Gezondheid alle pijlers

Allergische reactie - waarop?

26-03-2019 16:38 57 berichten
Dag dames :),

Ik ben benieuwd of jullie mij wat verder kunnen helpen. Als eerste: ik ben al meerdere malen bij de huisarts geweest, en heb morgenochtend wederom een afspraak staan, maar zij weet het eigenlijk ook niet zo goed en vroeg de laatste twee keer wat ik nou precies van haar wil. Misschien kunnen jullie mij daar wat verder bij helpen ;-) .

Ik heb sinds anderhalve maand jeukende uitslag - rode bultjes of vlekjes. Alleen op mijn handen, onderarmen, voeten en onderbenen, echt heel sporadisch op mijn bovenarmen, bovenbenen en romp. Huisarts heeft eerder al koelzalf, hydrocortison zalf en antihistaminen voorgeschreven, het lijkt wel wat te doen, maar het is nog niet helemaal weg geweest. Ik ben afgelopen dagen niet thuis geweest, en toen is het beter geworden - het moet dus bijna wel iets bij mij thuis zijn, maar ook toen ik niet thuis was is het niet helemaal weg geweest. Ik heb begin januari veel nieuwe (ikea) spullen gekocht, maar verder is er niets veranderd (uitslag begon halverwege februari) - geen ander wasmiddel, geen andere shampoo/conditioner/douchegel, geen ander schoonmaakmiddel. Alleen een nieuwe stofzuiger. Ik heb geen tranende ogen, wel een verkoudheid die niet weg wil, maar die was er ook voor de uitslag al.

Mijn huisarts heeft dus geen enkel idee. Ze vond een allergietest eerder nog niet echt nodig omdat het 'alles zou kunnen zijn'. Ik word ondertussen gek (en duf van de antihistaminen). Heeft iemand ervaring hiermee? Kan ik morgen een doorverwijzing vragen naar het ziekenhuis of iets dergelijks (dermatoloog?)? Of een allergietest (maar waarop dan)? Of heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Echt alle tips zijn welkom, want na anderhalve maand jeuk ben ik echt best wel afgepeigerd :( .
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat ook een tijd gehad en sinds ik was met Neutral wasmiddel is echt toch echt weg. Dokter kon ook niets vinden en ik heb zalfje na zalfje gekregen, maar niets hielp.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook een allergie opbouwen hé. Dus als je eerst niet reageerde op bijv. je wasmiddel, kan dat nu wel het geval zijn.
Bedankt!

Ik ben al overgegaan op wassen met Neutral (sinds een week of 2-3?), maar dat heeft tot nu toe geen effect gehad. Mijn huisarts zei ook dat ze dat niet verwachtte omdat het bijvoorbeeld specifiek op mijn hals en handen heeft gezeten, maar niet op mijn bovenbenen / romp bijvoorbeeld, terwijl ik wél vaak strakke dingen draag en mijn huid daar dus ook zeker contact maakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik had het een tijdje geleden ook en dat bleek huidgriep te zijn. Is vanzelf overgegaan, maar had wel zalf voor de jeuk.
Alle reacties Link kopieren
Wat is de reden dat ha je niet verwijst naar een allergoloog?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor Ikea spullen heb je gekocht? Iets van stof, b.v. een stoffen bank, kussentjes, dekbedhoes of iets dergelijks? Verder denk ik wel aan hooikoorts gerelateerde klachten, hooikoortsseizoen begon vroeg dit jaar, ook mijn hooikoortsklachten begonnen half februari dit jaar. Hooikoorts kun je ook huiduitslag van krijgen.
Is netelroos al uitgesloten ?
@Amouse2 Ik zal het eens navragen bij de huisarts morgen, dank je wel!

@viva-amber De huisarts vond het niet "erg" genoeg volgens mij? Ze wilde wel dat ik foto's maakte op de momenten dat het het ergste is, dan kon zij kennelijk die foto's wel doorsturen en op die manier een consult krijgen van de dermatoloog. Maar is ook een goede, ik ga het morgen even vragen of dat niet kan!

@olifant78 Vooral houten meubelen. Wel 4 stoelen met stoffen bekleding, die staan er dus sinds de eerste week van januari al. Fluweel-achtige stof is het. Verder alleen dingen als boekenkasten, vitrinekasten, lampen enzo.
Mijn huisarts dacht niet aan hooikoorts, doordat ik totaal geen last heb van niezen, tranende ogen en dat soort dingen. Maar hooikoorts is relatief makkelijk te testen toch? Dan ga ik er morgen naar vragen of ze dat dan misschien willen testen om uit te sluiten :)

@whitewolves Netelroos is op zich wat je krijgt van een allergische reactie toch? Ik ben wel allergisch voor penicilline, wat ik toen had noemde mijn huisarts ook netelroos. Dat was wel echt een stuk extremer, dat waren echt een soort brandnetel plekken. Alsof ik echt vol in de brandnetels was gevallen ;-D , het is nu een heel stuk minder. Kan dat ook uit zichzelf ontstaan?
Alle reacties Link kopieren
Dan zou je zeggen inderdaad dat het de nieuwe spullen niet kunnen zijn. Het komt dus voor op delen van je lichaam die niet standaard bedekt zijn door kleding. Heb je nieuwe schoenen, sokken, handschoenen of een sjaal?
Wat de hooikoorts betreft; ik heb jaren last gehad van gewone hooikoortsklachten, zoals niezen en jeukende ogen. Ook jaren last van een extreme allergische reactie op pollen die zich alleen uitte op mijn huid en gelukkig de laatste 3 a 4 jaar alleen weer de gewone hooikoortsklachten zoals niezen. Het kan dus wel dat alleen je huid reageert op pollen.
Alle reacties Link kopieren
Omdat je schrijft over nieuwe houten meubels en stoelen met stoffen bekleding : heb je al gedacht aan een formaldehyde-allergie?
https://www.rivas.nl/beatrixziekenhuis/ ... ernium-15/
https://www.ikea.com/ms/nl_NL/media/pdf ... dehyde.pdf
nounou
@olifant78 Geen nieuwe schoenen, sokken, handschoenen en sjaal wel, maar al sinds december... Dat zou ook wel een late reactie zijn. Wel goed om te weten van de hooikoorts! Dan ga ik zeker morgen vragen of ze dat willen testen :) , dank je wel!

@Zazamaenade Hier had ik echt nog nooit van gehoord! Die ga ik ook opschrijven en morgen aan de huisarts voorleggen.

Super bedankt voor het meedenken allemaal! Ik heb het idee dat mijn huisarts me vooral vervelend vind en ook niet zo goed weet wat ze er nou mee moet, dus dan is een beetje weten welke richting ik op kan denken wel handig.
Alle reacties Link kopieren
Zou het een vlooienplaag kunnen zijn? Daar moest ik meteen aan denken omdat de bultjes alleen het uiteinde van je ledematen zitten.
Kirsi schreef:
26-03-2019 18:33
Zou het een vlooienplaag kunnen zijn? Daar moest ik meteen aan denken omdat de bultjes alleen het uiteinde van je ledematen zitten.
De huisarts heeft alles qua beestjes eigenlijk uitgesloten, omdat de bultjes er niet lang genoeg voor blijven zitten en er ook helemaal geen beet te zien is. Bovendien heb ik mijn kat gecontroleerd maar die heeft geen vlooien. Die krijgt sowieso altijd wel keurig zijn druppels.

Spontane allergie voor mijn kat is overigens (denk ik) ook nog een optie, maar dat was ik al van plan te vragen aan mijn huisarts.
Zazamaenade schreef:
26-03-2019 18:05
Omdat je schrijft over nieuwe houten meubels en stoelen met stoffen bekleding : heb je al gedacht aan een formaldehyde-allergie?
https://www.rivas.nl/beatrixziekenhuis/ ... ernium-15/
https://www.ikea.com/ms/nl_NL/media/pdf ... dehyde.pdf

Daar dacht ik ook direct aan. Ook omdat je schrijft dat je houten meubels van de IKEA hebt. Volgens mij heeft IKEA maar weinig echt hout en veel meer spaanplaat en MDF en dat bevat allemaal Formaldehyde. Maar het zit ook in bijvoorbeeld verf en lijm.
Looizuur (tannine) dat in thee zit, vermindert de concentratie Formaldehyde in de lucht. Dus wat je kunt doen is schoteltjes met theezakjes neerzetten of bijvoorbeeld een theezakjeswaslijn ophangen.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 26-03-2019 22:31
0.97% gewijzigd
Tijdschriftenverslindster schreef:
26-03-2019 18:57
Daar dacht ik ook direct aan. Ook omdat je schrijft dat je houten meubels van de IKEA hebt. Volgens mij heeft IKEA maar weinig echt hout en veel meer spaanplaat en MDF en dat bevat allemaal Formaldehyde. Maar het zit ook in verf en lijm.
Looizuur (tannine) dat in thee zit, vermindert de concentratie Formaldehyde in de lucht. Dus wat je kunt doen is schoteltjes met theezakjes neerzetten of bijvoorbeeld een theezakjeswaslijn ophangen.
Baat het niet dan schaadt het niet gok ik zo ;-D , dus dat ga ik eens proberen.
Alle reacties Link kopieren
Niks aan te doen. Als je niet weet wat het is allergie pillen verder kun en zeer er niks mee.
Ik heb ook een aantal allergieën, sommige bekend sommige geen idee.
Teveel mogelijkheden om op te kunnen testen.

Wel heel vervelend.
Manaku schreef:
26-03-2019 19:01
Baat het niet dan schaadt het niet gok ik zo ;-D , dus dat ga ik eens proberen.

Ooit eens in een theemuseum geweest, waar ik dat geleerd heb. ;) In zwarte thee zit looizuur.
Heb je trouwens een nieuwe matras? Veel matrassen bevatten ook formaldehyde.
@Magick88 Zolang ze überhaupt niets hebben uitgesloten vind ik dat ze eerst maar eens op wat standaard dingen kunnen gaan testen. Wie weet is het dus gewoon hooikoorts, dan weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben. Zonder medicatie is het echt geen doen en gaat mijn huid finaal kapot, met medicatie is het niet weg en ben ik zo slaperig dat ik amper wat gedaan krijg :zzz: .

@Tijdschriftenverslindster Ik heb overal keurig mijn thee staan nu ;-D . Geen nieuw matras overigens, die heb ik al een tijdlang.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte Manuku, laat je nog weten hoe het verder ging bij de huisarts en of je allergietesten kunt laten doen?
Manaku schreef:
26-03-2019 20:04
@Magick88 Zolang ze überhaupt niets hebben uitgesloten vind ik dat ze eerst maar eens op wat standaard dingen kunnen gaan testen. Wie weet is het dus gewoon hooikoorts, dan weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben. Zonder medicatie is het echt geen doen en gaat mijn huid finaal kapot, met medicatie is het niet weg en ben ik zo slaperig dat ik amper wat gedaan krijg :zzz: .

@Tijdschriftenverslindster Ik heb overal keurig mijn thee staan nu ;-D . Geen nieuw matras overigens, die heb ik al een tijdlang.

Hoop dat je kamer er gezellig uitziet met al die theezakjes. ;-D
O ja; je moet er dus geen thee van zetten. Het gaat echt om de droge theezakjes als ze nog niet in het water hebben gehangen.
Er zijn trouwens ook anti-allergietabletten waarbij de kans op vermoeidheid klein is. Kun je ook altijd aan je huisarts vragen.
Alle reacties Link kopieren
De huidige generatie antihistaminica veroorzaken nauwelijks vermoeidheid. Moe van de allergische reactie is dan waarschijnlijker.

Ik heb een ernstige fotmaldehyde contactallergie maar herken je klachten niet. Ik zou ook aan beestjes denken gezien de lokaties
Alle reacties Link kopieren
Magick88 schreef:
26-03-2019 19:48
Niks aan te doen. Als je niet weet wat het is allergie pillen verder kun en zeer er niks mee.
Ik heb ook een aantal allergieën, sommige bekend sommige geen idee.
Teveel mogelijkheden om op te kunnen testen.

Wel heel vervelend.
Dat is niet zo zeer waar. Een allergoloog kan zeer veel stoffen tegelijk specifiek testen en er is ook niet 1 allergie pil of 1 behandelmethode. Ik ben ook allergisch voor 2 niet voor de hand liggende zaken die ik wel elke dag gebruikte. Na een paar maanden puzzelen en experimenteren met een allergoloog zijn we wel tot een oplossing gekomen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Heb ik ook eens gehad, een allergische reactie, mijn huisarts zei dat mijn immuunsysteem de verkeerde afslag had genomen en dat het best een reactie op bijvoorbeeld een verkoudheid virus kan zijn.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
@olifant78 Ik zal morgen even een update geven!

@Tijdschrifstenverslindster Het is een mooie combi van droge theezakjes en droge losse thee in kleine glaasjes :$

@ippy Waar het ook vandaan komt, ik ben écht heel moe. Moest op aanraden van de huisarts de pillen 's avonds gaan slikken, maar ben nog steeds best wel moe. Beestjes zijn dus wel echt uitgesloten, kennelijk zit het daarvoor alsnog op de verkeerde plek en zie je dus geen beet, en horen beten ook niet zo snel weg te trekken en op te komen.

@viva-amber Oh, dat is wel fijn om te horen! Ik ga zeker even vragen naar een allergoloog dan, als de huisarts weer geen idee heeft.

@Belle73 Oh jeetje :( wat vervelend. Ik geloof dat dit ook een beetje de theorie van mijn huisarts is nu. Vandaar het wat langer antihistaminen slikken, dat zou dan de oplossing zijn. Maar goed, het komt er nog steeds doorheen. Hoe lang had jij er last van?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven