Kerstavond ?

17-12-2018 16:30 87 berichten
.
anoniem_378032 wijzigde dit bericht op 23-12-2018 18:25
99.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het oorspronkelijke kerstfeest, het christelijke bedoel ik dan, IS de kerstnacht. Op 1e kerstdag is het al voorbij
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Hoe 'vier' je kerstavond dan en met wie? Wat zijn je bezwaren?
Wij vieren het wel, altijd gedaan ook. Ik kom uit een katholiek gezin en wij gingen op kerstavond (oftewel heilige avond, ik kom uit het zuiden) altijd naar de kerk. Daarna kregen we onze cadeautjes. Dat doen we nu niet meer, al gaan we soms wel naar de nachtmis, we genieten nu vooral van het samen zijn omdat ik niet meer in Nederland woon en ik mijn familie dus minder vaak zie.

Als je het niet wilt vieren, dan vier je het toch niet? Wij vierden thuis bijvoorbeeld nooit Sinterklaas of pakjesavond. Het is niet verplicht he.
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 17-12-2018 16:54
14.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jawel! Heerlijk. Eerst met vriend (hopelijk) relaxt film kijken met een klein hapje Dan met zoon en flink deel van de familie naar de nachtmis met aansluitend met de hele ploeg souperen. Vriend gaat niet naar de kerk, botst met zijn geloof, dus die wordt ff snel na de mis opgehaald :)
Alle reacties Link kopieren
Tja, wat is vieren... Wij gaan naar familie die avond, maar meer omdat het qua planning zo uit komt. Plakken deze avond aan de Kerstdagen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het ook altijd gevierd. Misschien omdat mijn moeder in Australië is opgegroeid. Wij deden vroeger dan cadeautjes in ons gezin. Kerk werd maar af en toe bezocht als oma er was.
Tegenwoordig hebben we wel eens een avondje met vrienden maar dit jaar gaan we naar schoonouders en zwager en schoonzus komen ook.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
17-12-2018 16:34
Het oorspronkelijke kerstfeest, het christelijke bedoel ik dan, IS de kerstnacht. Op 1e kerstdag is het al voorbij
Juist.
Kerstavond is dus helemaal niet raar.
Ik ben (RK) gelovig dus ik vier kerstavond wel. Ik ben niet aktief gelovig in de zin dat ik elke zondag naar de kerk ga enzo, ben ook niet verbonden aan de kerk, maar meestal ga ik wel naar een nachtmis. Eet een hosti en drink Bisschopswijn. Vind het een mooie plechtigheid, sacraal.

Het bijwonen van een klassiek kerstconcert op 1e of 2e kerstdag vind ik ook fijn. Het Concertgebouw is daarvoor een perfecte plek, of een kerk.

Daarnaast vind ik het een bijzonder event in het jaar omdat de donkerste dag dan voorbij is. De dagen gaan weer lichter worden (meer zon-uren) en de natuur gaat weer richting voorjaar (=leven) , en dat vier ik. Blij als de donkerste dagen voorbij zijn, echt een zegening.

Lekker eten, maar niet buitensporig. En kado's ook bescheiden houden. Het gaat mij (omdat ik gelovig ben) om andere zaken dan commerciele explosies.
Alle reacties Link kopieren
Kerstavond was het feest. Eerste Kerstdag familie bezoeken. Mijn moeder snapte het niet echt de eerste paar jaar dat ze in NL zelfs een Tweede Kerstdag hebben. Meer dan ‘kliekjesdag’ is Tweede kerstdag thuis nooit geweest :-).

Kerstavond is in mijn gezin ook het feest an sich. Eerste Kerstdag is vooral rondhangen en eten met familie.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik vier het niet. Heb ook geen idee wat ik zou moeten vieren. Maar ik ben niet gelovig.
JollyRider schreef:
17-12-2018 16:34
Het oorspronkelijke kerstfeest, het christelijke bedoel ik dan, IS de kerstnacht. Op 1e kerstdag is het al voorbij


Ja, ik denk dat de meerderheid van de mensen niet (meer) weet wat en wanneer er precies gevierd wordt. Geeft niet, als je niet gelooft, dan niet.

Het gaat de meeste mensen om kerstvakantie, gezellige eterij en kado's. - oepsie, ik schreef per ongeluk eerst gezwellige.. Heb het verbeterd-

Een paar jaar terug was de Zandtovenaar met het Kerstverhaal in mijn stad. Werd ook op tv uitgezonden. Ik was er met mijn kinderen, het was een heel mooie vertelling, in een muzikaal modern jasje gegoten. Met o.a Kim Lian, Brownie Dutch e.v.a
Voor kinderen is dit echt een leuk event.
anoniem_349789 wijzigde dit bericht op 17-12-2018 16:54
4.98% gewijzigd
Nooit gevierd.

Maar ik "vier" Kerst ook niet perse.
Mevrouw75 schreef:
17-12-2018 16:47
Juist.
Kerstavond is dus helemaal niet raar.

Dit. Tweede kerstdag zoals wij in NL hebben is raar.
koko67 schreef:
17-12-2018 16:50
Nee, ik vier het niet. Heb ook geen idee wat ik zou moeten vieren. Maar ik ben niet gelovig.
Vier je kerst helemaal niet dan?
lemoos2 schreef:
17-12-2018 16:48
Kerstavond is in mijn gezin ook het feest an sich. Eerste Kerstdag is vooral rondhangen en eten met familie.

Zo ervaar ik het ook. Ik vind kerstavond ook specialer dan eerste of tweede kerstdag. Dat komt denk ik vooral omdat we toen ik klein was op kerstavond naar de kerk gingen en daarna onze cadeautjes uitpakten en gezellig samen aten.

De vroege mis slaan we tegenwoordig over, soms gaan we naar de nachtmis. Ik ben niet heel gelovig, maar toch wil ik op kerstavond wel altijd even naar de kerk - al is het maar om een kaarsje aan te steken. Anders voelt het niet als kerst.
Mevrouw75 schreef:
17-12-2018 16:47
Juist.
Kerstavond is dus helemaal niet raar.
Ook de niet-gelovigen, de "heidenen" vieren dit. De Kerstboom is daar een symbool van.

Wicca's en natuurgeloven in Scandinavië bijv.
Ze vieren dat de donkerste dag van het jaar voorbij is en dat er weer (zon) licht in de wereld komt. Dat betekent dat de akkers weer vruchtbaar kunnen worden, jachtprooien groeien = eten =overleving. Dat geeft hoop.

Mooi toch, dat de Natuur (God of hoe je het ook noemt) ervoor zorgt dat we verder kunnen leven. Hoop doet leven.

Maar tot dat de natuur weer lichter wordt, kunnen we zelf de donkerste tijd ernaar toe verlichten. De adventskrans met 4 kaarsen, elk weekend voor kerst 1 kaars erbij branden.

Of huis, tuin en straat versierd met met lampjes, met barmhartigheid (elkaar kaarten en kado's schenken, eten delen), met versiersels in de kerstbomen. De ballen symboliseren vruchten.Vandaar (oorspronkelijk) rood.
anoniem_349789 wijzigde dit bericht op 17-12-2018 17:12
26.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij grijpen elke gelegenheid aan om gezellig samen te zijn en samen aan tafel te zitten.

Dit jaar toevallig niet op kerstavond, maar vaak genoeg wel. Niet om kerst ‘te vieren’, maar gewoon voor de sfeer en de gezelligheid. Zeker rond deze tijd hebben de meeste mensen wel een dagje/avondje extra vrij, dus scholen we dan samen;)
Natuurlijk vieren we Kerstavond!
Ik vind Kerstavond en eerste Kerstdag (de echte kerstdag) wel het belangrijkste.
Tweede Kerstdag is iets veelal typisch Nederlands.

Wij vieren altijd Kerstavond met mijn ouders, zus en haar gezin en broer en zijn gezin. Dit jaar is het hier bij ons thuis.
Kerstavond is totaal niet raar, tweede kerstdag daarentegen is wél raar (buiten Nederland dan)

In veel landen (oa Scandinavië) is Kerstavond het belangrijkste van het Kerstfeest.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
17-12-2018 16:57
Vier je kerst helemaal niet dan?
Ik zou het niet vieren willen noemen.
De kinderen komen eten en ik ga naar mijn ouders en schoonmoeder.
Maar meer omdat dat van mij verwacht wordt.
Ik heb geen idee wat ik zou moeten vieren eigenlijk.
Wat vieren julli?
De geboorte van Jezus of iets anders?
Kom uit het zuiden, maar heilige nacht ken ik niet, hoor.
Moet overigens gewoon werken op kerstavond dit jaar
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
17-12-2018 16:56
Dit. Tweede kerstdag zoals wij in NL hebben is raar.
Mwah, ook niet echt. De RKK viert zelfs nog 3e t/m 8e kerstdag (het octaaf van Kerst)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
@ TO, waarom schrijf jij "vierde we" ipv vierdeN we?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
JollyRider schreef:
17-12-2018 17:13
Mwah, ook niet echt. De RKK viert zelfs nog 3e t/m 8e kerstdag (het octaaf van Kerst)
En Drie Koningen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven