Digitale lynchmob eindigt in zelfmoord

13-07-2019 17:45 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ergens vorig jaar verscheen er online een filmpje van een dronken vrouw in een vliegtuig die tekeer gaat tegen de Indiase bemanning omdat ze geen wijn meer krijgt. Ze laat zich in het filmpje discriminerend uit. Verder schijnt ze gespuugd te hebben naar een bemanningslid en ook gerookt te hebben op het vliegtuigtoilet. Het filmpje ging viraal, zorgde voor veel ophef en ook een heleboel bedreigingen voor deze vrouw.

De vrouw, een vluchtelingenadvocate, is na terugkeer in Engeland tot een half jaar cel veroordeeld vanwege dit incident.

Recent is ze weer vrijgelaten. Nu blijkt ze zelfmoord te hebben gepleegd. Volgens vrienden omdat ze niet kon leven met de gevolgen van het viraal gaan van dit filmpje.

https://www.irishpost.com/news/irish-la ... ail-168637

Ik vind dit best een aangrijpend bericht. Ze beging een misstap waarvoor ze een serieuze straf heeft gekregen. Maar doordat de misstap digitaal viraal ging, waren de gevolgen nog veel groter en niet meer te overzien voor haar. Ik vraag me af of alle mensen die reageren op internetberichten met gescheld en doodsbedreigingen wel snappen wat voor gevolgen dit kan hebben.
Ja dubbel. Ik denk dat die vrouw al zo ver heen was (mentaal/psychisch) dat ze sowieso wel zelfmoord had gepleegd.
Alle reacties Link kopieren
Letsgetlosttonight schreef:
13-07-2019 17:46
Ja dubbel. Ik denk dat die vrouw al zo ver heen was (mentaal/psychisch) dat ze sowieso wel zelfmoord had gepleegd.
Dat kun je toch nooit weten? Feit is dat dit haar zover gedreven heeft. En wat er anders misschien al dan niet was gebeurd doet daar niks aan af.

De mate waarin online bedreigingen plaatsvinden en mensen zich laten gaan onder de schaduw van anonimiteit is echt heel naar. Ongeacht of de persoon in kwestie ook nare karaktereigenschappen had.
Alle reacties Link kopieren
de meeste mensen denken echt niet na over de gevolgen die dit kan hebben.
tegenwoordig is iets filmen en op internet plaatsen bijna een automatisme.

ik kan me voorstellen dat zo,n filmpje je kapot kan maken.
een discriminerende, dronken vluchtelingen advocate, dag carriere.

en iedereen in je omgeving heeft je zo gezien.
wij slapen nooit.
Natuurlijk is het niet goed te praten wat die vrouw heeft gedaan en ook goed dat er aandacht aan is besteed om aan te geven dat je zoiets niet kan maken maar... Het moet ook wel een keer klaar zijn en dat is nou het lastige van internet: Het blijft je achtervolgen met alle gevolgen van dien. Daarom vind ik ook dat je niet zomaar alles moet gaan filmen en openbaar online gooien. Hoe erg het ook is wat die vrouw heeft gedaan ze verdiende het niet om zolang getreiterd te worden nadat ze haar straf al had gehad.

Zou knettergek worden als ik weet ik niet hoe lang dagelijks doodsbedreigingen enzo zou krijgen nadat ik een misstap heb begaan die niet zo slim was maar wel voor altijd op internet staat en je dus blijft achtervolgen.
Er moet voor het incident al het één en ander psychisch mis zijn geweest. Dat zag je ook aan wát ze zei, er zat een hoop frustratie en misplaatste eigendunk bij als ik het me goed herinner. Ik kreeg er een dronken en gekken spreken de waarheid gevoel bij. Heb het filmpje nu niet opnieuw gekeken.

Maar inderdaad, het is makkelijk om iemand op het internet kapot te maken.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 13-07-2019 17:55
10.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je ervoor kiest om dit soort misdrijven te plegen aanvaard je toch bewust het gevolg dat er media-aandacht voor je misdrijf ontstaat?
Forecastle schreef:
13-07-2019 17:54
Als je ervoor kiest om dit soort misdrijven te plegen aanvaard je toch bewust het gevolg dat er media-aandacht voor je misdrijf ontstaat?
Ja en nee. Je weet dat het consequenties heeft maar weet iemand nou precies wat de kracht van internet is? Ik denk het niet. Internet is wel even wat krachtiger dan een krant, radio of tv.
Alle reacties Link kopieren
Letsgetlosttonight schreef:
13-07-2019 17:46
Ja dubbel. Ik denk dat die vrouw al zo ver heen was (mentaal/psychisch) dat ze sowieso wel zelfmoord had gepleegd.
Dat zullen we nooit weten, maar dat zou best kunnen. Drie flessen wijn opzuipen in een vliegtuig en vervolgens iedereen verrot schelden is natuurlijk qua gedrag wel méér dan een kwade dronk.
Neemt niet weg dat haat reacties of zelfs bedreigingen net zo verwerpelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Forecastle schreef:
13-07-2019 17:54
Als je ervoor kiest om dit soort misdrijven te plegen aanvaard je toch bewust het gevolg dat er media-aandacht voor je misdrijf ontstaat?
Nee. Dat zou niet zo moeten zijn.
Letsgetlosttonight schreef:
13-07-2019 17:46
Ja dubbel. Ik denk dat die vrouw al zo ver heen was (mentaal/psychisch) dat ze sowieso wel zelfmoord had gepleegd.
In ieder geval een zware alcoholverslaving.
Alle reacties Link kopieren
En nu de dame zelfmoord gepleegd heeft zetten we opnieuw de link van het filmpje neer zodat alles weer opgerakeld wordt en nu misschien zelfs de familie beschadigd
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
13-07-2019 18:00
Nee. Dat zou niet zo moeten zijn.
Dus de media moet worden afgeschaft? Gelukkig is dit Nederland en niet Rusland of Turkije.
Tja, we zijn in dat opzicht in de maatschappij terug naar middeleeuwse schandpaal.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
13-07-2019 17:51
Dat kun je toch nooit weten? Feit is dat dit haar zover gedreven heeft. En wat er anders misschien al dan niet was gebeurd doet daar niks aan af.

De mate waarin online bedreigingen plaatsvinden en mensen zich laten gaan onder de schaduw van anonimiteit is echt heel naar. Ongeacht of de persoon in kwestie ook nare karaktereigenschappen had.
Feit? Ook dat weet je niet zeker.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
13-07-2019 18:03
Tja, we zijn in dat opzicht in de maatschappij terug naar middeleeuwse schandpaal.
ja en dan wereldwijd.

ook als je je verstopt in het amazone gebied kun je nog een indiaan met een smartphone tegenkomen die het gezien heeft.
wij slapen nooit.
valentinamaria schreef:
13-07-2019 18:06
ja en dan wereldwijd.

ook als je je verstopt in het amazone gebied kun je nog een indiaan met een smartphone tegenkomen die het gezien heeft.
De andere kant is dat mensen vroeger dit soort shit over zich heen moesten laten komen en dat zo’n vrouw daar waarschijnlijk vanwege haar positie relatief eenvoudig mee weg was gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien had haar omgeving niet in de gaten hoe slecht het psychisch met haar ging en hebben ze nu last van een schuldgevoel.
Dus schuiven ze de "schuld" op de reageerders van haar filmpje.
Alle reacties Link kopieren
Dit topic is eigenlijk precies hetzelfde, als waar het over gaat.

Wij weten namelijk niks, behalve een paar vage nieuwsberichten.
We hebben geen idee waarom die mevrouw zich zo dronken misdragen heeft, noch waarom ze niet meer wilde leven. Ook hebben we geen idee of internet er iets mee te maken heeft.

Het zijn allemaal speculaties, niks meer en niks minder.
Typisch dat iemand met een beroep als vluchtelingenadvocate, zo tekeer gaat en rasistische opmerkingen maakt.


Maar goed, ze heeft haar terechte straf uitgezeten en het filmpje had van het internet afgehaald moeten worden.
Dan had dit ws niet zo afgelopen.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
13-07-2019 18:10
De andere kant is dat mensen vroeger dit soort shit over zich heen moesten laten komen en dat zo’n vrouw daar waarschijnlijk vanwege haar positie relatief eenvoudig mee weg was gekomen.
ben ik helemaal met je eens.

maar aan de andere kant ken ik ook gewone mensen die een keer over de schreef zijn gegaan.
en dat dit gefilmd is , wat ze zelf niet eens weten.

maar wel via Whatsapp rond gaat.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Tja, je ziet aan haar hele gedrag dat ze zich beter voelt dan de rest, want zij deugt en is een ‘internationale vluchtelingen lawyer”. En als je je dan als een dronken, racistische tokkie gaat gedragen, moet je niet raar opkijken als daar een filmpje van op het web verschijnt. Billen, blaren.
Ik had een keer een vriendin en ik dacht wat een aardig persoon. Maar online was ze vaak niet meer zo aardig. Bij veel nieuwsberichten was het commentaar niet uit de lucht. Dan dacht ik echt van wow wie ben jou nou echt? Die negatieve persoon die alles en iedereen haat online of die aardige vriendin in het echte leven?!

En tja iedere dag van die hatelijke berichten naar je hoofd geslingerd krijgen van vreemde mensen online die zich helemaal laten gaan omdat ze lekker anoniem zijn of mee willen doen met de meute doet toch iets met je.
Alle reacties Link kopieren
Ze had er ook iets goeds mee kunnen doen, laten zien dat ze spijt heeft, dus een ander filmpje maken waarin ze toegeeft dat ze belachelijk deed en daarom iedereen af raad om te drinken en dan te gaan vliegen.

Nee ze draait eerst door, laat haar ergste kant zien en vervolgens geeft ze er de brui aan.
Karakter van niks.
MissMaran schreef:
13-07-2019 18:31
Ze had er ook iets goeds mee kunnen doen, laten zien dat ze spijt heeft, dus een ander filmpje maken waarin ze toegeeft dat ze belachelijk deed en daarom iedereen af raad om te drinken en dan te gaan vliegen.

Nee ze draait eerst door, laat haar ergste kant zien en vervolgens geeft ze er de brui aan.
Karakter van niks.
Helpt dat denk je? Vaak blijft het negatieve filmpje toch langer rondzwerven dat je spijtbetuiging. En dan gaan mensen weer filmpjes maken of hele posts schrijven over je spijt betuiging en dat kan dan ook weer goed of kwaad uitpakken. Niet dat je dan maar geen spijt moet betuigen, het helpt alleen niet altijd. Zie dat wel eens op Youtube, dat een Youtuber iets fout heeft gedaan, dat anderen er bovenop duiken, Youtuber maakt spijt filmpje, Youtubers duiken er weer bovenop om dat filmpje te bespreken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven