Naar de vrije school...of toch niet?

10-10-2012 15:28 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik heb een dochtertje van 2 en ben me (ja, nu al) aan het orienteren voor de kleuter en - basischool voor haar. Vlakbij waar ik woon zit een vrije school. Ben er geweest, sfeer geproefd en...tja, lijkt me voor kleuters en jonge kinderen een fijne school om op te zitten. Veel muziek, natuur en vooral, een zachte manier van omgaan met elkaar.

Mijn twijfelpunt: hoe ervaren kinderen de overgang naar een 'gewone school' daarna, voortgezet onderwijs dus. Heb hier veel ( niet al te beste) verhalen over gehoord maar die gaan dan ook wel weer 20 jaar terug. Er is veel veranderd. Of niet?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Misschien hebben jullie zelf kinderen die net deze overstap gemaakt hebben. Hoe hebben zij ( en jullie) hun schooltijd op de vrije school ervaren?



Dank jullie wel voor het delen
Alle reacties Link kopieren
Voor leuke info over de Vrijeschool check: http://www.youtube.com/watch?v=ivrCu32AQyE
Alle reacties Link kopieren
Alleen OP gelezen:



Heb alleen onderbouw gedaan, en spijt dat ik niet ook naar de bovenbouw ben gegaan. (ivm bredere ontwikkeling dan alleen denkvakken en 1x per week n uurtje gym en toneel als 1x per jaar buitenschoolse optionele activiteit enz)



Ben vroeger veel verhuisd en heb dus ook op veel scholen gezeten, de ene vrije school is de andere niet, tis maar net wie er daar zoal de scepter zwaait hoe streng in de leer/wereldvreemd het er aan toe gaat, maar dat merk je snel genoeg als je goed om je heen kijkt bij het orienteren op een school.
Alleen die pentatonische zang in de kleuterklas en het vak euritmie, dat vind ik toch wel echt heel zweverig. Verder heeft de school inderdaad ook veel moois te bieden.



Vooral het bijbrengen van respect voor je omgeving, de natuur, de mooie houten materialen etc., daarvan vind ik het echt jammer van dat dit op bijna alle andere scholen zo genegeerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Iedere school is verschillend, maar voor wie meer informatie wil over het vrijeschoolonderwijs van vandaag de dag is er sinds kort deze site:



http://www.watisdevrijeschool.nl/Welkom.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven