Gezondheid alle pijlers

Toestemming geven tot wel/niet reanimeren

17-10-2018 21:34 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een andere naam ivm herkenbaarheid.
Ik zat in discussie met iemand die bij de brandweer werkt over het reanimeren wat brandweermensen doen. Zij worden vaak mee opgeroepen als er een reanimatie is tot de ambulance er is.
Hij gaf aan regelmatig een reanimatie te hebben waarvan duidelijk is dat iemand al geruime tijd overleden is maar zij hebben een protocol af te werken en moeten de reanimatie starten. Brandweer mag niet de dood vast stellen dus liggen op een lijk te pompen, beetje rot gezegd.
Ik heb zeer veel de dood gezien ivm werk en de discussie ging erover of ik als partner van mijn overleden man mag aangeven niet te reanimeren. Hij gaf aan dan toch te moeten beginnen. Toen ik zei dat ik dan geen 112 zal bellen maar de huisartsenpost gaf hij aan dat de huisartsenpost dan 112 belt en dan worden zij toch als brandweer gealarmeerd en werken hun protocol af.
Ik kan niet, als partner van, aangeven geen brandweer te willen maar alleen ambulance die wel de dood vast mogen stellen. Het idee dat hulpdiensten mijn man reanimeren terwijl hij grauw en koud is en overduidelijk al geruime tijd overleden is lijkt me verschrikkelijk. Ik ben nl een hele erge voorstander van de doden met rust laten zodat zij vredig op een goede manier de aarde en het lichaam los kunnen laten. Dit duurt vaak een paar dagen en er moet dan liefdevol en respectvol met het lichaam omgegaan worden.
Ik bedoel niet dat ik hem reanimatie ontzeg als er nog kans is op een pols maar echt als al duidelijk is dat de dood is ingetreden door een grauw uiterlijk, koud zijn, "bevroren ogen" enz.
Wie weet hoe dit wettelijk in elkaar steekt? Ik ben gelukkig gezegend dat ik nooit bij een huisarts kom dus de huisarts is bv ook niet betrokken in mijn gezinssituatie en zijn wij vreemden voor hem.
Alle reacties Link kopieren
als je 112 belt sturen ze geen brandweer maar ambulance.. zij reanimeren niet als het overduidelijk te laat is. Hoe komt je aan dit rare idee ?

En waarom gezegend dat je niet bij de huisarts bekend bent ?
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
17-10-2018 21:44
als je 112 belt sturen ze geen brandweer maar ambulance.. zij reanimeren niet als het overduidelijk te laat is. Hoe komt je aan dit rare idee ?

En waarom gezegend dat je niet bij de huisarts bekend bent ?
De meldkamer stuurt ook de brandweer, zij starten de reanimatie op als de ambu er nog niet is. Zo is het delay zo kort mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
17-10-2018 21:44
als je 112 belt sturen ze geen brandweer maar ambulance.. zij reanimeren niet als het overduidelijk te laat is. Hoe komt je aan dit rare idee ?

En waarom gezegend dat je niet bij de huisarts bekend bent ?
De meldkamer stuurt ook de brandweer, zij starten de reanimatie op als de ambu er nog niet is. Zo is het delay zo kort mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
17-10-2018 21:44
als je 112 belt sturen ze geen brandweer maar ambulance.. zij reanimeren niet als het overduidelijk te laat is. Hoe komt je aan dit rare idee ?

En waarom gezegend dat je niet bij de huisarts bekend bent ?
Hier wordt ook de brandweer gestuurd. Simpelweg omdat een ziekenhuis ver weg zit en de brandweerkazerne om de hoek en er dus veel sneller bij zijn. Wat een zure typische viva reactie van je zeg bah.
Vindt jouw man dit ook?
Alle reacties Link kopieren
Als jouw man niet gereanimeerd wil worden kan hij de “ niet reanimeren penning” aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
17-10-2018 21:46
Hier wordt ook de brandweer gestuurd. Simpelweg omdat een ziekenhuis ver weg zit en de brandweerkazerne om de hoek en er dus veel sneller bij zijn. Wat een zure typische viva reactie van je zeg bah.
Dit is overal de procedure. Daarnaast helpt de brandweer helpt ook vaak om dit soort mensen uit huis te takelen indien nodig.
Alle reacties Link kopieren
Brandweer komt voor medische situaties? En dan de dokter voor brandjes?

Ik denk dat je in de war bent met andere landen.

Toen ik zei dat ik dan geen 112 zal bellen maar de huisartsenpost gaf hij aan dat de huisartsenpost dan 112 belt en dan worden zij toch als brandweer gealarmeerd en werken hun protocol af.
Waarom bel je wel de huisartsenpost als je geen reanimatie wil?
draag een niet reanimeren penning.

verder snap ik de redenering niet goed. overlijden in je bed zonder toeters en bellen is niet iedereen gegeven. regelmatig gaat het gepaard met medisch handelen. En ook na het overlijden is er nog geen rust voor het lijk. Er moet soms pathologisch onderzoek worden gedaan, een lichaam moet worden afgelegd, aan en uitgekleed, verplaatst etc. gelukkig merkt het lijk daar niks meer van
Alle reacties Link kopieren
CourtneyLove schreef:
17-10-2018 21:49
Als jouw man niet gereanimeerd wil worden kan hij de “ niet reanimeren penning” aanvragen.
Als ik de TO lees gaat het daar niet om. Ze wil geen reanimatie bij bijvoorbeeld al uren geleden overlijden maar wel indien de persoon net een circulatiestilstand heeft gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Mensen lezen de TO niet goed, wat irritant zeg.
Daarnaast wordt de brandweer wel opgeroepen bij reanimaties. Er wordt hier weer veel geroeptoeterd.
Zebra123 schreef:
17-10-2018 21:50
Als ik de TO lees gaat het daar niet om. Ze wil geen reanimatie bij bijvoorbeeld al uren geleden overlijden maar wel indien de persoon net een circulatiestilstand heeft gekregen.
gaat ze dan zelf de dood vaststellen vanwege een irrationele gedachte over de dood
Wat een zweverig idee over doodgaan. Je bent zeker ook tegen orgaandonatie?
Ik zou niet teveel nadenken over 'wat als'. Als het zo ver is dat er iemand voor je neus neervalt, dan beslis je maar op dat moment of je hulp gaat roepen of niet. En respecteer wat meer het werk van de hulptroepen, die gewoon doen wat ze kunnen doen. Ik vind het nogal respectloos hoe jij over reanimatie praat.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
17-10-2018 21:54
gaat ze dan zelf de dood vaststellen vanwege een irrationele gedachte over de dood
Geen idee?

Ik verduidelijk TO omdat er niet goed gelezen wordt.
Zebra123 schreef:
17-10-2018 21:50
Als ik de TO lees gaat het daar niet om. Ze wil geen reanimatie bij bijvoorbeeld al uren geleden overlijden maar wel indien de persoon net een circulatiestilstand heeft gekregen.
Oh leuk, dan mag deze vrouw wel eerst even een studie geneeskunde doen.
Alle reacties Link kopieren
evaq schreef:
17-10-2018 21:50
Brandweer komt voor medische situaties? En dan de dokter voor brandjes?

Ik denk dat je in de war bent met andere landen.



Waarom bel je wel de huisartsenpost als je geen reanimatie wil?
JA de brandweer komt in Nederland echt voor medische noodsituaties ja.
Alle reacties Link kopieren
Brandweer, politie en ambulance kunnen allemaal opgeroepen worden bij een reanimatie. Wat een onzin wordt hier verteld zeg. De dichtstbijzijnde hulpdienst die ter plaatse kan zijn wordt gestuurd.
Alle reacties Link kopieren
Monchu69 schreef:
17-10-2018 21:56
Oh leuk, dan mag deze vrouw wel eerst even een studie geneeskunde doen.
Het is ook iets waar TO niets mee kan, dat klopt.
Alle reacties Link kopieren
Maar als iemand echt overduidelijk dood is..koud grauw grijs stijf...nee dan wordt er geen reanimatie gestart hoor
Alle reacties Link kopieren
Wat wil man zelf? Als hij nu namelijk al aangeeft dat hij überhaupt niet gereanimeerd wil worden is zo’n penning best een uitkomst. En anders ben ik bang dat je inderdaad de toeters en bellen krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee, TO, ik denk zelf regelmatig hierover na.
Jammer dat er ook hier weer zo gereageerd wordt alsof het een discussietopic (in dit geval over reanimeren) is.
Je vraagt of iemand weet hoe dit wettelijk zit, meer niet.
TO, misschien kun je een mail sturen aan de Patiëntenfederatie ?
https://www.patientenfederatie.nl/produ ... informatie
zazamaenade wijzigde dit bericht op 17-10-2018 22:42
0.67% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Vanuit mijn opleiding zowel bij de huisarts (ook post) als op de ambulance stage gelopen.

Als jij de huisarts of post belt, om een overlijden te melden, dan sturen ze gewoon de arts en echt geen ambulance, tenzij jij natuurlijk in blinde paniek belt, of de overleden nu acuut aan het streven is en gereanimeerd moet worden, maar dan bel je hoop ik niet de huisarts.

De huisarts stelt dan gewoon de dood vast zonder toeters en bellen. Zo kan dit ook door ambulancepersoneel of politie gedaan worden, als ze iemand aantreffen waarvan ze inschatten dat reanimeren niet meer medisch zinvol is. Wat de brandweer doet weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee.

En natuurlijk is het niet iedereen gegeven rustig oud en bejaard in zijn bed te sterven, maar hopelijk wel zoveel mogelijk mensen he...
Alle reacties Link kopieren
Ter verduidelijking:
Ik ben niet zweverig. Van mij mag orgaandonatie best gebeuren. Het betreft geen niet reanimerenpenning maar een evt onverwachte dood. Ze mogen daarom best sectie verrichten. Het gaat mij puur om het reanimeren van brandweer op een al overduidelijk gestorven persoon omdat ze hun protocol afwerken.
Verder is het al heel lang aan de orde dat brandweer mee ge-alarmeerd wordt. Lees aub mijn post juist, ik heb toch best duidelijk geschreven en vraag me af wat mijn recht in het weigeren van de reanimatie is mbt mijn partner. Hij zelf staat er trouwens achter dat als hij overduidelijk dood is al ruime tijd dat hij met rust gelaten wordt. Toch zal ik ten aller tijde een arts moeten bellen of 112. Ik kan niet zelf de lijkschouwer bellen.
absor schreef:
17-10-2018 22:02
Maar als iemand echt overduidelijk dood is..koud grauw grijs stijf...nee dan wordt er geen reanimatie gestart hoor
de dood moet dan worden vastgesteld door een arts en dan mag het lichaam niet eens meer in de ambulance.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven