Naar de vrije school...of toch niet?

10-10-2012 15:28 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik heb een dochtertje van 2 en ben me (ja, nu al) aan het orienteren voor de kleuter en - basischool voor haar. Vlakbij waar ik woon zit een vrije school. Ben er geweest, sfeer geproefd en...tja, lijkt me voor kleuters en jonge kinderen een fijne school om op te zitten. Veel muziek, natuur en vooral, een zachte manier van omgaan met elkaar.

Mijn twijfelpunt: hoe ervaren kinderen de overgang naar een 'gewone school' daarna, voortgezet onderwijs dus. Heb hier veel ( niet al te beste) verhalen over gehoord maar die gaan dan ook wel weer 20 jaar terug. Er is veel veranderd. Of niet?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Misschien hebben jullie zelf kinderen die net deze overstap gemaakt hebben. Hoe hebben zij ( en jullie) hun schooltijd op de vrije school ervaren?



Dank jullie wel voor het delen
Ik had mijn dochter (nu zes jaar) in eerste instantie opgegeven voor de Vrije School. Ik wilde graag dat ze eerst zou leren naar zichzelf te kijken en dan pas daarbuiten en dat men zo bezig is met de natuur, de seizoenen, knutselen, dans en muziek, sprak me erg aan. Ik gaf mijn dochter op toen ze een jaar of twee was.



Overigens heb ik al sinds mijn jeugd een antroposofische huisarts, dus ik wist er al enigszins iets vanaf.



Op een bepaald moment ging ik als stagiaire werken bij een antroposofisch vmbo en kwam ik nog meer te weten over de manier waarop leerlingen benaderd worden. Ondertussen was ik al aan het twijfelen over de juistheid van mijn eerdere keuze; ik vond mijn dochter geen Vrije School-kind. Ze was inmiddels 3,5 jaar en kon tot honderd tellen, deed voor de lol sommetjes, kon het alfabet dromen en las al wat eenvoudige boekjes. Interesse voor poppen (waar ze op de Vrije School erg veel mee spelen) was er totaal niet.



Mede door mijn werkgever op dat moment, waar ik constateerde dat het Vrije School-onderwijs wel erg ver van de realiteit af stond, besloot ik mijn dochter naar een Daltonschool te doen.



En daarmee is het verhaal nog niet af hoor , want eind vorig schooljaar, eind groep 2, begon ik toch weer te twijfelen en ben ik toch nog eens naar zo'n informatie-avond geweest van de Vrije School. Ik dacht: nu of nooit meer. Ik ben heel blij met de Dalton-school, maar ik zou wel meer aandacht voor het innerlijk willen zien.



Het klonk me als muziek in de oren wat de leerkrachten vertelden die avond, zo mooi, zo kloppend. We kregen een rondleiding door de school en tijdens de rondleiding realiseerde ik het me ineens weer: de school staat mijlenver van de realiteit af. Het is alsof ze de kinderen (liefdevol, dat wel) omarmen met het mooi vormgegeven gebouw, de klassikale leerstijl, de knutselwerkjes, euritmie (bewegingsvorm), schilderwerkjes, zachte ronde vormen, breien, borduren, etc. maar wel allemaal achter gesloten deuren, er wordt de kinderen niets meegegeven van de buitenwereld. Het lijkt wel een soort toneelstuk.



Vergeet overigens ook niet naar het praktische aspect te kijken: op de Vrije School worden andere schooltijden gehanteerd (eerder uit, niet alle dagen/middagen naar school).
Alle reacties Link kopieren
quote:wdr schreef op 10 oktober 2012 @ 20:37:

[...]





Leuk om te zien maar ook wel één grote reclamespot. Wat mij soms wat tegen staat is dat mensen van de vrije school reguliere scholen vaak wegzetten als 'prestatiefabriek', waar je slechts 'kennis tot je neemt die je wordt voorgeschoteld'.



Je bedoelt net zoals jij de vrije school wegzet als zachtaardig Een school waarna je in een gat valt, waarna bijna niemand een goede maatschappelijke carriere heeft. Veel oud leerlingen zich slepen van baantje naar baantje. Moeite met de harde maatschappij?



Vooroordelen noemen ze dat.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
quote:Banba schreef op 10 oktober 2012 @ 20:43:

[...]





Je bedoelt net zoals jij de vrije school wegzet als zachtaardig Een school waarna je in een gat valt, waarna bijna niemand een goede maatschappelijke carriere heeft. Veel oud leerlingen zich slepen van baantje naar baantje. Moeite met de harde maatschappij?



Vooroordelen noemen ze dat.Vooroordelen zijn niet gebaseerd op de ervaringen van mensen die hun hele jeugd op de vrije school hebben gezeten. Ik denk dat die wel weten waar ze het over hebben, of ken jij alleen maar positieve verhalen? Ik wil hier geen ruzie maken of de vrije school afbranden, als je mijn berichten lees, zie je misschien ook sympathie voor de vrije school. Ik vind veel zaken aan de vrije school heel leuk (de sfeer, open houding en creativiteit) en ben niet voor niets bevriend met veel mensen van de vrije school, kom ook jaarlijks op kerstmarkten, heb er veel over gelezen en heb een vriendin die uit een vrije schoolgezin komt en daar nu ook les geeft. En ik ben ook kritisch over bepaalde punten ja. Ik hoop dat dat mag en dat we daarom geen ruzie hoeven te gaan maken. Ik denk dat we hier best inhoudelijk kunnen discussieren zonder termen als 'vooroordelen' en 'wegzetten' te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie helemaal niemand ruzie maken hoor , ik vond het alleen opmerkelijk dat jij de vrije school (in mijn ogen) behoorlijk afbrandde en vervolgens die opmerking maakte.



Ik geloof meteen dat jij allerlei kennis en ervaringen hebt met de vrije school en ex leerlingen ervan. Dat wil alleen niet zeggen dat hun ervaringen 'gemiddeld' zijn en dat 'dus' alle kinderen die de vrije school hebben gedaan deze ervaringen hebben. Net zoals niet alle reguliere basisscholen leerfabrieken zijn. Daarnaast zijn dit natuurlijk verhalen van 20 jaar (of langer) geleden. Op de vrije school (iig de onze) is er, net als in het reguliere basisonderwijs, behoorlijk wat veranderd sindsdien.



Ik ken zeker niet alleen maar positieve verhalen wbt de vrije school. Ik heb behoorlijk veel onderzoek gedaan voordat we de keuze voor de vrije school hebben gemaakt. Ik heb alleen wel gemerkt dat veel van deze negatieve verhalen gebaseerd zijn op verhalen van lang geleden.



Natuurlijk mag je kritisch zijn. Dat ben ik ook, zeker als het op dit soort belangrijke keuzes aankomt. Ik denk dat er in deze ook geen goed of slecht bestaat. De visie en aanpak van de vrije school sluit heel goed aan bij hoe wij in het leven staan. Beter dan die van de basisschool. Andere ouders zien dit weer heel anders, prima toch.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie, goede reactie ook.

Ik denk dat we het op sommige punten zelfs eens zijn, ik heb in een eerder bericht ook aangegeven dat veel ervaringen die ik ken van lang geleden zijn en dat er nu veel veranderd schijnt te zijn (vanuit het werk van mijn vriendin hoor ik natuurlijk ook veel). Ook heb ik eerder gezegd dat ik de vrije school zeker niet zou afraden en dat er mensen zijn die goed aansluiten bij de vrije school, zoals jij en je gezin dus. En familieleden van me, die passen heel goed bij de vrije school en floreren daar.



Ik sta inderdaad anders in het leven, ben ook wel kritisch en analytisch ingesteld en omdat ik zijdelings zoveel met de vrije school te maken heb ben ik er ook extra op gaan letten en over gaan lezen. Maar het is naast kritisch zijn niet mijn bedoeling om de vrije school aan te vallen, goed dat het bestaat en dat veel mensen er blij mee zijn... alleen sluit het dus niet helemaal aan bij mij. Graag hoor ik ook nog wat meer van jou waar je allemaal blij van wordt bij de vrije school, leuk om te horen.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij opvalt is dat mensen vaak met het argument komen dat vrije school leerlingen niet zijn opgewassen tegen de harde maatschappij. Niet hard genoeg zijn dus.

Nu ben ik geen moraalridder, wereldverbeteraar, of hoe je het ook noemen wilt, maar is die verharde maatschappij niet onderdeel van onze verharde planeet, die het volgens mij geen 100 jaar meer volhoudt omdat wij het zo verkloten hier? Door onder andere, diezelfde hardheid en onverschilligheid?

En ik ga echt niet mijn dochter wegzetten als pionier als het gaat om het redden van de aarde. Wat ik alleen wil zeggen is dat een ommekeer naar een bewustere, betere samenleving ergens moet beginnen.

Ik denk dat dat gedachtengoed voor veel ouders ook een stimulans is om hun kind(eren) naar de vrije school te doen.

Nogmaals, ik denk niet dat het reguliere onderwijs slecht is, of alleen maar cognitief bezig is, ik vind alleen het benadrukken van 'leren via hoofd en hart' een mooi uitgangspunt naar een bewustere scholing en manier van omgaan met elkaar.En ik geloof dat de vrije school meer met bewustwording bezig is dan regulier onderwijs.
over dat veel vrije school kinderen van baantje naar baantjw fladderen....



ik denk dat op mijn huidige werkplek minstens 20% van de artsen een vrije school achtergrond heeft, vond ik heel frappant
Alle reacties Link kopieren
quote:-teuntje- schreef op 10 oktober 2012 @ 23:12:

over dat veel vrije school kinderen van baantje naar baantjw fladderen....



ik denk dat op mijn huidige werkplek minstens 20% van de artsen een vrije school achtergrond heeft, vond ik heel frappantDat had ik gezegd, relatief veel van mijn vrije school vrienden hebben daar last van. Maar dat is geen wetmatigheid, leuk dat jij een hele andere kant ziet op jouw werk. (misschien trek ik wel vrienden aan die van baan naar baan fladderen, ongeacht hun vrije school achtergrond)
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzious schreef op 10 oktober 2012 @ 23:04:

Wat mij opvalt is dat mensen vaak met het argument komen dat vrije school leerlingen niet zijn opgewassen tegen de harde maatschappij. Niet hard genoeg zijn dus.

Nu ben ik geen moraalridder, wereldverbeteraar, of hoe je het ook noemen wilt, maar is die verharde maatschappij niet onderdeel van onze verharde planeet, die het volgens mij geen 100 jaar meer volhoudt omdat wij het zo verkloten hier? Door onder andere, diezelfde hardheid en onverschilligheid?

En ik ga echt niet mijn dochter wegzetten als pionier als het gaat om het redden van de aarde. Wat ik alleen wil zeggen is dat een ommekeer naar een bewustere, betere samenleving ergens moet beginnen.

Ik denk dat dat gedachtengoed voor veel ouders ook een stimulans is om hun kind(eren) naar de vrije school te doen.

Nogmaals, ik denk niet dat het reguliere onderwijs slecht is, of alleen maar cognitief bezig is, ik vind alleen het benadrukken van 'leren via hoofd en hart' een mooi uitgangspunt naar een bewustere scholing en manier van omgaan met elkaar.En ik geloof dat de vrije school meer met bewustwording bezig is dan regulier onderwijs.Je hebt al met beide scholen een kennismakingsgesprek geregeld, ga open die gesprekken in, neem de tijd om rond te kijken, sfeer te proeven, en ga op je gevoel af, voelt het prettig als een warm bad, is de sfeer kil, zijn de leerlingen enthousiast, staan deuren van lokalen open, heerst er een rumoerige sfeer, of juist een ontspannen rustige sfeer, hoe gedragen de kinderen zich in de groepen, hoe de leerkrachten. Hoe gaan ze met leerlingen om die boven het gemiddelde uitsteken? hoe gaan ze om met kinderen die onder het gemiddelde zitten? Is er bijv. een pestbeleid? wat zijn de schooltijden, blijven ze allemaal over tussen de middag? Neem je kind mee naar de gesprekken, kijk hoe zij/hij reageert, hoe wordt ze benadert? succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:forumfossiel schreef op 10 oktober 2012 @ 16:54:

De "Vrije school"is eigenlijk de "Antroposofische school".

Verdiep je eens in het gedachtengoed van de antroposofie en meneer Rudolph Steiner, want daarop is de onderwijsmethode gebaseerd.

Het klinkt leuk" aandacht voor natuur en sociale vaardigheden, maar er zit wel meer achter.

Vervolgens zou ik ook onderzoeken hoe streng jouw school is in die leer. Want als je kind pas mag leren lezen als het zijn eerste tand heeft gewisseld en niet eerder, en als scharen en linealen verboden zijn omdat "rechte lijnen kinderen teveel inkaderen", en als je kind alleen maar bepaalde kleuren kleding mag dragen omdat dat op dat moment volgens de theorie bij zijn ontwikkeling past, dan is dat mss niet wat je wilt.



Ik weet van vroeger dat er vaak een groot gat gaapte in niveau en behandelde lesstof tussen reguliere scholen maar volgens mij is dit tegenwoordig een stuk minder door verplichte Cito etc.



Als je mijn man over de zeik wil krijgen, moet je beginnen over abgeeckte hoekjes... Mein gott, hij heeft er trauma's aan overgehouden!

Vrije school en ander bijzonder onderwijs is heel goed voor kinderen die dat kunnen handelen, twijfel? Lijkt mij dat je het níet doet!
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Mijn dochter heeft op een vrije peuterspeelzaal gezeten en die was geweldig. We zijn ons dan ook gaan oriënteren op de vrije school, maar dat bleek een enorme tegenvaller. Er bleek juist geen enkele sprake van vrijheid: kinderen mochten pas leren lezen als ze waren begonnen met tanden wisselen en meer van dat soort die-hard Steineriaanse meuk. De 'creatieve' uitingen van de leerlingen zagen er ook allemaal hetzelfde uit en waren overduidelijk voorgekauwd door de leerkrachten. Na het ballotagegesprek zijn we dan ook gillend weggelopen en dochter, die er een dagje had proefgedraaid, was meer dan opgelucht dat ze niet naar die rare school hoefde van ons.

Het 'vrije' van de vrije school zit hem dan ook niet in de vrijheid van de leerlingen om te doen waar ze zin in hebben, maar in de vrijheid van de school om de leerlingen te vormen volgens antroposofische principes, zoveel is me toen wel duidelijk geworden.



Nou moet ik er wel bij zeggen dat de vrije school waar wij toen kwamen een hele dogmatische is met opvattingen uit het jaar kruik. Ongetwijfeld zijn er vrije scholen waar ze iets minder rechtzinnig in de leer zijn en daar is het wellicht best goed toeven voor een kind.
Lizzious, als ik je zo lees, zou ik mijn kinderen aanmelden bij de vrije school. Ik krijg de indruk dat je beeld al gevormd is. Het is hier al vaker gezegd, als je je helemaal kunt vinden in de antroposofie zou ik het zeker doen.



Mijn tip: rijd een paar keer langs de school als de school uitgaat of start. Wat voor ouders zie je daar? Zijn dat ouders waar jij je prettig bij voelt? "pas" je bij hen? Even generaliserend (overdrijven maakt duidelijk) ben je van de wijde soepjurken of van de strakke mantelpakjes? Strakke mantelpakjes vind je minder vaak op een vrije school. En nu we het toch over kleding hebben: de kleur zwart ligt bij veel vrije scholen nog steeds erg gevoelig. Veel scholen hebben nog steeds geen zwarte verf en zwarte kleding is eigenlijk not done. Er is heel goed over nagedacht en er zit ook een filosofie achter waar best wel wat in zit, maar persoonlijk krijg ik daar de kriebels van.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig is er vandaag weer een nieuwe discussie over de vrije school begonnen op het forum, misschien interessant om ook te lezen:



Regulier B.O., straks "Vrije School V.O." ?



Ik lees toch echt weer twee kanten van het verhaal in alle berichten. Voorstanders die veel artsen kennen die van de VS komen, de open geest roemen en zeggen dat er de laatste jaren veel ten goede is veranderd; en anderen die juist over opgelopen achterstanden en antroposofische dogma's spreken. Het is kennelijk maar net op welke Vrije School je zit en wat je wil zien...



Ik heb zelf trouwens ook op de vrije peuterschool gezeten en had het daar erg leuk, maar toen een juf mijn moeder waarschuwde dat ik wel véél wist (en dat was geen compliment, de juf vond het namelijk niet gewenst dat zo'n jong kind al veel wist en zo geïnteresseerd was in cognitieve dingen, want dat hoorde niet bij een peuter/kleuter). Toen heeft mijn moeder me niet naar de VS basisschool gestuurd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tot mijn 18de op de VS gezeten. Achteraf gezien heb ik de sfeer daar als positief ervaren (geen nummertje, iedereen aandacht, bewust dingen doen), maar qua inhoud van de lessen kon het wel wat beter. Ik ben nog van de generatie die zonder (!) diploma van school is gegaan. Ik kreeg een papiertje mee met de vakken die ik gehad had en een advies qua niveau. Toen ik naar het mbo (secretaresse opleiding) ging werd ik gelijk aangenomen aangezien ik zoveel “kennis” had van verschillen zaken (dat is wat hun zeiden). Ik mocht ook gelijk een jaar overslaan. Dus ik heb in 2 jaar mijn mbo diploma gehaald. Daarna heb ik nog 2 hbo opleidingen gedaan die ik in 1 jaar heb afgerond. Ik ben echt niet uber slim, maar ik heb dus geen last gehad van een achterstand. Daarnaast heb ik echt geen problemen gehad met de omschakeling van VS naar “normaal” onderwijs. Ik denk echt dat het per school en per persoon afhankelijk is. Veel van mijn klasgenoten hebben universiteit of hbo gedaan. Van 1 klasgenoot weet ik dat hij vroeger echt mega slim was en dokter wilde worden, maar uiteindelijk als chauffeur op de vrachtwagen beland is. Daarmee wil ik niet zeggen dat dat beroep minder is, maar ik denk dat het aan zijn eigen instelling heeft gelegen of omstandigheden.
Alle reacties Link kopieren
@anna15: ik ben van de strakzittende 50's jurkjes met een tatoo op mijn pols. Zouden ze dat not-done vinden daar?

Het is nog steeds 50/50 bij mij qua twijfel. Ik ben daar een keer geweest en kreeg toen een beetje een raar onderbuik gevoel toen ik meekreeg dat ze alles zingend doen. Kukelekuuu- opruimen nuuuu!....maar voor een kleuter is dat wel weer leuk. De mensen, de ouders....tja niet helemaal mijn ding. Maar ik probeer steeds uit te gaan van mn dochtertje. Alleen de kleuterschool daar laten doen en dan weer naar een andere school lijkt me geen succes.

We hebben nog een infomiddag daar en in dezelfde week een info ochtend op een openbare basisschool, maar die zit weer wat verder weg. Qua vriendjes en vriendinnetjes is het ook wel leuk als de school om de hoek zit.

Ik heb nog even. Ben erg blij met alle info hier!
Alle reacties Link kopieren
quote:Ruza schreef op 10 oktober 2012 @ 17:25:

Wat ik zou doen is kleuteren op de vrije school en de rest op een reguliere school.



Of je dát dan weer wilt....ik weet het niet.

Ik heb peuterspeelzaal en kleuterschool op de Vrije school in een stad gedaan en daarna de rest vd basisschool op een 'gewone' basisschool in een dorp.



De overgang van kleuterschool naar gewone basisschool was best groot. Maar dat kwam ook omdat het ook het verschil tussen een stad en een dorp was. De kinderen op de nieuwe 'gewone' basisschool waren wel veel 'harder' dan de kinderen op de Vrije school. (Minder sociaal misschien, maar dat klinkt weer een beetje raar....)
quote:lizzious schreef op 11 oktober 2012 @ 13:07:

@anna15: ik ben van de strakzittende 50's jurkjes met een tatoo op mijn pols. Zouden ze dat not-done vinden daar?

Het is nog steeds 50/50 bij mij qua twijfel. Ik ben daar een keer geweest en kreeg toen een beetje een raar onderbuik gevoel toen ik meekreeg dat ze alles zingend doen. Kukelekuuu- opruimen nuuuu!....maar voor een kleuter is dat wel weer leuk. De mensen, de ouders....tja niet helemaal mijn ding. Maar ik probeer steeds uit te gaan van mn dochtertje. Alleen de kleuterschool daar laten doen en dan weer naar een andere school lijkt me geen succes.

We hebben nog een infomiddag daar en in dezelfde week een info ochtend op een openbare basisschool, maar die zit weer wat verder weg. Qua vriendjes en vriendinnetjes is het ook wel leuk als de school om de hoek zit.

Ik heb nog even. Ben erg blij met alle info hier!Ik vind het heel lastig om een beslissing te nemen op basis van hoe je kind nu is. Als ik alleen naar mijn kinderen zou kijken, zouden ze alle drie misschien wel naar een andere school moeten. In ieder geval een naar Leonardo, de creatieveling naar Jena en de derde en jongste past het beste waar ze nu allemaal zitten, een Daltonschool.
Alle reacties Link kopieren
Lizz, ga er bij de vrije school niet automatisch vanuit dat er veel kinderen uit de buurt zitten. Heel veel ouders kiezen bewust voor een vrije school. En die zitten nu eenmaal niet overal. De kans is dus groot dat je kind minder snel kinderen uit zijn eigen buurt treft maar juist meer uit de hele omgeving. Mijn ervaring is dat mensen niet zomaar kiezen voor deze school en dat er vaak een gesprek (selectie) is met de ouders om te kijken of ze geschikt zijn voor dit type onderwijs.



Bij ons in de buurt zit dus een (moderne) vrije school. Ken dan ook redelijk wat ouders van kinderen die erop zitten of hebben gezeten. Wat mij opvalt

- Veel hoog opgeleide ouders en mensen met creatieve / vrije beroepen;

- Ze houden zich aan de voorgeschreven tijden voor de verplichte vakken (taal/rekenen) maar dan wel minimaal. De rest van de tijd besteden ze aan creatieve vakken terwijl de reguliere scholen dit deels ook besteden aan de hoofdvakken (dus meer taal en rekenen) en vakken die de hoofdvakken ondersteunen.

- Er is een zeer grote mate van ouderbetrokkenheid die ook verwacht wordt en verplicht is. Dat gaat veeeel verder dan een reguliere basisschool. Denk daarbij aan ouders die zelf meedoen in het schoolkoor, rollen spelen in de toneelclub, timmerclub, meerdere jaarmarkten (waar dingen voor gemaakt/gebakken moeten worden) en tal van projecten. Het aantal projecten en activiteiten (ook buiten schooltijd) is heel erg groot. Dat is leuk voor je kind maar daar moet jij als ouder ook wel zin en tijd voor hebben. Alle ouders kennen elkaar goed en doen dus ook mee.

- Er is een (soms hoge!) inkomensafhankelijke eigen bijdrage. Vanwege de vele activiteiten en projecten kan dat behoorlijk oplopen.

- Er wordt van jou als ouder verwacht dat je de filosofie van de school ook thuis ondersteunt. Dus veel tv kijken, computer gebruiken in de onderbouw, niet biologisch eten of plastic speelgoed kan men niet waarderen. Kinderen die dit wel deden en hier over vertelden werden niet zo enthousiast ontvangen. Buurjongen mocht zijn plastic speelgoed op de speeldag weer opbergen omdat dit niet gepast was...

- Zoals hier al aangegeven is deze school niet zo geschikt voor kinderen die verder zijn dan anderen (slim of zeer slim) of juist niet goed mee kunnen komen. Ze gaan uit van wat het kind zelf wil en waar het volgens hun gedachten klaar voor is. Wil jouw kind te vroeg lezen en gaat het verder dan waar het klaar voor zou moeten zijn dan wordt dit ontmoedigd... Een kindje dat duidelijk achter liep en weinig zin had in bepaald vakken werd niet gedwongen omdat het "er zelf klaar voor moest zijn". Gevolg was een leerachterstand op het gebied van lezen omdat kind in kwestie gewoon niet wilde lezen en dat dus ook niet deed.



Denk er dus heel goed over na en vraag ervaringen op over deze school.
Ik ben na mijn tweede middelbare onderwijs jaar overgestapt naar VS (heb nog nooit iemand anders gehoord die hetzelfde deed) en denk zelfs nú nog (ruim 20 jaar later) dat het één van de beste beslissingen ooit voor mij was.



Ik zat op het VWO, maar met mijn toenmalige instelling was ik denk ik langzaam maar zeker afgezakt naar HAVO en dan MAVO. Of, als ik wel op het VWO had kunnen blijven, was ik waarschijnlijk net zo'n tiepje geworden als de rest van de meiden in mijn klas, die eigenlijk maar een beetje neerkeken op MAVO mensen.



Twee dingen die ik in deze discussie nog mis.

De VS wordt nu door sommige een 'antroposofische school' genoemd.

Dat is het natuurlijk ook, maar dat betekent dat er vanuit die basis wordt lesgegeven. Dat betekent niet dat kinderen de antroposofie aangeleerd krijgen of Rudolf Steiner door hun strot gedrukt (dus niet zoals gereformeerde christelijke scholen waar je psalmen moet leren en vooral NIET de evolutieleer).



Ik lees nog niemand die iets zegt over het periode onderwijs. Misschien dat het niet voor ieder kind geschikt is, maar ik vond het een van de fijnste dingen van de de VS. Dat je een paar weken lang hetzelfde vak had, en daar helemaal los op kon gaan. Toen ik voor mijn eindexamenjaar (want ja, ik had ook geen diploma) naar een dagschool voor volwassenen ging, vond ik het vreselijk dat je bij bijvoorbeeld geschiedenis en aardrijkskunde echt alleen maar de examenstof kreeg en 'de rest hoefde je niet te weten'.



Ik weet niet precies hoe het reguliere onderwijs tegenwoordig werkt, met de tweede fase en dergelijke. Toen het ingesteld werd, had ik het gevoel dat regulier onderwijs meer ging lijken op VS onderwijs. Wat ik echt een heel groot voordeel van VS op regulier vind (als dat nog steeds zo is, dat weet ik dus niet) is dat je geen vakkenpakket hoeft te kiezen. Je krijgt tot en met het laatste jaar een zeer breed pakket met vakken en dat lijkt me voor niemand slecht.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik heb persoonlijk ervaring met de Vrije School, dus inderdaad een tijd terug. Ik vond het echt geweldig, maar (!) ik had aan het einde van de 7e klas een enorme achterstand terwijl ik een van de besten van de klas was. Mijn moeder heeft mij er toen van af gehaald, ik moest naar een overstap jaar (school voor moeilijke kinderen/leerachterstand etc) en daarna naar de middelbare school. Ik kon trouwens goed leren en heb uiteindelijk een hoge opleiding afgerond maar dit helaas ondanks de Vrije School.



Ik weet niet hoe het nu zit maar ik liet toevallig kort geleden op het schoolplein vallen dat ik op de Vrije School heb gezeten en ik kreeg meteen een geschrokken reactie van een andere moeder. Neef en nichtje van haar zaten op een Vrije School. Het ging met beiden niet erg goed en dit had te maken met de manier waarop daar onderwijs werd gegeven, de kinderen konden daar niet goed mee overweg. Dit is natuurlijk slechts een voorbeeld, maar wat zij vertelde over deze Vrije School herkende ik wel van vroeger. Ik raad je aan om goed onderzoek te doen naar het huidige niveau van de Vrije School. Ik heb echt een behoorlijke achterstand (ik had het laagst mogelijke niveau) moeten overbruggen. Dit is mij gelukt maar als je kind een zwakke leerling is dan loopt hij een groot risico op problemen.

En in het geval dat het huidige niveau wel voldoende is dan moet je je nog afvragen of je het risico wilt lopen dat de vorm van onderwijzen niet aansluit bij je kind.



Ik moet er wel bij zeggen dat ik zeer fijne herinneringen aan deze school heb, heel sociaal en creatief! Maar ik zou mijn eigen kind absoluut nooit op een Vrije School doen. Behalve de achterstand heb ik enorm veel verdriet van gehad toen ik moest overstappen naar het ' normale' onderwijs. Het was een behoorlijke cultuurschok. Regulier onderwijs verschilt echt ontzettend met de manier van lesgeven op een Vrije School, in ieder geval toentertijd.



Mi is een school er in de eerste plaats om kinderen een goede opleiding te geven en hun voor te bereiden op het (werkende) leven in de maatschappij. In mijn geval was dit absoluut niet het geval. Ik had niet alleen qua opleiding een achterstand maar was absoluut niet voorbereid op de minder zweverige mentaliteit van het reguliere middelbare onderwijs. Gelukkig ben ik poepie nuchter van nature dus dat is ook uiteindelijk ook goed gekomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Banba schreef op 10 oktober 2012 @ 21:54:





Natuurlijk mag je kritisch zijn. Dat ben ik ook, zeker als het op dit soort belangrijke keuzes aankomt. Ik denk dat er in deze ook geen goed of slecht bestaat. De visie en aanpak van de vrije school sluit heel goed aan bij hoe wij in het leven staan. Beter dan die van de basisschool. Andere ouders zien dit weer heel anders, prima toch.Hier heb ik persoonlijk wel een beetje moeite mee. Hoewel ik mij absoluut kan voorstellen dat je een school zoekt die aansluit bij jouw eigen manier van leven, zullen jouw kinderen zich moeten handhaven in een maatschappij die misschien totaal niet aansluit bij jouw manier van leven. Ik kan alleen zeggen dat ik het sociale, creatieve, muzikale visie van de Vrije School (van vroegah) absoluut omhels. Dat mis ik ook op de school van mijn dochter en inderdaad ik kreeg heimwee naar mijn tijd op de Vrije School. Maar alle kinderen zullen vroeg of laat moeten participeren in een maatschappij die (naar mijn ervaring) niet aansluit bij hetgeen wordt uitgedragen door de Vrije School. Het is mi de taak van de ouders het kind handvatten te verschaffen om uiteindelijk zelfstandig en onafhankelijk hun plaats te vinden in de maatschappij. Gezien mijn ervaring geeft de Vrije School deze handvatten niet, met alle gevolgen van dien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 12 oktober 2012 @ 12:06:

Ik ben na mijn tweede middelbare onderwijs jaar overgestapt naar VS (heb nog nooit iemand anders gehoord die hetzelfde deed) en denk zelfs nú nog (ruim 20 jaar later) dat het één van de beste beslissingen ooit voor mij was.



Ik zat op het VWO, maar met mijn toenmalige instelling was ik denk ik langzaam maar zeker afgezakt naar HAVO en dan MAVO. Of, als ik wel op het VWO had kunnen blijven, was ik waarschijnlijk net zo'n tiepje geworden als de rest van de meiden in mijn klas, die eigenlijk maar een beetje neerkeken op MAVO mensen.



Twee dingen die ik in deze discussie nog mis.

De VS wordt nu door sommige een 'antroposofische school' genoemd.

Dat is het natuurlijk ook, maar dat betekent dat er vanuit die basis wordt lesgegeven. Dat betekent niet dat kinderen de antroposofie aangeleerd krijgen of Rudolf Steiner door hun strot gedrukt (dus niet zoals gereformeerde christelijke scholen waar je psalmen moet leren en vooral NIET de evolutieleer).



Ik lees nog niemand die iets zegt over het periode onderwijs. Misschien dat het niet voor ieder kind geschikt is, maar ik vond het een van de fijnste dingen van de de VS. Dat je een paar weken lang hetzelfde vak had, en daar helemaal los op kon gaan. Toen ik voor mijn eindexamenjaar (want ja, ik had ook geen diploma) naar een dagschool voor volwassenen ging, vond ik het vreselijk dat je bij bijvoorbeeld geschiedenis en aardrijkskunde echt alleen maar de examenstof kreeg en 'de rest hoefde je niet te weten'.



Ik weet niet precies hoe het reguliere onderwijs tegenwoordig werkt, met de tweede fase en dergelijke. Toen het ingesteld werd, had ik het gevoel dat regulier onderwijs meer ging lijken op VS onderwijs. Wat ik echt een heel groot voordeel van VS op regulier vind (als dat nog steeds zo is, dat weet ik dus niet) is dat je geen vakkenpakket hoeft te kiezen. Je krijgt tot en met het laatste jaar een zeer breed pakket met vakken en dat lijkt me voor niemand slecht.Hmm ik heb periode onderwijs gehad, ik vond dit juist niet erg handig. Het beklijft niet echt en volgens mij dekte ze daardoor ook niet alle vereiste stof per onderdeel (denk bijvoorbeeld aan Aadrijkskunde of Geschiedenis). Misschien is de Vrije School meer geschikt voor het middelbare onderwijs, als ik jou zo hoor. Je weet dan beter wat je zelf wilt en kunt dus goed bekijken of de manier van onderwijs geven bij jouw persoon aansluit.
Ik heb de hele vrije school gedaan, van de kleuterklas t/m de twaalfde klas en daarna in 1 jaar vwo gehaald en daarna een universitaire studie met succes voltooid in de tijd die er voor stond.



Mijn kinderen gaan niet naar de vrije school.

De reden daarvan is dat de vrije school een leuke school is, maar de antroposofie een achterlijke sekte. Er wordt geen antroposofie onderwezen, dat klopt wel, maar de meeste leraren die daar rond lopen geloven daar wel in. En dat merk je wel. Bovendien ben ik inmiddels beleidend atheïst en je moet bij niet komen aanzetten met dat het met een kind niet zo goed gaat omdat zijn ether lichaam nog niet geïncarneerd is ofzo (ja, ik heb er heileurythmie voor gehad dus als het goed is, is ie er nu wel).
Alle reacties Link kopieren
quote:xJanna schreef op 11 oktober 2012 @ 15:04:

[...]



Ik heb peuterspeelzaal en kleuterschool op de Vrije school in een stad gedaan en daarna de rest vd basisschool op een 'gewone' basisschool in een dorp en vervolgens de middelbare school (ook een 'gewone') weer in een (kleine) stad.



De overgang van kleuterschool naar gewone basisschool was best groot. Maar dat kwam ook omdat het ook het verschil tussen een stad en een dorp was. De kinderen op de nieuwe 'gewone' basisschool waren wel veel 'harder' dan de kinderen op de Vrije school. (Minder sociaal misschien, maar dat klinkt weer een beetje raar....)



Dit herken ik inderdaad, kleuter en basisschool tot de 7e klas gedaan en toen overgestapt naar ' gewone' middelbare. Ik vond de overstap ook erg heftig. De kinderen op de middelbare vond ik inderdaad ook wat ' harder' .



Ik merk dat het mij toch wel wat doet, weer nadenken over de Vrije School. Toen ik afscheid nam van de Vrije School had ik het daar echt heel erg moeilijk mee. Als ik nu terug kijk doet het mij toch wat sekte-achtig aan. Er werd toentertijd ook erg op mijn moeder ingepraat om mij niet van school te halen, want was niet goed voor de rest van de klas. Dit vind ik toch wel ver gaan. Ik denk dat er niet vergeten moet worden dat school er in de eerste instantie is om een kind een goed opleiding te geven, dat zou mi het eerste aandachtspunt moeten zijn bij de keuze van een school.
De VS moet gewoon voldoen aan de eindtermen die de onderwijsinspectie stelt.

Dus de stof die behandeld moet zijn, is behandeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven