Belgische jongeren terroriseren bezoekers Nederlands zwembad

30-06-2019 13:44 745 berichten
"Belgische jongeren terroriseren bezoekers Nederlands zwembad"
De Terneuzense burgemeester Jan Lonink heeft maatregelen genomen na een grote vechtpartij met Belgische jongeren in het zwembad van grensdorp Koewacht afgelopen woensdag. Zonder abonnement kom je er voortaan niet meer in. Volgens medewerkers ondervindt het zwembad al langer overlast van Belgische jongens. Een deel zou zich schuldig maken aan intimidatie, mishandeling, bedreiging en ook aanranding.

[...]

Een medewerkster van het zwembad wil best iets vertellen, maar niet met haar naam in de krant. ,,Wie weet wat ze doen”, zegt ze. Uit voorzorg parkeert ze haar auto niet meer voor het zwembad, maar bij een neef iets verderop. De badjuffrouw staat haar mannetje, maar zelfs zij kreeg de situatie deze week niet onder controle. Woensdag was er een grote vechtpartij. ,,Ik moet zeggen zoals het is: het zijn altijd Marokkaanse Belgen. Die vechtpartij ontstond uit het niets, het was opeens veertig tegen één. Je hoeft maar even verkeerd naar ze te kijken en je hebt het zitten.”
bron: https://www.ad.nl/binnenland/belgische- ... ~a85c8343/

Bij Haagse zwembaden speelde eerder een soortgelijk probleem. Pakken we dit in Nederland wel op de goede manier op? Is er een andere aanpak nodig?
In de NRC van 1999 is dit te lezen:
Drie tot vijf jongens worden elke week bij het zwem- en recreatieparadijs Tropicana aan de Rotterdamse Maasboulevard buiten de deur gezet omdat ze over de schreef zijn gegaan. “In 98 procent van deze gevallen gaat het om allochtone jongeren”, aldus directeur Frank Blom van Tropicana, dat jaarlijks zo'n 400.000 bezoekers trekt. Allochtoon betekent in de meeste gevallen van Turkse of Marokkaaanse afkomst. Zo'n 150 jongens is voor een half jaar de toegang ontzegd tot het Rotterdamse waterparadijs.
bron: https://www.nrc.nl/nieuws/1998/06/30/li ... 16-a417876

Kennelijk helpt het om ze definitief de toegang van het zwembad te ontzeggen. Alleen lijkt het probleem iedere keer op dezelfde manier terug te keren.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je met de maatregel om alleen mensen met een abonnement toe te laten, wel heel veel andere onschuldige zwemmers dupeert. Raddraaiers blijvend weren, lijkt mij een betere oplossing. Je zou ook zwempasjes voor bonafide zwemmers kunnen uitgeven. Die verkrijg je alleen na legitimatie, zodat je naw-gegevens beschikbaar zijn.

Ik begrijp trouwens niet dat je de overlast al 2 jaar lang laat gebeuren. Ze hadden toch 2 jaar geleden direct kunnen ingrijpen?
Alle reacties Link kopieren
Bombus-Sylvarum schreef:
30-06-2019 13:48
In de NRC van 1999 is dit te lezen:


bron: https://www.nrc.nl/nieuws/1998/06/30/li ... 16-a417876

Kennelijk helpt het om ze definitief de toegang van het zwembad te ontzeggen. Alleen lijkt het probleem iedere keer op dezelfde manier terug te keren.
Het zwembad sluiten helpt ook 😂
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Fizz schreef:
30-06-2019 13:51
Ik vind dat je met de maatregel om alleen mensen met een abonnement toe te laten, wel heel veel andere onschuldige zwemmers dupeert. Raddraaiers blijvend weren, lijkt mij een betere oplossing. Je zou ook zwempasjes voor bonafide zwemmers kunnen uitgeven. Die verkrijg je alleen na legitimatie, zodat je naw-gegevens beschikbaar zijn.
Hoe houd je dan tientallen jongens buiten de deur? Dat is niet te doen toch? De overlast is ook niet beperkt tot een paar raddraaiers.
Fizz schreef:
30-06-2019 13:51
Ik begrijp trouwens niet dat je de overlast al 2 jaar lang laat gebeuren. Ze hadden toch 2 jaar geleden direct kunnen ingrijpen?
Ik denk dat men bang is voor de beschuldiging van discriminatie of racisme.
pepexx schreef:
30-06-2019 13:53
Het zwembad sluiten helpt ook 😂
De problemen daar hebben inderdaad gezorgd voor de sluiting van Tropicana. Het zou beter zijn als gemeenten en directeuren het probleem beter leren zien.
Alle reacties Link kopieren
Bombus-Sylvarum schreef:
30-06-2019 13:56
Hoe houd je dan tientallen jongens buiten de deur? Dat is niet te doen toch? De overlast is ook niet beperkt tot een paar raddraaiers.



Ik denk dat men bang is voor de beschuldiging van discriminatie of racisme.
Als je aan de kassa belaagd wordt, dan zal de politie moeten ingrijpen. Moet je dan maar iedereen toelaten, omdat je anders bedreigd wordt?

Met het abonnementensysteem weer je ze nu toch ook?
Fizz schreef:
30-06-2019 13:59
Als je aan de kassa belaagd wordt, dan zal de politie moeten ingrijpen. Moet je dan maar iedereen toelaten, omdat je anders bedreigd wordt?
Ik vermoed dat veel directeuren van zwembaden inderdaad "jongeren" toelaten in hun zwembaden, zodat zij van het probleem af zijn. Ze schuiven het probleem af op hun bezoekers en medewerkers. Maar ze zijn wel politiek-correct. En ze maken zich niet schuldig aan "discriminatie" of "racisme". Dus ze deugen enorm!
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
30-06-2019 13:59
Als je aan de kassa belaagd wordt, dan zal de politie moeten ingrijpen. Moet je dan maar iedereen toelaten, omdat je anders bedreigd wordt?

Met het abonnementensysteem weer je ze nu toch ook?
Inderdaad, daar hebben we de politie voor. Walgelijk die gasten. Ik zie dat soort tuig ook regelmatig hier in de stad. Zelf iets uitlokken en meteen schelden en bedreigen zodra iemand er een woord over durft te zeggen. Waarschijnlijk omdat ze thuis als prinsjes worden behandeld en alles mogen. Bah!
Alle reacties Link kopieren
Volgens de NOS (radio 1) betrof het Marokkaanse jongeren woonachtig in België
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
“Belgische” jongeren (met een getint tintje) :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Tsja het zijn iedere keer weer die Belgen! Belgen zijn gewoon notoir overlastgevend en overal waar ze komen is het iedere keer gezeik!
Ik zou zegge: laten we de grenzen sluiten voor alle Belgen! Dat zal ze leren!
Alle reacties Link kopieren
Was in de Tongelreep precies hetzelfde en in het Stappegoor bad ook.
Daar werden speciale bewakingsfirma’s ingehuurd die ‘kleerkasten’ inzetten op risicovolle tijdstippen.
En als ze buiten werden gezet, wat regelmatig gebeurde, bleven ze rondhangen en buiten mensen lastig vallen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.trouw.nl/cs-b93cac39

In Dusseldorf liep het zo uit de hand dat de politie in moest grijpen.

Ik zal het opzoeken maar het idee is daar om een imam uit te nodigen om de boel rustig te houden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
30-06-2019 14:10
Was in de Tongelreep precies hetzelfde en in het Stappegoor bad ook.
Daar werden speciale bewakingsfirma’s ingehuurd die ‘kleerkasten’ inzetten op risicovolle tijdstippen.
En als ze buiten werden gezet, wat regelmatig gebeurde, bleven ze rondhangen en buiten mensen lastig vallen.
Ik snap niet dat de politie daar niet op af wordt gestuurd. Daar zijn ze toch voor?
girasole3 schreef:
30-06-2019 14:10
Was in de Tongelreep precies hetzelfde en in het Stappegoor bad ook.
Daar werden speciale bewakingsfirma’s ingehuurd die ‘kleerkasten’ inzetten op risicovolle tijdstippen.
En als ze buiten werden gezet, wat regelmatig gebeurde, bleven ze rondhangen en buiten mensen lastig vallen.
Bizar, ik wist niet dat het probleem zich ook daar voordeed.

Het is misschien toch wel interessant voor een journalist om daar eens wat dieper in te duiken. Na 20 jaar overlast met jongeren met een Marokkaanse of Turkse achtergrond ben ik ook wel eens benieuwd wat die jongens bezielde. Of hebben we nu te maken met de zoontjes van diezelfde jongens die 20 jaar geleden voor overlast zorgden?
pamelacourson schreef:
30-06-2019 14:11
Ik snap niet dat de politie daar niet op af wordt gestuurd. Daar zijn ze toch voor?
Ja, dat is zoals het zou moeten. Maar de politie komt niet altijd en zeker niet altijd op tijd. In Nederland lijkt het erop dat we naar een samenleving gaan waarin we meer Eigen Verantwoordelijkheid (wat VVD, D66 en CDA propageren) moeten nemen.

De politiek verdomt het ook om gericht maatregelen te nemen. Want het zijn niet zomaar "jongeren" natuurlijk.
hollebollegijs schreef:
30-06-2019 14:10
https://www.trouw.nl/cs-b93cac39

In Dusseldorf liep het zo uit de hand dat de politie in moest grijpen.

Ik zal het opzoeken maar het idee is daar om een imam uit te nodigen om de boel rustig te houden.
Misschien is het wel de bedoeling om in ieder zwembad een imam neer te zetten dan. Vaarwel scheiding van moskee en staat. Kan de imam gelijk toezien of alle andere meiden ook wel in een goedgekeurd badpak naar het zwembad gaan om daarna zeker gescheiden zwemmen in te voeren.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik niet snap is dat die jongeren duidelijk met de bus al komen (lijn 44 uit St Niklaas stond ergens te lezen) en dan onderweg al een spoor van vernieling achterlaat, ook in het zwembad. Lijkt mij dan toch de meest simpele oplossing dat zodra een chauffeur deze jongeren in zijn bus heeft de politie in NL verwittigd en dat ze op dat moment actief surveilleert in de omgeving en zodra er iets gesloopt wordt diegene wordt opgepakt en wordt ingesloten.
Dat de burgervaders van Terneuzen en die van St Niklaas niet de koppen bij elkaar steken en een oplossing verzinnen
Dat het zwembad niet gewoon een algehele legitimatieplicht invoert i.p.v. alleen toegang voor abonneehouders.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Hier een zoon die toezichthouder is in een zwembad. In het buitenbad moet je tenminste 18 zijn om dat wel te mogen doen. Hier is in het buitenbad veel vaker rottigheid dan in het binnenbad.

Gelukkig een kort lijntje met de politie, zodra er maar iets is of lijkt te zijn, is een telefoontje genoeg en komen die voorrijden.

Zoon heeft wel eens een getuigenverklaring moeten afleggen voor zijn collega die aangifte deed van bedreiging. Collega had een paar meisjes verzocht om niet te rennen langs het bad. Jongen boos omdat collega naar zijn vriendin had gekeken. Meisje was in badpak, toezichthouder in kleding dus volgens de belager en ongelijkwaardige situatie. Dus dreigde jongen om de toezichthouder door het raam te gooien.

Sodemieter op, dan moet je niet naar een zwembad gaan.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
30-06-2019 14:11
Ik snap niet dat de politie daar niet op af wordt gestuurd. Daar zijn ze toch voor?
Politiebureau grenst nog wel aan De Tongelreep
Alle reacties Link kopieren
Bombus-Sylvarum schreef:
30-06-2019 14:15
Ja, dat is zoals het zou moeten. Maar de politie komt niet altijd en zeker niet altijd op tijd. In Nederland lijkt het erop dat we naar een samenleving gaan waarin we meer Eigen Verantwoordelijkheid (wat VVD, D66 en CDA propageren) moeten nemen.

De politiek verdomt het ook om gericht maatregelen te nemen. Want het zijn niet zomaar "jongeren" natuurlijk.
Aangezien je in Nederland niet het recht in eigen hand mag nemen, zal de politie toch moeten komen opdraven. Eigen verantwoordelijkheid is prima, maar eigenrichting is iets totaal anders.
Alle reacties Link kopieren
https://amp.tagesspiegel.de/berlin/colu ... 54718.html

Ik hoop dat de link werkt maar in Berlijn willen ze problemen met Noord Afrikaanse jongeren te lijf gaan met een zwem-imam
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
girasole3 schreef:
30-06-2019 14:10
Was in de Tongelreep precies hetzelfde en in het Stappegoor bad ook.
Daar werden speciale bewakingsfirma’s ingehuurd die ‘kleerkasten’ inzetten op risicovolle tijdstippen.
En als ze buiten werden gezet, wat regelmatig gebeurde, bleven ze rondhangen en buiten mensen lastig vallen.

Daarom worden ze hier niet meer zonder politie buitengezet.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
30-06-2019 14:10
https://www.trouw.nl/cs-b93cac39

In Dusseldorf liep het zo uit de hand dat de politie in moest grijpen.

Ik zal het opzoeken maar het idee is daar om een imam uit te nodigen om de boel rustig te houden.
En dan bidkleedjes op de zonneweide i.p.v. handdoeken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven