Gezondheid alle pijlers

Ervaringen met scoliose operatie?

15-07-2013 11:28 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter krijgt volgende week een scoliose operatie.

En ik merk nu de datum dichterbij komt,ik steeds zenuwachtiger wordt.( mijn dochter zelf ziet er ook behoorlijk tegen op)

heeft emand ervaring met een scoliose operatie?(van jezelf of anderen?)

Ik herinnner me van vroeger enge verhalen, maar de dokter heeft ons uitgelegd dat er tegenwoordig neurologen etc bij zitten die alles goed in de gaten houden, en dat het niet meer zoals vroeger is.

Maar toch zou ik graag ervaringen lezen...
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar heeft dochter van vriendin zelfde operatie ondergaan. Situatie zoals jij schets was toen ook van toepassing. Niet weten wat te verwachten en toch wel angstif.

NU een jaar later zegt ze zelf, als ik dit van tevoren had geweten had ik niet zoveel van die slapenloze nachten gehad.



Natuurlijk is ene patient de andere niet maar dochter fiets weer vrolijk rond, doet weer alles en mag na de zomer weer gaan sporten. Begin was wel zwaar mede omdat ze naar 2e jaar van de middelbare zou gaan en hierdoor toch het gevoel had een sociale stempel te krijgen want ja... zij was het meisje dat niet mee kon doen (dacht ze zelf). Dit alles is niet gebeurd, klas was super. vriendinnen bleven en ja... nu een jaar later gaat het super goed. Veel sterkte maar hoop dat je hier door verhalen toch een beetje een goed gevoel krijgt bij de operatie.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaringen ,maar wel er veel over gesproken...

Mijn dochter was twijfelgeval zat tegen operatie aan ,maar professor

in Utrecht rade het af ivm het grote deel wat vast gezet moest worden en de hinder die ze haar verdere leven daar van onder vind .



Wel weet ik dat de operatie lang niet meer zo ingrijpend is als vroeger,maar goed dat geld tegenwoordig voor vele operatie 's



succes!
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Mijn dochter heeft ook scoliose, zij is meerdere keren geopereerd. De 1e keer was toen zij 9 jaar was en omdat ze toen nog erg jong en in de groei was, hebben we er samen met de arts voor gekozen om een growing rod te plaatsen, daarmee werden 2 bochten gecorrigeerd en ongeveer elke 6 maanden werd die verlengd, zodat haar rug toch nog verder kon groeien. Dit is 5 x gebeurd. Afgelopen maand is ze nog een keer geopereerd, de growing rod is verwijderd en ververvangen door een blijvende. De eerste paar dagen na de operatie zwaar elke keer erg zwaar, veel pijn, maar daarna ging het snel vooruit, mobiliseren, uit bed, zitten, lopen, zelfs oefenen met trap lopen voor ontslag uit het ziekenhuis. Reistijd naar het ziekenhuis is voor ons ongeveer 1 11/2 uur, daarom kwam ze met een ambulance thuis. Ik vind het zelf thuis best zwaar, een kind dat niets kan of mag, toch nog pijn heeft en na een week ziekenhuis weer thuis moet wennen. We zijn nu bijna 1 maand verder na de operatie en het gaat nu best goed, geen pijn meer, wil steeds vaker een stukje wandelen of boodschapje doen ofzo. ZE baalt wel enorm dat ze niet mag fietsen en zwemmen. Ze is trouwens geopereerd in Utrecht. Ik hoopt dat je hier iets aan hebt. Heel vel succes voor je dochter en voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties.

Ef2000 jeetje 5 x, heftig hoor.

Ik vind het ook zwaar, vooral voor mijn dochter.

Ze is 16, en in de pubertijd, en is bang dat ze van alles niet meer zal kunnen straks.

Ik zou het zo graag van haar willen overnemen, zo moeilijk om je kind met angst en pijn te zien pffff
Alle reacties Link kopieren
quote:gordijn87 schreef op 15 juli 2013 @ 11:52:

Vorig jaar heeft dochter van vriendin zelfde operatie ondergaan. Situatie zoals jij schets was toen ook van toepassing. Niet weten wat te verwachten en toch wel angstif.

NU een jaar later zegt ze zelf, als ik dit van tevoren had geweten had ik niet zoveel van die slapenloze nachten gehad.



Natuurlijk is ene patient de andere niet maar dochter fiets weer vrolijk rond, doet weer alles en mag na de zomer weer gaan sporten. Begin was wel zwaar mede omdat ze naar 2e jaar van de middelbare zou gaan en hierdoor toch het gevoel had een sociale stempel te krijgen want ja... zij was het meisje dat niet mee kon doen (dacht ze zelf). Dit alles is niet gebeurd, klas was super. vriendinnen bleven en ja... nu een jaar later gaat het super goed. Veel sterkte maar hoop dat je hier door verhalen toch een beetje een goed gevoel krijgt bij de operatie.



Mag ik vragen hoe oud die dochter is?

Mijn dochter is 16.

Jouw berichtje geeft me weer wat moed.\

Soms gaan de ergste scenario,s door mn hoofd, vooral omdatwat je vroeger hoorde, en hoe mensen reageren...
Alle reacties Link kopieren
Goedeavond allemaal,



De bizar voor woorden om dit topic opeens te lezen. Was namelijk net van plan om zelf een topic te openen. Ik ben een jongedame van 24 jaar oud die binnen nu en een half jaar ook een scoliose operatie krijgt. Volgende week een preoperatief vooronderzoek, en god wat ben ik zenuwachtig! Ik weet dat het echt nodig is, maar wil eigenlijk gewoon niet. Gelukkig wordt alles tegenwoordig veel beter in de gaten gehouden, maar risco's zijn altijd aanwezig. Het meeste zie ik op tegen de lange periode dat ik uit de roulatie ben. Hoop hier ook "goede" ervaringen te lezen, zodat ik het allemaal wat positieven ga inzien!

TO, succes met de operatie van je dochter!





.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken twee gevallen in mijn omgeving. De een nog net geen 16 de ander bijna 17. De een heeft een jaar een korset gedragen van de ander weet ik niet precies hoe lang. Ze hebben alle twee niet echt last gehad enge dingen ofzo. Het blijft een operatie en een ziekenhuis ed maar het gaat allemaal meestal best heel soepeltjes hoor. Niet teveel zorgen maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 stangen en 8 haakjes in mn rug.. Mijn operatie was in 1994 toen ik 14 was.



Ik kan nu achteraf zeggen dat ik echt veel klachten heb.. Veel pijn..

Doordat mn rug van boven tot onder vastzit heb ik vaak last, maar wat t precies is kan men niet zeggen.



Ook merk ik dat goede schoenen erg belangrijk zijn.



Maar goed, dit is inmiddels 19 jaar geleden en ik ga ervan uit dat alles heel erg verbeterd is.



Maar van boven tot onder vastzitten heeft bij mij in de loop van de jaren niks positiefs gebracht.



Ik ben en was ook best wel scheef..



Ik heb achteraf spijt dat toen ik in de groei was mn corset niet veel heb gedragen. Dan was ik nu niet zo scheef geweest..

Ik was 8 toen ze het hadden ontdekt.
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



De operatie van mijn dochter is nu 4 weken geleden en thuis kan ze alles weer zelf, aankleden, schoenen aan trekken, douchen enzo.Ze vindt het wel moeilijk om eraan te denken dat ze niets mag tillen, ze wil dolgraag fietsen en zwemmen en dat mag de komende maanden niet. Ze klaagde in het ziekenhuis wat betreft pijn vooral over spierpijn en minder over pijn in haar rug. De operatie duurde bij haar van half 9 's morgens tot 4 uur 's middags. De 1e keer ging ze volgens het toen geldende protocol 1 nacht naar de IC, alle andere keren gewoon naar de recovery, daar heeft ze de laatste keer 3 1/2 uur gelegen voor ze terug mocht naar de verpleegafdeling. Ik hoop dat jullie een beetje gerustgesteld zijn. Heel veel succes en een goed herstel voor je dochter.
Alle reacties Link kopieren
quote:eefje88 schreef op 16 juli 2013 @ 00:25:

Goedeavond allemaal,



De bizar voor woorden om dit topic opeens te lezen. Was namelijk net van plan om zelf een topic te openen. Ik ben een jongedame van 24 jaar oud die binnen nu en een half jaar ook een scoliose operatie krijgt. Volgende week een preoperatief vooronderzoek, en god wat ben ik zenuwachtig! Ik weet dat het echt nodig is, maar wil eigenlijk gewoon niet. Gelukkig wordt alles tegenwoordig veel beter in de gaten gehouden, maar risco's zijn altijd aanwezig. Het meeste zie ik op tegen de lange periode dat ik uit de roulatie ben. Hoop hier ook "goede" ervaringen te lezen, zodat ik het allemaal wat positieven ga inzien!

TO, succes met de operatie van je dochter!





.



@ eefje

dat is idd toevallig dt je dan net dit topic tegen komt

En die zenuwen pfff.

Die gieren mij als moeder nu door de keel, sinds ik de darum echt weet, en ze me gisteren belden hoe laat we volgende week aanwezig moeten zijn , giert het door mn maag!



Jij ook sterkte iig!



En bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 16 juli 2013 @ 00:30:

Ik ken twee gevallen in mijn omgeving. De een nog net geen 16 de ander bijna 17. De een heeft een jaar een korset gedragen van de ander weet ik niet precies hoe lang. Ze hebben alle twee niet echt last gehad enge dingen ofzo. Het blijft een operatie en een ziekenhuis ed maar het gaat allemaal meestal best heel soepeltjes hoor. Niet teveel zorgen maken.



De personen die jij noemt hebben dat korset voor de operatie moeten dragen?

Want ik heb de arts nog gevraagd en na de operatie hoeft dat niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:ef2000 schreef op 16 juli 2013 @ 08:12:

Hallo,



De operatie van mijn dochter is nu 4 weken geleden en thuis kan ze alles weer zelf, aankleden, schoenen aan trekken, douchen enzo.Ze vindt het wel moeilijk om eraan te denken dat ze niets mag tillen, ze wil dolgraag fietsen en zwemmen en dat mag de komende maanden niet. Ze klaagde in het ziekenhuis wat betreft pijn vooral over spierpijn en minder over pijn in haar rug. De operatie duurde bij haar van half 9 's morgens tot 4 uur 's middags. De 1e keer ging ze volgens het toen geldende protocol 1 nacht naar de IC, alle andere keren gewoon naar de recovery, daar heeft ze de laatste keer 3 1/2 uur gelegen voor ze terug mocht naar de verpleegafdeling. Ik hoop dat jullie een beetje gerustgesteld zijn. Heel veel succes en een goed herstel voor je dochter.



Dit soort berichten vind ik fijn om te lezen

Mag ik vragen hoe oud je dochter is?

En zag jouw dochter ook zo erg tegen de operatie op?

En die IC klinkt wel erg spannend allemaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:ef2000 schreef op 16 juli 2013 @ 08:12:

Hallo,



De operatie van mijn dochter is nu 4 weken geleden en thuis kan ze alles weer zelf, aankleden, schoenen aan trekken, douchen enzo.Ze vindt het wel moeilijk om eraan te denken dat ze niets mag tillen, ze wil dolgraag fietsen en zwemmen en dat mag de komende maanden niet. Ze klaagde in het ziekenhuis wat betreft pijn vooral over spierpijn en minder over pijn in haar rug. De operatie duurde bij haar van half 9 's morgens tot 4 uur 's middags. De 1e keer ging ze volgens het toen geldende protocol 1 nacht naar de IC, alle andere keren gewoon naar de recovery, daar heeft ze de laatste keer 3 1/2 uur gelegen voor ze terug mocht naar de verpleegafdeling. Ik hoop dat jullie een beetje gerustgesteld zijn. Heel veel succes en een goed herstel voor je dochter.
Alle reacties Link kopieren
quote:ef2000 schreef op 16 juli 2013 @ 08:12:

Hallo,



De operatie van mijn dochter is nu 4 weken geleden en thuis kan ze alles weer zelf, aankleden, schoenen aan trekken, douchen enzo.Ze vindt het wel moeilijk om eraan te denken dat ze niets mag tillen, ze wil dolgraag fietsen en zwemmen en dat mag de komende maanden niet. Ze klaagde in het ziekenhuis wat betreft pijn vooral over spierpijn en minder over pijn in haar rug. De operatie duurde bij haar van half 9 's morgens tot 4 uur 's middags. De 1e keer ging ze volgens het toen geldende protocol 1 nacht naar de IC, alle andere keren gewoon naar de recovery, daar heeft ze de laatste keer 3 1/2 uur gelegen voor ze terug mocht naar de verpleegafdeling. Ik hoop dat jullie een beetje gerustgesteld zijn. Heel veel succes en een goed herstel voor je dochter.Wanneer mag jouw dochter weer naar school? en voor hoeveel uur?
Alle reacties Link kopieren
quote:Suhke schreef op 16 juli 2013 @ 00:52:

Ik heb 2 stangen en 8 haakjes in mn rug.. Mijn operatie was in 1994 toen ik 14 was.



Ik kan nu achteraf zeggen dat ik echt veel klachten heb.. Veel pijn..

Doordat mn rug van boven tot onder vastzit heb ik vaak last, maar wat t precies is kan men niet zeggen.



Ook merk ik dat goede schoenen erg belangrijk zijn.



Maar goed, dit is inmiddels 19 jaar geleden en ik ga ervan uit dat alles heel erg verbeterd is.



Maar van boven tot onder vastzitten heeft bij mij in de loop van de jaren niks positiefs gebracht.



Ik ben en was ook best wel scheef..



Ik heb achteraf spijt dat toen ik in de groei was mn corset niet veel heb gedragen. Dan was ik nu niet zo scheef geweest..

Ik was 8 toen ze het hadden ontdekt.



Dit is wel een gruwelscenario.

Hier ben ik ook bang voor, maar hopelijk is het nu idd verbeterd!

Iig er naar voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Ik het begin deed mn dochter er heel gemakkelijk over, alsof ze een dikke teen operatie zou krijgen.(ze maakte zich meer zorgen over het litteken, echte ijdele puber)

Ik wilde mijn zorgen niet laten merken aan mijn dochter, en liet het maar zo.

Maar blijkbaar had ze in ene toch van iemand wat gehoord, want op een dag kwam ze overstuur thuis en zei; weet je wel dat ik in een rolstoel kan belanden!?

Ik heb geprobeerd het uit haar hoofd te praten, en ook met de arts erbij heb ik het erover gehad.

Maar God wat zou ik het graag van haar over nemen, vindt het zo akelig voor mn meisie..
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Mijn dochter is elke keer in de zomer of kerstvakantie geopereerd, na de vakantie was ze goed genoeg opgeknapt om weer gewoon naar school te gaan, alleen niet sporten. De 1e keer wilde ze helemaal niets weten over dokters, operaties en ziekenhuizen, ze wilde er thuis niet over praten, alleen op het pre operatieve spreekuur in het ziekenhuis en met de pedagogisch medewerkster in het ziekenhuis. Van de IC weet ze zelf niets meer, ik vond dat zelf wel heel heftig allemaal. Wij mochten met de pedagogisch medewerker de dag voor de operatie op de IC kijken en personeel vertelde ook over de gang van zaken op de afdeling, ik was erg blij dat ik daarop was voorbereid. Ze is nu bijna 14.
Alle reacties Link kopieren
quote:Suhke schreef op 16 juli 2013 @ 00:52:

Ik heb 2 stangen en 8 haakjes in mn rug.. Mijn operatie was in 1994 toen ik 14 was.



Ik kan nu achteraf zeggen dat ik echt veel klachten heb.. Veel pijn..

Doordat mn rug van boven tot onder vastzit heb ik vaak last, maar wat t precies is kan men niet zeggen.



Ook merk ik dat goede schoenen erg belangrijk zijn.



Maar goed, dit is inmiddels 19 jaar geleden en ik ga ervan uit dat alles heel erg verbeterd is.



Maar van boven tot onder vastzitten heeft bij mij in de loop van de jaren niks positiefs gebracht.



Ik ben en was ook best wel scheef..



Ik heb achteraf spijt dat toen ik in de groei was mn corset niet veel heb gedragen. Dan was ik nu niet zo scheef geweest..

Ik was 8 toen ze het hadden ontdekt.



Als ik jouw verhaal lees ben ik heel erg blij dat wij uiteindelijk 3 jaar geleden bij m,n dochter van toen 17 niet haar rug hebben vast laten zetten ook al heeft ze een behoorlijke S bocht zeg maar tegen de grens aan,dit was ook wat de professor in Utrecht zei dat ze wel eens veel meer last vd vast gezette rug zou krijgen dan niks doen...



Daarom zal ik altijd mensen aanraden dat als het grens geval is ga er dan zeer zeker niet voor!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Amy47, ik begrijp als je net onder de grens zit, je de keuze zou maken om je niet operatief te laten behandelen, maar helaas heb ik die keus niet. T'is bij mij zo erg, dat ik er nu iets aan moet laten doen, anders kom ik uiteindelijk in een rolstoel. Zijn er meer lezers hier die op een volwassen leeftijd zo'n operatie hebben ondergaan?
Alle reacties Link kopieren
Logische Eefje ,dat het bij jouw de enige optie is.

Nee ik had het puur over het feit zoals bij mijn dochter dat het een grens geval was ,ze is nu net 21 blijft wel een zwakke plek haar rug en je ziet het ook behoorlijk,bij haar escaleerde het in de pubertijd(korset had toen al geen zin meer.



Ik wens je in ieder geval succes en sterkte met de operatie!
Alle reacties Link kopieren
Amy wat is die grens dan?

Ik begin nu toch weer angstiger te worden en te twijfelen of ik er wel goed aan doe....

De artsen zeiden dat het voor een korset te laat was, en dat ze geopereerd moest worden.

Ik mag er toch hopelijk vanuit gaan dat een arts de juiste beslissing neemt?
Alle reacties Link kopieren
En Amy heeft jouw dochter ook veel pijn?

Mijn dochter heeft periodes dat ze veel pijn heeft, soms heeft ze het gevoel dat haar hele rug vast zit zegt ze..
Tegenwoordig worden volgens mij alle werveloperaties gedaan in combi-OK's. Dat betekent dat er altijd een neuroloog en een orthopeed samen de operatie doen.



Waar wordt je dochter geopereerd als ik vragen mag?
Alle reacties Link kopieren
Ik zelf heb in 2000 zo'n operatie gehad. In Nijmegen in het Sint maartenskliniek.

Ik was erg laconiek toen, ik was 14, maar ik weet wel dat me ouders zich meer zorgen gemaakt hebben.

De dagen na de operatie vond ik best pittig, heel beurs gevoel. Ik heb een half jaar na de operatie met een corset gelopen en mocht dat uiteindelijk afbouwen. En eigenlijk doe ik nu alles weer, al blijft mijn rug wel een zwakke plek.

De arts had niet verwacht dat in mijn vak ala kapster later uit zou kunnen voeren, maar dat gaat prima. Alleen stil staan en stil zitten gaat niet zo goed bij mij, dan wordt mijn rug moe. Lopen en bezig zijn is geen probleem. Wel sport ik veel om mijn buik en rug spieren sterk te houden en dit heeft veel baat mij.



Wel ben ik in dat schooljaar blijven zitten, teveel gemist. Maar heb dat jaar met plezier over gedaan. Ze kwamen per toeval erachter dat ik scoliose had, had er zelf nooit last van, maar de mate waarin ik het had was wel een operatie nodig anders had ik nu in een rolstoel gezeten.

Was ik Quasimodo geworden ;)

Je kunt nog steeds wel zien dat me rug scheef is maar ik maak d'r zelf geen probleem van.

Ik denk er haast nooit aan en trek ook strakke jurkjes enzo aan. Heel soms dat iemand een opmerking maakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven