Donzen dekbed zonder levend geplukt dons?

22-01-2014 21:56 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik ben aan het kijken voor een nieuw dekbed en sinds ik onder een donzen dekbed heb geslapen ben ik verkocht!



Maar ik vroeg me af hoe je te weten kan komen of het dons wat gebruikt is niet levend geplukt is zeg maar.

Bij de ikea heb ik dekbedden gezien met een prijsje waar voor mij nog wel voor te sparen is maar als dat dan inhoud dat er dons inzit wat levend geplukt is zie ik er liever vanaf.



Dus hoe weet je of er geen dieren levend geplukt zijn voor je dekbed?



(En ja ik weet het; het dons komt van een dood dier. Maar een dier wat geslacht is voor de consumptie waarna de 'vacht' verder gebruikt wordt vind ik een ander verhaal dan een dier levend villen. Dus verdere discussie daar over graag niet hier )
Ikea heeft ook dekbedden die voelen als dons maar het niet zijn. Echt heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
Kijk, dat zou ook een optie zijn! Welke zijn dat dan, weet je de naam toevallig (of ze te vinden op de site)?
je hebt liever dat de kuikens eerst vergast worden?
Ik weet het niet en ik heb geen zin om hele dekbedhoes eraf te halen om te kijken (we hebben 2.40x2, geen klein klusje)



Ga even naar Ikea om te kijken.
Ik heb er een met wol, dat is echt een aanrader. Dat is gewoon geschoren.
Ik kijk zo wel even of label toevallig aan goede kant zit
Alle reacties Link kopieren
Syberisch dons is zover ik weet niet geplukt bij leven.

Maar 100% zeker weet ik het niet.
Alle reacties Link kopieren
Maar dan betaal je wel voor een 4 seizoenen 240 /220 ¤ 1000,=.
Bij ikea is het niet levend geplukt. Voorheen wel, relletje om geweest en sindsdien niet meer dus. Zijn fijne dekbedden, ik heb er ook 1 zo'n vierseizoenen.
Alle reacties Link kopieren
Even googelen. Als je Nederlands dons hebt zit je altijd goed, zeggen ze.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
dons=dierenleed.

Natuurlijk worden de ganzen geplukt bij leven want dat is het goedkoopst, laat je de gans leven kan je vier keer plukken.

Geen handelaar zal de dure doodgeplukte dons kopen aangezien er geen keurmerk is, geen controle is en de consumente het een zorg zal zijn.



Koop een synthetisch dekbed
quote:Nouschi schreef op 22 januari 2014 @ 22:50:

Even googelen. Als je Nederlands dons hebt zit je altijd goed, zeggen ze.niet waar, de nederlanders zeggen helemaal niet waar hun dons vandaag komt. Het gros wordt geimporteerd
quote:Desperate_Housewive schreef op 22 januari 2014 @ 22:49:

Bij ikea is het niet levend geplukt. Voorheen wel, relletje om geweest en sindsdien niet meer dus. Zijn fijne dekbedden, ik heb er ook 1 zo'n vierseizoenen.als je de prijzen ziet van het ikea donsdekbed dan weet je dat het niet waar kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 januari 2014 @ 22:52:

[...]



niet waar, de nederlanders zeggen helemaal niet waar hun dons vandaag komt. Het gros wordt geimporteerd



Hier zeggen ze dat het van Nederlandse eenden komt.



https://www.google.nl/url ... qkfiHynohpoBoROsypNtBFRFg
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op een fair trade website.. wellicht vind je er dan een.. ik koop hem gewoon in de winkel.
Trots!
Alle reacties Link kopieren
Niet levend geplukt dons vind je in dezelfde winkel als diervriendelijke foie gras en diervriendelijke angorawol... o wacht... nergens dus.
quote:Nouschi schreef op 22 januari 2014 @ 22:55:

[...]





Hier zeggen ze dat het van Nederlandse eenden komt.



https://www.google.nl/url ... qkfiHynohpoBoROsypNtBFRFgik zie nergens een keurmerk of een controle orgaan. Zo'n bedrijf wel van alles beweren maar er is geen controle op
Alle reacties Link kopieren
Suzy; Haha dank je Binnenkort maar eens naar de ikea.

Ik ga ze ook maar eens mailen om te vragen waar ze dat dons van de andere dekbedden vandaan halen..



Desperate housewive: Welke heb jij dan precies? Kan alleen maar dekbedden vinden met warmte-klassen ( 1 t/m 6)



Mafalda: Dat is dan weer iets boven mijn budget



Van de site van Nouschi:

Alle dons en veren die door onze leveranciers worden verwerkt zijn afkomstig van (voornamelijk Nederlandse) slachterijen. Dit betekent dat deze dons en veren afkomstig zijn van eenden en ganzen die voor consumptie worden gefokt, vervolgens worden geslacht en pas daarna van hun dons en veren worden ontdaan. Dons en veren zijn namelijk niet de belangrijkste producten van de eend of de gans, het gaat natuurlijk om het vlees.



Sinds mei 2000 is er Europese wetgeving die "levend pluk" verbiedt. ******* staat volledig achter deze wetgeving en er is ons alles aan gelegen dat op de naleving hiervan internationaal scherp wordt toegezien.



****** kent haar leveranciers en reguleert de aanvoerstromen van de aan haar geleverde grondstoffen. Dit betekent concreet dat ****** aan haar leveranciers aangeeft dat "levend pluk" onacceptabel is, dat herkomst van de grondstoffen moet worden vermeld en dat de grondstoffen uit verdachte landen en van verdachte bronnen niet kunnen en zullen worden geaccepteerd.



Als je dekbed uit de EU komt heb je dus grote kans dat je goed zit neem ik aan.
"Biologische" donsdekbedden. Wat een misbruik van het woord "biologisch". Als je de ganzenkuikens vergast om te plukken wat is daar biologisch aan? Ze worden niet gebruikt voor consumptie, puur voor die paar veertjes. Vaak zijn ze niet allemaal dood.

En daarbij, er zijn perfectie synthetische alternatieven die net zo zacht zijn
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 januari 2014 @ 23:12:

"Biologische" donsdekbedden. Wat een misbruik van het woord "biologisch". Als je de ganzenkuikens vergast om te plukken wat is daar biologisch aan? Ze worden niet gebruikt voor consumptie, puur voor die paar veertjes. Vaak zijn ze niet allemaal dood.

En daarbij, er zijn perfectie synthetische alternatieven die net zo zacht zijnIn mijn link zijn ze gefokt voor consumptie. Na te gaan is het niet maar dat kun je bijna nergens van. Er is in ieder geval wetgeving.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Sinds ik wol heb wil ik geen dons meer, heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik persé een synthetische slaapzak wou (ivm dierenleed dus) beweerde de man van de bever sport dat de donsjes gewoon bij de eenden uitvielen en dan verzameld werden Ze denken zeker dat ze je als consument alles kunnen wijsmaken... TO, ik zou mezelf héél goed informeren, die optie van Suze blinkt wel goed! Of wol idd heb ik vaker gehoord. Is volgens mij wel weer een redelijk prijzige optie, maar misschien ga ik daar wel voor sparen als ik aan een nieuw dekbed toe ben.
Alle reacties Link kopieren
Lottchen: Dat klinkt niet echt aannemelijk nee Hoewel ik op internet las dat er een dons soort is van een specifieke eenden soort die wel uit de nesten van die eenden wordt gehaald. De vrouwtjes eenden plukken zelf hun dons voor het nest ofzo. Al met al nog levend geplukt dus, maar dan net wat anders Niet te betalen natuurlijk, en of moeder eend het zo leuk vind dat haar nest weer geplukt wordt is ook maar de vraag..



Ik ben inderdaad ook benieuwd naar de optie van Suze. Binnenkort toch maar een bezoekje aan de Ikea brengen, jammer dat deze niet naast de deur ligt.
quote:Java schreef op 22 januari 2014 @ 23:10:

Niet levend geplukt dons vind je in dezelfde winkel als diervriendelijke foie gras en diervriendelijke angorawol... o wacht... nergens dus.

Uitzending van keuringsdienst van waarde gemist over angorawol zeker? H&M kocht gewoon angorawol van diervriendelijke fabrieken. Beetje jammer dat ze ermee gestopt zijn, omdat niemand het meer aan wil vanwege een filmpje. En zo gaat die hele industrie dus naar de knoppen, terwijl dat nergens voor nodig was.



Twijfelkont : ik zie die van ons er niet meer tussen staan. Ik heb zo'n 1+3 dekbed, ene deel is nr 1 en andere deel nr 3. Samen dus een 4 voor in de winter. Maar die zie ik bij de donzen dekbedden er niet meer bij staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven