nieuwe donorwet

31-01-2018 07:56 1238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben je voor of tegen de nieuwe donorwet?

Hier vind je meer informatie:

https://nos.nl/artikel/2132443-elf-vrag ... orwet.html

Zelf ben ik VOOR!

Ben je voor of tegen de nieuwe donorwet?

Totaal aantal stemmen: 284

Voor! (53%)
Tegen! (41%)
Maakt me niet uit. (6%)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind eigenlijk dat je vanzelf donor moet zijn en als je echt bezwaar hebt je je hiervoor kan afmelden. Óf als je geen donor bent, je ook geen organen mag ontvangen.

Aanvulling: deze wet is beter dan niets
Internagelaktisch
Hier is al een topic over:

lijf-lijn/donorwet/list_messages/401299
Alle reacties Link kopieren
Amant schreef:
31-01-2018 08:00
Hier is al een topic over:

lijf-lijn/donorwet/list_messages/401299
Maar die heeft dan weer niet zo'n handige poll.

Ik ben tegen de wet: mijn lichaam is van mij, die mag de staat zich niet toe eigenen.
Ja, ik weet het, dat gebeurt niet zomaar, en je kunt gewoon aangeven dat je geen donor wil zijn, maar het uitgangspunt is dat je het wel bent. Dat vind ik een omgekeerde wereld. Je gaat toch ook niet zeggen 'iedereen staat geregistreerd als christelijk, wil je dat niet, dan moet je dat even aanpassen.'
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben overigens ook geen donor. Vroeger wel, met die (naïeve?) vanzelfsprekendheid: ik ben nu toch dood, heb niks meer aan mijn organen en iemand anders is ermee geholpen.

Maar ik ben me er wat meer in gaan verdiepen - en nee, niet op dramatische anti-donor sites - en het concept 'hersendood' staat me helemaal niet aan. Het idee dat je wel (hersen)dood bent verklaard, maar nog absoluut geen lijk bent, maar verbonden aan allerlei apparaten met bloed nog stromend door je lijf naar de operatiekamer wordt gebracht, daar dan (voor mijn gevoel) echt sterft en dan wordt teruggebracht als wel een echt dood iemand.

Maar ook zonder de hersendood omweg vind ik het niet kies om direct nadat iemand is overleden bruikbare organen en weefsels weg te nemen. Zo totaal onrespectloos voor zowel de overledene als de nabestaanden vind ik dat.

Dus nee, ik ben geen donor en nee, ik wil ook geen organen ontvangen mocht dat ooit nodig zijn. En ja, ik weet dat je dat eigenlijk niet kunt zeggen als je gezond bent, want ja, er komen nu vast reacties in de trant van 'wacht maar tot je een orgaan nodig hebt, dan wil je het wel!'
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Amant schreef:
31-01-2018 08:00
Hier is al een topic over:

lijf-lijn/donorwet/list_messages/401299

hmm, ik had gezocht met de zoekfunctie, maar niks gevonden.
tonkje schreef:
31-01-2018 08:09
Zo totaal onrespectloos voor zowel de overledene als de nabestaanden vind ik dat.

Gelukkig maar! :)
Maaique schreef:
31-01-2018 07:58
Ik vind eigenlijk dat je vanzelf donor moet zijn en als je echt bezwaar hebt je je hiervoor kan afmelden. Óf als je geen donor bent, je ook geen organen mag ontvangen.

Aanvulling: deze wet is beter dan niets

En dit. Zelf heb je toch niets meer aan die organen als je dood bent, gun een ander dan een beter en/of langer leven.
Alle reacties Link kopieren
Maaique schreef:
31-01-2018 07:58
Ik vind eigenlijk dat je vanzelf donor moet zijn en als je echt bezwaar hebt je je hiervoor kan afmelden. Óf als je geen donor bent, je ook geen organen mag ontvangen.

Aanvulling: deze wet is beter dan niets
+1
tonkje schreef:
31-01-2018 08:09
Ik ben overigens ook geen donor. Vroeger wel, met die (naïeve?) vanzelfsprekendheid: ik ben nu toch dood, heb niks meer aan mijn organen en iemand anders is ermee geholpen.

Maar ik ben me er wat meer in gaan verdiepen - en nee, niet op dramatische anti-donor sites - en het concept 'hersendood' staat me helemaal niet aan. Het idee dat je wel (hersen)dood bent verklaard, maar nog absoluut geen lijk bent, maar verbonden aan allerlei apparaten met bloed nog stromend door je lijf naar de operatiekamer wordt gebracht, daar dan (voor mijn gevoel) echt sterft en dan wordt teruggebracht als wel een echt dood iemand.

Maar ook zonder de hersendood omweg vind ik het niet kies om direct nadat iemand is overleden bruikbare organen en weefsels weg te nemen. Zo totaal onrespectloos voor zowel de overledene als de nabestaanden vind ik dat.

Dus nee, ik ben geen donor en nee, ik wil ook geen organen ontvangen mocht dat ooit nodig zijn. En ja, ik weet dat je dat eigenlijk niet kunt zeggen als je gezond bent, want ja, er komen nu vast reacties in de trant van 'wacht maar tot je een orgaan nodig hebt, dan wil je het wel!'
Iedereen mag een eigen mening hebben. Net zoals ik de mijne heb over jouw tweede en derde alinea. Ik vind zo’n mening eigenlijk vaak getuigen van ‘domheid’. Alsof je niet in staat bent om zelf helder na te denken en alle halve informatie maar klakkeloos aanneemt.
Een beetje SBS6 niveau qua denken :)

Ik vind het wel positief dat je over je keuze hebt nagedacht en dat deze is vastgelegd, want dat vind ikzelf het belangrijkst.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
31-01-2018 08:09
Ik ben overigens ook geen donor. Vroeger wel, met die (naïeve?) vanzelfsprekendheid: ik ben nu toch dood, heb niks meer aan mijn organen en iemand anders is ermee geholpen.

Maar ik ben me er wat meer in gaan verdiepen - en nee, niet op dramatische anti-donor sites - en het concept 'hersendood' staat me helemaal niet aan. Het idee dat je wel (hersen)dood bent verklaard, maar nog absoluut geen lijk bent, maar verbonden aan allerlei apparaten met bloed nog stromend door je lijf naar de operatiekamer wordt gebracht, daar dan (voor mijn gevoel) echt sterft en dan wordt teruggebracht als wel een echt dood iemand.

Maar ook zonder de hersendood omweg vind ik het niet kies om direct nadat iemand is overleden bruikbare organen en weefsels weg te nemen. Zo totaal onrespectloos voor zowel de overledene als de nabestaanden vind ik dat.

Dus nee, ik ben geen donor en nee, ik wil ook geen organen ontvangen mocht dat ooit nodig zijn. En ja, ik weet dat je dat eigenlijk niet kunt zeggen als je gezond bent, want ja, er komen nu vast reacties in de trant van 'wacht maar tot je een orgaan nodig hebt, dan wil je het wel!'

Je hebt gelijk en mijn zus denkt er precies zo over.

Maar ik vind daarnaast dat ik, als ik hersendood ben, hoogstwaarschijnlijk veroordeeld zou zijn tot een leven als kasplantje. Dat is niet des Ceylons, laat me dan liever gaan.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Tr0tter schreef:
31-01-2018 08:26
En dit. Zelf heb je toch niets meer aan die organen als je dood bent, gun een ander dan een beter en/of langer leven.
Je kunt prima voor orgaandonatie zijn, maar tegen deze wet.
Alle reacties Link kopieren
sinnombre schreef:
31-01-2018 08:29
Iedereen mag een eigen mening hebben. Net zoals ik de mijne heb over jouw tweede en derde alinea. Ik vind zo’n mening eigenlijk vaak getuigen van ‘domheid’. Alsof je niet in staat bent om zelf helder na te denken en alle halve informatie maar klakkeloos aanneemt.
Een beetje SBS6 niveau qua denken :)

Ik vind het wel positief dat je over je keuze hebt nagedacht en dat deze is vastgelegd, want dat vind ikzelf het belangrijkst.
Hoezo SBSS6 niveau en domheid? Ik heb er erg goed over nagedacht, informatie gezocht op verschillende plekken, met verschillende mensen gesproken, ben in de meeste topics op dit forum over dit onderwerp actief geweest en ben tot de conclusie gekomen dat ik het helemaal niets vind. Niks doms aan, laat staan SBS6. Maar juist heel helder en juist geen halve informatie.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Voor het wetsvoorstel!

Geen donor, dan zelf ook niet ontvangen.

En uitzonderingen maken voor wilsonbekwamen, en andere lastige gevallen
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
31-01-2018 08:32
Je kunt prima voor orgaandonatie zijn, maar tegen deze wet.
Er zijn zelfs mensen die geregistreerd stonden als donor die dat hebben omgezet naar niet-donor, vanwege deze wet. (Terwijl ie nog helemaal niet is aangenomen.)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Fluithaas schreef:
31-01-2018 08:32
Je kunt prima voor orgaandonatie zijn, maar tegen deze wet.

Als je echt het belang van orgaandonatie inziet ben je niet tegen deze wet. Iedereen kan namelijk nog steeds laten vastleggen dat hij of zij geen donor wil zijn, ook met deze wet. Alleen degenen die het niet uitmaakt of te belazerd zijn om hun keuze te registreren zijn met die nieuwe wet automatisch donor. En dat vind ik alleen maar goed.
tonkje schreef:
31-01-2018 08:35
Er zijn zelfs mensen die geregistreerd stonden als donor die dat hebben omgezet naar niet-donor, vanwege deze wet. (Terwijl ie nog helemaal niet is aangenomen.)

Dat getuigt voor mij alleen maar van een kinderachtige soort recalcitrantie, niet van enige intelligentie of empathie.
Alle reacties Link kopieren
Tr0tter schreef:
31-01-2018 08:36
Als je echt het belang van orgaandonatie inziet ben je niet tegen deze wet. Iedereen kan namelijk nog steeds laten vastleggen dat hij of zij geen donor wil zijn, ook met deze wet. Alleen degenen die het niet uitmaakt of te belazerd zijn om hun keuze te registreren zijn met die nieuwe wet automatisch donor. En dat vind ik alleen maar goed.
Dat jij je niet kan inleven in de motivatie van anderen om tegen te zijn of je niet te willen registreren geeft je nog niet het recht te doen alsof je weet wat hun mening en motivatie is.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
31-01-2018 08:42
Dat jij je niet kan inleven in de motivatie van anderen om tegen te zijn of je niet te willen registreren geeft je nog niet het recht te doen alsof je weet wat hun mening en motivatie is.

Dat is waarschijnlijk omdat ik nog geen enkele goede reden heb gehoord of gelezen om je keuze niet te laten registreren.
Alle reacties Link kopieren
Tr0tter schreef:
31-01-2018 08:45
Dat is waarschijnlijk omdat ik nog geen enkele goede reden heb gehoord of gelezen om je keuze niet te laten registreren.
Dat jij de redenen niet snapt, deelt, onderschrijft geeft je nog steeds geen reden om te doen alsof je voor die mensen kunt praten.
Wél voor die mensen praten is nogal... Nou ja, de woorden die je voor hun gebruikt dus.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Op dit moment sta ik geregistreerd als donor. Maar als de wet door wordt gezet, weet ik nog niet wat ik met mijn registratie ga doen. Ik ben tegen de wet, het voelt voor mij niet goed.
Tr0tter schreef:
31-01-2018 08:36
Als je echt het belang van orgaandonatie inziet ben je niet tegen deze wet. Iedereen kan namelijk nog steeds laten vastleggen dat hij of zij geen donor wil zijn, ook met deze wet. Alleen degenen die het niet uitmaakt of te belazerd zijn om hun keuze te registreren zijn met die nieuwe wet automatisch donor. En dat vind ik alleen maar goed.
Ik zie het belang van orgaandonatie in en ben faliekant tegen deze wet.
Tr0tter schreef:
31-01-2018 08:45
Dat is waarschijnlijk omdat ik nog geen enkele goede reden heb gehoord of gelezen om je keuze niet te laten registreren.
Omdat deze niet in jouw straatje passen. Als je zo overtuigd bent van je gelijk, zal geen enkel argument voor jou voldoende acceptabel zijn. Dus je post hiervoor van niet getuigen van empathie, tja, dat doet jouw post net zo.

En de mensen die roepen dat ze het doen omdat ze het een ander gunnen én tegelijkertijd roepen dat niet doneren niet ontvangen is, hebben m.i. dus restricties op hun gun factor, dus zo erg gunnen doen ze het nu ook weer niet. Het lijkt bij sommige meer een middel te zijn om te laten zien hoe goed zij wel niet zijn en hoe dom, niet empathisch en onintelligent de rest.

Ik vind dat ja zeggen de keuze moet zijn.
Alle reacties Link kopieren
IK ben ook voor. Als je echt niet wil dan vastleggen en niet ontvangen. Al die indianen verhalen over niet dode mensen , geen pijnstilling en respectloos omgaan met donor slaan nergens op. Goede bekende van mij zit bij niertransplantatie team in Groningen en uit haar verhalen is er alleen maar diep respect te horen voor donoren. Ook betrokken artsen en chirurgen gaan respectvol om met donoren en nabestaanden.

Feit is dat er een tekort is aan organen en deze wet is een goede stap. Sowieso moet je keuze niet overlaten aan nabestaanden. Die kunnnen over algemeen niet helder nadenken in die situatie. Dus laat de beslissing bij donoren
GenieInABottle schreef:
31-01-2018 09:11
Omdat deze niet in jouw straatje passen. Als je zo overtuigd bent van je gelijk, zal geen enkel argument voor jou voldoende acceptabel zijn. Dus je post hiervoor van niet getuigen van empathie, tja, dat doet jouw post net zo.

En de mensen die roepen dat ze het doen omdat ze het een ander gunnen én tegelijkertijd roepen dat niet doneren niet ontvangen is, hebben m.i. dus restricties op hun gun factor, dus zo erg gunnen doen ze het nu ook weer niet. Het lijkt bij sommige meer een middel te zijn om te laten zien hoe goed zij wel niet zijn en hoe dom, niet empathisch en onintelligent de rest.

Ik vind dat ja zeggen de keuze moet zijn.
+1

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven