Wachtgeld voor Wassila Hachchi

18-02-2016 12:02 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je als kamerlid je verantwoording moet nemen en niet zomaar op stel en sprong kunt vertrekken.Dat ze dan nog aanspraak maakt op wachtgeld om wat vrijwilligerswerk te doen voor Hilary vind ik echt van de zotte. Wat vinden jullie?



WEL.nl Jeannette Kras

2 uur geleden



“Oud-kamerlid Hachchi deelt voor Clinton enkel foldertjes uit”



Oud-Kamerlid Wassila Hachchi vertrok vorige maand plotsklaps uit de Tweede Kamer. Ze zou voor het campagneteam van Hillary Clinton gaan werken. Dat is inderdaad wat ze nu aan het doen is. Volgens De Telegraaf mag ze foldertjes uitdelen voor de presidentskandidaat. Vrijwillig uiteraard, maar gelukkig krijgt ze wachtgeld.



© wel.nl “Oud-kamerlid Hachchi deelt voor Clinton enkel foldertjes uit”



Hachchi overviel haar partij D66 met de aankondiging dat ze op zou stappen. Niemand wist precies waarom ze wegging. Sinds de dag van haar ontslag heeft Hachchi recht op wachtgeld. In eerste instantie 80 procent van haar jaarsalaris van 107.000 euro, wat neerkomt op 6801 euro per maand. Na drie maanden gaat een sollicitatieplicht gelden.



Eind januari meldde ze zich voor het eerst op de bonnefooi bij het hoofdkwartier van de Democraten, zonder idee wat ze precies kon bieden. Dat wekte bevreemding bij de altijd goed voorbereide Amerikanen. Hachchi reageert niet op telefoontjes en berichten.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook een vaag verhaal. Motiveer dan in ieder geval waarom je bent gestopt. Nu is ze er als een dief in de nacht tussenuit geknepen.
Alle reacties Link kopieren
Ze moet haar cv zeker bijwerken, zodat ze straks kan groeien in haar beroep.
" Voor oppositiepartij SP is de ophef rond Hachchi's vertrek aanleiding weer te pleiten voor afschaffing van de wachtgeldregeling. ,,Wij bedenken hier regels voor anderen. Die regels zijn dus ook goed genoeg voor onszelf,'' zegt SP'er Ronald van Raak. ,,Dat geldt ook voor de WW. Er is geen enkele reden te bedenken waarom politici een ruimere regeling zouden moeten krijgen. Dit voorbeeld bewijst maar weer eens dat dit systeem niet langer houdbaar is. Een werknemer die vrijwillig ontslag neemt, krijgt ook geen recht op WW.'' "
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de wachtgeldregeling voor politici schandalig. Absurd veel meer dan een WW-uitkering en ook nog de eerste 3 maanden geen sollicitatieplicht.



Heb daar wel een eerder een item over gezien waarbij ze nagingen wat oud kamerleden met een wachtgeldregeling na een jaar deden. De een had een sabbatical, want het werk was erg zwaar geweest, de tweede schreef een boek en de derde was aan het promoveren. Allemaal met een riant wachtgeld-inkomen en ook van die partijen die het hardste schreeuwen dat je je eigen broek moet ophouden in deze participatiemaatschappij.
Ik vind dat ze de riante wachtgeldregeling helemaal af moeten schaffen en voor politici dezelfde regels moeten hanteren zoals die voor iedereen gelden. Zelf ontslag genomen: geen uitkering; ontslagen worden: de WW in met dezelfde rechten en plichten zoals iedereen die heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:parbleumondieu schreef op 18 februari 2016 @ 12:07:

Ze moet haar cv zeker bijwerken, zodat ze straks kan groeien in haar beroep.Dat wil ik ook wel doen voor 6801 per maand.
Alle reacties Link kopieren
Nou inderdaad....geld waar ze helemaal niks voor hoeft te doen. Tot dit akkefietje had ik helemaal niet van haar gehoord.
Alle reacties Link kopieren
In de NRC stond paar weken geleden ook al opiniestuk dat het sowieso vrij asociaal van haar was om zomaar te stoppen, nog los van die hele wachtgelddiscussie.



Zij heeft zich verkiesbaar gesteld en kiezers hebben op haar gestemd en zo is ze in de Kamer gekomen. Dan moet je die taak ook serieus nemen en afmaken.



Ik snap op zich nog wel dat een regeling voor Kamerleden iets ruimhartiger mag dan standaard WW. Kamer lid maatschap heeft weinig baanzekerheid, door omvallen kabinet en/of nieuwe verkiezingen kun je vrij snel je baan kwijt zijn. Dat je daar enige overbrugging voor krijgt, alla. Maar eerste maanden geen sollicitatieplicht en geen max. aan de vergoeding (zoals WW wel heeft, dan krijg je nooit meer dan ongeveer 2.500 bruto per maand, ook al verdiende je 2 ton).
Ze is een toonbeeld voor onze goedheid, onze 150 knuffeldieren die doen alsof ze alle ambtenaren en lobbyisten kunnen aansturen. Een lachfilm lijkt het wel. Heeft Wilders dan toch gelijk? Die 150 is inclusief zijn schapen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Isa_Bela schreef op 18 februari 2016 @ 12:13:

Ik vind dat ze de riante wachtgeldregeling helemaal af moeten schaffen en voor politici dezelfde regels moeten hanteren zoals die voor iedereen gelden. Zelf ontslag genomen: geen uitkering; ontslagen worden: de WW in met dezelfde rechten en plichten zoals iedereen die heeft.Van mij mag het bij ontslagen worden nog best wachtgeld zijn maar dit is natuurlijk absurd! Nu financiert de NL burger de campagne van Hillary Clinton?
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Dat dit zomaar kan en zo weinig protest krijgt.

We lezen het en gaan weer verder.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat ze a, maar de helft moet krijgen wegens verblijf in het buitenland.

En b, eigenlijk niks want ze is zelf opgestapt.
Alle reacties Link kopieren
Idd. @ leuke tas! Wij betalen met zijn allen de foldertjes deler voor Hilary.
Hatsjoe komt later op een departement terecht voor 100k per jaar, dank haar internationale ervaring!
Nederland kennende doen wij hier niks aan en gaan weer verder met orde van de dag. Riante salaris en de burgers krijgen een strop om hun keel en de broekriem moet steeds strakker totdat we niet meer kunnen ademen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind wachtgeld op zich wel goed. De gedachte erachter is toch dat het financiële aspect nooit een reden mag zijn voor een politicus om toch te blijven zitten, als het eigenlijk beter zou zijn als 'ie zou opstappen. Maar dit is echt volkomen doorgeslagen. Mevrouw bedenkt een hobby en vertrekt met de noorderzon om zich op onze kosten op haar hobby te storten. Volkomen krankzinnig, maar heel lastig in regels te vangen. De integriteit van Hachchi is in ieder geval niet aanwezig gebleken. Als je zoiets doet, heb dan tenminste het fatsoen om onmiddellijk afstand te doen van wachtgeld.
Oh dear, how sad, never mind.
Ze zou geen aanspraak maken op wachtgeld, had ze Pechtold verteld. Even afwachten dus.
quote:evelynsalt schreef op 18 februari 2016 @ 12:05:

Ik vind het ook een vaag verhaal. Motiveer dan in ieder geval waarom je bent gestopt. Nu is ze er als een dief in de nacht tussenuit geknepen.



Een vuile dief is zij zeker weten. Zijn ze allemaal bij de overheid en de gemeentes. Zakken vullen en het gewone volk dient zich aan de regels te houden. Heb bij semi overheidsinstelling gewerkt. Zat dicht bij de administratie. Heb genoeg gezien en gehoord. Declaraties, extraatjes, privileges etc.



Het demotiveert mij in ieder geval om me aan de opgelegde regels van het UWV/overheid te houden op dit moment. Ik moet zoveel volgens de regels.....ben er even klaar mee want ik moet even helemaal niets. Ik mag van mezelf even bijkomen na non stop gewerkt te hebben en na 20 jaar eruit bezuinigd door de F****** overheid hier.



Ik ben er klaar mee.
Even afwachten mensen. Niets aan de hand. Gewoon doorlopen.
Alle reacties Link kopieren
26 januari 2016 om 15:08 door Els Anker

Wachtgeld: hoe zit het ook alweer?

[Wassila Hachchi. Foto: ANP / Bart Maat]



De discussie over wachtgeld voor Kamerleden is weer opgelaaid, na het vrijwillig opstappen van D66-Kamerlid Wassila Hachchi. Maar wachtgeld: hoe zit dat nou precies?



Een Kamerlid dat uit het parlement vertrekt, heeft altijd recht op wachtgeld. Volgens een woordvoerder van de Tweede Kamer geldt deze regeling ook als een politicus vrijwillig vertrekt, zoals in het geval van D66-Kamerlid Wassila Hachchi. Voor de wachtgelduitkering maakt het niet uit wat de reden van het aftreden was.



Sollicitatie



Wachtgeld is uitgevonden om tegemoet te komen aan de politieke onzekerheid waar politici mee te maken krijgen. Kamerleden krijgen dus geen Werkloosheidsuitkering (WW), maar wachtgeld. Aan het ontvangen van wachtgeld zitten echter wel verplichtingen: voor iedere Ex-Kamerlid geldt bijvoorbeeld een sollicitatieplicht, net als iedereen die WW ontvangt.



Lees ook: Bijna 15 miljoen aan wachtgeld betaald in drie jaar



Een oud-politicus krijgt net zo lang wachtgeld als hij of zij in de politiek heeft gezeten. Als je tweeënhalf jaar Kamerlid bent geweest, heb je dus recht op tweeënhalfjaar wachtgeld, met een maximum van drie jaar en twee maanden. Deze lengte is sinds september 2012 gelijk aan de maximumduur van een ‘gewone’ werkloosheidsuitkering.



Er is ook een minimum: als je langer dan drie maanden politicus bent geweest, heb je recht op minstens twee jaar wachtgeld. En als je korter dan drie maanden in functie was, krijg je maximaal zes maanden wachtgeld.



Salaris



Per 1 januari 2016 verdient een Kamerlid 7.705,12 euro bruto per maand. In het eerste jaar dat politici zijn gestopt met werken, krijgen ze 80 procent van hun salaris, vanaf het tweede jaar is dat 70 procent. Dat geldt echter als ze geen nieuwe baan hebben. Als de voormalig politici wel werken maar minder verdienen dan 80 procent van hun salaris, wordt hun loon aangevuld. Het wachtgeld komt dus te vervallen zodra de ex-politicus in een andere functie voldoende verdient.



De uitkeringen en pensioenen bij het verlaten van de Tweede Kamer worden geregeld in de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (APPA). Deze regeling geldt niet alleen voor Tweede Kamerleden, maar ook voor de Nederlandse leden van het Europees Parlement, voor de Voorzitter van de Eerste Kamer en voor de Nationale Ombudsman.
LOEP ME MAAR aub.
https://twitter.com/wassilahachchi



Ze heeft vijf en half jaar in de tweede kamer gezeten.

Niets opruiender dan berichten uit de telegraaf.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 18 februari 2016 @ 12:40:

Ze zou geen aanspraak maken op wachtgeld, had ze Pechtold verteld. Even afwachten dus.In een bericht op GEENSTIJL zegt Pechtold toch wat anders. En dit zegt zij zelf:



Elsevier

Nederland

In New York getraceerde Wassila Hachchi blijft zwijgen



[Wassila Hachi vertrok vorige week plotseling uit de Tweede Kamer. - Foto:ANP]



Servaas door Servaas van der Laan 27 jan 2016



Het plotseling opgestapte D66-Kamerlid Wassila Hachchi is getraceerd in New York. Maar ze weigert openheid van zaken te geven over haar nieuwe aanstelling.



Hachchi werd door cameraman Daan Wallis aangetroffen voor het partijbureau van Hillary Clinton in New York.



Alles gezegd



De cameraman liep een stukje met haar mee, maar de voormalige politicus weigerde de vragen te beantwoorden. Ze vindt dat ze daar al 'het nodige over heeft gezegd'.



Daarmee doelt Hachchi op een verklaring die maandag naar de pers werd gestuurd. Hierin zegt ze dat haar vertrek 'is ingegeven door een positieve keuze om een bijdrage te leveren aan de campagne van Clinton en te leren van internationale politiek.'



Volgens Elsevier...

Eric Vrijsen: Wassila Hachchi, backbencher die alleen opviel door plotse vertrek



Wachtgeld



Of het om een betaalde aanstelling bij de firma-Clinton gaat, wordt niet duidelijk. 'Wassila Hachchi streeft ernaar af te kunnen zien van wachtgeld, zodra zij een arbeidscontract heeft getekend.'



Volgens een woordvoerder van D66 heeft Hachchi zelf tegen haar partij gezegd dat het om betaald werk in New York zou gaan.



Een status-update op netwerksite Linkedin onderstreepte die stelling niet. Hieruit bleek dinsdag dat het ex-Kamerlid haar eigen stichting als hoofdactiviteit heeft aangegeven. Deze stichting, de Dialogue Digital Foundation, werd vorig jaar door Hachchi opgericht.



Oogmerk van de stichting is het 'bevorderen van dialoog'. Opvallend genoeg poneerde de stichting onlangs de stelling dat 'de macht van de families Clinton en Bush een democratische armoede' is voor Amerika.



Ook de redactie van Elsevier heeft Hachchi om uitleg over de situatie gevraagd, maar heeft nog geen antwoord mogen ontvangen
LOEP ME MAAR aub.
Hoezo opruiend. Ze heeft zelf ontslag genomen dus waar komt dat recht op wachtgeld vandaan?
quote:Ttass28 schreef op 18 februari 2016 @ 12:38:

Nederland kennende doen wij hier niks aan en gaan weer verder met orde van de dag. Riante salaris en de burgers krijgen een strop om hun keel en de broekriem moet steeds strakker totdat we niet meer kunnen ademen.Het is weer zo lekker zwart wit denken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven