Vondelingenkamer : ben je voor of tegen?

22-08-2014 12:49 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit leek me een leuke discussie voor de viva dames.



Ik weet het niet. Ben voor en tegen



Liever een kindje veilig in de vondelingenkamer dan op straat.

Maar word er straks dan niet tegemakelijk over gedacht? ( er bestaan helaas dat soort mensen)



Ps. laat iedereen in zijn waarde, en ieder zijn mening. Er hoeft geen 'ruzie' te komen
Iedereen is mooi
Alle reacties Link kopieren
Voor, als iemand er dus zo makkelijk overdenkt dan heeft het kind een betere kans bij een gezin waar het wel welkom is.
Alles beter dan je kind in een vuilnisbak dumpen toch, of in een koffer.
Alle reacties Link kopieren
quote:redhothead schreef op 22 augustus 2014 @ 12:51:

Alles beter dan je kind in een vuilnisbak dumpen toch, of in een koffer.+1
.
Alle reacties Link kopieren
Voor. Dan heeft een kindje in ieder geval een goede kans.
Alle reacties Link kopieren
Voor.

Want dan kunnen moeders anoniem en veilig hun kindje onderbrengen.



Ik verwacht minder kindersterfte door moord en mishandeling of achterlating op straat.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is hier niets vernieuwend aan. Vroeger hadden veel kerken en bijvoorbeeld kloosters een zgn. vondelingenluik. Nu is zo'n vondelingenkamer natuurlijk wel luxer, maar toch. Het idee is hetzelfde.



Ik vraag mij ook af of moeders en vaders gebruik zullen maken van zo'n kamer. In hoeverre is anonimiteit gegarandeerd. Het ophangen van een verborgen camera is redelijk eenvoudig bijvoorbeeld.



Het idee is goed, ik vraag mij dus alleen af of er behoefte voor is en of er daadwerkelijk gebruik van gemaakt gaat worden.
Voor.



Ik ben niet zo bang dat er nu ineens bosjes kinderen 'heel gemakkelijk' te vondeling worden gelegd, want aan zo'n beslissing liggen imho altijd vrij tragische omstandigheden ten grondslag.



En dan is een vondelingenkamer, waar het kindje wordt verzorgd en zo, verre te verkiezen boven een container.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kun je daar nu tegen zijn?



Kinderen die te vondeling worden gelegd zullen ook zonder kamer te vondeling worden gelegd.

mi hetzelfde als tegen abortus zijn met het idee dat er minder abortussen worden ondergaan. Dat er dan weer naar de breinaald en het zeepsop wordt gegrepen is een klein detail.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Ik heb begrepen dat er (voorlopig) alleen in Papendrecht en Groningen zo'n kamer komt. Ik vraag me af of je dan wel iets oplost. Gaat een moeder die haar pasgeboren baby anders in een container zou dumpen nu ineens anderhalf uur reizen om haar kind in een vondelingenkamer te leggen?
quote:Dahlia74 schreef op 22 augustus 2014 @ 12:55:

Volgens mij is hier niets vernieuwend aan. Vroeger hadden veel kerken en bijvoorbeeld kloosters een zgn. vondelingenluik. Nu is zo'n vondelingenkamer natuurlijk wel luxer, maar toch. Het idee is hetzelfde.



Ik vraag mij ook af of moeders en vaders gebruik zullen maken van zo'n kamer. In hoeverre is anonimiteit gegarandeerd. Het ophangen van een verborgen camera is redelijk eenvoudig bijvoorbeeld.



Het idee is goed, ik vraag mij dus alleen af of er behoefte voor is en of er daadwerkelijk gebruik van gemaakt gaat worden.Wanneer was dat dan, dat kerken en kloosters een vondelingenluik hadden? Voor zover ik wist is dat verboden in Nederland. http://www.nidaa.nl/vondelingenluik.html
Ik ben op zich niet tegen, maar ik denk dat er weinig gebruik van gaat worden gemaakt. Er worden in NL sowieso weinig kinderen ten vondeling gelegd of achtergelaten. Ter vergelijking: in Duitsland zijn 1000 luiken worden jaarlijks 25 baby's achtergelaten. I rest my case. Maar het is prima dat er een alternatief is voor de kerktrap, die vroeger die functie vervulde (en volgens mij nog steeds, maar men weet de kerktrap niet meer te vinden..).
quote:redhothead schreef op 22 augustus 2014 @ 13:01:

[...]





Wanneer was dat dan, dat kerken en kloosters een vondelingenluik hadden? Voor zover ik wist is dat verboden in Nederland. http://www.nidaa.nl/vondelingenluik.html



Dat artikel gaat over nu. Tegenwoordig is dat verboden ja.



Vroeger (middeleeuwen bijvoorbeeld) hadden veel kloosters en kerken er een.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor, al die babytjes die op de meest koude lugubere plekken worden neergelegd....nee dan is dit veel beter! Ze krijgen dan om te beginnen een redelijke kans, waar ze recht op hebben.



Ook leuk om mee te dreigen naar mijn eigen kinderen trouwens....pas maar op want ik breng jullie zo naar de volndelingenkamer hoor!
Alle reacties Link kopieren
In België bestaat dit geloof ik al op verschillende plekken. In Antwerpen werd in de 4e maand de 2e baby te vondeling gelegd, hierbij worden de gegevens van moeder wel opgeslagen voor als het kind later contact wil opnemen http://www.knack.be/nieuw ... article-normal-70805.html



Ik vind het zeker een goede zaak
quote:riannerianne schreef op 22 augustus 2014 @ 13:05:

[...]





Dat artikel gaat over nu. Tegenwoordig is dat verboden ja.



Vroeger (middeleeuwen bijvoorbeeld) hadden veel kloosters en kerken er een.Ik vroeg me eigenlijk af sinds wanneer dat is verboden, kan er eigenlijk niks duidelijks over vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor.
Voor. Ik begrijp nooit zo goed dat mensen een baby zomaar in een tas midden in een park ofzo te vondeling leggen. Waarom dan niet in een ziekenhuis of bij een dokterspraktijk (of bij mij voor de deur)?
Alle reacties Link kopieren
De reden dat het niet mag is de zorgplicht en het recht van het kind om te weten wie zijn ouders zijn.

Allebei wat twijfelachtige redenen in mijn ogen.



Soms kunnen moeders (want dat zijn toch vaak degene die voor die zorgplicht opdraaien) niet aan de zorgplicht voldoen.

Omdat het kind in ongewenste omstandigheden is verwekt en/ of er familieproblemen zijn.



Weten wie je ouders zijn heeft alleen waarde als je in leven blijft.



Daarbij hoe zinvol is het om te weten dat je bijvoorbeeld uit een verkrachting bent voortgekomen?



Zelf vind ik het dus goed dat er zo'n luikje komt.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 22 augustus 2014 @ 12:56:

Voor.



Ik ben niet zo bang dat er nu ineens bosjes kinderen 'heel gemakkelijk' te vondeling worden gelegd, want aan zo'n beslissing liggen imho altijd vrij tragische omstandigheden ten grondslag.



En dan is een vondelingenkamer, waar het kindje wordt verzorgd en zo, verre te verkiezen boven een container.mee eens
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Voor. Ik geloof er geen bal van dat er dan opeens baby's zullen worden afgestaan die anders gewoon liefdevol zouden worden grootgebracht door de moeder. Misschien dat de drempel voor sommige moeders iets lager wordt, maar het lijkt mij dat als je een kind te vondeling legt, je hoe dan ook in het stadium bent dat je echt niet goed weet wat je met je baby aan moet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Is het eigenlijk zo dat als iemand een kindje bij je voor de deur zou leggen en je neemt dat op on je gezin zonder hier aangifte van te doen dat je strafbaar bent?
Alle reacties Link kopieren
Hoe zou je nu tegen een vondelingenkamer kunen zijn?

Daardor krijgen ongewenste kinderen toch veel betere kansen.



Baby's zullen daardoor echt niet makkelijker achtergelaten worden.

De nood is bijhoorlijk hoog als je op die manier je kind achterlaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:lolapaloeza schreef op 22 augustus 2014 @ 13:22:

De reden dat het niet mag is de zorgplicht en het recht van het kind om te weten wie zijn ouders zijn.

Allebei wat twijfelachtige redenen in mijn ogen.



Soms kunnen moeders (want dat zijn toch vaak degene die voor die zorgplicht opdraaien) niet aan de zorgplicht voldoen.

Omdat het kind in ongewenste omstandigheden is verwekt en/ of er familieproblemen zijn.



Weten wie je ouders zijn heeft alleen waarde als je in leven blijft.



Daarbij hoe zinvol is het om te weten dat je bijvoorbeeld uit een verkrachting bent voortgekomen?



Zelf vind ik het dus goed dat er zo'n luikje komt.goede samenvatting, ik ben dus voor
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
quote:Supersoulfighter schreef op 22 augustus 2014 @ 13:04:

Ik ben op zich niet tegen, maar ik denk dat er weinig gebruik van gaat worden gemaakt. Er worden in NL sowieso weinig kinderen ten vondeling gelegd of achtergelaten. Ter vergelijking: in Duitsland zijn 1000 luiken worden jaarlijks 25 baby's achtergelaten. I rest my case. Maar het is prima dat er een alternatief is voor de kerktrap, die vroeger die functie vervulde (en volgens mij nog steeds, maar men weet de kerktrap niet meer te vinden..).

Zo'n luik kost geen groot geld elke dag en er zijn toch 25 babies ''geredt'' van een misschien verschrikkelijke dood.

Dus al maken ze er 20.000. Al redden ze er maar 2 babies mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven