Gezondheid alle pijlers

Brug of implantaat?

10-12-2018 15:47 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar heb ik dankzij een fout van de tandarts een kies moeten laten trekken. Een wortelkanaalbehandeling in het verleden blijkt niet goed gegaan te zijn, waardoor de ontsteking de wortels had weggevreten. Nu was ik er bijna aan gewend dat ik daar een gat had. Het is nauwelijks te zien, tenzij ik echt heel erg gaap of hard lach. Maar... Nu ben ik dit jaar begonnen met een nieuwe baan waarbij ik veel met mensen in contact kom. En nu ben ik me ineens erg bewust van dat gat in mijn mond. Ik heb daarom een gedeeltelijke prothese aan laten meten. Vandaag opgehaald, ik vind het echt verschrikkelijk! Dus dat gaat 'm niet worden. Ik wil het niet eens de tijd geven. Maar wat nu?

Eerlijk gezegd heb ik op dit moment de financiën niet voor een implantaat. Daarnaast loopt het ook in zeven kleuren langs mijn benen als ik alleen al denk aan de ingreep. Ik ben sowieso al bang voor de tandarts (ga altijd wel keurig 2 keer per jaar hoor), maar van dit idee krijg ik het echt Spaans benauwd. Dus denk ik aan een brug. Minder ingrijpend, sneller klaar en goedkoper. Betekent wel dat er aan gezonde kiezen geknoeid gaat worden. Wat is wijsheid? "Even" door sparen voor een implantaat en doorbijten of toch voor een brug kiezen?
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Zijn je andere kiezen sterk genoeg voor een brug?
Dan zou ik daarvoor gaan.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
10-12-2018 15:52
Zijn je andere kiezen sterk genoeg voor een brug?
Dan zou ik daarvoor gaan.
Ja, maar dat was aan de andere kant ook meteen het bezwaar van de tandarts. Juist omdat het nog sterke, gezonde kiezen zijn.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Als we het over de pijnfactor hebben... Het zetten van een implantaat is een peulenschil vergeleken met een wortelkanaalbehandelimg.
Well behaved women rarely make history.
Alle reacties Link kopieren
Zijdus schreef:
10-12-2018 15:56
Als we het over de pijnfactor hebben... Het zetten van een implantaat is een peulenschil vergeleken met een wortelkanaalbehandelimg.
Het gaat niet om de pijnfactor. Het gaat om angst. En die is behoorlijk.

En ik ben banger voor het laten zetten van een implantaat dan voor een brug. Irrationeel, ik weet het, maar dat zijn angsten meestal.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Als het om angst gaat, zou je je kunnen laten doorverwijzen naar een angsttandarts. Die kan de ingreep eventueel onder een roesje verrichten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het eens met je tandarts, waarom goede kiezen afslijpen als dat niet nodig is.
Alle reacties Link kopieren
petronella72 schreef:
10-12-2018 16:05
Als het om angst gaat, zou je je kunnen laten doorverwijzen naar een angsttandarts. Die kan de ingreep eventueel onder een roesje verrichten.
Ook voor implantaten? Angsttandarts ken ik. Gelukkig kan ik nog naar de gewone tandarts, omdat ze gewoon goed is en alle tijd voor me neemt. Maar het idee dat er zo'n schroef in mijn kaak wordt gezet. Mijn hoofd schreeuwt alleen maar NEEEEEEEEE!
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Hannie85 schreef:
10-12-2018 16:06
Ik ben het eens met je tandarts, waarom goede kiezen afslijpen als dat niet nodig is.
Precies.
Om deze reden heb ik uiteindelijk voor implantaten gekozen.
Heb er ook heel lang tegenaan gehikt, maar de ingreep stelt niks voor.
Ik heb er 2 tegelijk laten plaatsen en dat was goed te doen.
Alle reacties Link kopieren
En een brug terugdraaien kan niet. Ik hik buiten de behandeling ook enorm tegen de prijs aan. Ik moet dan echt nog even flink door sparen.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
10-12-2018 16:13
En een brug terugdraaien kan niet. Ik hik buiten de behandeling ook enorm tegen de prijs aan. Ik moet dan echt nog even flink door sparen.
Hij gaat als het goed is ook veel langer mee, ik zou persoonlijk gewoon echt even doorsparen.
Alle reacties Link kopieren
Implantaat doe je meestal bij de kaakchirurg, niet bij de tandarts. Maakt dat nog uit voor je angst?

Het is einde van het jaar, je kunt voor volgend jaar een uitgebreide aanvullende tandartsverzekering nemen, dan wordt een groot deel vergoed.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
10-12-2018 16:42
Implantaat doe je meestal bij de kaakchirurg, niet bij de tandarts. Maakt dat nog uit voor je angst?

Het is einde van het jaar, je kunt voor volgend jaar een uitgebreide aanvullende tandartsverzekering nemen, dan wordt een groot deel vergoed.
dat zou ik wel van te voren even checken. Vaak geldt bij overstappen voor dit soort behandelingen een jaar wachttijd...
Alle reacties Link kopieren
Implantaat zetten is echt een heel simpele ingreep, hoor. Veel minder eng of pijnlijk dan bijvoorbeeld een wortelkanaalbehandeling of een kroon laten plaatsen. Het is eigenlijk zo gepiept. Het is alleen wat omslachtig omdat je het stap voor stap moet doen en er wat tijd tussen elke stap moet zitten. Het is nogal arbeidsintensief en ik denk dat het daarom zo duur is, want het is verder qua behandeling echt een ingreep van niks.

(Ik heb een implantaat moeten plaatsen na een ongeluk).
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
10-12-2018 16:45
dat zou ik wel van te voren even checken. Vaak geldt bij overstappen voor dit soort behandelingen een jaar wachttijd...
Oh, dat zou kunnen ja. Maar wellicht loont dat sowieso wel. Ik weet niet hoeveel TO kan sparen maar als ze veel kosten aan haar gebit verwacht kan ze ook uitrekenen wat het kost als ze een paar jaar de duurste aanvullende tandartsverzekering neemt. Bij mij loonde dat de moeite, ik heb gelijk ook wat cosmetische aanpassingen gedaan omdat ik toch die verzekering nu eenmaal had.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
10-12-2018 16:42
Implantaat doe je meestal bij de kaakchirurg, niet bij de tandarts. Maakt dat nog uit voor je angst?

Het is einde van het jaar, je kunt voor volgend jaar een uitgebreide aanvullende tandartsverzekering nemen, dan wordt een groot deel vergoed.
Nee hoor. Steeds meer tandartsen doen dat zelf. Mijn man heeft net een implantaat laten zetten. Viel hem 100 procent mee.
Alle reacties Link kopieren
Manta schreef:
10-12-2018 16:47
Nee hoor. Steeds meer tandartsen doen dat zelf. Mijn man heeft net een implantaat laten zetten. Viel hem 100 procent mee.
Oh, de mijne was bij de kaakchirurg. Scheelt wellicht ook of het om tanden of kiezen gaat?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je nu, een plaatje of een frame?
Je moet er sowieso even aan wennen en dan merk je het niet eens meer.

Maar ter overbrugging tot dat je weer geld hebt zou ik de prothese toch dragen.
Ik zou kiezen voor een implantaat.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Als een fout van je tandarts de oorzaak is zou ik hem financieel aansprakelijk stellen voor de kosten van een implantaat
Alle reacties Link kopieren
Tandartsen hebben een inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting. Dat aansprakelijk stellen kan je vergeten tenzij je kan aantonen dat er grove fouten zijn gemaakt.

Ik zou voor het implantaat gaan. Ik heb er zelf ook 1, ik heb er NIETS van gevoeld ook niet na de behandeling.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een brug niet mooi en ik ken iemand die er van slist.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Implantaat! Ik spreek uit ervaring. Ik heb een brug aan de ene kant en een implantaat aan de andere. Gezonde tanden die afgeslepen zijn, daar heb ik spijt van.

Dat implantaat is zo fijn! Niets van gevoeld, het kost alleen veel tijd. Trouwens, als ze dat implantaat in je kaak zetten, moet dat een paar maanden vastgroeien, maar je betaalt dan alleen de kosten van het implantaat (dat is ongeveer de helft, dacht ik). Zo was het bij mij tenminste. Na een paar maanden komt de kroon er pas op en toen heb ik het andere deel betaald.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
10-12-2018 17:30
Implantaat! Ik spreek uit ervaring. Ik heb een brug aan de ene kant en een implantaat aan de andere. Gezonde tanden die afgeslepen zijn, daar heb ik spijt van.

Dat implantaat is zo fijn! Niets van gevoeld, het kost alleen veel tijd. Trouwens, als ze dat implantaat in je kaak zetten, moet dat een paar maanden vastgroeien, maar je betaalt dan alleen de kosten van het implantaat (dat is ongeveer de helft, dacht ik). Zo was het bij mij tenminste. Na een paar maanden komt de kroon er pas op en toen heb ik het andere deel betaald.
Bij mij was het ook zo. Je betaalt elke tussenstap pas als hij daadwerkelijk gedaan is.

Je kunt zelfs met je tandarts afspreken dat hij het ene deel in het ene jaar doet en dan het volgende deel in januari ofzo zodat het in twee aparte verzekeringsjaren valt (als je een tandartsverzekering hebt).
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Een implantaat lijkt mij ook verschrikkelijk eng. Toch zou ik daar voor gaan want dat voelt het meest als een normale tand denk ik.

Als je je gedeeltelijke prothese niets vindt dan ga je een brug denk ik ook niets vinden.

Bovendien worden daar gezonde kiezen Voor beschadigd en dat vergroot dan weer de kans op een volledige prothese op termijn. Tenminste dat denk ik. Of het echt zo is weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk antwoord op alle reacties...

Ik neig steeds meer naar een implantaat. Mijn tandarts werkt samen met een implantoloog in mijn woonplaats. Hoe en wat precies weet ik niet. Maar ik hoef in ieder geval niet naar een kaakchirurg. Ik weet niet of het financieel gezien een ander plaatje zou geven, dat kan ik natuurlijk altijd navragen.

Denk niet dat ik de tandarts aansprakelijk kan stellen. Het is inmiddels heel lang geleden en zijn er per toeval achter gekomen. Na uitstellen van trekken i.v.m. buitenlandreis kon het niet anders meer. Nog anderhalve wortel over.

Ik zal inderdaad met de tandarts/kaakchirurg in gesprek gaan en kijken of een deel aan het eind van het volgende jaar kan en een deel dan in het jaar daarop. En dan ondertussen sparen. Het is niet anders. Helaas. Maar wel de beste oplossing.

Ik heb gelukkig zelden kosten, behalve periodieke controle en wat tandsteen. Maar ben wel aanvullend verzekerd. Ik ben een van die mensen waar flink aan verdiend wordt. Altijd oververzekerd, want wat als....
mockturtle wijzigde dit bericht op 10-12-2018 18:40
11.47% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven