De zolder verbouwen, plafond en tussenwanden.

02-09-2011 12:00 19 berichten
Ik wil van een zolderruimte een of twee slaapkamers en bergruimte maken. Het is een geïsoleerde zolder, dus dat hoeft niet meer. Dakramen worden door de woningstichting geplaatst.



Er zit nu geen plafond in en het hoogste punt is meer dan drie meter hoog. Ik wil er dus een plafond in maken. Hoe doe ik dat het handigste?



De elektra zal gedeeltelijk moeten worden gescheiden. Dat zal denk ik door een pro moeten worden geregeld. Maar doe ik dat voor of na het maken van een plafond?



En hoe zet ik tussenwanden neer? Metselen met stenen of van die witte gasbetonblokken of toch met hout of eventueel een kastensysteem gebruiken als wand? Wat is handig?



Iemand ervaring?





Ik probeer een beetje overzicht te krijgen in het hoe en in welke volgorde je een zolder verbouwd. Het huis is een onverwacht buitenkansje, maar de zolder moet minimaal een slaapkamer worden om er met mijn gezin te kunnen wonen. En hoewel ik wel aardig kan klussen, is dit wel een groot project.
Wij hebben een verlaagd plafond gemaakt (om een vliering te creeren) in een van de slaapkamers.



Mijn man heeft eerst dwarsbalken geplaatst, zo'n 50cm uit elkaar. Die zitten met platen en dikke schroeven in de muur vast.



Daarna heeft hij de vloer van de vliering gemaakt door brede planken te bevestigen op die balken.



Toen het plafond gemaakt door gipsplaten onder tegen de balken te schroeven. Deze werden dichtgeplamuurd en vervolgens een paar keer goed in de latex gezet.



Hij had een opening vrijgehouden (uitsparing in een van de planken en platen) voor de vlizotrap.



Heb je hier iets aan? Materiaalkosten waren ongeveer 300 euro.
Tussenwanden zijn eenvoudig te maken door het plaatsen van een houten raamwerk. Je plaatst een geraamte van houten balkjes waar je vervolgens gipsplaten op bevestigd. Die smeer je aan, latex erop en klaar.



Voor een meer permanent resultaat gebruik je giboblokken. Die metsel je op elkaar, voorstrijk gebruiken en dan in de latex.
Oh, en je doet meestal eerst het plafond en daarna de tussenwanden in zo'n geval. Als je een heel hoog plafond hebt, kun je er namelijk een grote vliering van maken. Dat is heel veel bergruimte.
Dankjewel! Daar heb ik zeker iets aan. Ik wil wel de mogelijkheid maken om de ruimte boven het plafond als vliering te gebruiken. Ik heb het in eerste instantie niet nodig, maar wie weet wat voor zooi ik nog ga verzamelen.
Kunnen die giboblokken gewoon op de grond vastgemaakt worden, met cement ofzo? Of moet daar eerst iets onder?
Een vliering is echt zo gemaakt. De trap was het duurst in aanschaf, 125 euro inclusief luik. De vloerplanken zijn gewoon houten platen van 9 mm dik. Dat kost je de kop niet. Het is handiger om het meteen af te maken, dan hoef je niet meer te zagen en timmeren als de kamer al als slaapkamer wordt gebruikt.



Even ter geruststelling: mijn man had (met zijn tweeen) het plafond inclusief vliering, afwerken en het plaatsen van inbouwspotjes in 2 dagen af.
quote:dddandelion schreef op 02 september 2011 @ 12:10:

Kunnen die giboblokken gewoon op de grond vastgemaakt worden, met cement ofzo? Of moet daar eerst iets onder?Kan gewoon op de grond, die moet wel vlak zijn. Handig is om er waterpas een brede lat op te plaatsen. Daar metsel je dan de blokken weer op.
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou zo lees, zou ik voordat je begint, iemand uit je kennissenkring die er echt wat van weet om advies vragen.

In ieder geval kun je niet zo maar een wand van blokken neer zetten. Je loopt namelijk het risico dat die, vanwege het gewicht, dwars door de vloer heen gaat.

Ook het maken van een vliering valt best zelf te doen maar dan moet je wel heel goed weten waar je mee bezig bent. Dat is niet iets wat je even doet als je daar geen ervaring mee hebt.

En elektriciteit zal inderdaad door een vakman aangelegd moeten worden.
De vloer is van beton, dus ik verwacht niet dat die in gaat storten. Het huis is pas drie jaar oud. En in de straat zijn er al veel mensen die de zolder gebruiken als woonruimte.



Ik ga maar eens een handige harry zoeken in de omgeving...
Dandelion, als je zo weinig sjoege hebt van verbouwen, dan zou ik niet zelf gaan klussen. Je weet niet eens of het dak voldoende draagkracht heeft om er balken aan vast te maken.

Hebben jullie geen klussenier in de buurt? Of plaats een briefje bij Albert Heyn, of zet een advertentie in jullie plaatselijke krantje.



Ik vind giboblokken gebruiken voor muren die geen draagvermogen hebben, en waar ook niks zwaars aan opgehangen hoeft te worden, een beetje onzin, het is duurder en moeilijker.



Elektra kan een handige harry makkelijk zelf aanbrengen. Maar aangezien jij geen handige Harry bent, zou ik daar ook niet aan beginnen.
Gipsblokken zet je niet zo op de vloer, daar heb je zo'n u-vormig profiel voor nodig. Dat schroef je op de vloer vast en daar zet je betonblokken op. Maar zelf zou ik voor een raamwerk met gipsplaten gaan. Let er wel op dat je er dan niks zwaars aan kan hangen. Schilderijtje kan, maar veel meer niet. En let dan ook op je pluggen. Je hebt speciale voor een gipsplaten muurtje, die springen uit aan de andere kant van de muur zodat hij verankert zit zeg maar.
Op zich kan ik best veel zelf. Maar tussenmuurtjes plaatsen en een plafond from scratch heb ik nog niet gedaan. Wel gipsplaten tegen een muur gezet in een garage. (Houten latten schroeven, isoleer ertussen, gipsplaten schroeven en afwerken.)



Ik heb al een advertentie gezet op marktplaats en zal ook eens bij de buren informeren wat zij precies gedaan hebben met de zolder en hoe en wie dat heeft gedaan. Misschien heb ik wel een handige buurman...
Ivetje, holle wand pluggen bedoel je?
Een houten raamwerk met gips is ook makkelijker voor de electra. Bij gibo moet je daar ruimte voor frazen en dat daarna weer strak afwerken. Is meer werk en moeilijker dan wat draadjes tussen de gipsplaten doortrekken.
Een houten raamwerk met gips is ook makkelijker voor de electra. Bij gibo moet je daar ruimte voor frazen en dat daarna weer strak afwerken. Is meer werk en moeilijker dan wat draadjes tussen de gipsplaten doortrekken.
Alle reacties Link kopieren
Je zou er ook voor kunnen kiezen om het dak zo af te bouwen dat een van de slaapkamers een slaapplek onder de nok heeft. Stel je hebt een kamer links en een kamer rechts, dan bouw je alleen een plafond in de rechter kamer, de linker kamer kan dan het plafond van de rechterkamer gebruiken als slaapplek (met een hekje ervoor). Is meer gebruik maken van de ruimte die je hebt.
Kaaaatje, op zich wel een goed idee, maar de zolder is zo groot dat dat niet nodig is. De ruimte vanaf waar de zolder stahoog is, is ongeveer acht bij tien. En dan nog de schuine kanten ernaast. Die timmer ik af en maak er schuifdeuren in om bergruimte/kasten achter te hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:nummerzoveel schreef op 02 september 2011 @ 16:15:

Een houten raamwerk met gips is ook makkelijker voor de electra. Bij gibo moet je daar ruimte voor frazen en dat daarna weer strak afwerken. Is meer werk en moeilijker dan wat draadjes tussen de gipsplaten doortrekken.Giboblokken bestaan grotendeels uit gips. Daar kan je met een verfkrabber sleuven in trekken voor elektra, dus je hoeft echt niet te frezen. Een ander voordeel vind ik dat het niet hol klinkt, en goedkoper is dan een wand van hout en gips. Gibo kan je verlijmen met fix en finish (paars/witte zak) en je hoeft naderhand niet al die naden af te strijken en van stucgaas te voorzien. Bij betonnen vloer is een plastic bak niet nodig; je kan de blokken rechtstreeks op het beton zetten, mits waterpas.
Dansen is leuker dan lopen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven