6 weken heeft ze in het ziekenhuis-verpleeghuis-ziekenhuis gelegen. In die periode is ze al sterk vermagert.

Maar op droge ogen na ervaart ze geen ongemak. Ze zegt dat er goed bij ligt, absoluut geen pijn. Maar ze begint wel kleine stukjes te vergeten. We spraken over onze kinderen, haar achterkleinkinderen. En dan bleef ze steeds vragen waar die waren, bij mijn schoonmoeder. En dan even later of mijn schoonmoeder ook nog langs komt. Nee, die is aan het oppassen. En dan vroeg ze weer wie er bij onze kinderen was. Dat was nieuw, dat had ze voorheen niet. Vond dat best lastig.
Cestlavie83 schreef:
13-10-2018 00:28
Allereerst sterkte in deze zware tijd.
Ik voel de behoefte om ook te reageren, aangezien ik een week geleden de crematie had van mijn stiefvader (55j)
Hij had kanker en ik heb het ver)sterven van dichtbij meegemaakt. Hij is zaterdagavond overleden. Vanaf maandag had hij niet meer gegeten en gedronken. Vanaf dat moment begon het vele slapen. Woensdag gaf de huisarts aan dat het nog ongeveer 3 a 4 dagen zou duren. Op vrijdagochtend is er gestart met dormicum en morfine.
Vanaf zaterdagochtend kwam er van alles uit zijn lichaamvia de mond (zwarte vloeistof leek op ontlasting) en werd het ademen anders, onregelmatig, zwaar en gorgelen. Zaterdag 19.20 blies hij zijn laatste adem uit.
Heel heftig vond ik het :(
Ach, gecondoleerd. :redrose: Wat ontzettend heftig zeg. Heel veel sterkte.

Lijkt me vreselijk eng, die zwarte vloeistof.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma is ook nog niet zo lang geleden overleden. ' S Avonds gestart met morfine,'s ochtends overleden. Maar ze was lichamelijk ook echt helemaal op, toch had niemand verwacht dat het zo snel zou gaan. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Wat een verdrietige en moeilijke periode voor jou/ jullie, wens jullie veel sterkte :rose:
Alle reacties Link kopieren
Verdrietig en moeilijk.

Wat moeilijk ook voor jullie omdat ze al afscheid heeft genomen en haar laatste stuk alleen wil doen.

Mijn schoonmoeder was in een dag en een nacht weg. Bij mijn schoonvader heeft het 3 weken geduurd terwijl de dokter inschatte 3 dagen toen hij nog redelijk bij was.

Heel veel sterkte :hug:
Alle reacties Link kopieren
2 dagen tot 2 weken meestal, al zijn er uitzonderingen.

Zodra het echt slecht gaat vanwege bv delirium, doodsangst of erge pijn (vanwege organen die beginnen uit te vallen enzo) dan starten ze vaak sterk opiaat + dormicum. Als t goed is overlegt arts dit wel met de familie. Dan valt ze in slaap en wordt nooit meer wakker.

Sterkte :rose:
:hug:. Hier duurde het ongeveer een week toen oma overleed. Ondanks dat er bijna constant een wake was, overleed ze toen mijn tante even 5 minuten weg was en ze alleen was.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte!

Bij mijn eigen oma kan ik me herinneren dat het nog een week duurde ondanks hitte buiten ook.

Mijn opa dag of 4/5
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, 2 dagen tot 2 weken is het meest gebruikelijk, met uitzonderingen.

Het kan behoorlijk heftig zijn om een geliefde op deze manier te verliezen en daarbij aanwezig te zijn, dus misschien wil oma het liever alleen doen om jullie dat te besparen en gunt zij jullie liever de herinneringen aan haar in nog relatief goede gezondheid?

Ik snap dat het best heel moeilijk is dat je nu niets voor haar kunt doen, maar probeer het te zien als een laatste geschenk aan haar dat jullie haar wensen respecteren.

:hug:
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma nam af en toe nog een slokje drinken en wat vla en bij haar duurde het ongeveer 4 weken. Ze kreeg wel haldol omdat ze dingen zag die er niet waren. Heel naar vond ik dat, voor haar. Maar ze is uiteindelijk heel vredig in slaap gegaan.
Stressed is just desserts spelled backwards
Nummer*Zoveel schreef:
13-10-2018 07:57
Inderdaad, 2 dagen tot 2 weken is het meest gebruikelijk, met uitzonderingen.

Het kan behoorlijk heftig zijn om een geliefde op deze manier te verliezen en daarbij aanwezig te zijn, dus misschien wil oma het liever alleen doen om jullie dat te besparen en gunt zij jullie liever de herinneringen aan haar in nog relatief goede gezondheid?

Ik snap dat het best heel moeilijk is dat je nu niets voor haar kunt doen, maar probeer het te zien als een laatste geschenk aan haar dat jullie haar wensen respecteren.

:hug:
Ze wil ook dat we alleen aan de fijne herinneringen terug denken en niet aan 'dat mens hier op bed'

Afscheid is ook goed zo hoor. Was heel fijn. Vooral veel gelachen.
Bedankt voor alle reacties! :redrose:

Ik hoop dat het ook zo vlot mag gaan. Maar omdat ze nog zo goed aanspreekbaar en helder is ben ik heel bang dat dit nog heel lang gaat duren.
Alle reacties Link kopieren
Het kan heel snel gaan, Boheme. Mijn vader zat op een middag nog lekker te kletsen en herinneringen op te halen met zijn beste vriend, daarna was hij helemaal op en is de dag daarna gestorven.

Ik denk zelf dat het mentale aspect heel sterk is. Mijn vader wilde graag dood en toen hij 'mocht' ging het heel snel.

Heel veel sterkte :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven