Klimaatracisme ASN Bank

22-05-2018 10:05 33 berichten
https://twitter.com/DicoBaars/status/998559832365043720

De ASN Bank (die van het milieu en goede bedoelingen) verwijderde na kritiek vlug een tweet waarin het de vraag stelde of 'je als Westers persoon met westerse klimaatvoetafdruk' wel een tweede kind mag.

Nu valt er veel te zeggen over het inherent racistisch karakter van de tweet, maar nog interessanter is de algemene gedachtegang dat het krijgen van een kind zo milieu belastend is dat je dat niet zou mogen. Of zelfs maar een element van de afweging is.

Ik zag op dit forum af en toe ook iemand zoiets beweren, dat ze geen kinderen wilde, want o,o, het milieu.

Ik vind het krankzinnig, maar wat vinden jullie?

Mag je een tweede kind, als Westers persoon?

Totaal aantal stemmen: 39

Ja, en een derde en vierde ook. (38%)
Nee, het moet maar eens afgelopen zijn met dat westerse gefok (18%)
Misschien beter om in extreme groeilanden te investeren in bevolkingsbeperking (38%)
Kinderen? Geen 'mondje terug vlekken' aan mijn lijf. (5%)
Ze hebben de tweet maar snel verwijderd. Wat een complete onzin om zoiets te plaatsen. (Ik bedoel natuurlijk niet jouw OP.) Ik benieuwd hoeveel kinderen de top van de ASN heeft.
Ze hebben waarschijnlijk willen meeliften op de positieve aandacht die Arjen Lubach krijgt met zijn stelling dat hij zoveel goeds doet voor het milieu omdat hij geen kinderen krijgt (ergo: mensen die wel kinderen krijgen zijn slecht voor het milieu).

Zelden zoveel onzin gehoord. In Europa kan het geboortecijfer van de autochtone bevolking met gemak een stuk hoger liggen dan nu het geval is. Geboortebeperking is vooral aan de orde in Afrika, Zuidoost-Azië en het Midden-Oosten. Of vindt de ASN Bank het zo fantastisch dat vrouwen in Niger gemiddeld 7,57 kind krijgen? Of is dat weer goed voor de door hen gesponsorde zieligheidsindustrie?

Nadat Artsen Zonder Grenzen, Save The Children en Amnesty de afgelopen jaren door de mand gevallen zijn is het nu de beurt aan dit soort "goede" banken die van alles claimen, maar geen gevoel voor prioriteit en verhoudingen hebben.
Zo dan, valt de ASN even door de mand zeg.
Waarom alleen westerse personen? Willen ze dat het westen helemaal overspoeld wordt door niet-westerlingen?
Ik vind idd dat het klaar moet zijn met dat gefok, vooral in overbevolkte landen zoals o.a. Nederland. Ze zouden financiele voordelen moeten bieden aan mensen die geen kinderen nemen en vanaf kind 2 zouden ze extra belasting moeten heffen ipv allerlei subsidies en kinderkortingen. Hoef je niets te verbieden, maar lost het zichzelf op.
Redbul, ik ben het zowaar voor een groot deel met je eens! Financiele voordelen voor kinderloze mensen gaat me wat ver en extra belasting voor grotere gezinnen ook (die betalen immers al meer BTW bijvoorbeeld door de grotere hoeveelheid eten die nodig is), maar kinderbijslag mag van mij afgeschaft worden.

De ASN is trouwens best stom: autochtone vrouwen krijgen gemiddeld al minder dan 2 kinderen (1,7 geloof ik). Hoe kijkt de ASN dan naar zo'n Erdogan die oproept tot vooral heel veel baren? Of is dat geen westers iemand met een westerse klimaatvoetafdruk, dus het is niet belangrijk?

Nou ja, hoe dan ook: weer een instantie die ik van mijn lijstje kan schrappen. Shell, AzG, Plan Nederland en Amnesty waren de ASN bij mij al voorgegaan.
redbulletje schreef:
22-05-2018 10:26
Waarom alleen westerse personen? Willen ze dat het westen helemaal overspoeld wordt door niet-westerlingen?
Ik vind idd dat het klaar moet zijn met dat gefok, vooral in overbevolkte landen zoals o.a. Nederland. Ze zouden financiele voordelen moeten bieden aan mensen die geen kinderen nemen en vanaf kind 2 zouden ze extra belasting moeten heffen ipv allerlei subsidies en kinderkortingen. Hoef je niets te verbieden, maar lost het zichzelf op.
Ik had dezelfde mening als jou, toen ik nog geen kinderen had. :-D

Op zich klopt het namelijk dat je als kinderloos persoon minder kosten voor de Staat maakt; o.a. onderwijs betaal jij nu voor mijn kinderen (waarvoor dank).

Echter: ik realiseer mij nu ook dat mijn kind voor de Staat een moneymaker is, en ze daarom zo happig zijn met het vastleggen van de nationaliteit. Het belastingafdrachtnummer (BSN) is eerder binnen dan de eerste geboortekaartjes. Per saldo levert een Nederlands kind zo'n 70.000 euro op, dus die subsidies begrijp ik nu wel.
Ik mis de optie 'de staat heeft geen fuck te maken met mijn baarmoeder en de consequenties van die baarmoeder'. Op rotten met die hang naar totalitaire bemoeizucht.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk een Nederlands gezin met 1 kind vaak het klimaat erger belast dan een afrikaanse nomade, of een indonesische boer, met meer kinderen.

Maar het hangt ervan af hoeveel het gezin autorijdt, vlees eet en op vliegvakantie gaat.

Een rijke afrikaan of Indonsiër belast het klimaat natuurlijk meer dan een boer of nomade.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
MarkSD schreef:
22-05-2018 10:33
Ik had dezelfde mening als jou, toen ik nog geen kinderen had. :-D

Op zich klopt het namelijk dat je als kinderloos persoon minder kosten voor de Staat maakt; o.a. onderwijs betaal jij nu voor mijn kinderen (waarvoor dank).

Echter: ik realiseer mij nu ook dat mijn kind voor de Staat een moneymaker is, en ze daarom zo happig zijn met het vastleggen van de nationaliteit. Het belastingafdrachtnummer (BSN) is eerder binnen dan de eerste geboortekaartjes. Per saldo levert een Nederlands kind zo'n 70.000 euro op, dus die subsidies begrijp ik nu wel.
Volgens geeft de staat al tientallen jaren meer uit dan hij ontvangt, dus per saldo kost de nederlandse burger de overheid geld.

Waarom zou dat voor jouw kind anders zijn?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
22-05-2018 10:35
Ik mis de optie 'de staat heeft geen fuck te maken met mijn baarmoeder en de consequenties van die baarmoeder'. Op rotten met die hang naar totalitaire bemoeizucht.
Moet de overheid dan ook stoppen met het gratis onderwijs?
uw nakomelingen zullen u dankbaar zijn.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zie die tweet niet echt als racisme. Ze wilden denk ik shockeren. Even laten zien dat ze extreem met het milieu bezig zijn.

Daarbij noemen ze natuurlijk niet dat ze zelf flinke financiële belangen hebben:
hoe minder kinderen hun klanten krijgen, hoe meer geld ze naar de bank kunnen brengen.
Alle reacties Link kopieren
Ik word zo moe van die 'weg met ons' mentaliteit van tegenwoordig...
Dit was toch zo'n bank met 'n nóg lagere rente dan de Rabobank?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben klant bij de ASN toevallig, en ik heb ook nog eens geen kinderen. Ben ik even de droomcliënt voor ze :bonk:

Echt een bizarre tweet,. Het is dat andere banken nog raarder doen qua beloning van ceo's enzo.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-05-2018 10:56
Dit was toch zo'n bank met 'n nóg lagere rente dan de Rabobank?
Nee dat is Triodos.
The owls are not what they seem
Redballoon schreef:
22-05-2018 10:55
Ik word zo moe van die 'weg met ons' mentaliteit van tegenwoordig...
Ik ook.
haarklover schreef:
22-05-2018 10:47
Volgens geeft de staat al tientallen jaren meer uit dan hij ontvangt, dus per saldo kost de nederlandse burger de overheid geld.

Waarom zou dat voor jouw kind anders zijn?
Een autochtone Nederlander van 25 draagt in de rest van zijn leven juist 76.000 euro bij aan de schatkist.

https://www.trouw.nl/home/hoeveel-kost- ... ~a8db7660/

Omdat uitgaven aan onzinnige zaken te hoog zijn?
haarklover schreef:
22-05-2018 10:48
Moet de overheid dan ook stoppen met het gratis onderwijs?
uw nakomelingen zullen u dankbaar zijn.
Ik heb geen nakomelingen.

als de consequentie van gratis onderwijs ('""gratis"""" want dat wordt gewoon door de belastingbetler betaald) dat er kennelijk een dwang mag worden uit gevoerd op iemands lichaam, dan graag afschaffen ja. Even meegaand in jouw hypothese want het is compleet onlogisch wat jij zegt.
Alle reacties Link kopieren
Een netto vervangingscijfer van rond de 0,95 lijkt me actuarieel gezien niet echt handig. Bovendien gaat de bevolkingsgroei in het Westen richting 0, danwel negatief dus de bevolkingomvang stabiliseert zich cq krimpt. Daar komt nog bij dat Westerse technologie en een post-materialistische visie uiteindelijk zorgen voor een steeds kleinere voetafdruk.

Ga je nu Westerlingen vervangen door mensen uit de derde wereld val je een heel stuk terug in ontwikkelingscurve van de voetafdruk (veel consumptie, weinig awareness).
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
Redballoon schreef:
22-05-2018 10:55
Ik word zo moe van die 'weg met ons' mentaliteit van tegenwoordig...
Wat versta je onder ‘ons’? Nederlanders, Europeanen, de hele Westerse wereld?
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
22-05-2018 10:54
Ik zie die tweet niet echt als racisme.
Ik ook niet. In de Westerse wereld leven heel wat verschillende rassen.

Ik vind het wel een achterlijke tweet. Een bank moet zich niet met dat soort dingen bemoeien.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
22-05-2018 19:04
Wat versta je onder ‘ons’? Nederlanders, Europeanen, de hele Westerse wereld?
Dat ligt er maar net aan waar het over gaat.
Alle reacties Link kopieren
Redballoon schreef:
22-05-2018 21:59
Dat ligt er maar net aan waar het over gaat.
Dat waar jij zo moe van wordt
In 2050 is de wereldbevolking 10 miljard mensen verwachten ze.
Ik begrijp van oude baas altijd dat het niet zo slecht gaat op de wereld. En ik geloof dat ook wel ook al voelt het voor mij anders.
Ervan uitgaande dat wij mensen het steeds beter krijgen (ook die in wat nu (nog?) de derde wereld is) en wij met 10 miljard zijn over zo'n 30 jaar, dan benauwd (t?) mij dat wel.

Ik snap niet dat mensen met kinderen daar niet mee bezig zijn eerlijk gezegd.
Ik heb zelf geen kinderen maar ik lijk me er drukker om te maken dan de ouders onder ons. Dat vind ik wel gek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven