Opnieuw eindexamen doen door fout van school.

22-06-2018 21:12 293 berichten
Ik las net dit bericht op nu.nl: https://www.nu.nl/binnenland/5326013/al ... laard.html

Het komt er op neer dat alle leerlingen die dit jaar eindexamen hebben gedaan het opnieuw moeten doen of wellicht zelfs een heel jaar over moeten doen door fouten van school. Vind het echt zo sneu voor de leerlingen! En vind het ook zo raar dat de school niet alle vakken netjes af heeft gesloten voor de eindexamens want dat lijkt me echt zo logisch. Is het blijkbaar toch niet?!

Ik heb zelf geen kinderen maar ik zou daar als ouder ook echt niet blij mee zijn. Zouden jullie juridische stappen overwegen als dit jouw kinderen overkomt?
Daar had men nooit achter gekomen zonder die klokkenluider, en ik denk ook gewoon dat dat de bedoeling was en die scholen wel wisten hoe en wat.
Alle reacties Link kopieren
vreselijk, ben je er een week van overtuigd dat je geslaagd bent. Hoor je dan dat je blijkbaar niet eens op examen mocht omdat de dossiers nooit op orde zijn geweest. Daar gaat je vervolgopleiding.......
Ik zag het op het journaal, ik vind het ook enorm sneu...
Pfff wat een gedoe. Ik snap alleen niet waarom álle examens van die scholen ongeldig zijn verklaard terwijl het in het artikel lijkt alsof het maar om een deel van de leerlingen gaat bij wie de schoolexamens niet in orde zijn. Wat naar als je dan een leering bent die alles goed had afgerond en dan gebeurt er dit!

En die interimmer vind ik een lul de beganger als hij werkelijk de schuld in de schoenen van de docenten schuift. Die zijn wel uitvoeders van de examens maar toch niet eindverantwoordelijk lijkt me.
Of ik juridische stappen zou ondernemen weet ik niet. Als het kind een jaar kost en echt door nalatigheid van de school komt, dan zou je wel een punt hebben denk ik. Maar of je jezelf zo'n eindeloos slepende procedure moet aandoen? Je blijft er wel lang in hangen dan, en of dat goed is voor je kind?
Alle reacties Link kopieren
buaya schreef:
22-06-2018 21:26

En die interimmer vind ik een lul de beganger als hij werkelijk de schuld in de schoenen van de docenten schuift. Die zijn wel uitvoeders van de examens maar toch niet eindverantwoordelijk lijkt me.
Ik vind het toch wel degelijk (ook) de schuld van de docenten.
Ik neem tenminste aan dat dit niet hun eerste examenjaar is en ze wel degelijk wisten dat nog niet alle schoolexamens waren afgerond.
Snap niet dat er geen enkele docent van beide scholen aan de bel heeft getrokken.
buaya schreef:
22-06-2018 21:26
Pfff wat een gedoe. Ik snap alleen niet waarom álle examens van die scholen ongeldig zijn verklaard terwijl het in het artikel lijkt alsof het maar om een deel van de leerlingen gaat bij wie de schoolexamens niet in orde zijn. Wat naar als je dan een leering bent die alles goed had afgerond en dan gebeurt er dit!

En die interimmer vind ik een lul de beganger als hij werkelijk de schuld in de schoenen van de docenten schuift. Die zijn wel uitvoeders van de examens maar toch niet eindverantwoordelijk lijkt me.
Ze gingen het per leerling bekijken begreep ik. Misschien hebben ze nog geen overzicht wie wel en wie niet.
Alle reacties Link kopieren
Idioterie...
Ga dan alle kinderen met terugwerkende kracht een 7,5 geven als je er laat achter komt.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 22-06-2018 21:49
0.50% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
strikjemetstippels schreef:
22-06-2018 21:20
Daar had men nooit achter gekomen zonder die klokkenluider, en ik denk ook gewoon dat dat de bedoeling was en die scholen wel wisten hoe en wat.
Dit denk ik dus ook. Het zijn veel te veel leerlingen om te kunnen spreken van een 'fout'.

Het gaat toch om de schoolexamens en niet het centraal schriftelijk? Ik ben in ieder geval benieuwd naar de ware toedracht van dit verhaal. Overigens vind ik het wel sneu voor de leerlingen die nu niet aan hun vervolgopleiding kunnen beginnen.
Snoesje666 schreef:
22-06-2018 21:44
Idioterie...
Ga dan alle kindeen met terugwerkende kracht een 7,5 geven als je er laat achter komt.
Dat is net zo goed fraude, natuurlijk.

Ik heb de brief van Slob gelezen. Zoals ik nu begrepen heb, hebben leerlingen onvolledige lijsten. Omdat het plan van toetsing en afsluiting vastligt, moet iedereen dit geweten hebben. Ik vind het heel triest.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is collectief een 7,5 een soort fraude, maar dat vind ik niet opwegen tegen een heel schooljaar verliezen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
22-06-2018 21:44
Idioterie...
Ga dan alle kinderen met terugwerkende kracht een 7,5 geven als je er laat achter komt.
Mee eens. Echt sneu. Ik zou als het een van mijn kinderen treft echt juridische stappen ondernemen.
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
22-06-2018 21:51
Natuurlijk is collectief een 7,5 een soort fraude, maar dat vind ik niet opwegen tegen een heel schooljaar verliezen.
En nog een keer eens!
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
Yasmeenah82 schreef:
22-06-2018 21:52
Mee eens. Echt sneu. Ik zou als het een van mijn kinderen treft echt juridische stappen ondernemen.

Met welk doel? Wat zou je willen vorderen?
Ja dat vind ik ook zo raar, die onvolledige lijsten moeten toch opvallen? Dat Pietje een keer een examen heeft gemist door de griep en daardoor een punt mist okee dat valt niet zo op. Maar van 354 leerlingen?!

En de ouders/leerlingen hebben wellicht ook al kosten gemaakt voor de vervolgopleiding etc. en dat is dan straks wellicht voor niks.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie hierin weer een reden om de rechtsbijstandsverzekering aan te houden... School zou echt problemen met me krijgen, en anders de minister wel.

Ik hoop dat de MBO's/Havo's de kinderen alsnog toelaten.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
22-06-2018 21:55
Met welk doel? Wat zou je willen vorderen?
Bijvoorbeeld de kosten die een extra schooljaar met zich meebrengen? Of bijvoorbeeld omdat je al kosten gemaakt hebt voor het MBO komend jaar, maar daar dus niet naar toe kunt door nalatigheid van school.
Elke school maakt het PTA inzichtelijk voor leerlingen en ouders. Zij moeten dus ook, zoals ik nu begrepen heb, gezien hebben dat het schoolexamen onvolledig was.

Ik vind het echt heel raar allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik als ouder zie dat zoon een aantal cijfers heeft gehaald (nog geen examenkandidaat) maar ik zou het niet weten dat mijn kind 12 toetsen voor een vak zou moeten hebben gehad i.p.v. 10.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
22-06-2018 22:10
Ik als ouder zie dat zoon een aantal cijfers heeft gehaald (nog geen examenkandidaat) maar ik zou het niet weten dat mijn kind 12 toetsen voor een vak zou moeten hebben gehad i.p.v. 10.
Jouw kind zit niet in een voorexamen- of examenklas, neem ik aan. Zodra dat wel zo is, wordt er gewerkt met een PTA, je weet dan precies welke toetsen meetellen voor het SE-cijfer.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
22-06-2018 22:19
Jouw kind zit niet in een voorexamen- of examenklas, neem ik aan. Zodra dat wel zo is, wordt er gewerkt met een PTA, je weet dan precies welke toetsen meetellen voor het SE-cijfer.
Sommige scholen beschrijven een PTA heel specifiek, bij anderen is dat veel onduidelijker. Voor ouders niet altijd gemakkelijk te controleren. School is hier degenen die fout is, en dan met name bestuur en directie. Leerkrachten voeren uit, maar directie moet zorgen dat leerkrachten de regels kennen èn uitvoeren.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_371692 wijzigde dit bericht op 13-09-2018 16:35
99.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En om een school waar heel veel onrust was bij leerkrachten omdat er heel veel moesten afvloeien, dat de energie dan weglekt kan ik me goed voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
22-06-2018 21:59
Bijvoorbeeld de kosten die een extra schooljaar met zich meebrengen? Of bijvoorbeeld omdat je al kosten gemaakt hebt voor het MBO komend jaar, maar daar dus niet naar toe kunt door nalatigheid van school.
Je kunt zo'n verloren jaar kapitaliseren. Als je bijvoorbeeld een ongeluk krijgt en letsel hebt opgelopen, waardoor een schooljaar overgedaan moet worden, zijn daar formules voor in letselschadeland.
Ik moet er toch niet aan denken! Je hebt je tas en de vlag buiten hangen, en dan dit bericht... Sjongejonge, wat een sof voor die leerlingen...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven