Zwangerschapsverlof ?

20-03-2014 08:46 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik ben gastouder in mijn eigen huis en ik ben nu 3 maanden zwanger.

Nu zit ik met een probleem, namelijk mijn verlof.

Sommige vraagouders hebben aangegeven zelf geen andere opvang te kunnen regelen voor die tijd omdat het weekendopvang is, ze Alleenstaande ouders zijn enz. (Een paar dagen lukt wel alleen niet 6 weken bijv.)



Nu heb ik meerdere opties namelijk:

- Het op 2 weken voor en 2 weken na de bevalling te houden qua verlof.

- Ook kan ik zo lang mogelijk proberen door te werken en de hulp van mijn moeder inschakelen voor doordeweeks en dan 2 weken na de bevalling verlof hebben.

- Zelf een andere gastouder benaderen en vragen of die mijn kindjes over wil nemen voor de tijd van het verlof. Wat lastig is omdat de kids daar dan weer moeten wennen en dan weer terug gaan naar mij.

- Of de 2 kindjes die geen andere opvang kunnen regelen na de bevalling gewoon opvangen met de hulp van mijn vriend die dan 3 weken vrij is.



(Vriend staat overal voor open trouwens)

Zelf zou ik toch wel graag die 2 weken na de bevalling met vriend en baby alleen willen hebben... Dus ik neig naar de 2e optie.

Die 2 weken verlof voor en na vraag ik me vooral af of het genoeg is.

Maar ik heb dus geen idee aangezien het mijn eerst kindje is...

Dus dames, wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ben je aangesloten bij een gastouderbureau?

Ik wel en nu ik zwanger ben regelen zij vervanging. Ik kan gewoon een normaal verlof aanvragen. Het nadeel is natuurlijk dat ik niets verdien die weken. Maar ik wil echt niet zo snel al weer andermans kindjes in huis. Hoe wil je dat doen met kraamvisite en dergelijke en het wennen aan je eigen kindje?
Alle reacties Link kopieren
Wow 2 weken verlof?! Dat ga je echt niet trekken hoor!

Je weet zelf hoe zwaar het kan zijn met kinderen en je moet ook aan je babytje wennen. Een pasgeboren babyte vergt veel energie en tijd daar kun je echt niet nog bij gaan werken.

Hoeveel kinderen heb je op 1 dag? En je kunt overigens zwangerschapsuitkering via het uwv krijgen volgens mij.



En ook 2 weken van te voren is te kort, wie weet krijg je last van bekkeninstabiliteit en kom je niet meer op of neer.

Ik werk ik de KO maar 16 kinderen trok ik al eerder niet meer.

Nu heb jij er geen 16 maar draaide ook dagen alleen met 7 kinderen en dat is echt heel zwaar als je zwanger bent.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik zit bij een gastouderbureau en die zeggen dat ik zelf dus een andere gastouder moet vinden die het over neemt :(

Hoe ik het wil gaan doen, ik heb echt geen idee...



Ik zou dan per dag 1 of 2 kindjes hebben waarvan er 1 al groot is.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang zouden jullie zeggen na de bevalling?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tot anderhalve week voor de bevalling doorgewerkt. Maar kon het echt niet meer aan, het moest wel, maar stond meerdere keren per dag te janken. Mijn benen en enkels waren twee keer zo dik als normaal.

Ik kon pas twee weken na de bevalling weer een beetje lopen, maar kon niet zitten (behalve als ik de wereldatlas onder mijn onderkant schoof).

Dus onderschat het alsjeblieft niet.

Ik had een pracht zwangerschap (dus geen bekken gedoe of bloeddruk problemen, dat kun je ook nog zo op je bordje krijgen).
Alle reacties Link kopieren
Als ouder zo ik niet mijn kind willen onder brengen bij iemand die net 2 weken geleden bevallen is. Er zit teveel onzekerheid in. Sowieso weet je dit allemaal maar kort van te voren... wanneer beval je precies (misschien wel 2 weken eerder op later) Valt het herstel je toch tegen en lukt het niet. Zoveel redenen waardoor het ineens anders kan zijn. Dat maakt je geen betrouwbare opvangsplek.



Maar ook voor jezelf. Je hele leven staat op zijn kop als je net moeder bent geworden. Sommige vrouwen zijn blij als ze in die eerste weken voldoende slaap krijgen, het lukt om zichzelf aangekleed te krijgen. Als het allemaal wat moeizaam verloopt vertrekt op dag 10 de kraamzorg en staan op dag 14 de oppaskinderen alweer op de stoep ..... dat kan echt niet
Alle reacties Link kopieren
Dank dames, dat is ook zo, ik persoonlijk wil het niet maar de vraagouders willen het..
Alle reacties Link kopieren
Als het om 2 kindjes gaat dan zou je dat op deze manier kunnen regelen. Als een moeder in verwachting is van een derde kindje dan heeft ze ook gewoon 2 andere kinderen thuis tijdens haar verlof. Als je moeder en je partner willen bijspringen dan moet het kunnen. Als het om 5 kinderen gaat wordt het een ander verhaal.



Als de kinderen eenmaal naar een andere gastouder / opvang gaan en dat bevalt goed dan is het nog maar de vraag of ze wel weer terug komen na je verlof en dan ben jij je inkomsten kwijt.



Je moet wel zeker weten dat je man en je moeder ook echt komen bijspringen als het nodig is en niet dat ze op het moment dat je ze nodig hebt ineens gaan zeggen dat het nu niet uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
Slecht gastouder bureau als je het mij vraagt.

Ik zou echt het risico niet gaan nemen, natuurlijk wil je er van uit gaan dat je zwangerschap vlot verloopt.

Maar er kan van alles gebeuren, en je bent nu 3 maanden zwanger dus van de zomer kun je ook nog eens heel wat vocht gaan vast houden.

Ik denk dat je jezelf er alleen maar mee hebt straks.
Ik zou het er sowieso niet op gokken dat je het gaat redden tot aan het verlof, kans dat je dat gaat halen is klein. Twee weken daarna is ook erg krap, vooral als je tot aan je bevalling hebt doorgewerkt. Ik zou voor de derde optie gaan, ook voor de vraagouders omdat het me heel vervelend lijkt als ik a la minute zelf andere opvang moet gaan zoeken (waarvan ik van te voren heb aangegeven dat ik dat niet zo snel kan) omdat de gastouder het (nog niet/niet meer) aan kan om voor mijn kind te zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Voor het zelfde geld krijg je een keizersnede en ben je 6 weken bezig met je herstel, gaat je moeder dat ook opvangen?



Ik zou het echt anders gaan regelen en niet zo kort op elkaar.

De vraagouders weten dat dit het risico van een gastouder is. Mag ik het ook raar vinden dat het bureau het jou zelf op laat lossen?
Alle reacties Link kopieren
@Sugarmiss Natuurlijk klopt het wat jij zegt maar dan zijn er ook nog opa's en oma's die misschien wat ontlasten. Voor haar is het dan werk, en die kindjes zijn niet "thuis" bij TO.

En je weet nooit hoe een zwangerschap verloopt natuurlijk.

En als mijn kind naar een GO gaat verwacht ik niet dat haar man/moeder mijn kind verzorgt. Officieel mag dat niet eens zij hebben geen diploma dus mocht zij controle krijgen is ze alles kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Overigens snap ik dan weer niet dat de ouders geen andere opvang willen regelen. Ik zou mijn kind niet naar een zwangere gastouder brengen die elk moment kan gaan bevallen.

Maar eerlijkheidshalve ik zou mijn kind ook niet meer terugsturen naar die gastouder als ik nieuwe opvang zou hebben gevonden die ook bevalt.



Als jij het niet zitten dan moet je het niet doen. Het is hun kind dus hun probleem als ze de opvang niet rondkrijgen. Jouw eerste prioriteit moet jezelf en jouw baby zijn.



Officieel mogen man en oma niet meehelpen natuurlijk maar die ouders weten toch ook dat to zwanger is. Als ze dan toch hun kind willen blijven brengen en to is zo lief om daar mee akkoord te gaan dan moeten ze niet miepen als er hulp wordt ingeschakeld.
Alle reacties Link kopieren
OK nou duidelijk haha ben ook gek ook.

Ik ga kijken of ik een andere gastouder kan vinden die het wil over nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nog eens met je bureau aan tafel gaan. Ik vind het echt hun taak om vervanging te regelen. Over hoeveel kindjes gaat het?
Alle reacties Link kopieren
Ik paste één keer per week op op mijn nichtje! Liefste en leukste meisje van de wereld, ik was (ben) zo gek op haar!!!

En toen werd mijn eigen meisje geboren en was ik zo verliefd op haar geworden dat ik alleen maar met z'n tweetjes (okee, drietjes, papa mag ook) wilde zijn! Ik ben pas na 10 weken weer gaan oppassen, toen was ik er klaar voor (dochter is ziek geweest, kon dus niet eerder).

Ondertussen miste ik mijn nichtje ontzettend en kon ik niet wachten om op te passen!

Nu pas ik weer op en geniet ik zo ontzettend van mijn meisjes samen! Mijn nichtje geeft mijn dochter blokjes en aait haar de hele tijd! Ze schelen maar 10 maanden.



Neem dus absoluut de tijd! Je eigen kindje is zo bijzonder!! Niets overhaasten!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb duidelijk aan alle ouders aangegeven voor ze zich inschreven dat ik zwanger ben.

Ze vinden het geen probleem dat moeder en vriend helpen maar dat zou ik eerst nog moeten overleggen met het gob omdat het inderdaad niet mag denk ik van de GGD.

Dus dan doe ik het ook niet.



Ik ben nu aan het kijken naar gastouders in de buurt..
Alle reacties Link kopieren
Bedankt rennen dan

Het gaat in totaal om 5 kindjes waarvan er 2 geen vervangende opvang kunnen regelen maar ik bedenk me ook, ik geef het een half jaar van te voren aan.. Dan moeten ze toch wel iets kunnen regelen lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga idd met het bureau nog even contacten
Lijkt mij toch ook Heartlove, dat zo'n bureau toch iets voor je moet kunnen betekenen. Ik heb een kantoorbaan en zit nu 100% thuis vanwege mijn bekken (werk wel om de dag 2 uurtjes, maar dat is echt meer dan genoeg). Dus ga na als je gaat bukken, zitten, tillen... Je weet niet wat er op je af kan komen tijdens een zwangerschap. Zeker wat regelen hoor!
Alle reacties Link kopieren
Daar is zo'n bureau toch voor. Je betaalt er toch ook voor. Ik snap echt niet dat je als ouder je kind naar een gastouder wilt brengen die op het punt staat te bevallen of net bevallen is. Dat is voor de kinderen niet fijn, maar ook voor de gastouder niet.



Bij ons kdv doen ze tegenwoordig ook aan tijdelijke opvang. Er zitten regelmatig kindjes dit dan een maand of 3 komen tiijdens het zwangerschapsverlof van een gastouder of (vaker) ziekte van opa en oma. Het risico voor jou is wel dat een deel (ik denk hier wel de helft) bij het kinderdagverblijf blijft omdat het heel goed bevalt. Misschien is ook zoiets bij jou in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip okkervil !
Alle reacties Link kopieren
[quote]heartlove schreef op 20 maart 2014 @ 09:42:

Ik heb duidelijk aan alle ouders aangegeven voor ze zich inschreven dat ik zwanger ben.

quote]



Kan ik hieruit opmaken dat je al zwanger was toen je begon met het opvangen van de kindjes?
Als ouder weet je toch dat die kans er inzit als je gastouder tussen de 20 en 45 is?

Wat zouden die ouders doen als jij morgen ziek wordt en langdurig (of zelfs maar twee weken) bent uitgeschakeld?



Ze maken nu hun probleem jouw probleem. Lekker doorverwijzen naar je gastouderbureau.





Als ze continue opvang willen moeten ze naar een groot kindcentra.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven