Gezondheid alle pijlers

Welk kussen bij nek/hoofdpijn

22-02-2019 20:32 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al maanden heb ik 3/4 keer per week hoofdpijn die komt vanuit mijn nek. Toch maar eens naar de fysio geweest en die zij dat het waarschijnlijk komt doordat ik verkeerd op me kussen lig. Nu zijn er heel veel kussens die speciaalhiervoor zijn maar ik lees zowel positieve als negatieve reacties over allemaal. Ik ben dus eigenlijk benieuwd naar wat jullie hebben voor kussen? Zijn je klachten er minder door of kun je een kussen afraden? Ik las iets over een kussen van lanaform, met water ofzo en verschillende kussens met traagschuim, ben erg benieuwd naar jullie ervaring hiermee,

Alvast bedankt :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op advies van mijn fysio het Hi4 kussen gekocht. Bij dit kussen krijg je meerdere lagen en daarmee kun je je kussen helemaal naar je eigen wensen maken. Thuis heb ik bijv een erg hard matras en daar heb ik niet zo veel lagen nodig, maar in hotels heb je vaak zachte matrassen en dan maak ik mijn kussen dikker. Ik heb heel wat “speciale” kussens gehad, die ik meestal na een maand of wat weer uit mijn bed gooide, maar deze gebruik ik nu al ruim 2 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij gewone kussens heel vaak last van mijn nek (stijve nek bij wakker worden). Daarom heb ik ook een speciaal kussen. Die kan je zo duur maken als je zelf wilt. Ik heb een IKEA kussen: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50269835/
Normale prijs is maar 14,95 euro, en het is gemaakt van memoyfoam. Voor veel andere speciale kussens van andere merken betaal je ook een "speciale" prijs. Dit kussen is daarom wel lekker uitproberen.

In het begin moest ik wel even wennen, want het voelt veel harder dan een ander kussen. Maar ik na een weekje vond ik het prima liggen en sindsdien geen last meer van mijn nek.

Op vakantie heb ik weer een gewoon kussen, en dan krijg ik er weer last van. Voor mij is dit dus ideaal.

Een nadeel is dat het kussen veel kleiner is dan een gewoon hoofdkussen. Daardoor zitten de kussenslopen er niet zo mooi om heen.
Alle reacties Link kopieren
Dit kussen is ook erg fijn en geeft goede ondersteuning aan de nek: Cinderella Orthoflex. Die is er in verschillende diktes en te gebruiken voor zowel rug als zijslapers. Bij mij heeft het goed geholpen, en nog steeds, tegen nekklachten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dezelfde klachten en heb net vandaag een ‘proef-kussen’ opgehaald bij de beddenspeciaalzaak. Mag er een week op slapen, en als ik tevreden ben koop ik een nieuw exemplaar. Ben ik niet tevreden dan mag ik weer een andere proberen. Ik heb een kussen van het merk Silvana en dan met een nek-vorm erin.

Wat voor werk doe je trouwens? Ik kantoorwerk, mét flexplekken. Vreselijk; elke keer weer opnieuw je stoel, bureau, beeldscherm opnieuw afstellen. Als er maar iets niet juist staat, heb ik ook nek/hoofdpijn.
Voor mijn nekklachten heb ik een latexkussen, een Dunloppillo en ik zou nooit meer anders willen. Het slaapt heerlijk en ontspannen.
Ik heb een warmtekussen. Werkt heel erg goed tegen nekpijnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Tempur Millenium M kussen. Deze is ergonomisch en heel erg vooruit gevormd. Is wel behoorlijk prijzig, zou hem eerst uitproberen bij een beddenspeciaalzaak. Als je het niks vind kan je hem omwisselen.

Ik zaad hem alleen niet aan als je een buikslaper bent. Er zit zo’n 10 jaar garantie op het kussen.
Jwow schreef:
22-02-2019 21:00
Ik heb een Tempur Millenium M kussen. Deze is ergonomisch en heel erg vooruit gevormd. Is wel behoorlijk prijzig, zou hem eerst uitproberen bij een beddenspeciaalzaak. Als je het niks vind kan je hem omwisselen.

Ik zaad hem alleen niet aan als je een buikslaper bent. Er zit zo’n 10 jaar garantie op het kussen.
Deze heb ik ook. Ligt echt heerlijk en ik snurk minder.
Alle reacties Link kopieren
Ik zweer bij mijn silvana support kussen. Kun je testen bij slaapwinkels. Als je daar iemand treft met verstand van zaken kun je echt beter gaan slapen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Jwow schreef:
22-02-2019 21:00
Ik heb een Tempur Millenium M kussen. Deze is ergonomisch en heel erg vooruit gevormd. Is wel behoorlijk prijzig, zou hem eerst uitproberen bij een beddenspeciaalzaak. Als je het niks vind kan je hem omwisselen.

Ik zaad hem alleen niet aan als je een buikslaper bent. Er zit zo’n 10 jaar garantie op het kussen.

Deze heb ik ook! Zeer tevreden hierover. Slaapt zalig en geen nek/ hoofdpijn meer.
Alle reacties Link kopieren
Tempur....heerlijk en je mag ze eerst uitproberen.
Alle reacties Link kopieren
Geen kussen
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik slaap al jaren heerlijk met mijn Sylvanakussen, de gele variant. Bij de meeste beddenspeciaalzaken kun je een week proefslapen.

Ik moest er in het begin heel erg aan wennen, maar heb afgelopen jaar mijn derde gekocht, en meteen voor mijn man er ook eentje meegenomen. Die was al jaren diverse kussens aan het proberen, tot ik een nachtje bij zijn moeder bleef slapen en hij mijn kussen kon testen.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb als enig hoofdkussen een nekrol; dat was het vroeger tenminste voordat hij plat werd. Hij is 7 cm dik als hij niet ingedrukt is. Ik lig er met een wang op, maar als ik in slaap val ligt hij boven mijn hoofd dus slaap ik meest van de nacht zonder kussen.

De belangrijkste functie die hij heeft is koude lucht van bovenaf tegenhouden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Zonder kussen is een garantie voor nekpijn bij mij. Af en toe pikt een van de kinderen mijn kussen in, en dan is het altijd pijnlijk wakker worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al enige jaren geen pijn in nek en monnikskapspieren meer.

Ik had het vooral toen ik heel veel exact werk moest doen achter de computer. Veel heel priegel tekenwerk tot op de mm, veel herhalingen, cijfers en tekens eruit vissen en vervangen door andere cijfers en tekens, en dat onder grote tijdsdruk. Tot drie uur 's nachts. Ik kreeg ook RSI daarvan in mijn elleboog en links in mijn biceps.

Maar toen de klus afgelopen was heb ik het soort werk verder gemeden, alleen nog op heel kleine schaal. En zo is het overgegaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een boekweitkussen. Wil nooit meer anders.
Alle reacties Link kopieren
Hét kussen bestaat echt niet. Dit is heel individueel.

Wat goed voor jou is, hangt van verschillende factoren af;
- wat ben je gewend, dun/dik/hard/zacht
- in welke positie slaap je
- beweeg je veel
- matras
etc

De meeste mensen slapen met een te dik kussen.

Je kan een orthopedisch kussen kopen, maar lang niet iedereen vindt dit lekker slapen. Je kan zelf ook zo'n soort kussen make door een klein, opgerolde handdoek voor in het kussensloop te leggen. Op deze manier creëer je ook een nekrol. Het voordeel hiervan is ook dat je zelf de dikte en hardheid kan bepalen van de rol.

Ee statische belasting is zwaarder voor je lichaam dan een dynamische belasting. De meeste mensen hebben juist last na lang zitten of liggen. Heeft je fysio je ook geleerd om je nek, schouders en bovenrug sterker en soepeler te maken? Staat je beeldscherm niet te hoog? Heb je eventueel een andere bril nodig?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Jwow schreef:
22-02-2019 21:00
Ik heb een Tempur Millenium M kussen. Deze is ergonomisch en heel erg vooruit gevormd. Is wel behoorlijk prijzig, zou hem eerst uitproberen bij een beddenspeciaalzaak. Als je het niks vind kan je hem omwisselen.

Ik zaad hem alleen niet aan als je een buikslaper bent. Er zit zo’n 10 jaar garantie op het kussen.
Mijn man heeft een tempur kussen geprobeerd en hij kreeg er alleen maar meer nekklachten (en vandaar uit migraine) van. 1 nacht en het was drama, die dus gauw teruggebracht (mochten hem 2 weken proberen). Toen Sylvana support geprobeerd en die bevalt wel goed. Dus naar een goede beddenzaak en daar kussens uitproberen (als je niet mag proefslapen niet doen. Man vond de tempur in de winkel prima liggen, maar 1 nacht thuis was direct weer een dag ziek.
De oom van mijn man zweert weer bij een tempur.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook het ikea kussen en ik heb een hele goede chyropractor.
Het is een cirkel waar je in zit. Ik hou dan ook steeds last van mijn nek of hoofdpijn ook al is er geen stress meer of heb ik een nieuw kussen. Als ik me heb laten kraken voel ik me weer als nieuw!
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
22-02-2019 22:10
Ik heb een boekweitkussen. Wil nooit meer anders.
Dit!
Mijn moeder had er 1 voor mij gekocht toen ik puber was. Inmiddels ben ik 35 dus dacht tijdje terug hoog tijd voor een nieuw kussen hoewel die nog lekker lag maar ik kon hem niet wassen.

Heb toen een bamboe kussen gekocht. Lag heel anders maar goed ik zette door. Kreeg allerlei lichamelijke klachten als hoofdpijn, duizeligheid. Uiteindelijk zelfs een doorverwijzing gekregen naar het ziekenhuis die nog een diagnose stelde ook. Zou liggen aan hoe ik ademde en stond moest naar een therapeut voor oefeningen.
Ik kon sowieso niet wennen aan dat stomme kussen dus mijn oude kussen weer gepakt. En verhip na 2 dagen weg met de klachten bleek dus gewoon aan mijn nieuwe kussen te liggen had de link niet gelegd.

Nu dus een nieuw boekweitkussen gekocht! En de techniek heeft niet stilgestaan die 20 jaar want deze kan ik wassen en zelfs bijvullen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Bij mij heeft yoga wonderen gedaan. En opletten op mijn houding. Heb nu sinds een aantal weken een coco-mat kussen. Heel blij mee, ligt erg lekker, maar merk niet perse verschil in mijn nek.
Alle reacties Link kopieren
Bij een beddenspeciaalzaak om advies vragen, die mensen hebben er verstand. Wie weet hoe lang het duurt voordat je anders de juiste gevonden hebt.
Ik heb een Mline Athletic. Ben er heel blij mee (ligt comfi ondanks rug-, nek- en schouderklachten).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven