Naar de vrije school...of toch niet?

10-10-2012 15:28 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik heb een dochtertje van 2 en ben me (ja, nu al) aan het orienteren voor de kleuter en - basischool voor haar. Vlakbij waar ik woon zit een vrije school. Ben er geweest, sfeer geproefd en...tja, lijkt me voor kleuters en jonge kinderen een fijne school om op te zitten. Veel muziek, natuur en vooral, een zachte manier van omgaan met elkaar.

Mijn twijfelpunt: hoe ervaren kinderen de overgang naar een 'gewone school' daarna, voortgezet onderwijs dus. Heb hier veel ( niet al te beste) verhalen over gehoord maar die gaan dan ook wel weer 20 jaar terug. Er is veel veranderd. Of niet?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Misschien hebben jullie zelf kinderen die net deze overstap gemaakt hebben. Hoe hebben zij ( en jullie) hun schooltijd op de vrije school ervaren?



Dank jullie wel voor het delen
Alle reacties Link kopieren
Ik raad je niet aan om je dochter naar de vrije school te sturen. Mn nichtje heeft er ook opgezeten. Alleen de overgang naar de reguliere voortgezet onderwijs was erg moeilijk voor haar. Ze is een slim meisje maar ze ging toch naar de vmbo. Dat was het advies. De leersysteem is dan heel anders. Ze kwam van een grote groep 6/7/8 naar een groep mt 20 leerlingen. Op de vrije school gingen ze vaker de natuur in en bezochten ze boerderijen. En nu zit de natuur in de boeken (bijwijze van spreken)

Ze zit nu in de 2de en nu gaat ht wat beter.

Laat je goed informeren en vraag misschien ouders waarvan het kind op een vrije school heeft gezeten. Vraag om het laatste rapport van het onderwijs inspectie, daarin staat wat de resultaten z'n en hoe de school het doet. Succes met je keuze
Waar een wil is, is een weg
quote:reisa1978 schreef op 10 oktober 2012 @ 16:11:

[...]





Onderwijsinspectie kijkt naar de resultaten van rekenen, technisch lezen en spelling, naar hoe wordt omgegaan met leerlingen met een achterstand en nog een aantal administratieve zaken. Wat een school doet aan geschiedenis, aardrijkskunde, taal, begrijpend lezen, natuur, techniek enz., daar kijken ze niet naar. En dit wordt ook niet meegenomen in het oordeel.



Dit dus. En ik zie dagelijks die brugklassertjes worstelen om die achterstand in te halen, probeer dagelijks ouders duidelijk te maken dat het niet mogelijk is om een kind voor vrijwel ieder vak bijles te geven. Fantastisch (en dat meen ik oprecht) die extra aandacht, het opbouwen van zelfvertrouwen... maar van een AVI-niveau 6 kan ik niet in 1 schooljaar een 9B maken. Ongeacht die vurige aanbevelingsbrief van de juf/meester van groep 8/9.



Prachtig (cynisch bedoeld), die scholen zonder Cito. Echter, reguliere middelbare scholen werken met de GIVO. En die maken ze allemaal... (Groninger Intelligentietest voor Voortgezet Onderwijs). Als je dan die scores ziet, met de resultaten... dan kan ik soms letterlijk janken als je het kind in kwestie voor je ziet dat al 1,5 jaar lang opbokst tegen 'tijdelijke' achterstand. (En nee, 'we' kijken niet enkel naar cito-scores, maar ik heb nog nooit een leerling drie schoolniveaus zien terugvallen tussen CITO en GIVO).



Natuurlijk, een van nature extravert kind met een assertieve instelling redt zich zeker. Vooral als ze cognitief wel het een en ander kunnen 'zetten', of thuis wat extraatjes oppikken. Het rotte is dat je dit niet van te voren gegarandeerd krijgt. Op basis van mijn (dagelijkse) ervaringen zoek ik op termijn een leuke reguliere school. Helaas ben ik al aan de late kant zo te lezen .
Alle reacties Link kopieren
Interessante discussie. Ik heb persoonlijk geen ervaring met de VS, wel een aantal vrienden die erop gezeten hebben en eigenlijk allemaal dezelfde slechte ervaringen hebben die hier al eerder zijn genoemd (leerachterstand op reguliere school, zoekende in het volwassen leven, slecht tegen de maatschappij opgewassen en enigszins wereldvreemd). Ik wil echter nog even iets anders inbrengen: toen ik een school voor mijn zoon ging zoeken, viel me juist zo op dat regulier onderwijs zoals wij dat kenden (jaren 70 en 80, zeg maar) op vrijwel geen enkele " normale" school nog zo bestaat. Vrijwel elke school is tegenwoordig van het "nadruk op de individualiteit, veel aandacht voor sociale toestanden en veel creativiteit" . Als dat dus je primaire reden is om voor een VS te kiezen, zou ik ook zeker naar gewone reguliere scholen gaan om eens een gesprekje en een rondleiding te hebben.



Een school waar nog klassikaal onderwijs gegeven wordt en waar kinderen primair met gewoon ouderwetsch leren bezig zijn moet je tegenwoordig met een lampje zoeken, dus in die zin is de VS al lang niet meer uniek. Waar ze wel uniek in zijn is hun - in mijn ogen nogal sektarische en enge - filosofie.



Dus; wil je gewoon een school met veel aandacht voor het individu, dan kun je dat prima vinden in het reguliere onderwijs. VS moet je in mijn ogen echt kiezen als je ook achter het gedachtegoed staat.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Hebben wij dezelfde VS-vrienden fashionvictim?

Eigenlijk komt bijna alles wat ik hier lees me bekend voor, de afkeuring van tv, computers en plastic speelgoed, de grote betrokkenheid die word gevraagd van ouders, de grote problemen die veel leerlingen qua niveau en sfeer ervaren als ze van de VS naar een reguliere school gaan. Dit sterkt me toch een beetje in de ideeën die ik al had over de VS, hoewel ik veel zaken qua sfeer, inrichting en aandacht voor het creatieve echt leuk vind.



En termen als heileurithmie en etherlichaam, dat vind ik van een afstandje allemaal wel grappig en daar heeft mijn vriendin op de VS allemaal mee te maken gehad (kreeg ook heileurithmie, leerlingen noemden dat trouwens huil-eurithmie. Ik ben trouwens nul oud-VS'ers tegengekomen die eurithmie LEUK vonden)...
Alle reacties Link kopieren
Als je kind een kind is die structuur nodig heeft zou ik het niet doen. Ze werken daar namelijk zonder methodes. Ik kon er niet tegen. Ik wist niet eens dat ik een punt achter een zin moest zetten want dat was mij nooit geleerd. Had een erge leerachterstand. Is gelukkig helemaal goed gekomen op een normale school. Heb uiteindelijk VWO gedaan maar dat had ik nooit gered op de vrije school. Het enige voordeel van de vrije school vind ik dat kinderen veel kunstvakken krijgen en veel beeldend bezig zijn.
quote:vogelbekdiertje schreef op 14 oktober 2012 @ 23:39:

Ik wist niet eens dat ik een punt achter een zin moest zetten want dat was mij nooit geleerd



Wat raar! Punten zetten achter een zin is toch echt de basis van interpunctie en ik vind het schandalig dat het je niet is geleerd.



Hoe meer ik lees over de Vrije School, hoe meer ik overtuigd ben van de incompetentie van dit onderwijs. Volgens mij, maar ik kan het mis hebben, heeft je kind er niets te zoeken als het slimmer of dommer is dan gemiddeld. Het hele leren met je hoofd, handen en hart klinkt best aardig, maar mijns inziens is school toch echt bedoeld om een kind klaar te stomen voor studeren/werken en ik heb niet het idee dat de Vrije School dit doet.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de VS een goede voorbereiding is voor creatieve beroepen, kunstacademie, conservatorium, toneelschool. Op de vrije school zitten relatief veel ouders met dergelijke beroepen en er gaan ook relatief veel VS-leerlingen naar deze opleidingen.



VS ouders zijn in het algemeen hoogopgeleid. Ik denk dat de meesten hier het wel eens zijn (nee, niet allemaal, ik weet het) dat het voor relatief veel VS kinderen een hele overgang is van de VS naar het reguliere onderwijs/de reguliere maatschappij, vanwege de andere denkwijze en 'softe' manier van met elkaar omgaan. Ik ken wel kinderen die op de VS zaten en nu super carrierebanen hebben; die hadden wel hoogopgeleide, relatief nuchtere ouders met een goede 'reguliere' baan. Als je spirituele ouders met alternatieve beroepen hebt (dergelijke ouders vind je ook best veel op de VS) en je gaat naar de VS, dan is de kans dat je later een kantoorbaan krijgtof een reguliere carrierebaan erg klein. Maar ja, een kantoorbaan is ook niet alles weet ik al jaren uit eigen ervaring...



Even kijken wat de VS kinderen die ik ken nu zoal doen: masseur, clown, kunstenaar, kleuterjuf, GZ psychologe, houtbewerker, etaleur, van alles wat dus maar wel relatief creatief.
Alle reacties Link kopieren
Als je het over de Vrije School in Amsterdam Zuid hebt die is naar mijn weten de laatste tijd veel beter geworden. Ik heb een paar vrienden die daar 20-40 jaar geleden hebben gezeten en die vonden het idd een ramp. Het was vooral heel gezellig maar zij hebben er nauwlijks wat geleerd. Tegenwoordig zijn de meeste ouders er heel blij mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:katjabb schreef op 15 oktober 2012 @ 09:41:

Als je het over de Vrije School in Amsterdam Zuid hebt die is naar mijn weten de laatste tijd veel beter geworden. Ik heb een paar vrienden die daar 20-40 jaar geleden hebben gezeten en die vonden het idd een ramp. Het was vooral heel gezellig maar zij hebben er nauwlijks wat geleerd. Tegenwoordig zijn de meeste ouders er heel blij mee.



Bedoel je Hygieaplein of Fred Roeskestraat? Die laatste was een paar jaar geleden in het nieuws omdat de school zeer zwak presteerden en de ouders in opstand waren gekomen tegen pogingen om de school te moderniseren...ze hebben letterlijk leraren de klassen uitgejaagd. Laatste tijd niets meer over gehoord, zal wel weer rustig zijn.



Van dit artikel rijzen de haren je te berge: http://www.ziezozuid.nl/n ... oeskestraat-bestraft.html
Alle reacties Link kopieren
quote:xJanna schreef op 11 oktober 2012 @ 15:04:

[...]De kinderen op de nieuwe 'gewone' basisschool waren wel veel 'harder' dan de kinderen op de Vrije school. (Minder sociaal misschien, maar dat klinkt weer een beetje raar....)Een vroegere buurvrouw was juist niet te spreken over de VS van haar kinderen. De "sociale" omgeving ten spijt, haar kinders hebben veel last gehad van pestgedrag, waar dus niet goed tegen opgetreden werd vanuit de school.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 12 oktober 2012 @ 21:37:Ik wil echter nog even iets anders inbrengen: toen ik een school voor mijn zoon ging zoeken, viel me juist zo op dat regulier onderwijs zoals wij dat kenden (jaren 70 en 80, zeg maar) op vrijwel geen enkele " normale" school nog zo bestaat. Vrijwel elke school is tegenwoordig van het "nadruk op de individualiteit, veel aandacht voor sociale toestanden en veel creativiteit" .



Eens. Ik zat vroeger op een school waar nieuwe lesmethodes werden getest, dus eigenlijk de voorloper van de hedendaagse reguliere school. Ik ben van 1970. Op andere reguliere scholen ging het best anders, maar dat heb ik natuurlijk alleen van horen zeggen.



Mijn eigen kind heb ik na een jaar kleuteren van een Jenaplanschool afgehaald. Heel veel idealen, waar in de praktijk niets van terechtkwam.



De reguliere school doet wat de Jenaschool zei, plus goed onderwijs erbij.
Alle reacties Link kopieren
Lizzious, wat vind je van alle bovenstaande reacties?

Ik herken me heel erg in jouw beweegredenen om een VS te overwegen en ben benieuwd in welke stad je kijkt, hier hebben we inmiddels een geweldig gesprek gehad met een enorm bevlogen en bij de tijdse directeur... Hem bekogeld met kritische vragen rondom tandenwisseling ed. Hij vertelde bijv ook van het citovolgsysteem en niveaugroepen waar ze in de klas mee werken. Ook de rondleiding op de school maakte ons enorm enthousiast, na een aantal gesprekken met verschillende ouders werd dit nog verder bevestigd.

Maar dan deze reacties. Het zet me weer aan het twijfelen. Wdb is het wel een belangrijke keuze voor zulk specifiek onderwijs.
@Lide

Uit nieuwsgierigheid. Wat voor vragen heb je gesteld en wat voor antwoorden heb je gekregen?

En wat betreft dat tandenwisselen, dat doen ze toch hopelijk niet meer? Tenminste dat staat zover van mijn belevingswereld af dat ik mij niet kan voorstellen dat je het wel zou doen.

Zou het leuk vinden als je zou willen antwoorden. Anderen hebben daar waarschijnlijk ook wat aan.
Alle reacties Link kopieren
Directeur had het over de overgang van kleuteronderwijs naar groep drie -vrije school houdt heel bewust nog kleuteronderwijs apart, wat ik zelf prachtig vind- en noemde observatieschalen, een test naar cognitief en emotioneel vermogen maar ook fysieke ontwikkeling welke meegenomen worden in de stap naar het cognitief leren. Ik vroeg door op het fysieke want ik zag de bui al hangen, en hij noemde toen oa de tandenwisseling. Ik ben meteen gaan steigeren en noemde ook dat dit dus iets is waar ik kriebelig van word. Hij moest daar wel om lachen en vertelde dat dit gelukkig tegenwoordig niet meer de doorslaggevende factor is, maar een van de onderdelen in hun kijk naar het kind in zijn geheel. Hierin zijn de cognitieve en sociaal emotionele facetten veel belangrijker dan tanden.

We vroegen ook naar het stimuleren van rechtshandigheid, en dit werd meteen ontkracht als zijnde absoluut niet meer van deze tijd.

Tv kijken, computerspelletjes spelen, plastic speelgoed, is tegenwoordig geen reden tot afkeuring meer. In school kiezen ze voor natuurlijke materialen vanuit duurzaamheid en het aanspreken van de creativiteit en verbeeldingsvermogen van het kind zelf (waar ik ook erg achter sta!!!)

Computers hebben ze in huis en wordt in de hogere klassen gebruikt maar kreeg de indruk dat dit niet veel is

Ouders zijn allen hoogopgeleid en wit -wat hij jammer vond- en heel gemeleerd qua achtergrond in werk en interesses. Kids zagen er ook veelal wat 'rijker' maar wel kleurrijk uit, king louie jurkjes ed. heel erg van deze tijd iig. Geen batikgedoe enzo. Hij zei ook dat het meerendeel geen actief antroposoof is.

Ook het team is gemeleerd: er zitten docenten van helicon, maar ook van de gewone pabo.

Deze school heeft bijvoorbeeld ook een prachtige website, weblog en actief twitter. Dat zegt wel wat mi.

Van ouders hoorde ik dat kinderen als ze wat voorlopen op lezen bijv ook wel een av-hoger aangeboden krijgen, de directeur had het ook over het starten van schrijven van de naam in de kleuterklas, de oudere kindjes krijgen al wel wat lesstof aangeboden.

Hij vertelde bijvoorbeeld ook over de keuze om nu nog met een krijtbord te werken -ze dubben in de hogere klassen wel over een beamer- omdat de juf dan op het bord kan schrijven, en de kinderen het proces van het schrijven nog mee krijgen ipv dat alles voorgedrukt is.

Ik had heel erg het idee dat overal erg over nagedacht wordt, en heel bewuste keuzes gemaakt worden en zijn.

Pfoe, het was een gesprek van twee uur, dus wat willen jullie nog meer weten?
Alle reacties Link kopieren
En oja, die school loopt storm... ze hebben een extra kleuterklas gecreeerd (de derde) en hebben mensen moeten afwijzen uiteindelijk.
quote:bubbelwijn schreef op 23 oktober 2012 @ 22:09:

@Lide

Uit nieuwsgierigheid. Wat voor vragen heb je gesteld en wat voor antwoorden heb je gekregen?

En wat betreft dat tandenwisselen, dat doen ze toch hopelijk niet meer? Tenminste dat staat zover van mijn belevingswereld af dat ik mij niet kan voorstellen dat je het wel zou doen.

Zou het leuk vinden als je zou willen antwoorden. Anderen hebben daar waarschijnlijk ook wat aan.



Ja, dat is dus het probleem. Voor wie een beetje met beide benen op de grond staat is de antroposofie een grote ver van mijn bed show, maar dat is wel de leer waarop de vrije school gebaseerd is en van waaruit ze met je kind om gaan.En volgens mij hebben ze het onderwijs noodgedwongen aangepast aan de moderne tijden, maar de antroposofie is niet veranderd.



Een van de ideeën van Rudolf Steiner was dat je elkaar vrij moet laten in je levensopvattingen. Antroposofie wordt dus niet onderwezen op de vrije school en je hoeft niet antroposofisch te zijn om je kind op de vrije school te doen of om er les te geven. Wat onverlet laat dat de Vrije School bedacht is door Rudolf Steiner en het systeem wel gebaseerd is op de antroposofie. Als er dus iets is met je kind wordt daar ook met antroposofische ogen naar gekeken. Je krijgt heil eurythmie en mellisegeeest, geen paracetamol, logopedie, of psychologisch onderzoek.



Ik zou zeggen, lees een boek van Rudolf Steiner, lig je na een aantal pagina's onder de tafel van het lachen, of heb je geen idee meer waar het over gaat, stuur dan niet je kind naar de vrije school.
quote:Lide schreef op 23 oktober 2012 @ 22:23:

Directeur had het over de overgang van kleuteronderwijs naar groep drie -vrije school houdt heel bewust nog kleuteronderwijs apart, wat ik zelf prachtig vind- en noemde observatieschalen, een test naar cognitief en emotioneel vermogen maar ook fysieke ontwikkeling welke meegenomen worden in de stap naar het cognitief leren. Ik vroeg door op het fysieke want ik zag de bui al hangen, en hij noemde toen oa de tandenwisseling. Ik ben meteen gaan steigeren en noemde ook dat dit dus iets is waar ik kriebelig van word. Hij moest daar wel om lachen en vertelde dat dit gelukkig tegenwoordig niet meer de doorslaggevende factor is, maar een van de onderdelen in hun kijk naar het kind in zijn geheel. Hierin zijn de cognitieve en sociaal emotionele facetten veel belangrijker dan tanden.

We vroegen ook naar het stimuleren van rechtshandigheid, en dit werd meteen ontkracht als zijnde absoluut niet meer van deze tijd.

Tv kijken, computerspelletjes spelen, plastic speelgoed, is tegenwoordig geen reden tot afkeuring meer. In school kiezen ze voor natuurlijke materialen vanuit duurzaamheid en het aanspreken van de creativiteit en verbeeldingsvermogen van het kind zelf (waar ik ook erg achter sta!!!)

Computers hebben ze in huis en wordt in de hogere klassen gebruikt maar kreeg de indruk dat dit niet veel is

Ouders zijn allen hoogopgeleid en wit -wat hij jammer vond- en heel gemeleerd qua achtergrond in werk en interesses. Kids zagen er ook veelal wat 'rijker' maar wel kleurrijk uit, king louie jurkjes ed. heel erg van deze tijd iig. Geen batikgedoe enzo. Hij zei ook dat het meerendeel geen actief antroposoof is.

Ook het team is gemeleerd: er zitten docenten van helicon, maar ook van de gewone pabo.

Deze school heeft bijvoorbeeld ook een prachtige website, weblog en actief twitter. Dat zegt wel wat mi.

Van ouders hoorde ik dat kinderen als ze wat voorlopen op lezen bijv ook wel een av-hoger aangeboden krijgen, de directeur had het ook over het starten van schrijven van de naam in de kleuterklas, de oudere kindjes krijgen al wel wat lesstof aangeboden.

Hij vertelde bijvoorbeeld ook over de keuze om nu nog met een krijtbord te werken -ze dubben in de hogere klassen wel over een beamer- omdat de juf dan op het bord kan schrijven, en de kinderen het proces van het schrijven nog mee krijgen ipv dat alles voorgedrukt is.

Ik had heel erg het idee dat overal erg over nagedacht wordt, en heel bewuste keuzes gemaakt worden en zijn.

Pfoe, het was een gesprek van twee uur, dus wat willen jullie nog meer weten?Bedankt voor je uitgebreide reactie. Erg interessant om te lezen.
quote:vosje78 schreef op 23 oktober 2012 @ 22:36:

[...]





Ja, dat is dus het probleem. Voor wie een beetje met beide benen op de grond staat is de antroposofie een grote ver van mijn bed show, maar dat is wel de leer waarop de vrije school gebaseerd is en van waaruit ze met je kind om gaan.En volgens mij hebben ze het onderwijs noodgedwongen aangepast aan de moderne tijden, maar de antroposofie is niet veranderd.



Een van de ideeën van Rudolf Steiner was dat je elkaar vrij moet laten in je levensopvattingen. Antroposofie wordt dus niet onderwezen op de vrije school en je hoeft niet antroposofisch te zijn om je kind op de vrije school te doen of om er les te geven. Wat onverlet laat dat de Vrije School bedacht is door Rudolf Steiner en het systeem wel gebaseerd is op de antroposofie. Als er dus iets is met je kind wordt daar ook met antroposofische ogen naar gekeken. Je krijgt heil eurythmie en mellisegeeest, geen paracetamol, logopedie, of psychologisch onderzoek.



Ik zou zeggen, lees een boek van Rudolf Steiner, lig je na een aantal pagina's onder de tafel van het lachen, of heb je geen idee meer waar het over gaat, stuur dan niet je kind naar de vrije school.



Ik vroeg het niet vanwege mijn eigen kinderen. Maar uit interesse, wat het precies inhoudt en wat iemand beweegt om daar voor te kiezen. Voor mij is er nooit sprake van geweest dat ik daarvoor zou kiezen. (de dichtstbijzijnde zit 30 km verderop). Maar vanuit mijn vakgebied vind ik het wel interessant. Ik heb weleens op internet gezocht, maar daar vind je altijd de extremen, maar ik vroeg mij af of dat ondertussen was aangepast aan de moderne tijd. Ik ben verder niet voor of tegen.

Ik lees net dat mijn kinderen er qua kleding in ieder geval prima tussen zouden passen. :-)
Alle reacties Link kopieren
Denk je dat de schoolmethode bij het kind past? Dat lijkt me nl. een belangrijk uitgangspunt.



Op de school van mijn dochter hebben ze de eerste twee jaar erop gehamerd dat ze mijn kind meer een kind vonden voor de vrije school. Omdat ze mijn dochter dus zo'n "vrij" type vonden die een beetje haar eigen regels wil bepalen.



Nu hebben wij daar als ouders al een kluif genoeg aan om haar een beetje binnen bepaalde kaders te laten functioneren (want ze doet dingen vreselijk graag op eigen manier en deelt graag de lakens uit). Ik zag de bui al helemaal hangen: op een vrije school krijgt ze veel te veel expansieruimte om dingen op haar manier en onder haar voorwaarden voor elkaar te krijgen. En aangezien de maatschappij toch echt niet zo werkt, wilden wij dat pertinent niet. Dochter zal zich toch een beetje moeten (leren) voegen, of dat nu bij haar past of niet.



Mocht je eerder een tegenovergesteld kind hebben als de mijne (bescheiden, introvert, etc.) kan ik me juist voorstellen dat zo'n kind groeit van een vrije school.



Zoek dus een school die aansluit bij wat je kind later nodig gaat hebben.
Alle reacties Link kopieren
Even over opgeven op school. Bij ons kreeg je een brief van de gemeente en je moest je kind in januari opgeven voor het schooljaar erna. Vriendin van me had haar dochter opgegeven in januari toen ze 2 was. In juli jarig en mijn zoon heb ik een jaar later opgegeven, oktober jarig. Schelen zelf maar 2,5 mnd
Alle reacties Link kopieren
quote:vosje78 schreef op 23 oktober 2012 @ 22:36:

[...]





Ja, dat is dus het probleem. Voor wie een beetje met beide benen op de grond staat is de antroposofie een grote ver van mijn bed show, maar dat is wel de leer waarop de vrije school gebaseerd is en van waaruit ze met je kind om gaan.En volgens mij hebben ze het onderwijs noodgedwongen aangepast aan de moderne tijden, maar de antroposofie is niet veranderd.



Een van de ideeën van Rudolf Steiner was dat je elkaar vrij moet laten in je levensopvattingen. Antroposofie wordt dus niet onderwezen op de vrije school en je hoeft niet antroposofisch te zijn om je kind op de vrije school te doen of om er les te geven. Wat onverlet laat dat de Vrije School bedacht is door Rudolf Steiner en het systeem wel gebaseerd is op de antroposofie. Als er dus iets is met je kind wordt daar ook met antroposofische ogen naar gekeken. Je krijgt heil eurythmie en mellisegeeest, geen paracetamol, logopedie, of psychologisch onderzoek.



Ik zou zeggen, lees een boek van Rudolf Steiner, lig je na een aantal pagina's onder de tafel van het lachen, of heb je geen idee meer waar het over gaat, stuur dan niet je kind naar de vrije school.Vosje, mag ik vragen waar je je info (rondom psychologischonderzoek ed) vandaan haalt? Als je dit louter baseert op de oude Steiner-literatuur dan snap ik dat je beeld niet helemaal klopt met de werkelijkheid op de school waar wij zijn geweest: alle (!) kinderen krijgen psychologisch onderzoek (NIO) aan het einde van de lagere school en aan het einde van de kleuterklas, er is een dyslexieprotocol, er zijn IB-ers en een orthopedagoog verbonden aan de school en een samenwerkingsverband met andere scholen (die niet antroposofisch zijn) in de stad.
quote:Lide schreef op 24 oktober 2012 @ 11:31:

[...]





Vosje, mag ik vragen waar je je info (rondom psychologischonderzoek ed) vandaan haalt? Als je dit louter baseert op de oude Steiner-literatuur dan snap ik dat je beeld niet helemaal klopt met de werkelijkheid op de school waar wij zijn geweest: alle (!) kinderen krijgen psychologisch onderzoek (NIO) aan het einde van de lagere school en aan het einde van de kleuterklas, er is een dyslexieprotocol, er zijn IB-ers en een orthopedagoog verbonden aan de school en een samenwerkingsverband met andere scholen (die niet antroposofisch zijn) in de stad.



Een ' normale' (als in niet antoprosofisch) psycholoog heeft nog nooit iets goeds gedaan voor een kind' Letterlijke quote van mijn (Vrije) basis school leraar. Als er iets niet goed ging kreeg je heileurytmie. Nooit een psycholoog gezien, wel een antroposofisch huisarts die ook schoolarts was.

Overigens heb ik een prima tijd gehad op de vrije school en ben ook verder goed terecht gekomen. Ik heb alleen helemaal en dan ook echt helemaal niets met de antroposofie en dan moet je je kind niet op de Vrije school doen volgens mij. Als ik nu terug denk wat voor rare spreuken ik soms op gedreund heb... achteraf kan ik er wel om lachen, maar ja. Ik zou mijn kind ook nooit op een christelijke school doen, om dezelfde reden.
Alle reacties Link kopieren
Ja haha die spreuken, een verschrikking....

Ik heb ook niet veel met de antroposofie, maar toch wel met de inrichting van het onderwijs... oog voor de jaargetijden, het milieu, natuurlijk materialen, biologische voeding, creativiteit, jaarfeesten, muziek, periodeonderwijs.....



Tsja of dat dan van de antroposofie afkomt maakt mij dan wat minder uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lide schreef op 26 oktober 2012 @ 20:17:

Ja haha die spreuken, een verschrikking....

Ik heb ook niet veel met de antroposofie, maar toch wel met de inrichting van het onderwijs... oog voor de jaargetijden, het milieu, natuurlijk materialen, biologische voeding, creativiteit, jaarfeesten, muziek, periodeonderwijs.....



Tsja of dat dan van de antroposofie afkomt maakt mij dan wat minder uit.



Ben je uberhaupt weleens op een reguliere school geweest? Al de dingen die jij noemt heeft mijn zoon namelijk ook op school, en hij heeft eerst op een openbare school gezeten en zit nu op een christelijke school. En daarbovenop hebben beide scholen digi-borden, heeft zijn huidige school ontzettend veel buitenschoolse activiteiten (schaken, verschillende sporten, koken, CKV, muziek en dans, etcetera), allerlei programma's die aansluiten op eventuele problemen (varierend van rouwverwerking tot dyslexie) en vooral: een onderwijssysteem dat aansluit op het reguliere voortgezet onderwijs.



Ik wil je niet van de Vrije School afpraten, hoor, maar het valt me gewoon op dat wat als voordeel genoemd wordt in dit soort discussies niet veel of zelfs helemaal niet verschilt van hetgeen normale scholen ook aanbieden. En mijn ervaring is dat al die zogenaamde voordelen eigenlijk ook alleen maar echt zwaar wegen als het je eerste kind is dat voor het eerst naar school gaat, dan ben je daar nog gevoelig voor, maar zit je kind eenmaal op school en is de fase van het echte leren aangebroken, dan zijn dat in mijn ogen alleen maar bijzaken. Om een voorbeeld te geven: mijn zoon had vorig schooljaar een hele zwakke juf voor de klas. En als dat het geval is, dan kan de school al die leuke bijzaken bij wijze van spreken ergens steken waar de zon niet schijnt, want dan wil je gewoon dat je kind nou eindelijk de tafel van 3 eens gewoon leert.



Met andere woorden: staar je niet blind op al die mooie theorieën en al dat gezever eromheen, maar kijk vooral ook naar wat je kind als 12jarige in zijn/haar bagage moet hebben en of die school met die fantastische jaargetijdenprojecten dat wel kan bieden.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Dank jewel voor je reactie!

Wij zijn zeker al op meerdere scholen geweest, montessori, dalton... het verschil is dat de vrije school het onderwijs vormgeeft vanuit hoofd, hart en handen, dwz in het onderwijs zelf esthetiek en creativiteit meegegeven wordt, niet in buitenschoolse activiteiten of die 12 weken een uurtje muziek per week, en dan hetzelfde voor dans etc. Ze gebruiken aldaar ook het citovolgsysteem en 80 procent geniet vervolgonderwijs HAVO/VWO. Uiteraard is ook de onderwijsinspectie daar geweest en zijn positief. Tsja...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven