Huawei topvrouw gearresteerd in Canada

16-12-2018 12:28 24 berichten
Zoals wellicht bekend, is eerder deze maand in Canada op verzoek van de VS topvrouw Meng van het Chinese bedrijf Huawei opgepakt. Er loopt een uitleveringsverzoek naar de VS. Inmiddels is ze op borgtocht vrijgelaten, maar haar paspoor is afgenomen, ze kan Canada niet uit en haar bewegingsvrijheid is beperkt.

De formele reden is dat Huawei wordt beschuldigd van zakendoen met Iran. Nu is het natuurlijk wat merkwaardig dat Amerika wel even gaat bepalen met wie buitenlandse bedrijven verder zaken mogen doen. Los daarvan zijn er ook in de VS talloze bedrijven die de sancties hebben ontdoken en bij geen van deze bedrijven is er een topman (of topvrouw) opgepakt.

Er lijkt hier dus wat anders aan de hand. Dit is gewoon ‘power play’ van de VS naar China toe. Huawei is een succesvol bedrijf, heeft wellicht zelfs een voorsprong als het gaat om kennis en kunde bij 5G netwerken en uiteraard hangt er om dit bedrijf een zweem van spionage. Dat laatste is overigens onbewezen, maar echt uit te sluiten is het niet.

Uiteraard zijn Amerikaanse bedrijven als Google en Facebook ook enorme datastofzuigers waarvan je niet precies weet wat er verder met al die gegevens wordt gedaan en waar de Amerikaanse overheid allemaal toegang tot heeft. Je kunt in China dan ook geen gebruik maken van google of facebook.

Alles bij elkaar vind ik dit nogal een grove en lompe zet van de VS. Ik vermoed dat ze zich verder in de voet gaan schieten. China wordt steeds machtiger en inmiddels is de VS wellicht meer van China afhankelijk (oa voor financiering van de staatsschuld) dan omgekeerd.

Verder ben ik benieuwd wat er nu gebeurt. China houdt normaal de kaarten tegen de borst en laat zich niet snel verleiden tot onbesuisde acties, maar heeft al wel zeer fel gereageerd op deze Amerikaanse provocatie. Dit zou wel eens slecht kunnen uitpakken voor de wereldhandel.
Alle reacties Link kopieren
Dat denk ik ook. Dit is gewoon een domme zet. Ik hou mijn hart vast wat de consequenties gaan zijn. Overigens bedrijft de VS wel de handel met schurken staat Saudi-Arabië die beschermen ze zelf nog.
Alle reacties Link kopieren
Ik benieuwd naar de volgende zet van China. De VS staat financieel aan de grond en de grote bedrijven FB en Google (silicon valley) hebben een process aan hun broek over de privacy van hun gebruikers.
Alle reacties Link kopieren
De VS denken dat hun wetten wereldwijd gelden. Het is een trekje dat al heel lang zo bestaat. Ze respecteren de souvereiniteit van andere landen niet en ik ben ook enigzins verbaasd dat Canada zich zo slaafs opstelt naar de VS.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
16-12-2018 12:38
Ik benieuwd naar de volgende zet van China. De VS staat financieel aan de grond en de grote bedrijven FB en Google (silicon valley) hebben een process aan hun broek over de privacy van hun gebruikers.
China kan de VS ruineren door al hun Amerikaanse staatsobligaties op de markt te dumpen. China zou er zelf ook nadeel van ondervinden, dus ze zijn terughoudend met dit soort paardenmiddelen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
16-12-2018 12:48
China kan de VS ruineren door al hun Amerikaanse staatsobligaties op de markt te dumpen. China zou er zelf ook nadeel van ondervinden, dus ze zijn terughoudend met dit soort paardenmiddelen.
Dat klopt.
Gaan ze Mark Zuckerberg en Google topman ook uitleveren? Wegens het spioneren en verzamelen van data?
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
16-12-2018 12:38
Ik benieuwd naar de volgende zet van China. De VS staat financieel aan de grond en de grote bedrijven FB en Google (silicon valley) hebben een process aan hun broek over de privacy van hun gebruikers.

Met China gaat het ook niet goed, deze handelsoorlog treft China - als export land - meer dan de VS en Canada
Verder roven de Chinezen de hele wereld technologisch leeg maar beschermen hun eigen technologie met ijzeren hand.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
China is net zo'n grote stofzuiger van privacy gegevens.
Ali expres geeft braaf alle verzamelde date door aan de overheid.

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... tikel.html

Tegenlicht maakte er een uitzending over.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
16-12-2018 13:49
Met China gaat het ook niet goed, deze handelsoorlog treft China - als export land - meer dan de VS en Canada
Verder roven de Chinezen de hele wereld technologisch leeg maar beschermen hun eigen technologie met ijzeren hand.
China zit nu in de koloniale fase waar onze landen 100 jaar geleden in zaten.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/artikel/2263059-canadese ... -zaak.html
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
16-12-2018 12:48
China kan de VS ruineren door al hun Amerikaanse staatsobligaties op de markt te dumpen. China zou er zelf ook nadeel van ondervinden, dus ze zijn terughoudend met dit soort paardenmiddelen.
De Chinese economie produceert vooral voor de export, dus de Amerikaanse economie in laten storten is op dit moment niet handig. Als ze transitioneren richting een diensteneconomie is dat Amerikaanse schuldpapier inderdaad een enorme leverage voor China.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
16-12-2018 13:27
Dat klopt.
Gaan ze Mark Zuckerberg en Google topman ook uitleveren? Wegens het spioneren en verzamelen van data?
De VS zien zichzelf als een uniek land, een land waar andere regels voor gelden dan voor andere landen. Een van die dingen is dat ze vinden dat ze over de hele wereld hun wetten mogen opleggen. Zo is de VS het enige land waar hun onderdanen ook belasting moeten betalen als ze elders wonen. De sterke arm van Washinton teikt over de hele wereld. Welnu, China, en in de toekomst meer landen, zullen dat met zachte of harde hand tegengaan.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
16-12-2018 13:56
China zit nu in de koloniale fase waar onze landen 100 jaar geleden in zaten.
Is dat een constatering of een vergoelijking?
In het eerste geval is het antwoord: klopt
In het tweede geval is het prima als ze pogingen doen de westerse geschiedenis te kopiëren inclusief koloniaal verleden maar dan moeten ze ook niet klagen als ze daar een - militaire - reactie op krijgen en die komt gegarandeerd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
16-12-2018 14:01
Is dat een constatering of een vergoelijking?
In het eerste geval is het antwoord: klopt
In het tweede geval is het prima als ze pogingen doen de westerse geschiedenis te kopiëren inclusief koloniaal verleden maar dan moeten ze ook niet klagen als ze daar een - militaire - reactie op krijgen en die komt gegarandeerd.
De Chinese kolonisatie verschilt vooral met de Europese dat het China vooral om grondstoffen en strategische havens te doen is. Zo bezien is de Chinese kolonisatie meer vergelijkbaar met de VOC-'kolonisatie' in de 17e eeuw.
kantlijn wijzigde dit bericht op 16-12-2018 14:06
1.87% gewijzigd
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
16-12-2018 14:01
Is dat een constatering of een vergoelijking?
In het eerste geval is het antwoord: klopt
In het tweede geval is het prima als ze pogingen doen de westerse geschiedenis te kopiëren inclusief koloniaal verleden maar dan moeten ze ook niet klagen als ze daar een - militaire - reactie op krijgen en die komt gegarandeerd.
Een constatering. Iedere zich ontwikkelende industriële macht gaat door een paar fases heen, zo ook China. Straks gaan ze gewoon intellectuele eigendomsrechten respecteren en zelf technieken ontwikkelen. En ook militair zullen ze een groter deel van de koek pakken. 1,2 miljard mensen hebben namelijk wat in te brengen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
16-12-2018 14:00
De VS zien zichzelf als een uniek land, een land waar andere regels voor gelden dan voor andere landen. Een van die dingen is dat ze vinden dat ze over de hele wereld hun wetten mogen opleggen. Zo is de VS het enige land waar hun onderdanen ook belasting moeten betalen als ze elders wonen. De sterke arm van Washinton teikt over de hele wereld. Welnu, China, en in de toekomst meer landen, zullen dat met zachte of harde hand tegengaan.
Het is iets genuanceerder, ze moeten belastingaangifte doen.

En er is protest tegen.

CNBC zegt dat Amerikanen in het buitenland het helemaal gehad hebben met de Amerikaanse belastingplicht.

Dat zijn volgens NBC de resultaten uit een recent onderzoek onder 2.100 Amerikanen in het buitenland. Ongeveer 4 op de 10 ondervraagden zeiden dat, hoewel ze niet van plan zijn hun US burgerschap op te geven, zij het niet uitsluiten. 19 procent gaf aan het serieus te overwegen. Belangrijkste reden voor het opgeven van Amerikaans burgerschap: gedoe rondom Amerikaanse belastingplicht.

Belasting vereisten als de Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA) en de Report of foreign bank and financial accounts (FBAR) zijn voor veel Amerikanen in het buitenland steeds pijnlijker.

Personen die Amerikaans staatsburger zijn, door bijvoorbeeld geboorteplaats of hun ouders, moeten altijd belastingaangifte doen in de Verenigde Staten – waar ter wereld zij ook wonen. Ook houders van een green card hebben te maken met Amerikaanse belastingaangifte.

Ondanks het feit dat meer dan 6 op de 10 aangeven dat zij niets hoefden af te dragen aan Amerika, vond twee derde van de ondervraagde Amerikanen dat ze niet verplicht zouden moeten zijn om jaarlijks Amerikaanse belastingaangifte te doen.





https://americansoverseas.org/nl/amerik ... ingplicht/
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
16-12-2018 14:05
De Chinese kolonisatie verschilt vooral met de Europese dat het China vooral om grondstoffen en strategische havens te doen is. Zo bezien is de Chinese kolonisatie meer vergelijkbaar met de VOC-'kolonisatie' in de 17e eeuw.
En een handelsroute.
Ze kopen havens, bouwen spoorlijnen etc.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
16-12-2018 14:05
En ook militair zullen ze een groter deel van de koek pakken. 1,2 miljard mensen hebben namelijk wat in te brengen.

Dat vrees ik ook
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
16-12-2018 14:07
En een handelsroute.
Ze kopen havens, bouwen spoorlijnen etc.
Handelsroutes, dat woord zocht ik.

Militair gezien gaat het vooral problemen opleveren in de Zuid-Chinese zee, waar China nogal wat territioriale claims heeft liggen. Amerika gaat zich daar wat betreft invloed waarschijnlijk uit moeten terugtrekken.

De horden zullen niet opeens bij Wenen voor de poorten staan.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
16-12-2018 14:05
De Chinese kolonisatie verschilt vooral met de Europese dat het China vooral om grondstoffen en strategische havens te doen is. Zo bezien is de Chinese kolonisatie meer vergelijkbaar met de VOC-'kolonisatie' in de 17e eeuw.
De kolonisatie in de 19e en 20e eeuw werd meer gedreven door rivaliteit van de koloniale machten onderling dan winstbejag. Op een paar uitzonderingen na waren de koloniën die na 1850 werden verworven verliesgevend.

De Chinese kolonisatie lijkt inderdaad meer op het handelskolonialisme van de 17e eeuw. Tenminste, als je de binnenlandse kolonisatie niet meetelt, die lijkt weer meer op het 19e eeuwse imperialisme.

Daarnaast is er een heel eigen kolonialisme, eentje zonder millitair geweld of oneerlijke handel. Namelijk door op de wereldmarkt aandelen in te kopen van strategische bedrijven en het laten bloeien van Chinese gemeenschappen die elders niet als typische kolonisten wonen maar juist als burgers en zo kennis en kapitaal uitwisselen.
oudebaas wijzigde dit bericht op 16-12-2018 14:28
0.10% gewijzigd
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Maar om het topic terug te komen. China hoeft natuurlijk niet te pikken dat een CEO die de wet niet heeft overtreden wordt opgepakt omdat China zich houdt aan de Iran deal zoals gesloten door veel landen en waar de VS zich eenzijdig uit terugtrekt omdat Trump liever de Saoedi’s pijpt te vriend houdt dan Iran.

Ik zie een as China-Iran-Rusland ontstaan.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
16-12-2018 14:06
Het is iets genuanceerder, ze moeten belastingaangifte doen.

En er is protest tegen.

CNBC zegt dat Amerikanen in het buitenland het helemaal gehad hebben met de Amerikaanse belastingplicht.

Dat zijn volgens NBC de resultaten uit een recent onderzoek onder 2.100 Amerikanen in het buitenland. Ongeveer 4 op de 10 ondervraagden zeiden dat, hoewel ze niet van plan zijn hun US burgerschap op te geven, zij het niet uitsluiten. 19 procent gaf aan het serieus te overwegen. Belangrijkste reden voor het opgeven van Amerikaans burgerschap: gedoe rondom Amerikaanse belastingplicht.

Belasting vereisten als de Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA) en de Report of foreign bank and financial accounts (FBAR) zijn voor veel Amerikanen in het buitenland steeds pijnlijker.

Personen die Amerikaans staatsburger zijn, door bijvoorbeeld geboorteplaats of hun ouders, moeten altijd belastingaangifte doen in de Verenigde Staten – waar ter wereld zij ook wonen. Ook houders van een green card hebben te maken met Amerikaanse belastingaangifte.

Ondanks het feit dat meer dan 6 op de 10 aangeven dat zij niets hoefden af te dragen aan Amerika, vond twee derde van de ondervraagde Amerikanen dat ze niet verplicht zouden moeten zijn om jaarlijks Amerikaanse belastingaangifte te doen.





https://americansoverseas.org/nl/amerik ... ingplicht/
Het blijft een zeer irritante vorm van nationalisme op afstand. Het is te vergelijken met de Turkse Diensplicht, maar dan nog langduriger en ingrijpender. Zo kun je als Amerikaan, ook als je de Nederlandse nationaliteit hebt, geen beleggingsrekening bij een Nederlandse bank openen omdat die bank dan gezeik met Amerika kan krijgen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Net bij Buitenhof zat deze gast :



Jonathan Holslag schreef het boek Vrede en Oorlog, een wereldgeschiedenis. Het omvangrijke werk verschijnt in maar liefst zeventien talen. Is oorlog nog wel te vermijden? Waar en wanneer gaat het mis? Aan de hand van de geschiedenis van wereldrijken komt hij tot een visie op ontwikkelingen in de huidige wereldpolitiek.

Hij vond juist dat de westerse wereld veel te aardig is voor een dictatuur als China die op grote schaal mensenrechten schend en onze technologie jat.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
16-12-2018 14:39
Net bij Buitenhof zat deze gast :



Jonathan Holslag schreef het boek Vrede en Oorlog, een wereldgeschiedenis. Het omvangrijke werk verschijnt in maar liefst zeventien talen. Is oorlog nog wel te vermijden? Waar en wanneer gaat het mis? Aan de hand van de geschiedenis van wereldrijken komt hij tot een visie op ontwikkelingen in de huidige wereldpolitiek.

Hij vond juist dat de westerse wereld veel te aardig is voor een dictatuur als China die op grote schaal mensenrechten schend en onze technologie jat.
Die ga ik morgen even in “gemist” kijken. Klinkt interessant. Maar ik denk niet dat het Westen uit principe een nucleaire holocaust gaat riskeren, net zo min als dat de USSR en de VS dat deden.

Ik ga ook met Pinker mee die constateert dat de wereld steeds humaner en minder gewelddadig wordt. https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Bet ... Our_Nature
Ben benieuwd welke kant het op termijn heengaat.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven