Ik wil een permanente wintertijd!

29-03-2019 15:35 1144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu we dit weekend weer de klok moeten verzetten wordt het weer actueel, de discussie van zomer/wintertijd.

Er zijn zoveel goede argumenten om de wintertijd permanent in te voeren, met name voor mens en dier dat ik niet begrijp waarom er geen knopen worden doorgehakt. Ik ben zelf iemand die ook altijd flink last heeft van het verzetten naar de zomertijd maar los daarvan blijven er nog legio argumenten over.

Ook vinden voorstanders van de zomertijd het fijn dat het langer licht blijft en je daardoor dus weer laat naar bed kan. Ga je op vakantie naar zuid- Europa dan klagen ze niet dat het daar ook al om 20 uur donker wordt i.p.v. na 22.00.

Wie wordt er ook zo (letterlijk) moe van dat 2 keer per jaar wisselen van tijd en dan met name de zomertijd?
liever 2 maal de klok verzetten dan naar een permanente wintertijd
Waarom zouden dieren last hebben van zomer- of wintertijd? Ik ken er iig geen een met een klok.

Permanente wintertijd lijkt me de hel. Van mij mag het blijven zoals het is. Die week van slag kan ik wel hebben.
We gaan nu weer 6 maanden afzien. Veel te vroeg op en prikkende ogen. Mensen die permanent zomertijd willen beseffen niet wat ze ons aandoen.
MinkeDeWit schreef:
29-03-2019 15:39
We gaan nu weer 6 maanden afzien. Veel te vroeg op en prikkende ogen. Mensen die permanent zomertijd willen beseffen niet wat ze ons aandoen.
Mensen die permanente wintertijd willen beseffen niet wat ze ons aan doen. En een permanente zomertijd wil ik ook niet.

Dus lekker zo laten.
Graag. Het is trouwens geen wintertijd, maar standaardtijd. Het past het beste bij ons bioritme.
Zomertijd is onnatuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook voorstander van de wintertijd. Vanaf 2021 wordt er een definitief besluit genomen zag ik op het nieuws. Nederland past zich dan aan an de buurlanden. Wel is het bewezen dat de wintertijd voor de biologische klok de beste is.
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
29-03-2019 15:38
Waarom zouden dieren last hebben van zomer- of wintertijd? Ik ken er iig geen een met een klok.

Permanente wintertijd lijkt me de hel. Van mij mag het blijven zoals het is. Die week van slag kan ik wel hebben.
Ik zou zeggen verdiep je er een in want je klinkt nu echt als een kind.
Moeilijk...
Ik ben ook een aardige tijd van de leg na het verzetten van de klok.
De eindeloze zomeravonden vind ik heerlijk, maar om daarvoor een lange periode in de winter in het pikkedonker te moeten opstaan en naar mijn werk te gaan is ook zo wat.
Een permanente tijd kiezen is ook niet eenvoudig.
Een verschil met buurlanden is ook niet handig, maar om nou in een totaal verkeerde tijdzone te zitten omdat buurland Duitsland daarvoor kiest...
Met GB in een tijdzone zitten terwijl die hun best doen met Brexit van ons af te komen?!
Voor een permanente tijd komt de wintertijd toch het meest in aanmerking.
FadeToBlack schreef:
29-03-2019 15:41
Graag. Het is trouwens geen wintertijd, maar standaardtijd. Het past het beste bij ons bioritme.
Zomertijd is onnatuurlijk.

Hier sluit ik mij bij aan. :thumbsup:
Nou, ik niet.
Ik vind het prima zoals het is met 2x verzetten- maar als ik dan toch moet kiezen kies ik voor de zomertijd.

Voor mijn kind is het prettiger want hij kan dan zelf op de fiets, in daglicht, naar zijn sport.
Daarnaast sport ik zelf ook graag buiten in de (voor)avond. Met de zomertijd is dit veel prettiger.
De meeste sportbonden zijn dan ook tegen het afschaffen van de zomertijd.
aviv_13 schreef:
29-03-2019 15:42
Met GB in een tijdzone zitten terwijl die hun best doen met Brexit van ons af te komen?!

Wat een onnozele opmerking.
Heel graag gewoon wintertijd. Ik word er niet blij van dat gewissel. En kind ook niet.
Alle reacties Link kopieren
FadeToBlack schreef:
29-03-2019 15:41
Graag. Het is trouwens geen wintertijd, maar standaardtijd. Het past het beste bij ons bioritme.
Zomertijd is onnatuurlijk.

Ik hoop dat de regering zich daarvan bewust is.

Van mij mag het blijven zoals het is, maar ik ben echt bang dat ze voor permanente zomertijd gaan kiezen. En dan is het heel lang donker, 's morgens. Ik sta alweer weken op met licht. Zodra de zomertijd ingaat, sta ik weer op met donker. Ik hoop dat de zomertijdwensers zich dat beseffen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
bitterbal schreef:
29-03-2019 15:41
Ik ben ook voorstander van de wintertijd. Vanaf 2021 wordt er een definitief besluit genomen zag ik op het nieuws. Nederland past zich dan aan an de buurlanden. Wel is het bewezen dat de wintertijd voor de biologische klok de beste is.
Klopt, en het lijkt me logisch dat je dan hetgeen kiest wat voor de mens het beste is. Veel beseffen niet hoe belangrijk de biologische klok is en hoeveel lichaamsprocessen hiermee gepaard gaan.
Alle reacties Link kopieren
aviv_13 schreef:
29-03-2019 15:42
Moeilijk...
Ik ben ook een aardige tijd van de leg na het verzetten van de klok.
De eindeloze zomeravonden vind ik heerlijk, maar om daarvoor een lange periode in de winter in het pikkedonker te moeten opstaan en naar mijn werk te gaan is ook zo wat.
Een permanente tijd kiezen is ook niet eenvoudig.
Een verschil met buurlanden is ook niet handig, maar om nou in een totaal verkeerde tijdzone te zitten omdat buurland Duitsland daarvoor kiest...
Met GB in een tijdzone zitten terwijl die hun best doen met Brexit van ons af te komen?!
Voor een permanente tijd komt de wintertijd toch het meest in aanmerking.

Tijdzone en Eurozone lijken me 2 verschillende dingen. Verder zit Groot Brittannië nu ook in een andere tijdzone. Frankrijk en Spanje hebben ook meer baat bij de wintertijd.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
FadeToBlack schreef:
29-03-2019 15:41
Graag. Het is trouwens geen wintertijd, maar standaardtijd. Het past het beste bij ons bioritme.
Zomertijd is onnatuurlijk.
Geen enkele tijd past bij ons bioritme. Tijd is sowieso iets onnatuurlijks, een gemaakte afspraak door mensen. Ik wil persoonlijk graag de tijd die me door het jaar heen het meeste daglicht oplevert als ik buiten ben. In de winter komt het er nu op neer dat het zowel donker is als ik de deur uit moet, als wanneer ik thuis kom. Ik heb daarom liever permanente zomertijd, dat levert dan in elk geval op dat ik daglicht krijg onderweg van werk naar huis.

Overigens zou natuurlijk zijn om ons ritme 's winters aan te passen, dus dan kortere werkdagen maken en langer slapen. Dat zit er alleen toch niet in, we leven nu eenmaal ons leven voor een groot deel met kunstlicht. (overigens is daar nog wel een wereld te winnen, door te kiezen voor kunstlicht dat daglicht beter imiteert).
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
29-03-2019 15:48
Geen enkele tijd past bij ons bioritme. Tijd is sowieso iets onnatuurlijks, een gemaakte afspraak door mensen. Ik wil persoonlijk graag de tijd die me door het jaar heen het meeste daglicht oplevert als ik buiten ben. In de winter komt het er nu op neer dat het zowel donker is als ik de deur uit moet, als wanneer ik thuis kom. Ik heb daarom liever permanente zomertijd, dat levert dan in elk geval op dat ik daglicht krijg onderweg van werk naar huis.

Overigens zou natuurlijk zijn om ons ritme 's winters aan te passen, dus dan kortere werkdagen maken en langer slapen. Dat zit er alleen toch niet in, we leven nu eenmaal ons leven voor een groot deel met kunstlicht. (overigens is daar nog wel een wereld te winnen, door te kiezen voor kunstlicht dat daglicht beter imiteert).

Permanente zomertijd houdt in, dat het van oktober tot en met april om 7 uur donker is. Rond 7 uur staan de meeste mensen op. Met wintertijd is het van eind november tot begin maar om 7 uur nog donker (heb er deze winter op gelet)
Later is nu
moonlight schreef:
29-03-2019 15:41
Ik zou zeggen verdiep je er een in want je klinkt nu echt als een kind.
Nou, leg eens uit. Hoe hebben herten last van het feit dat het zomertijd is?
Wintertijd is beter voor ons. Dat is al herhaaldelijk uitgelegt in het nieuws toch de laatste tijd?

Ten eerste zitten we al een uur verschoven met onze eigen echte tijd. Met dank aan de Duitsers tijdens de bezetting. ;-)

Dus zomertijd is dan al 2 uur daar vandaan.
En is beter voor onze slaap en dus onze gezondheid. Volgens een flink aantal wetenschappers en slaapdeskundigen en artsen.

En voor wie geen wetenschappelijke stukken/ betaalde nieuwsitems op sites, wil lezen:

https://www.youtube.com/watch?v=PCA_VyXCPok&vl=nl-NL
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 29-03-2019 15:55
16.83% gewijzigd
maledive schreef:
29-03-2019 15:43
Nou, ik niet.
Ik vind het prima zoals het is met 2x verzetten- maar als ik dan toch moet kiezen kies ik voor de zomertijd.

Voor mijn kind is het prettiger want hij kan dan zelf op de fiets, in daglicht, naar zijn sport.
Daarnaast sport ik zelf ook graag buiten in de (voor)avond. Met de zomertijd is dit veel prettiger.
De meeste sportbonden zijn dan ook tegen het afschaffen van de zomertijd.
Hoe zie je dat in de ochtend dan, als het altijd zomertijd is? Dan is het pas rond 10 uur donker.
Ik ben niet zo'n gewoontedier dat ik last heb van winter- of zomertijd. Lekker laten zoals het is. Ik ben niet iemand die elke dag om dezelfde tijd opstaat of naar bed gaat. Ik snap niet wat het verschil is met op elke andere willekeurige dag een uurtje later op te blijven of iets anders waardoor je dag anders verloopt.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 29-03-2019 15:59
53.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
29-03-2019 15:50
Nou, leg eens uit. Hoe hebben herten last van het feit dat het zomertijd is?
https://www.google.nl/amp/s/www.rtlz.nl ... geld%3famp
Ah, dan hebben we het over door mensen gecultiveerde dieren en niet de natuur.
Huisdieren zijn niet van slag doordat de klok verandert, maar doordat de mens zijn ritme verandert.
Alle reacties Link kopieren
Doe mij ook maar de wintertijd.
Als de huidige zomertijd standaard wordt, is het in de winter pas tegen 10:00 uur een beetje fatsoenlijk licht. Liever in de winter een uurtje eerder licht dan in de zomer 's avonds een uurtje minder lang.
Asjemenou!
(L. de Leeuw, 1972)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven