Gezondheid alle pijlers

Cyste - wat betekent gelobuleerd?

24-05-2019 08:51 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik een core biopsie gehad van mijn borst. Nadat er na de normale, jaarlijkse controle echo een MRI was aangevraagd waar birads 4c uit kwam.

Het is nu nog een weekje spannend wachten op het resultaat van de biopsie. Maar het verslag van de echo gisteren sprak van een gelobuleerde cystische massa (uit de MRI kwam dat zowel van ergens vlak naast de cyste als van de wand van de cyste biopsies genomen moesten worden).
Weet iemand wat gelobuleerd betekent? Ik heb hierop gegoogled maar heb niet echt iets gevonden dat mij wijzer maakt..
Alle reacties Link kopieren
Lobulatie betekent kwabvorming.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
De cyste is dus niet een rond bolletje maar heeft inkepingen/een irregulaire rand. Lobulaties geven dus aan dat de buitenrand niet smooth is.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Ah ok. Ik dacht altijd (die cyste wordt al een aantal jaar opgevolgd) dat het meerdere grote cystes bij elkaar waren maar het is dan blijkbaar toch 1 cyste met een nogal hobbelige wand.
Alle reacties Link kopieren
Het kan samengaan (gelobuleerd en multiple cystes), maar als je het zeker wilt weten vraag je arts. Die kan ook uitleggen welk risico/gevolgen bij de verschillende vormen horen.

Ter illustratie
Afbeelding
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Handige illustratie!!

Mja, ik weet dat ik sowieso verhoogd risico heb, vandaar ook mijn jaarlijkse echo en nu al de tweede maal dat ik een biopsie heb moeten laten nemen. Nu wel de eerste keer birads 4c na de MRI dus dat is wel even spannend!

Ik heb al sinds dat ik 20 ben 'onrustige' borsten met veel cystevorming en een aantal adenomen. En er zijn meerdere gevallen van borstkanker in de familie.

Ik blijf er meestal wel rustig onder aangezien ik er vanuit ga dat moest ik ooit iets krijgen, ze er dan wel op tijd bij zullen zijn. Enkel wanneer er een biopsie nodig is vind ik het toch spannend omdat er dan toch weer iets nieuws ontdekt is tov de beeldvorming van de vorige jaren dat er niet uit ziet als een normale cyste.
Alle reacties Link kopieren
wacht gewoon af tot dat de arts de echo met je bespreekt.

de taak van de radioloog/echoscopist is te beschrijven wat ze zien op het beeld. Hoe dik een lijntje is, of dat het beeld wit, zwart of grijs is. Er is een structuur te zien wat lijkt om een cyste, maar in plaats van een glad bolletje ziet het er meer uit als een "wolkje".

De interpretatie van het beeld moet je over laten aan je behandelend arts. Ga vooral niet zelf googlen. De termen (zeker in het Latijn) klinken altijd een stuk heftiger dan dat ze zijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven