De implosie van het Westen lijkt onafwendbaar

10-12-2018 00:16 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aldus De implosie van het Westen lijkt onafwendbaar, aldus Jonathan Holslag van de week in een Nederlandse krant naar aanleiding van zijn pas verschenen boek 'Vrede en oorlog'.
En als je het artikel leest spreekt hij over een aanzienlijke achteruitgang in de afgelopen 15 jaar. Zijn oordeel over Europa is hard. Europa leidt aan schizofrenie en zinsverbijstering. Wij Europeanen weten niet meer wie we zijn en dan gaat elke samenleving er aan. Een samenleving heeft cohesie , bezieling nodig. En dat ontbreekt.

De reden? Europeanen geven nergens meer om behalve om hun eigen welvaart. Ikke ikke denken. Terwijl om ons heen machten belangrijker worden (China, Rusland) of de bevolking explosief toeneemt (Afrika) steken wij geen geld meer in verdediging. We kunnen geen prioriteiten meer stellen. Het is goed dat je flink kunt consumeren maar het is onze eerste verantwoordelijkheid om onze welvaart, veiligheid en zelfstandigheid in stand te houden. En daar ontbreekt het aan aldus Holslag.

Gaan wij, net als ooit het Romeinse Rijk, na zo'n 400-500 ten onder ten gunste van China en Rusland?
Alle reacties Link kopieren
Ja
.
Alle reacties Link kopieren
Dus binnenkort. Zodat kinderen die nu geboren worden dat gaan meemaken?
Hee Willem. We hebben je gemist.

Niet zo dramatisch Willem. Landen lijken sterker te worden maar hoeven dat helemaal niet te zijn. En je moet ook niet denken dat we altijd de beste kunnen zijn.
Wat een hysterie. Ik lijd niet aan een identiteitscrisis noch de mensen om mij heen.
Vast wel, maar ik ga me er pas druk om maken als het zover is als je het niet erg vindt.
Alle reacties Link kopieren
Er zit wel een kern van waarheid in. In Europa zijn we vooral bezig met het beschermen van onze verworven rechten uit de vorige eeuw en ondertussen worden we links en rechts ingehaald door andere regio's.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
10-12-2018 08:16
Er zit wel een kern van waarheid in. In Europa zijn we vooral bezig met het beschermen van onze verworven rechten uit de vorige eeuw en ondertussen worden we links en rechts ingehaald door andere regio's.
Ingehaald? Rusland, China, Afrika.... het is daar nog steeds armoe troef vergeleken met Europa. Zelfs de VS is vergeleken met Europa op veel vlakken eenstuk primitiever.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
#geelhesje
Alles komt goed, alleen de rest niet
ik denk dat zimbabwe of iran straks een heel leger stuurt om de corrupte regeringshoofden in europa omver te werpen om vervolgens een eigen regering hier te stichten en alles leeg te plunderen. karma is a bitch (6)
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
10-12-2018 10:44
ik denk dat zimbabwe of iran straks een heel leger stuurt om de corrupte regeringshoofden in europa omver te werpen om vervolgens een eigen regering hier te stichten en alles leeg te plunderen. karma is a bitch (6)
:rofl:
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
10-12-2018 08:16
Er zit wel een kern van waarheid in. In Europa zijn we vooral bezig met het beschermen van onze verworven rechten uit de vorige eeuw en ondertussen worden we links en rechts ingehaald door andere regio's.
Dit

We maken ons druk over Zwarte Piet, gender neutrale wc-en, geven bijna iedereen asiel en zijn onvermogend uitgeprocedeerden uit te zetten.
Uiteindelijk ging het Romeinse rijk ook ten onder aan decadentie en de grote hoeveelheid migranten die niet meer in de samenleving geabsorbeerd konden worden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
10-12-2018 00:22
Dus binnenkort. Zodat kinderen die nu geboren worden dat gaan meemaken?
Ja, Willem, onze kinderen gaan een beroerde toekomst tegemoet (zei ik dat nou echt, onze kinderen ;-) ??)
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
15-12-2018 23:43
Dit

We maken ons druk over Zwarte Piet, gender neutrale wc-en, geven bijna iedereen asiel en zijn onvermogend uitgeprocedeerden uit te zetten.
Uiteindelijk ging het Romeinse rijk ook ten onder aan decadentie en de grote hoeveelheid migranten die niet meer in de samenleving geabsorbeerd konden worden.
De meeste historici zullen het niet met je eens zijn. Het einde van de staakundige eenheid in het Westelijk deel van het Romeinse Rijk lag veel complexer. De hoeveelheid migranten ten opzichte van de reeds gevestigde bevolking viel wel mee. Een “volksverhuizing” betrof maar einige tienduizenden mensen en zij pasten zich snel aan. Ze gingen na een generatie al Latijn spreken en namen de wat later de Romeinse (Rooms katholieke) godsdienst aan. De eerste generaties waren ook Christelijk, maar van een andere smaak; het Arianisme.

De Romeinse staat raakte verzwakt door de voortdurende burgeroorlogen omdat er geen constitutioneel systeem bestond om de macht over te dragen. In de Derde Eeuw vond er verder een sterke afname van de bevolking plaats door klimaatverandering en epidemieën. Dit betekende een kleiner draagvlak voor het leger en minder belastingen.

Na het verdwijnen van de Romeinse staat in het Westen (In het Oosten bleef de staat nog tot 1453 bestaan) bleef de Romeinse cultuur bestaan, zo sterk zelfs dat ze immigranten moeiteloos absorbeerde. De opvolgersstaten, bestaande uit een Germaanse elite die zich vermengde met Romeinen, behielden veel van de Romeinse instituties.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
16-12-2018 11:18
De meeste historici zullen het niet met je eens zijn. Het einde van de staakundige eenheid in het Westelijk deel van het Romeinse Rijk lag veel complexer. De hoeveelheid migranten ten opzichte van de reeds gevestigde bevolking viel wel mee. Een “volksverhuizing” betrof maar einige tienduizenden mensen en zij pasten zich snel aan. Ze gingen na een generatie al Latijn spreken en namen de wat later de Romeinse (Rooms katholieke) godsdienst aan. De eerste generaties waren ook Christelijk, maar van een andere smaak; het Arianisme.

De Romeinse staat raakte verzwakt door de voortdurende burgeroorlogen omdat er geen constitutioneel systeem bestond om de macht over te dragen. In de Derde Eeuw vond er verder een sterke afname van de bevolking plaats door klimaatverandering en epidemieën. Dit betekende een kleiner draagvlak voor het leger en minder belastingen.

Na het verdwijnen van de Romeinse staat in het Westen (In het Oosten bleef de staat nog tot 1453 bestaan) bleef de Romeinse cultuur bestaan, zo sterk zelfs dat ze immigranten moeiteloos absorbeerde. De opvolgersstaten, bestaande uit een Germaanse elite die zich vermengde met Romeinen, behielden veel van de Romeinse instituties.
De historici zullen het misschien niet allemaal eens zijn maar het is toch een zeer geaccepteerde verklaring die zelfs al in VERVAL-ONDERGANG ROMEINSE RIJK staat uit 1788 geschreven door Edward Gibbon
Nu zou ik normaal niet veel waarde hechten aan een boek uit 1788 maar het geld nog steeds als een standaard werk.
Verder was er vorig jaar op OVT (zondag morgen radio 1) een uitgebreide analyse van dit boek en ook hier werd door historici nadrukkelijk het gebrek aan absorberend vermogen van de Romeinse samenleving aangehaald.

Maar ik deel je mening dat er vele oorzaken waren.

Toch denk ik dat de overkill aan migratie Europa gaat nekken, de samenleving valt uit elkaar in bubbels, dat zal uiteindelijk wel weer goed komen over een paar generaties maar je positie op het wereldtoneel ben je dan wel kwijt.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
16-12-2018 11:18
De Romeinse staat raakte verzwakt door de voortdurende burgeroorlogen omdat er geen constitutioneel systeem bestond om de macht over te dragen. In de Derde Eeuw vond er verder een sterke afname van de bevolking plaats door klimaatverandering en epidemieën. Dit betekende een kleiner draagvlak voor het leger en minder belastingen.
Dit is ongeveer wat zich hier ook afspeelt. Geen draagvlak voor defensie-uitgaven. Militairen schamen zich er voor in militaire kleding over straat te gaan.
Mensen hebben niets meer over voor het algemeen belang. Het is ikke ikke en daar gaat de boel tenslotte aan onder.
Alle reacties Link kopieren
Gibbon heeft punten maar is door moderner onderzoek op punten wel achterhaald. Hij legt ook erg de nadruk op het Christendom als een oorzaak. Daar schiet hij mis. Het christendom heeft juist de Romeinse cultuur een enorme impuls gegeven en het bestaan van de staat verlengd tot 1453. Daarnaast is dankzij het Romeinse christendom de Romeinse taal, de wetten en de instituties blijven bestaan. Feitelijk leven we nog steeds in een Romeinse beschaving.
Beschavingen zijn niet statisch, maar aan een voortdurende verandering en dynamiek onderhevig. Daar waar een beschaving conservatief wordt en alles wil behouden zoals het was, daar gaat de beschaving vervallen. Dat zien we bijvoorbeeld bij de Islam sonds de 14e eeuw.

Zelf ben ik afgestudeerd op een onderwerp uit de Late Oudheid dus ik weet wel een ietsiepietsie beetje over wat er zoal is onderzocht, waar de consecus ligt en waar debatten over gevoerd worden.
Het Romeinse Rijk was trouwens behoorlijk succesvol. Staakundig heeft het als grootmacht bijna een half millenium bestaan. En al vanaf het begin was er sprake van “decadentie” en immigratie. Bedenk dat in de Late Republiek bijna de helft van de Italiaanse bevolking slaaf was, en grotendeels van niet Italiaanse herkomst.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven