Eerste kind; ' beste' leeftijd...

28-01-2008 20:46 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vraag voor voor allen....



Ik ben de laatste tijd behoorlijk bezig met het fenomeen kinderen. Ik ben nu net 26 en vriendlief bijna 29.... Nog lekker jong. Pas ons tweede huis gekocht waar we over 6 maanden intrekken. Vaste baan etc.

Maar wat is nu een mooie leeftijd om zwanger te raken, uiteraard valt dit niet te plannen, dit maakt het ook zo 'lastig'. Straks heb ik heel veel moeite en begin ik te laat. Over twee jaar zou ik leuk vinden, alleen moet vriendlief daar ook aan toe zijn uiteraard.

Wat vinden jullie en wat zijn jullie ervaringen?





Groet, juffertje
Een zoon!
Alle reacties Link kopieren
Je kan het inderdaad niet plannen. Manlief en ik begonnen toen ik 24 was. Over een paar weken ben ik 28 en er is nog geen kleine.



De beste leeftijd is wanneer jullie eraan toe zijn. Dat kan nu zijn, maar ook pas over 5 jaar.
Alle reacties Link kopieren
dag Juffertje

ik ben 25 jaar en gestopt met de pil. ik was vroeg klaar met mijn studie en werk nu al bijna 4 jaar. zijn ook net verhuisd naar ons 2e koophuis. dus zijn er aan toe, haha...heb hier zelf ook wel aan getwijfeld of ik niet nog te jong ben, maar wordt straks ok al 26 en mijn vriend 31. eigelijk niet teveel bij nadenken en als het goed voelt er voor gaan, toch?
Sja, het gaat zoals het gaat toch? Er zal een moment komen waarop jullie allebei besluiten om te gaan proberen een kindje te krijgen. Ik denk dat dát moment, dat moment waarop jullie samen besluiten om ervoor te gaan en er allebei klaar voor zijn, een mooie leeftijd is om zwanger te raken.

Je kunt nooit alle mogelijke scenario's incalculeren. Ik denk, Juffertje, dat je moet accepteren dat er heel veel elementen in het leven zijn die niet te plannen zijn. En dit is daar één van. Ja, het kan misgaan, je kunt onvruchtbaar blijken, je kunt zelfs zo vruchtbaar blijken dat je direct een drieling verwacht, ja het kan allemaal. En daarom is de juiste tijd het moment waarop jullie er allebei klaar voor zijn. Dat maakt het incasseren van al die onverwachte aspecten een stuk makkelijker, en het hele proces een stuk minder frustrerend.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Tja, wat is de beste leeftijd...dat is voor iedereen anders denk ik. Ik vind het zelf wel prettig dat ik nog een beetje jong ben nu ik kinderen heb gekregen. Ik was 26 toen de oudste werd geboren. Maar de reden om eerder te beginnen omdat het weleens niet zou kunnen lukken, lijkt me niet zo goed. Geniet eerst nog van het lekker met z'n tweetjes zijn en als jullie er allebei aan toe zijn ga het dan proberen. Jullie zijn inderdaad nog lekker jong, dus je hebt ook nog wel de tijd.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tussen de 25 en 30 jaar twee kinderen gebaard. Ik vond dit een mooie leeftijd. Je lichaam is op en top fit, en je bent op je top van vruchtbaarheid.

Wat ik ook erg prettig vind is dat ik nu nog lekker jong ben en lekker kan mee ravotten, rennen zwemmen enz.

En als m'n kinderen het huis uitgaan ben ik nog redelijk jong, en als ik dan nog gezond ben staat daar nog een heel leven op mij te wachten. En mocht ik klein kinderen krijgen kan ik daar nog veel van genieten. ( Hoop ik )
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_36255 wijzigde dit bericht op 28-01-2008 21:19
Reden: verkeerd topic.
% gewijzigd
Zoals ik er nu tegenaan kijk, zou ik zeggen: als je een jaar of 22 bent, dan ben je voor je veertigste weer vrij om te gaan en staan waar je wilt.

:)



Het beste tijdstip kun je alleen zélf bepalen, een ander kan wel dit óf dat vinden, maar daar heb je niets aan. Het is tenslotte jouw leven, en niet dat van die ander. Als jullie er sámen voor willen gaan, dan is dát het juiste moment, of je nu 19 of 49 bent.
Alle reacties Link kopieren
gemiddelde leeftijd is 29 jaar
Ik was 27 toen ik zwanger was en beviel, en vind het een prima leeftijd. Maar ik denk dat er geen perfecte leeftijd voor is, daar heeft het namelijk niks mee te maken. Het gaat erom dat je er beiden aan toe bent. Want je leven verandert natuurlijk wel met het krijgen van een kind. Het is niet zo dat alle leuke dingen op houden, maar je wilt ook niet elke avond je kind aan een oppas over laten om leuke dingen te gaan doen, je zult daar een middenweg in moeten vinden en er dus aan toe zijn om als je errug veel weg bent dat te minderen.
Alle reacties Link kopieren
Tja biologisch gezien is op jongere leeftijd een kind natuurlijk beter dan op oudere. Maar emotioneel?

Ik zou zeggen: ga bij jezelf na of je de meeste dingen die je graag wilt, en waarbij een kind net iets ingewikkelder is, denk aan een verre reis, een fulltime studie, het opstarten van een bedrijf, o.i.d., hebt gerealiseerd. Is dit niet zo dan zou je kunnen overwegen dit eerst aan te pakken en daarna proberen een kind te maken.

Anderszijds is dat wel een erg materialistische benadering en denk ik dat als je gevoel zegt dat je dolgraag ouders wil worden je ervoor zou kunnen gaan.
maansa schreef op 28 januari 2008 @ 21:41:

gemiddelde leeftijd is 29 jaar
29,4 zelfs :-)
Alle reacties Link kopieren
Tja ik stopte op mijn 22ste met de pil, wilde 3 kinderen voor mijn 30ste



Op mijn 34ste heb ik nu net een 2 jarige...9 jaar over gedaan. Meer zit er niet in, dit was al een wonder van de bovenste plank.



Wel hebben we twee pleegkinderen erbij.
Alle reacties Link kopieren
Te laat!!!





(Geintje!) Ik was 24 bij nr 1 en 25 bij nummer 2, zegt echter helemaal niets! Je bent geen eenheidsworst en dat is maar goed ook want anders zou de wereld er maar doodsaai uitzien!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren




En bij hoog-opgeleiden zelfs bijna 33.



Zelf was ik zelfs nog ouder, maar dat had allerlei (relationele) redenen.

Maar ik vind dit echt prima: ik had mijn docher echt geen 10 jaar eerder willen krijgen.



Overigens was ik binnen 1 maand zwanger, dus het is echt niet zo dat als je wat ouder bent, je er automatisch (veel) langer over doet om zwanger te worden.



En verder: doe waar jij je goed bij voelt; maar houd wel je verstand er ook bij. Af en toe lees ik hier verhalen in de trant van 'leuk een kindje, we hebben wel geen geld, maar ach dat komt allemaal wel goed'. Nou vaak niet dus, weet ik uit (professionele) ervaring en het is fnuikend voor een stabiele omgeving als er altijd geldzorgen zijn.

Verder
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties. Manlief is er nog niet aan toe en ik heb wel steeds meer gillende eierstokken. Ik zou graag voor mijn dertigste mijn eerste willen. Nou eigenlijk over 2 jr willen stoppen en kijken... Maar mannen zijn op dit gebied (in mijn omgeving) altijd wat moeilijker..... Hoe oud awas jullie man?
Een zoon!
Alle reacties Link kopieren
Ik was er bijna 29 en hij bijna 30 toen onze eerste werd geboren.
Alle reacties Link kopieren
ik was 23 toen mijn kleine werd geboren en mijn vriend 24. ik heb al weer rammelende eierstokken voor de volgende. mijn vriend wilde eigengenlijk na een paar mnd al weer een volgende maar ik nog niet. we moeten eerst groter gaan wonen voor de volgende komt.



doe waar jullie je goed bij voelen!!!
Tot 35 vind ik alles prima.
Alle reacties Link kopieren
fleurtje schreef op 30 januari 2008 @ 06:58:

Tot 35 vind ik alles prima.
Moet mijn schoonmoeder alsnog aan de schandpaal: zij kreeg haar kinderen op haar 39e, 41e en bijna 47e! Gewoon spontaan en zonder dat de hele wereld er een mening over had .
Maar dat moet zíj toch weten? Schandpaal slaat nergens op, als zij het zelf prima vindt. Er werd toch gevraagd wat wij zélf vinden???

Persoonlijk vind ik het absurd, maar als een ander er geen probleem mee heeft is het toch goed? (los van de discussie over vruchtbaarheidsproblemen door leeftijd en wie dat gaat betalen).
Alle reacties Link kopieren
Dat van die schandpaal was uiteraard cynisch bedoeld, maar je zegt wel dat je het absurd vindt (wat ik toch een behoorlijk waarde-oordeel vind) maar hoe kun je iets absurd vinden als je niks van de situatie weet?/



Dat stoort mij dan weer in dit soort discussie, net alsof iedereen, altijd in dezelfde situatie zit en dat er daarom een eenduidig antwoord moet zijn, waarom iets goed (of niet) moet zijn.



In haar geval was haar verloofde verongelukt en is ze pas jaren later weer aan de man geraakt en toentertijd (mijn schoonzus is net 50 geworden) was er toch helemaal geen sprake van vruchtbaarheidsprobemen of dito behandelingen. Kinderen kreeg je (of niet) en dat was het dan.

En nog afgezien van haar voorbeeld: hoeveel vrouwen kregen niet (ver) na hun 40e nog hun zoveelste kind????
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad. Mijn oma kreeg ook nog een kind na haar 40e. Helaas met het Down syndroom.
Luister, TO vraagt wat wij vinden, ik lees dan: voor onszelf. Persoonlijk vind ik die leeftijden absurd, maar dat is toch míjn mening? Die dring ik verder niemand op. Die geef ik hier, omdat die gevraagd wordt. Net als dat ik die mening zou geven als die me irl gevraagd zou worden.

En ja, toen waren er idd geen vruvhtbaarheidsproblemen, als het na je veertigste niet lukte, dan had je gewoon pech gehad. Nu is dat dus anders. En dan komt bij mij de vraag: als vrouwen zó laat besluiten kinderen te willen, moeten ze dan ook niet zelf de (financiele) consequenties daarvan nemen?



Maar goed, dit is een herhaling van zetten, want deze discussie is nog niet zo heel lang geleden al gevoerd, op deze pijler.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven